زمان جهش صادراتی به بازار عراق فرا رسیده است
رئیس اتاق کرمانشاه:

زمان جهش صادراتی به بازار عراق فرا رسیده است

کاشفی، رئیس اتاق کرمانشاه با اشاره به سهم بالای عراق از صادرات ایران و روند ثابت صادرات ایران به عراق در سه سال اخیر، بر لزوم زمینه‌سازی برای توسعه حضور در بازار این کشور تأکید کرد.

به گزارش بازار به نقل از اتاق ایران، نشست فعالان اقتصادی کرمانشاه با دبیر اتاق مشترک ایران و عراق و با حضور مجازی رایزن اقتصادی ایران در عراق برگزار شد. کیوان کاشفی عضو هیات رئیسه اتاق ایران در این نشست با اشاره به روند ثابت صادرات به عراق طی حدود سه سال اخیر، گفت: زمان آن رسیده که جهش صادراتی جدید را به بازار عراق رقم بزنیم.

کاشفی با اشاره به نقش مهم بازار عراق به‌عنوان یکی از شرکای تجاری اصلی ایران اظهار کرد: درصد قابل‌توجهی از صادرات کالایی ایران به مقصد عراق است و استان کرمانشاه نیز دراین‌بین سهم ۳۰ تا ۵۰ درصدی از این صادرات را بر عهده دارد.

او ادامه داد: بخشی از این صادرات کالاهای تولیدی استان کرمانشاه است و در سایر موارد نیز در مرزهای استان خدمات پایانه‌ای و حمل‌ونقل به تولیدات سایر استان‌ها ارائه می‌شود.

رئیس اتاق کرمانشاه با اشاره به مهم‌ترین مشکلاتی که در زمینه تجارت با عراق وجود دارد، ادامه داد: روند صادرات به عراق برخلاف دهه گذشته که عمدتاً روند صعودی داشت اکنون نزدیک به سه سال است که در حد هفت، هشت میلیارد دلار و با احتساب صادرات گاز تا سقف ۱۰ میلیارد دلار باقی مانده است.

به عقیده او، این ثبات صادرات در حالی ایجاد شده که دقیقاً در همین سه سال با رشد قابل‌توجه نرخ ارز مواجه بودیم که باید بازخورد آن را در ارقام صادراتی می‌دیدیم.

رئیس اتاق کرمانشاه، مشکل دیگری که در زمینه تجارت با عراق وجود دارد را عدم هماهنگی بین استان‌های داخل کشور دانست که همه آنها با عراق هم‌مرز هستند.

او با تأکید بر لزوم رسیدن به دستورالعمل واحد در زمینه‌های مختلف ازجمله حمل‌ونقل، بانک، تردد تجار و ...در استان‌های هم‌مرز با عراق، اظهار کرد: اتاق بازرگانی کرمانشاه آمادگی دارد میزبانی نشستی با حضور روسای اتاق بازرگانی استان‌های هم‌مرز با عراق و مسئولین مرتبط را بر عهده بگیرد تا شاهد برقراری هارمونی بین بخش‌های مختلف باشیم.

زمان برقراری حمل یکسره به عراق فرارسیده است
نکته دیگری که کاشفی به‌عنوان معضل تجارت با عراق از آن یاد کرد برقرار نبودن حمل یکسره بین ایران و عراق بود.

عضو هیات رئیسه اتاق ایران با بیان اینکه این شیوه صادرات شامل تخلیه و بارگیری دیگر منسوخ شده است، افزود: متأسفانه هنوز در مرزهای ما تخلیه و بارگیری روزانه برای ۵۰۰ تا هزار کامیون صورت می‌گیرد و این امر باعث شده نیازمند هکتارها محدوده گمرکی و خدمات عمرانی متعدد باشیم.

او با بیان اینکه اکنون زمان آن رسیده که موضوع حمل یکسره یک‌بار برای همیشه حل‌وفصل شود، افزود: پیوستن عراق به کنوانسیون تیر و شناخته شدن دو مرز خسروی و مهران به‌عنوان مرزهای ترانزیتی به عراق، بارقه امیدی را برای حمل یکسره از این دو مرز ایجاد کرده است.

او معتقد است: برقراری حمل یکسره از این دو مرز می‌تواند برای اولین بار زمینه ترانزیت کالا را ظرف مدت سه روز از ایران تا سواحل مدیترانه فراهم کند.

عدم ثبات قوانین تجاری، سد رونق تعامل با عراق
کاشفی به مشکل دیگر صادرات با عراق اشاره کرد که عدم ثبات قوانین و مقررات تجاری بود و یادآوری کرد: این بی‌نظمی را در محدودیت‌های ناگهانی صادرات کالا به عراق، وضع تعرفه‌ها و ... خصوصاً برای محصولات کشاورزی شاهدیم.

او نتیجه این معضل را عدم امکان برنامه‌ریزی مناسب و ازدحام هزاران کامیون محصولات کشاورزی در مرزها در برخی مقاطع زمانی دانست.

کاشفی تأکید کرد: نیازمند ثبات این قوانین و مقررات برای تسهیل تجارت با عراق هستیم.

او از محدودیتی که از داخل کشور برای صادرات برخی کالاها در نظر گرفته شده هم یاد و اظهار کرد: این در حالی است که در کشوری مانند عراق و حتی سوریه به‌شدت به این کالاها نیاز هست.

عضو هیات اتاق ایران با تأکید بر اینکه صادرات کالاهای ممنوعه باید برای دو کشور عراق و سوریه به‌صورت استثنا برداشته شود، عنوان کرد: این امر می‌تواند جهش صادراتی به عراق که نیازمند آن هستیم را رقم بزند.

او در ادامه بر لزوم برقراری واردات از عراق هم تأکید کرد و گفت: هرچقدر واردات از عراق را افزایش دهیم هم رونق مرزها را شاهد خواهیم بود و هم قدرت چانه‌زنی ما افزایش خواهد یافت.

او اظهار کرد: اگرچه این واردات برای همه کالاها میسر نیست، اما اکنون می‌توان در زمینه واردات سوخت، فرآورده‌های نفتی و ... فعالیت‌هایی را انجام داد.

موضوع دیگری که رئیس اتاق کرمانشاه بر آن تأکید کرد لزوم استفاده از ظرفیت‌های مرزی جدید رسمی استان کرمانشاه ازجمله سومار، شوشمی و شیخ صله بود.

کاشفی با بیان اینکه زمانی تصور می‌شد مرز خسروی به جهت قدمتی که دارد هاب صادرات به عراق خواهد بود، اضافه کرد: اما در بلندمدت مرزهای بالا و پایین‌دست خسروی ازجمله پرویزخان، مهران و ... نیز بار صادراتی قابل‌توجهی را به دوش کشیدند.

او معتقد است سایر مرزهای استان نیز قابلیت متعددی برای دسترسی به بخش‌های مختلف بازار عراق دارد که باید از آن استفاده کرد.

رئیس اتاق کرمانشاه همچنین بر لزوم صدور ویزای طولانی‌مدت برای تجاری که با عراق کار می‌کنند و مدام با این کشور در رفت‌وآمد هستند تأکید کرد و افزود: اکنون برخی از سرمایه‌گذاران ما در اقلیم سرمایه‌گذاری کردند و نیازمند تردد مداوم هستند.

عضو هیات رئیسه اتاق ایران در پایان از فعالیت اتاق مشترک بازرگانی ایران و عراق به‌عنوان بزرگ‌ترین اتاق مشترکی که با بیش از ۳۰ کشور دیگر داریم یاد کرد و افزود: این اتاق می‌تواند شتاب‌دهنده رونق تجارت با عراق باشد.

کد خبر: ۱۰۰٬۹۵۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha