۶ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۸:۲۱
 ورود مستقیم دولت سیزدهم به حوزه مسکن
کارشناس حوزه مسکن مطرح کرد

ورود مستقیم دولت سیزدهم به حوزه مسکن

مشکینی، کارشناس حوزه مسکن، درباره رویکرد دولت سیزدهم نسبت به حوزه مسکن تاکید کرد که دولت رئیسی قصد دخالت مستقیم را در بازار مسکن دارد.

به گزارش بازار، ابوالفضل مشکینی، در خصوص دیدار رئیس جمهور منتخب با فعالین تولید مسکن در کشور اظهار کرد: به نظر می رسد دولت تازه عزم خود را جزم کرده تا بازار مسکن را رونق ببخشد.

وی افزود: دولت از طریق مستقیم و غیرمستقیم می تواند در بازار مسکن دخیل باشد و دولت جدید ظاهرا قصد دخالت مستقیم در بازار مسکن را دارد.

مشکینی با بیان اینکه مسکن مهر نمود بارز دخالت مستقیم بود، ادامه داد: بخش اعظم زمین ها در اختیار دولت است و در این راستا می تواند از طریق تسهیلات بانکی در نظام مسکن دخالت کند.

به گفته این کارشناس بازار مسکن سوداگری زمانی اتفاق می افتد که اطلاعات لازم را از بازار مسکن نداشته باشیم.

مشکینی نقص اساسی در سیستم مسکن را نبود اطلاعات دانست و ادامه داد: اگر خانه های خالی را به موجودی مسکن اضافه کنیم، به ازای هر ۹۸ خانوار، ۱۰۰ واحد مسکونی وجود خواهد داشت و لذا تعداد واحدهای موجود از میزان خانوار بیشتر است ولی هیچ گاه در این راستا شفافیت صورت نگرفته است.

وی در بخشی دیگری، ۹۰درصد اطلاعات املاک و مستقلات را در آمارِ شهرداری ها و اسناد موجود دانست و افزود: این مسئله فقط اراده می خواهد تا اطلاعات موجود با هم لینک شود.

مشکینی همچنین در خصوص سخنان رئیسی درباره سوداگری مسکن و فولاد، اظهار کرد: ما در حوزه فولاد و سیمان نیز با عدم شفافیت رو به رو هستیم. عدد تولید این ها ثابت است که نه زیاد می شود و نه کم می شود ولی این موضوعات به اقتصاد کلان کشور باز می گردد.

این کارشناس حوزه مسکن به بهانه کارخانه ها درپی قطعی برق و از مدار خارج شدن خطوط تولیدی اشاره کرد و گفت: این ها فقط بهانه های غیر کارشناسی است چون کشوری که بتن و فولاد تولید می کند نباید در حوزه دپو دچار مشکل باشد.

مشکینی خاطرنشان کرد: کنترل اجاره بها زمانی امکان پذیر است که ابزار تشویقی را در اختیار داشت باشیم و بعد افراد را تنبیه کنیم.

وی ادامه داد: در حال حاضر برای تامین نیاز سکونت موجران و مستاجران، فقط مالک را به رسمیت می شناسیم در حالیکه موجر کسی است که خانه اضافی خود را در جهت تامین منافع مالی خود به مستاجر واگذار می کند.

مشکینی همچنین کشور را در تامین نیاز ملکی عاجز خواند و افزود: اگر اجاره نشینی در شهرها تامین نشود، مردم به حاشیه کشیده خواهند شد درحالیکه باید ابتدا اطلاعات موجر و مستاجر را به دست آوریم.

کد خبر: ۱۰۰٬۸۵۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 1
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • ندا IR ۰۹:۳۱ - ۱۴۰۰/۰۵/۰۷
      0 0
      مسکن مهر رو جمع کنید دیگه شورشو در اوردین. مسکن مهر فرج آباد چالوس رو به 90 درصد کار رساندن نمیتونن جمع کنن