۱۱ مرداد ۱۴۰۰ - ۰۷:۱۷
دردسرهای عدم نظارت‌ واگذاری مسکن| محله «پاگر شرقی» خرم آباد در چنگال سودجویان
بازار از لرستان گزارش می دهد؛

دردسرهای عدم نظارت‌ واگذاری مسکن| محله «پاگر شرقی» خرم آباد در چنگال سودجویان

لرستان- مالکان و بنگاه‌های ملکی در نبود نظارت‌ها به صورت غیرمجاز اقدام به فروش زمین‌های «پاگر شرقی» در شهرستان خرم آباد استان لرستان کرده‌ و این امر سبب گرفتاری مردم در این شرایط اقتصادی شده است.

بازار؛ گروه استان‌ها: «پاگر شرقی» منطقه‌ای واقع در جنوب خرم‌آباد است که در گذشته کاربری کشاورزی داشته اما امروزه دیگر هیچ نوع زراعتی در آنها انجام نمی‌شود و مالکان یکی پس از دیگری زمین‌ها را قطعه‌بندی کرده و به‌عنوان زمین مسکونی به فروش می‌رسانند.

این فروش و تغییر کاربری بدون مجوز و هماهنگی با دولت بوده و در این میان افراد ناآگاه و تنگدست که بضاعت مالی نداشته‌اند به خاطر قیمت مناسب، این زمین‌ها را خریداری کرده‌اند غافل از اینکه اجازه ساخت ندارند و این گونه خود را بازیچه دست سودجویان می بینند.

عده‌ای به صورت غیرمجاز شروع به ساخت و ساز کرده‌اند و به‌واسطه روابط، کار خود را پیش برده‌اند که بقیه مردم هم با مشاهده آنها شروع به ساختمان‌سازی کرده‌اند و معتقدند اگر ساخت و ساز در این مکان تخلف است پس قانون باید به طور یکسان برای همه اجرا شود نه عده‌ای بتوانند خانه سازی کنند اما کسی که پارتی و رابطه نداشت مجازات شود و بخواهد پاسخگو باشد.

ساخت و ساز غیرمجاز
در واقع ساختمان‌سازی غیراصولی بدون هیچ زیرساختی در حال انجام است و مسئولان هم هیچ اراده‌ای برای ساماندهی این موضوع ندارند و هیچ برخوردی هم با مالکان و بنگاه‌های املاکی که در حال خرید و فروش هستند نمی‌کنند و فقط این خریداران هستند که در این میان گرفتار شده‌اند و هر روز ناراضی‌تر از دیروز هستند.

عده‌ای به صورت غیرمجاز شروع به ساخت و ساز کرده‌اند و به‌واسطه روابط و بعضاً پرداخت رشوه، کار خود را پیش برده‌اند

یکی از اهالی روستای پاگر شرقی در گفت‌وگو با خبرنگار بازار، اظهار داشت: سال ۹۸ قیمت مسکن در خرم‌آباد آنقدر اوج گرفته بود که من به عنوان یک کارگر که پنج دختر داشتم نمی‌توانستم یک واحد مسکونی آپارتمانی خریداری کنم در نتیجه مجبور شدم به حاشیه شهر رجوع کنم.

کاظم احمدی راد افزود: بعد از پرس و جو از چند بنگاه املاک متوجه شدم که در منطقه پاگرشرقی زمین‌هایی با قیمت مناسب به فروش می‌رسد و من هم که از خرید خانه ناامید شده بودم ترجیح دادم دو قطعه از این اراضی را خریداری کنم تا حداقل ارزش پولم حفظ شود.

دردسرهای عدم نظارت‌ واگذاری مسکن | محله «پاگر شرقی» خرم آباد در چنگال سودجویان

قطعه بندی و فروش غیر قانونی اراضی
 این ساکن پاگر عنوان کرد: بعد از چند سال مستاجری تصمیم گرفتم به آرامی شروع به ساخت زمین‌ها کنم اما به محض اینکه عملیات عمرانی شروع شد تیم‌هایی از طرف شهرداری و امور اراضی جهاد کشاورزی یا حضور در محل شروع به توهین کردند و با بدترین برخورد ممکن تجهیزات کارگران را به اطراف پرتاب می‌کردند.

 احمدی‌راد تصریح کرد: بعد از پیگیری متوجه شدیم این زمین‌ها هنوز کاربری کشاورزی دارد و به صورت غیرقانونی قطعه‌بندی و به فروش رسیده‌اند؛ یعنی تحت نظر امور اراضی هستند اما پیش از ما چندین واحد مسکونی در آنجا ساخته شده بود و همین سبب شد که ما گمان کنیم ساخت و ساز در آن منطقه بلامانع است.

وی با بیان اینکه حدود 50 خانواده در محله پاگر زندگی می‌کنند، خاطرنشان کرد: وقتی از کسانی که پیش از ما ساخت و ساز کرده‌اند پرسیدیم که چگونه این کار را انجام داده‌اند گفتند که ما در ادارات مربوطه پارتی و روابطی داریم و بعضاً هم رشوه پرداخت کرده‌ایم تا برای ما مزاحمت ایجاد نکنند.

فروش آزادانه اراضی توسط بنگاه های معاملاتی
این شهروند خرم‌آبادی بیان کرد: سوال من این است اگر ساخت و ساز ممنوع بود چرا بنگاه‌های ملکی آزادانه به خرید و فروش مشغول‌اند و جلوی آنها گرفته نمی‌شود؛ آیا امور اراضی نمی‌توانست حداقل با نصب یک تابلو یا بنر اطلاع‌رسانی کند یا با املاکی‌ها برخورد کند؟ حال تکلیف ما که تمام زندگی و حاصل ۳۰ سال تلاش خود را برای خرید این زمین‌ها گذاشته‌ایم چیست؟  

این زمین‌ها هنوز کاربری کشاورزی دارد و به صورت غیرقانونی قطعه‌بندی و به فروش رسیده‌اند

احمدی راد افزود: هیچ کشاورزی در این زمین‌ها انجام نمی‌شود و کاربری مسکونی به خود گرفته‌اند همانطور که ده‌ها واحد در آنها ساخته شده پس امور اراضی به جای لجبازی با مردم نسبت به ساماندهی آنها اقدام کند، ما هیچ گناهی نداریم اگر بنا به برخورد و محاکمه باشد ابتدا باید مالکان و بنگاه‌هایی که بدون مجوز و توافق با دولت اقدام به فروش کرده‌اند پاسخگو باشند.

وی عنوان کرد: ما اگر تمکن مالی داشتیم که به حاشیه شهر پناه نمی‌بردیم بلکه در بهترین منطقه شهر یک واحد مسکونی خریداری می‌کردیم؛ حالا هم اگر این زمین‌ها را از ما بگیرند کاملا ورشکسته و آواره می‌شویم و شاید به همراه اهالی روستا دست به شورش و اعتراض هم بزنیم چون این تمام دارایی ماست.

مردم بازیچه دست مسئولان و بنگاه‌های ملکی
یکی دیگر از اهالی این روستا در گفت‌وگو با خبرنگار بازار، گفت: من یک جانباز شیمیایی ۴۰ درصد هستم و با زحمت فراوان یک واحد مسکونی در این منطقه ساخته‌ام که هنوز هم به طور کامل فرآیند ساخت آن به اتمام نرسیده اما وقتی برای گرفتن خدمات مراجعه کردم به ما گفتند که حق هیچ خدماتی اعم از انشعاب آب، برق، گاز، تلفن و ... نداریم.

سهراب رضایی افزود: گناه ما چیست مگر اینجا کمپ پناهندگی است که حق هیچ اعتراضی نداریم، ما هم ایرانی هستیم یک زمانی در جبهه‌ها جانفشانی کرده‌ایم اما امروز مسئولان با ما مانند ارباب و رعیت برخورد می‌کنند و بدترین توهین‌ها را به ما می‌کنند؛ سه ارگان راه و شهرسازی، جهاد کشاورزی و شهرداری دائما ما را پاسکاری می‌کنند و کسی پاسخگو نیست.

دردسرهای عدم نظارت‌ واگذاری مسکن | محله «پاگر شرقی» خرم آباد در چنگال سودجویان

توهین و دهن‌کجی مسئولان به مردم 
این شهروند لرستانی عنوان کرد: چه بخواهیم چه نخواهیم این منطقه دیگر کشاورزی نیست و ساخت و ساز با سرعت در حال انجام است پس تا دیر نشده ارگانها با یکدیگر به توافق برسند تا رشد ساخت و ساز به صورت اصولی جلو برود و امکانات و زیرساخت برای منطقه ایجاد شود در غیر این صورت اگر کار بخواهد به لج و لجبازی برسد ما هم جواب کوبنده ای برای مسئولان خواهیم داشت.

رضایی بیان کرد: مردم به صورت آزاد و با هزینه شخصی آب و برق و گاز را برای خود فراهم کرده‌اند و از آنجایی که هیچ خدماتی از دولت نگرفته‌اند در آینده هم هیچ عوارض و مالیاتی پرداخت نخواهند کرد؛ ما که نمی‌توانیم دست روی دست بگذاریم تا ببینیم نهادهای دولتی کی رغبت می‌کنند این زمین‌ها را تعیین تکلیف کنند.

وی گفت: آنچه که ما را رنج می‌دهد این است که می‌بینیم برخی افراد به راحتی ساخت و ساز می‌کنند چون پارتی و رابطه دارند وقتی آنها می‌توانند ساختمان‌سازی کنند پس ما هم ساخت و ساز می‌کنیم اگر این کار غیر قانونی است پس باید عادلانه برای همه ممنوع شود نه عده‌ای بسازند و عده‌ای معطل بمانند.

راه و شهرسازی برای ساماندهی این منطقه ورود کند
مدیر امور زراعی جهادکشاورزی استان لرستان در گفت‌وگو با خبرنگار بازار اظهار داشت: ساخت و ساز در این منطقه خلاف قانون است و کسی نمی تواند خلاف قانون عمل کند؛ قبلاً اطلاع رسانی و برخورد کرده و در آینده نیز می‌کنیم چرا که این کار ممنوع و جرم است.

مردم به صورت آزاد و با هزینه شخصی آب و برق و گاز را برای خود فراهم کرده‌اند و هیچ خدماتی از دولت نگرفته‌اند

وی افزود: ما در همین راستا تخریب بسیار وسیعی را در قسمت پشت شهرک صنوف قاضی داشتیم و همین الان هم به دنبال این هستیم که عملیات وسیع را در منطقه داشته باشیم و حتماً برای مناطق دیگر هم به این وظیفه قانونی‌مان عمل کنیم؛ طبق قانون نمی‌توانیم به کسی که خلاف قانون عمل کرده اجازه دسترسی به هر نوع خدماتی داده شود بنابراین هیچ خدماتی به این افراد نمی‌دهیم.

بهرام میردریکوند عنوان کرد: درست است که این افراد از روی ناچاری اقدام به ساخت و ساز کرده‌اند اما قانون، قانون است و ما هم مجری قانون هستیم، البته ما هم بدمان نمی‌آید که اگر راه و شهرسازی به وظیفه قانونی خود عمل کند و اراضی محدوده شهر را مشخص کند و خیابان سازی، فضای سبز، مساجد و فضای آموزشی آنها را تعیین کند تا مردم خودسرانه به ساخت و ساز نپردازند؛ ما اعلام آمادگی می‌کنیم که اگر راه و شهرسازی برای این مناطق طرح ارائه دهد با دید مثبت کمک کنیم تا ساماندهی صورت بگیرد.

وی با بیان اینکه در حال حاضر ما دارای کوچه‌های شش متری با طول یک هزار متر هستیم و آیندگان قطعاً به این دلایل ما را لعنت می‌کنند، خاطرنشان کرد: همه ما باید در راستای قانون عمل کنیم و گوش به فرمان قانون باشیم.

شهرداری هیچ وظیفه‌ای در قبال خدمت‌رسانی به مردم این منطقه ندارد 
شهردار منطقه سه خرم آباد در گفت‌وگو با خبرنگار بازار، اظهار داشت: زمین‌هایی که خارج از طرح هادی روستایی هستند جزو زمین‌های زراعی محسوب می‌شوند به همین دلیل امور اراضی برای ساخت و ساز به آنها مجوز نمی‌دهد.  واحدهای مسکونی پاگر شرقی به صورت غیرقانونی ساخته شده‌اند چون امور اراضی به آنها مجوز ساخت نداده است از طرفی چون خارج از حریم شهری هستند مشمول خدمات شهری نیستند و فقط زمانی می‌توانند از شهرداری خدمات بگیرد که مجوز داشته باشند.

سعید فتوحی عنوان کرد: وقتی شهرداری عوارضی از آنها نمی گیرد پس وظیفه‌ای نیز در قبال خدمت رسانی به آنها ندارد؛ در واقع این افراد باید از طریق امور اراضی جهاد کشاورزی و بنیاد مسکن اقدام کنند تا خدمات دریافت کنند.

وی خاطرنشان کرد: مالکین این زمین‌ها قبل از هر گونه ساخت و ساز و خرید و فروش و کار عمرانی باید ابتدا با مسکن و شهرسازی، شهرداری و .... توافق کنند و حق و حقوق دولت را بدهند، سپس این زمین‌ها را تفکیک کنند اما این افراد زمین‌ها را قطعه بندی کرده و می‌فروشند و حتی یک متر سرانه فضای سبز، آموزشی، فرهنگی و ورزشی باقی نمی‌گذارند که این خیانت به مردم و سواستفاده از موقعیت است.

دردسرهای عدم نظارت‌ واگذاری مسکن | محله «پاگر شرقی» خرم آباد در چنگال سودجویان

ارگان های مربوطه برای تعیین تکلیف محله پاگر شرقی پای کار بیایند
شهردار منطقه سه خرم آباد با بیان اینکه ما در منطقه قدرت اجرایی زیادی نداریم و فقط می‌توانیم جلسه‌ای برگزار کنیم که البته شهرداری مرکزی این اختیار را دارد، تصریح کرد: حدود هشت سال است که مردم شبانه ساخت و ساز می‌کنند و روستاها «جزایری» و «ده‌محسن» کم کم در حال وصل شدن به یکدیگر هستند که این بعدا تهدیدی از لحاظ اجتماعی در جامعه ایجاد می‌کند و متأسفانه جزء مناطق حاشیه‌نشین شهر می‌شوند.

فتوحی با بیان اینکه کار زیادی از دست شهرداری برنمی‌آید، گفت: به جای برخورد با آن کسی که ساخت و ساز را از روی ناچاری و نداری انجام داده با مالکان زمین‌ها برخورد شود که بدون این که با دولت توافق کنند و حقوق دولت را بدهند زمین‌ها را می‌فروشند. در واقع خریداران گناهی ندارند  و افراد فقیری هستند که تمام زندگیشان را فروخته‌اند تا یک قطعه زمین بخرند.

وی افزود: بحث فاضلاب این مناطق به  معضل بزرگی تبدیل شده و واحدهایی که در محدوده شهری بودند مشکلشان را حل کرده‌ایم ولی در جایی که اجازه نداریم، نمی‌توانیم خدمت رسانی کنیم؛ این موضوع بیشتر به امور اراضی مربوط است و امور اراضی باید آنها را تغییر کاربری چون حال حاضر کاربری کشاورزی ندارند.

مردم حق دارند معترض باشند
شهردار منطقه خرم آباد عنوان کرد: جهاد کشاورزی باید با مسکن و شهرسازی به یک نتیجه‌ای برسند که این زمین‌ها را جز طرح هادی، پشته جزایری و یا طرح هادی ده محسن طراحی کنند و خیابان و کوچه بندی آنها مشخص شود؛ این طرح ها در صورتی وارد محدوده شهری می‌شوند که مالکی با در دست داشتن سند، پیشنهاد دهد که می‌خواهد این حریم را به محدوده شهر اضافه کند در آن صورت این طرح باید وارد کمیسیون ماده ۵ شده و پس از طی کردن مراحل قانونی وارد محدوده می‌شود.

به جای برخورد با آن کسی که ساخت و ساز را از روی ناچاری و نداری انجام داده با مالکان زمین‌ها برخورد شود که بدون این که با دولت توافق کنند و حقوق دولت را بدهند زمین‌ها را می‌فروشند

فتوحی با بیان اینکه یکی از بزرگترین اشتباهات ما این بود که ماسور به محدوده‌ شهر اضافه شد، تصریح کرد: شهرداری واقعا توان خدمت رسانی به این مناطق را ندارد چون هیچ درآمدی برای شهرداری ندارند؛ در واقع شهرداری از مناطقی مانند قاضی‌آباد و علوی عوارض می‌گیرد ولی در این مکان‌ها که هیچ گونه درآمدی برای آنها ندارد هزینه می‌کند  این زمین‌ها مالکی ندارند و همه قولنامه‌ای هستند و اصلاً در کمیسیون ماده پنج نیستند، ولی واقعا همه دستگاه‌ها باید در حضور مسئولان امر یک جلسه‌ای را با متولیان استان بگیرند که این مشکل حل شود.

وضعیت موجود، حاصل کوتاهی مسئولان و ضعف نظارت‌ است
به هر حال منطقه پاگر شرقی از حالت کشاورزی خارج شده و جنبه مسکونی به خود گرفته بنابراین بهتر است امور اراضی به جای لجبازی با مردم و جلوگیری از خدمت‌رسانی به آنها با مسکن و شهرسازی به توافق برسد و هر چه سریعتر این موضوع را تعیین تکلیف کند در غیر این صورت بعدها با معضلاتی مواجه می‌شویم که علاوه‌بر ایجاد منظره نامتوازن و نامناسب در شهر، با مشکل نبود امکاناتی مانند فضای ورزشی، آموزشی و بهداشتی هم روبرو خواهیم شد.

مردم ولی نعمت مسئولان هستند و وظیفه دارند به امور آنها رسیدگی کنند قبل از اینکه موج نارضایتی کاسه صبر مردم را لبریز کند؛ واقعیت این است که شرایط فعلی محصول کوتاهی مسئولان و عدم نظارت آنها بوده پس نباید مردم را سرزنش کنند.

کد خبر: ۱۰۰٬۹۷۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 3
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • امین IR ۲۰:۳۷ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۴
      2 1
      من هم با همسرم وام ازدواجمو با وام و قرض تونستم یک قطعه بخرم که بسازم ولی متاسفانه شهرداری بجای اینکه بخواد مشکل مسکن قشر کم درامد رو حل کنه مانع میشه و مشکل رو حل نمیکنه ما از شهردار جدید خرم اباد تقاضا داریم که این مشکل را حل کنن
    • م ج IR ۱۴:۳۱ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۴
      3 0
      در این منطقه صدها واحد دارن بدون مجوز شبها و ایام تعطیل ساخته میشن که نه تنها اصول شهر سازی رعایت نمیشه بلکه چون از ترس تخریب شهرداری با عجله و بدون رعایت اصول ساخته میشن بسیار نا ایمن هم هستن که بعدا خدایی نکرده باعث فاجعه میشن بنظرم شهرداری و مسکن و شهرسازی به جای اینکه فقط نگاه کنه و منتظر بمونه باید وارد عمل بشه و با دادن مجوز ساخت و اصلاح منطقه و کوچه ها و خیابون ها سروسامونی به این منطقه بده
      • IR ۰۹:۳۵ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۵
        1 0
        نظر شما بسیار منطقی و درست است ما معمولا عادت داریم یه کنار بایستیم و نگاه کنیم بعد که اتفاق افتاد میشیم عالم دهر بله شهرداری و اداره راه و شهرسازی الان باید کاری بکنه و مشکل رو حل کنه موقعی که کار از کار گذشت