۸ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۷:۰۸
بازار سکه و طلا در آستانه آغاز به کار دولت جدید
مروری بر بازار طلا در هفته‌ای گذشت؛

بازار سکه و طلا در آستانه آغاز به کار دولت جدید

یک هفته مانده به پایان دولت دوازدهم، نوسان نرخ ارز و خبرهای اقتصادی و سیاسی باعث افزایش قیمت سکه و طلا در بازارهای مالی ایران شده و حباب سکه را افزایش داد.

به گزارش بازار به نقل از ایبنا، بعد از تعطیلی شش روزه ادارات و اصناف برای کاهش اثرات شیوع ویروس کرونا، از سوم مرداد بار دیگر معاملات در بازارهای مالی آغاز به کار کرد. در این هفته، بازار سکه و طلا شرایط نسبتاً مشابهی را نسبت به روزهای گذشته تجربه کرد. هرچند به تدریج زمزمه‌های آغاز فعالیت دولت سیزدهم در اواسط مردادماه جاری و حواشی خبری طرح‌های مجلس توانست تاثیر خود را روی بازارهای مالی از جمله بازار سکه و طلا نیز بگذارد تا جایی که تا پایان هفته، سکه رشد ۷۰۰ هزارتومانی را تجربه کند. در ادامه مروری بر بازار سکه و طلا در هفته‌ای که گذشت خواهیم داشت؛

یکشنبه، ۳ مرداد
روز یکشنبه، یک روز مانده به پایان تعطیلات اعلام شده از سوی ستاد ملی مبارزه با کرونا، در حالی که هر انس طلای جهانی ۱۸۰۲ دلار قیمت گذاری شده بود، سکه طرح امامی در بازار ۱۰ میلیون و ۶۸۴ هزار تومان و هر گرم طلا نیز یک میلیون و ۵۲ هزار تومان فروخته شد. در این روز، نسبت به هفته آخر تیرماه، قیمت سکه امامی در بازار افزایش ۷۸ هزار تومانی و هر گرم طلای ۱۸ عیار نیز افزایش ۲۰۰ تومانی را تجربه کرد.

به این ترتیب، هر قطعه سکه طرح جدید ۱۰ میلیون و ۶۸۴ هزار تومان، سکه طرح قدیم و ۱۰ میلیون ۴۴۸ هزار تومان، نیم سکه ۵ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان، ربع سکه ۳ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان و سکه گرمی نیز دو میلیون و ۲۵۰ هزار تومان فروخته شد. هر گرم طلای ۱۸ عیار نیز یک میلیون و ۵۲ هزارتومان و هر مثقال طلا هم ۴ میلیون و ۵۵۹ هزار تومان به فروش رسید.

دوشنبه، ۴ مرداد
روز دوشنبه، درحالی که هر اونس طلای جهانی با رشد حدود ۸ دلاری به قیمت ۱۸۱۱ دلار رسید، در اولین روز کاری بازار پس از شش روز تعطیلی، شاهد رشد نسبی قیمت‌ها در بازار طلا و سکه بودیم. روندی که به دلیل افزایش بهای ارز به ویژه دلار در بازار تهران به نرخ ۲۴۹۵۰ تومان و همچنین گرانی قیمت جهانی طلا رقم خورد.

در این روز، بهای هر قطعه سکه تمام بهار آزادی طرح جدید (سکه امامی) با افزایش ۳۶۵ هزار تومانی نسبت به هفته قبل، به نرخ ۱۰ میلیون و ۸۷۰ هزار تومان معامله شد و هر قطعه سکه تمام طرح قدیم به رقم ۱۰ میلیون و ۵۵۰ هزار تومان رسید. همچنین، نیم سکه نیز به رقم ۵ میلیون و ۶۵۰ هزار تومان و ربع سکه به رقم ۳ میلیون و ۵۵۰ هزار تومان رسید و سکه یک گرمی بانک مرکزی نیز بدون تغییر، دو میلیون و ۲۵۰ تومان قیمت گذاری شد.

به این ترتیب، هر مثقال طلای آب شده در بازار با افزایش نسبی به رقم  ۴ میلیون و ۶۴۷ هزار تومان رسیده و یک گرم طلای ۱۸ عیار نیز یک میلیون و ۷۲ هزار و ۸۰۰ تومان قیمت گذاری شد تا حباب سکه امامی در بازار روز دوشنبه، ۳۲۰ هزار تومان باشد.

سه‌شنبه، ۵ مرداد
روز میانی هفته، یعنی سه‌شنبه نیز به دلیل بالا رفتن نرخ ارز، شاهد افزایش ۲۰۰ هزار تومانی قیمت سکه در بازار بودیم. این در حالی بود که انس طلای جهانی با کاهش ۱۴ دلاری، ۱۷۹۶ دلار قیمت گذاری شد. اما بدلیل نوسان نرخ ارز و خبرهای اقتصادی و سیاسی در بازار، شاهد افزایش قیمت طلا و سکه بودیم. به‌طوری‌که هر مثقال طلای ۱۷ عیار، ۴۸ هزار تومان، سکه ۲۰۰ هزار تومان و هر گرم طلای ۱۸ عیار ۷ هزار تومان افزایش قیمت داشت.

به این ترتیب، قیمت سکه طرح جدید ۱۱ میلیون تومان، قیمت سکه طرح قدیم ۱۰ میلیون و ۶۸۰ هزار تومان، نیم سکه ۵ میلیون و ۸۳۰ هزار تومان، ربع سکه۳ میلیون و ۶۴۰ هزار تومان و سکه گرمی ۲ میلیون و ۲۵۰ هزار تومان به فروش رسید. همچنین، در این روز، هر مثقال طلا ۴ میلیون و ۶۶۰ هزار تومان و هر گرم طلای ۱۸ عیار نیز یک میلیون و ۷۶ هزار و ۵۰۰ تومان فروخته شد.

چهارشنبه، ۶ مرداد
روز چهارشنبه، با توجه به نوسانات در بازارهای داخلی و افزایش نرخ ارز طی هفته جاری، شاهد بالا رفتن قیمت طلا و سکه بودیم. به طوری که هر گرم طلای ۱۸ عیار ۲۵ هزار تومان، هر مثقال طلا ۱۰۵ هزار تومان، سکه طرح جدید ۳۷۰ هزار تومان، نیم سکه ۲۰۰ هزار تومان و ربع سکه ۱۰۰ هزار تومان افزایش داشت؛ البته سکه گرمی بدون تغییر ماند.

این درحالی بود که نرخ انس طلای جهانی به قیمت قبلی بازگشت، و به ۱۸۰۷ دلار رسید. با این حال، در بازارهای داخلی، هر قطعه سکه طرح جدید ۱۱ میلیون تومان، سکه طرح قدیم ۱۰ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان، نیم سکه ۵ میلیون و ۸۴۰ هزار تومان، ربع سکه ۳ میلیون و ۶۴۰ هزار تومان به فروش رسید.

به این ترتیب، در این روز نیز، هر گرم طلای ۱۸ عیار یک میلیون و ۷۷ هزار تومان، هر مثقال طلا ۴ میلیون و ۶۶۰ هزار تومان و سکه گرمی دو میلیون و ۲۵۰ هزار تومان فروخته شد تا حباب سکه به ۳۸۰ هزار تومان برسد.

پنج‌شنبه، ۷ مرداد
اما در روز پایانی هفته اول مردادماه، افزایش ۲۳ دلاری انس جهانی و رشد قیمت ارز باعث افزایش قیمت ۷۰۰ هزار تومانی سکه شد. به طوری که قیمت انس جهانی ۱۸۲۱ دلار و به این ترتیب هر قطعه سکه طرح جدید ۱۱ میلیون ۴۰۰ هزار تومان، سکه طرح قدیم ۱۰ میلیون ۸۰۰ هزار تومان، نیم سکه ۵ میلیون ۸۷۰ هزار تومان، ربع سکه ۳ میلیون ۶۸۰ هزار تومان و سکه‌های گرمی ۲ میلیون ۳۰۰ هزار تومان فروخته شد.

از این رو، سرانجام روز پنج‌شنبه و در پایان هفته، هر مثقال طلا امروز ۴ میلیون ۸۴۶ هزار تومان و هر گرم طلای ۱۸ عیار ۱ میلیون ۱۱۸ هزار ۵۰۰ تومان معامله شد.

کد خبر: ۱۰۱٬۰۳۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha