۹ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۳:۵۲
دلیل گرانی سیمان قطعی برق نیست| ۴.۵ میلیون کولر گازی معادل ۹ میلیون خودرو فرسوده انرژی مصرف می کنند
معاون وزیر نیرو در گفتگو با بازار:

دلیل گرانی سیمان قطعی برق نیست| ۴.۵ میلیون کولر گازی معادل ۹ میلیون خودرو فرسوده انرژی مصرف می کنند

متولی زاده معاون وزیر نیرو  با بیان اینکه گرانی سیمان ناشی ازقطعی برق نیست و سوء استفاده دلالان دلیل اصلی آن است، گفت: مصرف برق صنعت سیمان در مقایسه با پارسال بیشتر شده که نشان دهنده افزایش تولید است.

بازار؛ گروه آب و انرژی: کمتر از یک هفته به پایان دولت دوازدهم باقی نمانده است. دولت سیزدهم در شرایطی فعالیت خود را آغازمی‌کند که اقتصاد در وضعیت نامناسبی به سر می برد. از  تورم بالای ۴۰ درصد گرفته تا کسری بودجه حداقل ۴۰۰ هزار میلیارد تومانی و حجم بالای بدهی دولت به نظام بانکی و تامین اجتماعی تنها بخشی از مشکلات اقتصادی به ارث رسیده از دولت روحانی برای دولت رییسی است. در کنار اینها مساله خشکسالی و البته  کمبود تولید برق کار را برای دولت سیزدهم حسابی سخت کرده است.

آمارهای اعلامی از طرف مسئولین نیرو نشان می دهد که با کسری ۱۱ هزار مگاواتی در صنعت برق مواجه هستیم. کسری که فعالین این صنعت به کاهش سرمایه گذاری در نیروگاه سازی ربط می دهد و از نظر مدیرعامل توانیر ناشی از شرایط جوی است.

در ماه های اول امسال شاهد رشد ۲۰ درصدی مصرف برق در  صنایع کشور بودیم. امیدواریم که سال آینده با بارش بیشتر یا هوای خنک تر مشکلات صنعت برق کاهش پیدا کند

او که حل بحران برق در سال های آینده را به اما و اگرها حواله می دهد، می گوید که «اگر بارندگی ها در سال آینده مناسب باشد،  دمای هوا هم خنک تر باشد و مردم هم مصرف خود را مدیریت کنند، دولت سیزدهم مشکلی در تامین برق نخواهد داشت.» این گفته ها در شرایطی مطرح می شود که دولت یازدهم و دوازدهم بدترین عملکرد را در زمینه ساخت نیروگاه و افزایش ظرفیت تولید برق از خود به جای گذاشته اند.

این مقام مسئول همچنین در بخش دیگری از سخنان خود می گوید که گرانی های اخیر سیمان ربطی به قطعی برق نداشته است. به گفته معاون وزیر نیرو، میزان برق تحویلی به کارخانجات سیمان در ۴ ماه ابتدایی سال بیشتر شده که نشان دهنده افزایش تولید است. متن کامل گفتگوی بازار را محمد حسن متولی زاده مدیرعامل توانیر و معاون وزیر نیرو را در ادامه می خوانید:

خشکسالی حدود ۴ هزار مگاوات از ظرفیت تولید نیروگاه های برقآبی کشور کم کرد. حال آنکه به واسطه افزایش ۳ درجه ای دما مصرفمان ۴۵۰۰ مگاوات بیشتر شده بود. از طرفی تخمین زده می شود که ۱۰ درصد تولید رمز ارز در ایران صورت گیرد که معادل مصرف ۲ هزار مگاوات برق است

* بر اساس آنچه اعلام شده صنعت برق با کسری ۱۱ هزار مگاواتی مواجه است. در واقع اگر  فرض را بر این بگذاریم که سال آینده وضعیت بارندگی ها مناسب و ۴ هزار مگاوات ظرفیت نیروگاه های برقآبی هم در مدار باشند،  بازهم با کسری حدود ۷ هزار مگاواتی در این بخش مواجه  هستیم. آیا قبول دارید که دولت سیزدهم در یک شرایط بحرانی صنعت برق را تحویل می گیرد؟
۱۴۰۰ سال استنثنایی بوده است. گرمای شدید باعث افزایش مصرف شده است. متوسط دما امسال ۲.۸ درجه تا ۳ درجه نسبت به متوسط در ۵۰ سال اخیر بالاتر بوده است. این افزایش دما به معنی رشد ۴۵۰۰ مگاواتی مصرف برق است. پدیده رمز ارز مهمان ناخوانده ای برای اقتصاد و صنعت برق ایران بوده است. پیش بینی های صورت گرفته حاکی از این است که  ۱۰ درصد تولید رمز ارز دنیا در ایران صورت می گیرد. به عبارت دیگر حداقل ۲ هزار مگاوات از برق کشور توسط مزارع استخراج ارز های دیجیتال مصرف می شود. از طرفی همانطور که اشاره کردید ۴ هزار مگاوات ظرفیت نیروگاه های برقآبی را هم از دست دادیم. جدای از این در ماه های اول امسال شاهد رشد ۲۰ درصدی مصرف برق در  صنایع کشور بودیم. امیدواریم که سال آینده با بارش بیشتر یا هوای خنک تر مشکلات صنعت برق کاهش پیدا کند.

اما به هر حال باید ظرفیت تولید برق در کشور افزایش پیدا کند  و به عنوان یک اولویت در دستور کار دولت سیزدهم قرار بگیرد. صرف نظر از ضرورت ظرفیت سازی در صنعت برق، باید فکری هم برای مدیریت مصرف برق در کشور انجام دهیم. مدیریت مصرف صرفا مختص ایران نیست و در تمام دنیا روی تکیه دارند. در برخی از کشورها مدیریت مصرف با ابزار تعرفه اتفاق می افتد، چنین امکانی هنوز در کشور ما فراهم نیست.

* صرف نظر از کمبود برق، نابسامانی در اعمال محدودیت منجر به افزایش قیمت در برخی از کالاها شده است. قطعی برق قیمت سیمان را در برخی از شهرها تا مرز ۱۲۰ هزار تومان هم بالا برده است. این اولین بار نیست که خاموشی ها منجر به افزایش قیمت محصولات می شود چرا با این وجود توانیر  از تجربه های گذشته درس نمی گیرد؟ چرا از ظرفیت برق تولید شده در ساعت های غیر پیک برای واحدهای سیمانی و فولادی استفاده نشد؟
طبق گفته رییس انجمن تولیدکنندگان سیمان، دلالان دلیل گرانی سیمان در کشور هستند. همچنین اعمال محدودیت در تامین برق  کارخانجات سیمان و فولاد محدود و بسیار اندک  بوده و تغییر زیادی در متوسط انرژی دریافتی نداشته است. جالب است که بدانید در همین مقطع کوتاهی که محدودیت هایی در برق کارخانجات سیمان اعمال شده بود، این صنعت حدود ۷۰ درصد برق مورد نیاز خود را دریافت کرده است. همچنین بر اساس آمار موجود در ۴ ماه گذشته مصرف برق به تولید بیشتر  نسبت به سال قبل افزایش یافته است. میزان محدودیت برق برای سیمانی ها بسیار ناچیز بوده اما برخی از دلالان از این موقعیت سوء استفاده کرده اند. بدون شک اگر مردم کمی صبر کنند قیمت ها به حال قبل باز خواهد گشت.

طبق گفته رییس انجمن تولیدکنندگان سیمان، دلالان دلیل گرانی سیمان در کشور هستند.   ضمن اینکه واحدهای تولیدی حدود ۷۰ درصد برق مورد نیاز خود را در این مدت دریافت کرده اند

* در روزهای گذشته بازهم با رکورد شکنی دوباره میزان مصرف مواجه بودیم.  با توجه به افزایش مصرف برق آیا قرار است محدودیت های بیشتری در راه باشد؟
اگر مردم همراهی کنند ما دچار چالش نمی شویم و محدودیتی جدیدی نخواهیم داشت. گذر از این بحران یک راه حل ساده دارد و آن مدیریت مصرف در بخش خانگی است. بر اساس آمار موجود ما ۸ میلیون مشترک برق رایگان دارند. اما ۸۵۰ هزار نفر دوبرابر هشت میلیون برق استفاده می کنند. اگر مشترکان پر مصرف، مصرف خود را کاهش دهند، قطعی برق نخواهیم داشت.

* با توجه به قطعی های که اعمال شده در حال حاضر چه میزان  تولید برق در صنعت و کشاورزی استفاده می شود؟
حدود ۵۰ درصد ظرفیت برق کشور در دو بخش کشاورزی و صنعت مورد استفاده قرار می گیرد. در صنعت هم بخش عمده ای از طرح های مدیریت مصرف انرژی در حوزه جابه جایی بار بوده است. به عبارت دیگر مصرف برق در این بخش ها را به ساعت های غیر پیک منتقل کردیم.

  ۴.۵ میلیون  کولر گازی فرسوده داریم که معادل ۲ خودرو فرسوده انرژی مصرف می کنند. چون انرژی ارزان است مردم انگیزه ای برای نوسازی و استفاده از وسایل الکتریکی کم مصرف ندارند


* بر اساس آمار موجود میزان مصرف برق ایرانی ها بیش از متوسط استاندارد جهانی است. بهره وری پایین لوازم خانگی و بی توجهی به مبحث ۱۹ در ساختمان سازی چه  سهمی در این اضافه مصرف دارند؟
بیش از ۲۰ الی ۲۵ درصد اتلاف انرژی از پنجره ها، درب و دیوار در ساختمان ها اتفاق می افتد که ناشی از بی توجهی به استانداردهای ساختمان سازی  و بهینه سازی مصرف انرژی است. از طرفی بیشتر وسایل الکتریکی در کشور ما مصرف بالایی دارند. بر اساس آمار موجود  ۴.۵ میلیون  کولر گازی فرسوده داریم که هر کولر گازی معادل ۲ خودرو فرسوده انرژی مصرف می کنند. چون انرژی ارزان است مردم انگیزه ای برای نوسازی و استفاده از وسایل الکتریکی کم مصرف ندارند.

گفتنی است طرح تعویض یک میلیون کولر گازی  فرسوده  از سال ۹۸ مطرح و مصوبه شورای اقتصاد  را نیز دریافت کرده بود اما ظاهرا  اجرای آن به دولت بعدی سپرده شده است.

کد خبر: ۱۰۰٬۹۲۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha