۲۸ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۶:۲۲
طرح گلایه های آجیلی در نامه به روحانی؛ پارسال رسانه ها، امسال کرونا...
رئیس اتحادیه آجیل در گفت وگو با بازارخبرداد

طرح گلایه های آجیلی در نامه به روحانی؛ پارسال رسانه ها، امسال کرونا...

رئیس اتحادیه فروشندگان آجیل و خشکبار گفت: پس از تعطیلات عید نامه ای به رئیس جمهوری می نویسیم تا تکلیف ضرر و زیان های صنف فروشندگان آجیل مشخص شود.

خبرگزاری بازار؛ ملیحه خورده پا- سایه کرونا این روزها بر سر همه مشاغل و صنوف سنگینی می کند اما بر سر عده ای بیشتر، تا جایی که نای نفس کشیدن را برای این گروه باقی نگذاشته است. از روزی که کرونا در دنیا اپیدمی شد و اثبات کرد که در کارش جدی است و حالاحالاها قصد رفتن ندارد ضرر و زیان جانی و مالی بسیاری را به مشاغل مختلف در دنیا وارد کرد به همین دلیل دولتها در کشورهای مختلف به منظور عبور از تبعات منفی اقتصادی برای روزهای پس از کرونا اقدامات و برنامه ریزی های حمایتی را شروع کردند تا بدین ترتیب بازماندگان ویروس کرونا بتوانند بعد از عبور از این بحران همچنان سرپا باقی بمانند.

در ایران نیز مشاغل زیادی از شیوع ویروس کرونا آسیب دیده اند ولی برخی مشاغل آسیب های جدی تری را متحمل شده اند ولی در این میان صاحبان این مشاغل باور دارند که دولت هیچ برنامه ای برای حمایت از آنها لحاظ نکرده است و هرآنچه که اعلام می کند صرفا یک نمایش تبلیغاتی است.

حمایتی که واقعی نیست

رئیس اتحادیه فروشندگان آجیل و خشکبار یکی از این افراد است که باور دارد برنامه های حمایتی که از زبان رئیس دولت دوازدهم و مردان کابینه اش برای حمایت از فعالان اقتصادی به دلیل آسیب های کرونا مطرح می کنند صرفا جنبه تبلیغاتی دارد و فقط یک نمایش رسانه ای.

مصطفی احمدی از ارسال نامه ای به رییس جمهور بعد از تعیلات نوروزی به دفتر رییس جمهوری  خبر داد که متن تلویحی آن در باره مشکلات پیش امده برایاین صنف در  گفتگو با خبرنگار بازار عنوان شده است.

وی گفت :  صنف فروشندگان آجیل و خشکبار امسال بیشترین ضرر و زیان را متحمل شده اند و دامنه خسارتهای اقتصادی شیوع ویروس کرونا در این صنف تا سالها ادامه پیدا خواهد کرد.

این فعال اقتصادی افزود: هر سال در چنین روزهایی جا برای سوزن انداختن در بازار نبود اما  امروز بازار مثل زمین فوتبالهای خاکی شده است.

احمدی ادامه می دهد: شیوع ویروس کرونا و صدوردستورالعمل ها ستاد مقابله با کرونا مبنی برعدم خروج مردم از خانه موجب شده تا بخش عمده ای از مردم برای حفظ سلامت خود از خانه خارج نشوند.

وی تصریح می کند: شاید الان فقط ۳۰ درصد مردم از خانه های خود خارج می شوند و فقط حدود ۱۰ درصد آنها دنبال خرید هستند و به بازار می آیند بنابراین فروش صنف آجیل و خشکبار به شدت کاهش یافته و حتی به صفر نزدیک شده است زیرا اکثر مردم تلاش دارند از محصولاتی خرید کنند که تولید آنها تاریخ گذشته باشد و قابلیت شستشو و ضدعفونی داشته باشد به همین دلیل آجیل و خشکبار از سبد خرید مردم کنار گذاشته شده است.

پیش بینی می کردیم آخر سال خوبی باشد

رئیس اتحادیه فروشندگان اتحادیه آجیل و خشکبار با انتقاد از کمپین هایی که در آستانه نوروز سال ۹۸ برای نخریدن پسته و آجیل راه اندازی شده بود و تاثیر آن بر فروش این صنف می گوید: راه اندازی این کمپین موجب شد تا بیش از ۵۰۰ واحد صنفی کارگران خود را اخراج کنند و مابقی نیز دست به تعدیل نیرو بزنند.

وی می افزاید: امسال با توجه به متعدل شدن قیمتها تصور می کردیم بازار خوبی داشته باشیم اما شیوع بیماری کرونا موجب شد تا بازار ما کساد شود و زیان بسیاری را متحمل شویم.

احمدی ادامه می دهد: نامه های متعددی را به وزرای اقتصاد، صمت و رئیس کل بانک مرکزی و روسای اتاق اصناف ایران و تهران برای حمایت از صنف آجیل و خشکبار نوشته ایم اما هیچ افاقه ای نکرده است.

این فعال صنفی با نمایشی خواندن اقدامات حمایتی دولت ازاصناف در مقابل شیوع بیماری کرونا اظهار می کند: معوق کردن دو ماهه اقساط بدهکاران بانکی و تعطیلی ادارات دردی از کسبه دوا نمی کند بلکه اینها فقط برای حفظ جان نیروی انسانی دولت بوده است.

احمدی خاطرنشان می کند: از ۱۶۰۰ عضو اتحادیه شاید ۱۰۰ نفر وام دریافت کرده باشند که از این تعداد نیز حتما کمتر از ۲۰ درصد بدهی معوق دارند بنابراین نمی توانیم بگوییم دولت از ما حمایت کرده است بلکه صرفا قدم های نمایشی به عنوان حمایت از صنوف برداشته است.

کد خبر: ۱۰٬۰۹۶

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha