۵ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۵:۰۲
همکاری در فروش چیست؟ از اصول تا راهنمای اجرای افیلیت مارکتینگ

همکاری در فروش چیست؟ از اصول تا راهنمای اجرای افیلیت مارکتینگ

همکاری در فروش یا بازاریابی وابسته یا Affiliate Marketing؛ یک رویکرد مهارت محور در بازاریابی آنلاین بشمار آمده و هر کس می‌تواند آن را آموزش دیده و یاد بگیرد.

بازار; گروه اقتصاد دیجیتال: همکاری در فروش یا بازاریابی وابسته یا Affiliate Marketing؛ یک رویکرد مهارت محور در بازاریابی آنلاین بشمار آمده و هر کس می‌تواند آن را آموزش دیده و یاد بگیرد. با وجود گسترش فضای مجازی و امکان کسب محبوبیت و جذب فالوورهای بسیار در پلتفرم‌های مختلفی مانند یوتوب و اینستاگرام، افیلیت مارکتینگ نیز به یک ترفند کارآمد و پولساز اینترنتی تبدیل شده‌ است. در این سیستم بدون داشتن مدرک رسمی و سرمایه اولیه تنها با کمی هوش و در منزل کسب درآمد در خواب را تجربه خواهید کرد. اگر کنجکاو هستید بدانید سیستم " همکاری در فروش چیست؟ " تا پایان این مطلب ما را همراهی کنید.

امروزه کارآفرینانی که باهوش و آینده‌نگر هستند، می دانند که همیشه راه‌های زیادی برای پیشرفت و بهینه‌سازی کسب و کارشان وجود دارد. حالا یکی از راه‌های پیشرفت، این هست که بتوانید جریان متداوم درآمدزایی داشته باشید. یعنی درآمد به شکلی مداوم به برند شما سرازیر شود. البته که کار بسیار سختی است ولی خب، اینجاست که تفاوت یک برند قوی و معمولی و ضعیف مشخص می شود. این مطلب به این معنا نیست که بروید و یک کسب و کار جدید راه بیاندازید، نه! باید کاری کنید که همین کسب و کار فعلی شما رشد کند.

یکی از چندین ایده کسب و کار برای رشد کاری شما، استفاده از سیستم‌های همکاری در فروش است. اگر میخواهید که از جریان یکی از پردرآمدترین سیستم‌های کسب و کار دنیا عقب نمانید، توصیه می کنم حتما از یکی از سیستم‌های همکاری در فروش استفاده کنید. در ادامه مقاله روش‌ها و اصول کار رو براتون می گویم.

همکاری در فروش چیست؟

همکاری در فروش؛ یکی از جدیدترین روش‌های کسب درآمد از اینترنت است که در آن، شما به عنوان نفر سوم میان شرکت ارائه دهنده محصول و مشتری قرار گرفته و خریدار را به سمت خرید محصول سوق می‌دهید. در صورتی که آن شخص محصول را به سبب پیشنهاد شما خریداری کند؛ شما به عنوان واسطه حق کمیسیون دریافت خواهید کرد. در این روش حق کمیسیون شما از طریق شرکت پرداخت شده و مشتری مبلغ اضافه‎‌تری پرداخت نمی‌کند.

در واقع یک برند اجازه می دهد که سایر برندها و افراد، محصولات آن را به فروش برسانند و در ازای هر فروش موفق، درصدی کمیسیون به فروشنده تعلق خواهد گرفت. یعنی در این مدل کسب و کار، به افراد مختلف اجازه داده می شود که بدون داشتن حتی ۱ محصول، بتوانند فروشنده بسیار موفقی باشند.

در نتیجه با اشتراک‌گذاری لینک‌های مختلف محصولات، برندینگ یک مجموعه بیشتر و بیشتر خواهد شد. یعنی به جای اینکه کلی هزینه برندینگ کنید، می توانید صرفا با افیلیت مارکتینگ، در مدت زمان کوتاهی یک انفجار آگاهی از برند داشته باشید.

البته برخی سیستم‌ها مثل دایان افیلیت هم هستند که مقداری متفاوت عمل می کنند. دایان افیلیت خودش را یک برند اصلی در نظر نگرفته و در نتیجه هر کسی می تواند برند خودش را ایجاد کرده و به فروش محصولات بپردازد. خب بعضی از افراد می خواهند که خودشان یک برند مستقل داشته باشند، که با این مدل از همکاری در فروش، هم به خواسته شان می رسند و کسب درآمد بدون سرمایه گذاری را تجربه می کنند. البته این مدل همکاری در فروش برای اولین بار توسط خود دایان افیلیت به کار گرفته شد و تا به الان سیستم دیگه‌ای رو حداقل من نمی شناسم که اینطوری کار کرده باشد.

ارکان افیلیت مارکتینگ

افیلیت مارکتینگ از ۴ رکن اصلی تشکیل شده است:

  1. The Merchant
  2. The Affiliate
  3. The Consumer
  4. The Affiliate Network

The Merchant/ صاحبان کسب و کار

طرف اول تولیدکننده یا برندی است که محصول را طراحی، ساخته و به بازار عرضه می‌کند.

علاوه بر برندهای بزرگ و عمده فروشان؛ شرکت‌های کوچک و خرده فروشان نیز در این دسته‌بندی قرار می‌گیرند.

مادامی که تولیدکننده‌ای محصولی برای عرضه دارد در این دسته‌بندی قرار می‌گیرد.

لازم نیست تولیدکنندگان به صورت مستقیم بازاریابی کنند.

لازم است استراتژی‌های تبلیغاتی و فروش خود را مشخص کنند.

این افراد برنامه‌های افیلیتی را ساخته و در مورد حق کمیسیون همکاران فروش قوانینی را مشخص کرده و تصمیم‌گیری می‌کنند.

The Affiliate / همکاردر فروش

طرف دوم، همکاران در فروش یا افیلیت مارکترها هستند که با عنوان ناشران، بازاریاب‌ها، همکاران، شرکا و… نیز شناخته می‌شوند. این افراد با بهره‌گیری از استراتژی‌های بسیار متنوع و با استفاده از کانال‌های متعدد و دسترسی به مشتریان بالقوه به فروش محصولات و خدمات طرف اول اقدام می‌کنند.

همکاران در فروش موفق مخاطبین وفاداری دارند.

این افراد شهرت و برند مخصوص به خودشان را ایجاد می‌کنند.

اثر بسیار بالایی بر افراد دیگر دارند و بسیار تأثیرگذار هستند.

می‌توانند تنها با یک برند خاص همکاری کنند.

و یا ممکن است با چند برند متفاوت همکاری کنند.

لازم است محصولات مرتبط با جامعه هدف خود را  انتخاب و تبلیغ کنند.

The Consumer / مصرف‌کننده

طرف سوم جامعه هدف و مخاطبین همکاران در فروش هستند که محصول یا خدمت طرف اول (تولیدکننده) را با استفاده از لینک و تبلیغات طرف دوم (افیلیت مارکتر) خریداری می‌کنند. اگر ناشر اطلاعات محصول را در وبسایت، بلاگ یا حساب‌های کاربری خود در شبکه‌های اجتماعی قرار می‌دهد مصرف‌کننده بر روی لینک کلیک کرده و خریدی انجام دهد هر دو طرف اول و دوم سود خواهند کرد.

ممکن است مصرف‌کننده از چرخه ذکر شده آگاه باشد (برخی از ناشران در مورد آنچه انجام می‌دهند برای مخاطبین خود شفاف سازی می‌کنند).

مصرف‌کننده هیچ هزینه اضافه‌ای را متحمل نخواهد شد.

بسیاری از تولیدکنندگان با استفاده از خدماتی مانند کوپن (تخفیف)؛ به مشتریان خود در جهت کاهش هزینه‌ها کمک می‌کنند.

The Affiliate Network/ شبکه‌های مدیریت افیلیت

طرف چهارم در واقع یک میانجی و واسطه بین تولیدکننده و همکاران در فروش است. یک پلتفرم دیجیتالی که کلیک‌ها و فروش بازاریاب را بررسی کرده و بر اساس آن حق کمیسیون را اندازه‌گیری می‌کند.

حمل و نقل کالا و پرداخت‌های ناشران را بر عهده دارد.

استفاده از این بخش اختیاری است.

همکاری در فروش شبکه ای؛ با بهره‌گیری از یک پایگاه اطلاعات بسیار گسترده شامل انواع برندها و خدمات؛ این امکان را برای افیلیت مارکتر فراهم می‌کند تا محصول مورد نظر خود را انتخاب و تبلیغ کرده تا با سرعت بالا کسب درآمد کنند.

همکاری در فروش آمازون، ShareAsale و ClickBank برترین موارد در سال‌های اخیر بشمار می‌آیند.

افیلیت مارکتینگ چطوری کار می کند؟

برای اینکه بتوانید در مدل همکاری در فروش کسب درآمد داشته باشید، باید ابتدا چند نکته زیر رو در نظر بگیرید:

  • پیداکردن و ملحق شدن به یک سیستم همکاری در فروش (مثل دایان افیلیت)
  • انتخاب محصول یا خدمات برای تبلیغ
  • اشتراک لینک منحصر به فرد به ازای هر محصول (خود سیستم به شما باید لینک‌ها رو بدهد)
  • اشتراک‌گذاری لینک‌ها در وبلاگ‌ها، شبکه‌های اجتماعی و غیره
  • نهایی کردن فروش محصولات و گرفتن کمیسیون از سیستم مورد نظر

همکاری در فروش(افلیت مارکتینگ)، یکی از شاخه‌های بازاریابی عملگرا (پرفورمنس مارکتینگ) است. یعنی تا عملی انجام نشده باشد، درآمدی هم به دست نمی‌آید. دقیقاً در افیلیت مارکتینگ هم تا فروش موفقی صورت نگیرد، کمیسیونی پرداخت نخواهد شد.

Affiliate Program یا برنامه همکاری در فروش چیست؟

هر شرکت بزرگی مانند آمازون، اپل، دیجی کالا یا گوگل یک برنامه افیلیت دارد. هر شخصی از سراسر جهان می‌تواند به صورت رایگان به این برنامه بپیوندد. در صورتی که تا به حال در مورد این موضوع نشنیده‌اید شما در حال کشف یکی از هیجان انگیزترین جنبه‌های کسب درآمد در منزل هستید.

امروزه اکثر شرکت‌هایی که به صورت آنلاین محصولی را به فروش می‌رسانند برنامه افیلیت را به صورت رایگان ارائه می‌دهند که عضویت در آنها به راحتی ساختن یک پروفایل در شبکه‌های اجتماعی است. شما می‌توانید در این برنامه‌ها عضو شوید و لینک اختصاصی خود را دریافت کرده و پس از آن در شبکه‌های اجتماعی در مورد محصول مورد نظر بنویسید و مخاطبین را با استفاده از لینک به سایت کمپانی متصل کنید و با هر خریدی که انجام می‌شود حق کمیسیون دریافت کنید.

لازم است ذکر شود که حق کمیسیون بر اساس محصولی که تبلیغ می‌کنید بسیار متفاوت خواهد بود برای مثال ممکن است فردی ۱ دلار دریافت کند در حالی که شخص دیگر به واسطه محصولی که تبلیغ کرده‌است ۱۰٫۰۰۰ دلار سود کند. سؤالی که ممکن است در ذهن شما پیش آید این است که چطور با مشارکت در فروش به درآمد و فروش میلیونی برسیم، بهتر است عجله نکنید. موفقیت و درآمد بالا در این حرفه نیز مانند هر شغل دیگری نیازمند کسب تجربه و دانش می‌باشد.

برنامه‌های افیلیت چطور کار می‌کنند؟

انتخاب یک برنامه افیلیت می‌تواند چالش‌برانگیز باشد اما اگر به درستی انجام شود شانس درآمدزایی شما را به شدت افزایش خواهد داد. تعدادی از راه‌های یافتن برنامه افیلیت:

Affiliate Network and Marketing platform: استفاده از بسترهای بازاریابی پورسانتی و شبکه ای راه مناسبی برای یافتن یک برنامه جدید افیلیت است.

Affiliatizer: برای یافتن یک برنامه افیلیت جدید بسیار کمک کننده خواهد بود.

تحلیل رقبا: بهترین سایت‌های همکاری در فروش فعال در حوزه هدف خود را بررسی و تحلیل کرده و سپس لیستی از محصولات افیلیتی که تبلیغ می‌کنند را تهیه کنید. این روش به شما در شناسایی محصولات با ارزش و سودآور کمک می‌کند.

روش‌های پرداخت در سیستم همکاری در فروش چیست؟

از آن‌جایی همکاری در فروش، یک مدل خاص از بازاریابی عملگرا است، در نتیجه سیستم‌های پرداختی در این مدل کسب و کار هم متفاوت هست. هر سیستمی ممکن است نحوه پرداختیش با یک سیستم دیگر فرق کند. برای همین سعی کردیم که یکسری از متداول‌ترین مدل‌های پرداختی در این سیستم را برای شما شرح دهیم:

(PPC)Pay Per Click/ پرداخت به ازای هر کلیک

تبلیغات کلیکی یا همان PPC عموماً برای کسب و کارهای تازه‌کار که در مرحله معرفی محصول هستند کاربرد دارد. در هر زمانی که مشتریان بر روی لینک‌های افیلیت کلیک می‌کنند بدون در نظر گرفتن خرید یا عدم خرید محصول، ناشر کسب درآمد می‌کند (اشخاصی که آموزش‌های سطحی دیجیتال مارکتینگ چیست را گذرانده باشند تبلیغات کلیکی (PPC مارکتینگ) را به خوبی درک می‌کنند)

Pay Per Sale (PPS)/ پرداخت در ازای فروش محصول

اصلی‌ترین روش همکاری در فروش است که در آن اگر کلیک بر روی لینک ناشر منجر به خرید محصول یا خدمات شود حق کمیسیون به فرد تعلق می‌گیرد.

Pay Per Lead (PPL)/ پرداخت در ازای جذب مشتری بالقوه

در صورتی که لینک ناشر منجر به اقداماتی نظیر ثبت نام، ایجاد حساب کاربری، نصب اپلیکیشن و ثبت نظرات مشتری بالقوه در سایت شود همکار فروش کمیسیون دریافت می‌کند.

اصطلاحات رایج در همکاری در فروش

اصطلاحات رایج و مرتبط با سیستم افیلیت مارکتینگ عبارتند از:

  • Affiliates (همکاران در فروش): ناشرانی که با استفاده از لینک برنامه‌های افیلیت؛ تبلیغ کرده و فروش انجام می‌دهند.
  • Affiliate Marketplace (بازاریابی پورسانتی یا بازاریابی همکاری در فروش): بازارهایی مانند Shareasale, CJ و Clickbank به عنوان یک پایگاه داده برای برنامه‌های افیلیت با جامعه هدف مختلف کاربرد دارند.
  • Affiliate Software (نرم‌افزارهای همکاری در فروش): نرم‌افزارهایی که توسط شرکت‌ها برای ساخت برنامه‌های افیلیت مربوط با محصولاتشان ساخته می‌شود. برای مثال: FirstPromoter.
  • Affiliate Link (لینک‌های همکاری در فروش): لینک‌هایی که توسط برنامه افیلیت ارائه شده و برای تبلیغات از آنها استفاده می‌شود.
  • Affiliate ID: این مورد مانند لینک‌ها عمل می‌کند. بسیاری از برنامه‌های افیلیت یک ID منحصر به فرد ارائه می‌دهند.
  • Payment Mode (حالت پرداخت): برنامه‌های افیلیت متفاوت روش‌های پرداخت متفاوتی را ارائه می‌دهند. برای مثال: Cheque, Wire transfer, PayPal و …
  • Affiliate Manager/OPM (مدیر همکاری در فروش): بسیاری از شرکت‌ها برای کمک به ناشران این بخش را راه اندازی کرده‌اند.
  • Commission (حق کمیسیون): Percentage/Amount مقدار و میانگین درآمدی که همکاران فروش به ازای هر فروش در این کار به دست می‌آورند.
  • ۲-tier affiliate Marketing یا Sub-affiliate Commission: این روش بهترین راه برای کسب درآمد از برنامه افیلیت است. در این متد لازم است عضویت در برنامه‌های افیلیت را به افراد دیگر پیشنهاد دهید. در صورت فروش شخص دعوت شده؛ حق کمیسیونی به شما پرداخت خواهد شد. (مشابه MLM و بازیابی چند سطحی).
  • Landing Pages (صفحه فرود): صفحه‌ای در وبسایت است که در جهت دنبال کردن اهداف مختلف سایت مانند تبلیغات ساخته شده و محصولی در آن به فروش می‌رسد.
  • Custom affiliate (income/ account): بسیاری از شرکت‌ها درآمد "افیلیت سفارشی" را به افرادی که بیشترین فروش اینترنتی را انجام می‌دهند ارائه خواهند داد.
  • Link Clocking: معمولاً لینک‌های افیلیت ظاهری زننده دارند. با استفاده از تکنیک لینک کلاکینگ مانند URL می‌توانید لینک‌های اولیه را به لینک‌های قابل فهم تبدیل کنید.
  • Custom Coupons: بسیاری از برنامه‌های افیلیت به همکاران در فروش امکان ایجاد تخفیف‌های سفارشی می‌دهند که در نهایت این تخفیف‌ها سبب افزایش فروش خواهند شد. زمانی که از طریق این لینک‌ها خریدی انجام گیرد برای مدیران سایت درآمدزایی صورت می‌پذیرد.

مراحل شروع افیلیت مارکتینگ یا همکاری در فروش چیست؟

  1. به یکی از برنامه‌های افیلیت بپیوندید
  2. پس از عضویت یک محصول را برای تبلیغ انتخاب می‌کنید (هر شخص یک لینک اختصاصی دریافت می‌کند)
  3. در این مرحله لازم است لینک دریافتی را در شبکه‌های اجتماعی، وبلاگ‌ها، ویدئوهای یوتیوب، تبلیغات فیس بوک یا در هر فرم و شکل دیگر به اشتراک بگذارید
  4. و در آخر نیز زمانی که شخصی به واسطه لینک شما خرید انجام دهد کمیسیون جذابی دریافت خواهید کرد.

همکاری در فروش برای تازه‌کارها

از طریق راه‌های متنوعی می‌توان افیلیت مارکتینگ را آغاز کرد. در ادامه می‌توانید به دلخواه از میان موارد ذکر شده انتخاب کنید

  • سایت‌های محتوا: سایت‌های محتوایی بسیاری نظیر وبلاگ‌ها و وبسایت‌ها وجود دارند که می‌توانید از آنها بهره ببرید. برای مثال بلاگی برای یک جامعه هدف مشخص راه اندازی کرده و از آن برای تبلیغ یک محصول استفاده کنید.

این روش ارزان‌ترین و آسان‌ترین راه برای آغاز کسب و کار همکاری در فروش است.

برای مثال یک بلاگ در رابطه با کفش زنانه راه اندازی کرده و محصولات مرتبط را در آن تبلیغ کنید.

  • سایت‌های رسانه: مهم‌ترین نقش را در مشارکت فروش بازی می‌کنند. این وبسایت‌ها در جهت هدایت بخش اعظمی از ترافیک به سوی تعداد بسیار بالایی از مخاطبان طراحی شده‌اند.
  • با استفاده از بنر و محتوا در این سایت‌ها و سپس اضافه نمودن لینک به آنها محصول مورد نظر تبلیغ می‌شود.
  • سایت‌های کوپن (تخفیفی): امروزه خریدهای اینترنتی هوشمند بسیار پرطرفدار شده‌اند. معمولاً مردم کدهای تخفیفی را که توسط بازاریابان ارائه می‌شوند پیش از ثبت نهایی خرید جست و جو و بررسی می‌کنند. مدیران این سایت‌ها با ارائه کدهای تخفیف به اعضا؛ سریعاً به کانال‌های وابسته محبوب تبدیل شده‌اند.
  • PPC مارکتینگ: خرید ترافیک از سایت‌های PPC مانند گوگل، فیس بوک و هدایت ترافیک به سمت یک محصول یا خدمت.
  • شبکه‌های اجتماعی: امروزه شبکه‌های اجتماعی مانند اینستاگرام، یوتیوب، فیس بوک، توئیتر و… طرفداران زیادی دارند. داشتن دنبال کنندگان بسیار در این شبکه‌ها می‌تواند به همکار فروش قدرت تأثیرگذاری بالایی داده و مصرف‌کننده بسیاری را به سمت خرید محصول سوق دهد. همچنین می‌توان یک کانال یوتیوب ساخته و محصول مورد نظر را از طریق ویدئو تبلیغ کرد.
  • ایمیل مارکتینگ: با وجود گسترش راه‌های ارتباطی همچنان ایمیل یکی از مهم‌ترین گزینه‌ها است. بسیاری از افراد بازاریاب از «ایمیل لیست» برای تبلیغ محصول مورد نظر خود استفاده می‌کنند.
  • پادکست: پادکست یک فایل صوتی دیجیتالی در اینترنت است. این فایل صوتی از طریق ابزارهایی مانند تلفن همراه هوشمند و کامیپوتر قابل دسترس و دانلود است. امروزه پادکست به عنوان یک راه ارتباطی جذاب و تأثیرگذار شناخته می‌شود. شما می‌توانید یک موضوع را انتخاب کرده و پادکست شخصی خود را راه اندازی کنید واز طریق آن محصول مورد نظر را نیز تبلیغ کنید.

عوامل موفقیت در همکاری در فروش چیست؟

برای موفقیت در سیستم همکاری در فروش نیاز به آموزش مداوم و روزانه است. برای درک بهتر این موضوع بهتر است افیلیت مارکتینگ را به ورزش تنیس تشبیه کنیم که تنها راه بهتر شدن و پیشرفت در آن حضور روزانه در زمین بازی است؛ بنابراین تعلیم و آموزش و اختصاص دادن زمان مناسب رمز موفقیت در این کار خواهد بود.

ممکن است با گذشت زمان مسئولیت‌های بسیاری مانند شغل، فرزند، همسر و… به زندگی فرد اضافه شده و امکان اختصاص دادن زمان کافی برای کسب مهارت‌های بیشتر در این زمینه وجود نداشته باشد. در این مرحله لازم است از خود ۲ سؤال اساسی را بپرسید:

چقدر به این کار علاقه دارید؟

چقدر به این کار نیاز دارید؟

با نگاه اجمالی به شرایط زندگی از خود بپرسید با این کار چه چیزی را از دست داده و چه چیزهایی به دست خواهید آورد. در صورتی که اختصاص دادن ۱ الی ۲ ساعت در روز به مدت چند ماه در افیلیت مارکتینگ می‌تواند درآمد قابل ملاحظه ای برایتان داشته باشد؛ می‌توان نتیجه گرفت شروع کار تصمیم درستی است. علاوه بر آن این متد یک روش ثابت شده در جهان است.

نمونه‌های موفق همکاری در فروش چیست؟

  1. بازاریابی وابسته نمونه خارجی: آمازون برترین نمونه خارجی افیلیت مارکتینگ ۲۰۲۱ و سال‌های اخیر بشمار می‌آید. این شرکت را می‌توان به عنوان بنیان‌گذار سیستم همکاری در فروش نام برد. پس از آن شرکت‌هایی نظیر eBay , DFO Global و… مثال خوبی در این زمینه هستند.
  2. بازاریابی وابسته نمونه داخلی: در ایران نیز این سیستم به سرعت در حال رشد است و شرکت‌های زیر اصلی‌ترین سیستم‌های همکاری در فروش ایران را تشکیل می‌دهند.
  3. شرکت‌های فروشگاهی: زنبیل، پارسیان کالا، اسنپ مارکت و…
  4. شرکت‌های آموزشی: مدیر سبز، مدیر وب، مدیر ایران و…

مزایای مدل سیستم مشارکت در فروش

برای بررسی مزایای بازاریابی وابسته، بهتر است از دو منظر مختلف به این مسئله نگاه کنیم:

مزایا برای صاحبین کسب و کار

مزایا برای مشارکت کنندگان در تبلیغ

مزایای سیستم همکاری در فروش برای صاحبان کسب و کار

  • هزینه کم تبلیغات: یک برنامه افیلیت بدون نیاز به تیم تبلیغاتی عمل می‌کند. زمانی که رابطه کاری یک یک همکاران در فروش نتیجه بخش باشد می‌توانید بخش اعظمی از تبلیغات را به آنها بسپارید.
  • ریسک کم سرمایه‌گذاری: هزینه کم به معنای ریسک کم است. تا زمانی که هزینه‌ها بر اساس میزان فروش است ریسک نیز کاهش می‌یابد. از آنجایی که افیلیت مارکترها از جانب شرکت‌ها انتخاب می‌شوند می‌توان مطمئن بود ترافیکی که از جانب آنها به سمت سایت هدایت می‌شود مصرف‌کنندگان و مشتریان بالقوه هستند.
  • انعطاف‌پذیری: شرکت‌ها می‌توانند به صورت اختیاری برنامه افیلیت خود را گسترش داده یا به‌طور کلی منحل کنند.
  • بازگشت سرمایه: سطح میزان بازگشت سرمایه توسط سیستم همکاری در فروش نسبت به سایر روش‌های بازاریابی بسیار بالاتر است. علت اصلی افزایش فروش این است که محصولات تولیدکنندگان توسط افرادی تبلیغ می‌شوند که تأثیر بسیار بالایی بر روی مخاطبین خود دارند.
  • افزایش شهرت برند شرکت و تولیدکننده: با معرفی برندها توسط همکاران فروش این شرکت‌ها به جامعه هدف بزرگتری دست خواهند یافت.

مزایای سیستم همکاری در فروش برای همکاران در فروش

حالا با توجه تمام این تفاسیر چرا باید من سیستم افیلیت مارکتینگ رو برای کسب و کار خودم انتخاب بکنم؟

  • ساده بودن: بدون شک اگر قرار باشد که خود شما یک برند ایجاد کنید، باید دردسرهای تولید، پشتیبانی، قیمت‌گذاری، فروش محصولات، درگیری با کارمندان، توسعه و خیلی چیزهای دیگری رو داشته باشید. یعنی راه‌اندازی یک کسب و کار واقعا پیچیدگی‌های خاص خودش را دارد، اما در مدل افیلیت مارکتینگ دیگه هیچ کدوم از این مشکلات وجود ندارد. از بزرگ‌ترین مزایای افیلیت مارکتینگ هم همین سهولت کار است. یعنی شما در خانه نشستید و بدون دغدغه، صرفا تبلیغ انجام می دهید و کمیسیون دریافت می کنید. این که جنس خراب باشه، پشتیبانی لازم داشته باشد و کلی چیزای دیگه، هیچ کدوم به عهده شما نیست.
  • کم خطر بودن: خب اگر شما خودتون یک کسب و کاری راه‌اندازی کنید، چقدر احتمال دارد که شکست بخورید، ورشکسته شوید و غیره؟ پول مکان، کارمند، هزینه‌ها، وضعیت بازار و کلی چیزای دیگه وجود دارد. ولی در افیلیت مارکتینگ دیگه هیچ کدام از اینها برای شما که یک فروشنده هستید وجود ندارد. پس یکی از اصلی‌ترین دلایل کم خطر بودن هم همین دلایلی بود که گفته شد.
  • افزایش درآمد ساده: با توجه به اینکه شما روز به روز و با هزینه پایین می توانید برند خودتان را بزرگ‌تر کنید، در نتیجه به همین شکل درآمد شما هم افزایش خواهد یافت. داستان خیلی ساده‌است، برند بزرگ‌تر، فروش بیشتر. البته نکته‌ای که اینجا وجود دارد این است که هزینه‌ای که شما برای برندینگ مصرف می کنید، نسبت به هزینه یک برند مستقل خیلی خیلی پایین‌تر خواهد بود.
  • عدم نیاز به تخصص: یکی از بزرگ‌ترین دغدغه‌هایی که امروزه وجود دارد، بحث این است که اول مرغ بوده تا تخم مرغ! یعنی اول کار بوده یا سابقه کار؟ می خواهید یک جایی استخدام بشود، میگویند سابقه کار چقدر داری؟ می خواهیم کار را شروع کنیم می بینیم تخصص نداریم و خیلی چیزهای دیگه! نکته بعدی در افیلیت مارکتینگ دایان این است که شما نیاز به تخصص ندارید. همکاران ما کار را برای شما خیلی ساده کرده اند و بهتون آموزش می دهند. حتی بدون آموزش هم می توانید صرفا با تبلیغات فروش خیلی خوبی داشته باشید. پس اینکه می گوییم بدون تخصص خاص، دروغ نیست.
  • ساعت کاری منعطف
  • هزینه‌های اندک
  • امکان انجام دورکاری
  • امکان شروع کار بدون نیاز به سرمایه
  • درآمدزایی بدون نیاز به فعالیت مستمر مانند یک کارمند

نکات انتخاب اولین سیستم همکاری در فروش

خب واسه شروع همکاری با یک سیستم مشارکت در فروش، باید یکسری نکات رو در نظر بگیرید:

  • چه محصولاتی در اون سیستم به فروش میرسد؟
  • بیشترین فعالیت اون برند روی کدام محصولات است؟
  • کدام محصولات فروش بیشتری دارند؟
  • پرسونای مخاطب چیست؟
  • در چه بسترهایی بیشتر تبلیغات انجام می شود؟
  • بازه قیمتی محصولات چقدر است؟
  • کیفیت محصولات چگونه است؟
  • چه اقشاری بیشتر خرید می کنند؟
  • میزان کمیسیون آن برند چقدر است؟
  • چند سال سابقه فعالیت دارد؟
  • چقدر معتبر است؟

و خیلی سوالات دیگه که باید از خودتان بپرسید و جوابش رو پیدا کنید. اگر می خواهید یک افیلیت مارکتر موفق شوید، باید کار را اصولی پیش ببرید. از ابتدا سوالات خودتون رو مطرح کنید، استراتزی رو مشخص کنید تا بعدا به مشکل برخورد نکنید.

ایجاد یک طرح برای تبلیغ پیشنهادات افیلیت

همکاری در فروش چیست؟ از اصول تا راهنمای اجرای افیلیت مارکتینگ

خب تا اینجا بیشتر به مبانی همکاری در فروش پرداختیم. حالا وقتش هست ببینیم که چطوری می شود محصولات را بازاریابی کرد. مردم به اینفوئنسرها معمولا اعتماد بیشتری دارند. البته اونایی که خیلی کم تبلیغ میکنند نه اینایی که ما داریم که از ۲۰ تا استوری ۳۰ تاش تبلیغ هستش!! پس شما می توانید به طور مثال در وبلاگ‌ها و شبکه‌های اجتماعی‌ای که فعالیت می کنید، محصولات مورد نظر خودتان را تبلیغ کنید. اینطوری به دلیل اعتمادی که مخاطبان به شما دارند، می توانید فروش خوبی را رقم بزنید.

یه جورایی می شود گفت که میزان موفقیت شما بستگی به کیفیت بررسی‌ای که انجام دادید، دارد. خیلی مهم هست که سعی کنید اگر قرار است یک بررسی انجام بدهید، آن محصول را خودتان واقعا تست کنید و از جوانب مختلف درباره اش حرف بزنید. موقعی که یک محصول یا خدمت را خیلی دقیق بررسی کنید، اونجاست که موفقیت در فروش منتظر شماست.

اعتماد مردم موقعی بیشتر می شود که شما حرفه‌ای‌تر رفتار کنید. پس اگر می خواهید مخاطبانتون خیلی راحت با شما تعامل داشته باشند، مورد اعتماد باشید. از اشتباهات رایج همکاری در فروش این است که همینطوری فقط تبلیغ می کنند و اصلا برای یک تبلیغ وقت نمی گذارند. این موضوع باعث از دست رفتن اعتماد نسبت به آن تبلیغات خواهد شد.

اینطوری مردم فکر می کنند که صرفا یک پولی گرفته شده و یک تبلیغی هم انجام شده و هیچ متر و معیاری وجود نداشته و زحمتی برای آن تبلیغ کشیده نشده است.

اعتماد از اساسی‌ترین فاکتورها در افیلیت مارکتینگ است. اعتماد باعث می شود که مردم به پیشنهادات شما فکر کنند. برای ایجاد این سطح از اعتماد باید سیستم‌هایی که باهاشون کار می کنید را محدود و یا تنها سیستمی رو تبلیغ کنید که خودتان از محصولاتش استفاده می کنید. اینکار باعث می شود که شما در یک بخشی خبره شوید.

به طور مثال شما که یک دانش آموزش ریاضی هستید، اگر در مورد پزشکی صحبت کنید کسی حرف شما را جدی نمی گیرد، ولی اگر یک متخصص چشم باشید و در موردی بیماری‌های چشم صحبت کنید، حرف شما به شدت پذیرفته می شود. پس تخصصی کارکردن در هر حوزه‌ای می تواند برای شما خیلی موفقیت آمیز باشد.

۱. صحبت با یک متخصص

سعی کنید با یک متخصص محصول صحبت کنید.

مثلا اگر دارید در مورد کامپیوتر صحبت می کنید، از یک متخصص کامپیوتر که ترجیحا شناخته شده هم باشد استفاده کنید. اینطوری به قول معروف Expertise قضیه می رود بالا! اعتباری که آن تبلیغ خواهد داشت، خیلی بیشتر است تا اینکه یک کسی که چیزی سر در نمی آورد تبلیغ کند!!

۲. تولید آموزش

این مورد از آن گزینه‌های بسیار بسیار موثر است. یعنی شما در مورد محصولی که قرار است تبلیغ کنید، یک یا چند ویدئوی آموزشی تولید کنید. مثلا اگر یک نرم افزار جدید تولید کردید، می توانید خیلی خوشگل چندتا ویدئوی آموزشی تهیه کنید و در بسترهای مختلف آن‌ها را به اشتراک بگذارید. اینطوری سطح اعتماد به شدت بالاتر می رود و مردم خیلی بیشتر به بالابودن کیفیت اون محصول معتقد خواهند شد.

با اینکار نشان می دهید که آن محصول خیلی باارزش است.

۳. پیدا کردن عبارات مرتبط

همیشه پای سئو در میان است!!

سعی کنید حتما تحقیق کلمات کلیدی را خیلی خوب انجام بدهید، اما چرا؟ چون مردم کلمات و عبارات مختلفی را در گوگل سرچ می کنند. پس سعی کنید به بهترین شکل این کار را انجام بدهید تا بتوانید ورودی بیشتری رو دریافت کنید.

۴. تدوین استراتژی اشتراک‌گذاری

یکی از مهم‌ترین بخش‌ها، بخش به اشتراک‌گذاری محصولات و مطالب است. آیا لیست ایمیل دارید و می خواهید ایمیل مارکتینگ کنید؟ پوش نوتیفیکیشن دارید؟ چی دارید؟ باید به یک وسیله‌ای مخاطبان خودتان را از محتوای جدید آگاه کنید و  به آنها اطلاع‌رسانی مطلوب را انجام دهید.

اینطوری می توانید با یک تیر دو نشان بزنید. هم افزایش ترافیک و هم افزایش مخاطب وفادار را تجربه خواهید کرد.

۵. جایزه دادن

در نهایت خیلی‌ها خرید نمی کنند. اینجاست که باید ببینید حرکت‌های جالبی مثل برگزاری مسابقه و قرعه‌کشی انجام بدهید. اینطوری مردم تشویق به خرید از شما خواهند شد.

نتیجه

حالا اگر در هر طرفی باشید، باید یک نکته را رعایت کنید، که آن هم برنامه‌ریزی و استراتژی است. اگر دید درستی نسبت به بازار، آینده کسب و کار، پرسونا و خیلی چیزهای دیگر نداشته باشید، موفقیتی حاصل نمی شود یا اگر هم شود، آنچنان بزرگ نخواهد بود. پس لطفا قبل از شروع افیلیت مارکتینگ یا حالا هر کاری، ابتدا تدوین استراتژی کنید و با یک دید باز و مسیر مشخص به جلو حرکت کنید.

برای شروع همکاری در فروش ابتدا باید مبانی آن را یاد بگیرید، سپس شروع به تدوین استراتژی و در نهایت اجرا کنید. اگر هر طرف ماجرا قرار بگیرید، مسلما شرایط به طور کلی تغییر پیدا خواهد کرد. اگر شما سیستم ارائه دهنده باشید یکسری کارها باید انجام دهید و اگر بازاریاب باشید یکسری کارهای دیگر.

همکاری در فروش یک راه سودآور اثبات شده‌است. چه بخواهید محصول و خدمات سایر شرکت‌ها را تبلیغ کنید یا شرکت خصوصی خود را راه اندازی کنید قطعاً افیلیت مارکتینگ به شما در کسب درآمد و سوددهی بیشتر کمک می‌کند. در پایان با پاسخ به سؤال «همکاری در فروش چیست» تنها تصمیم و هدف شماست که تعیین‌کننده است.

پاسخ به سوالات متداول

پس از درک مفهوم همکاری در فروش، مطمئناً سوالاتی در ذهنتان مطرح شده‌است که در ادامه به آنها می‌پردازیم:

چه کسانی می‌توانند از سیستم مشارکت در فروش استفاده کنند؟

شما می‌توانید صاحب یک کسب و کاری باشید و از این طریق محصول و خدمات خود را به جامعه هدف مورد نظر معرفی کنید. یا به عنوان یک همکار در فروش فعالیت کرده و در تبلیغ محصول و افزایش فروش تلاش کنید یا در نهایت ممکن است تنها یک مصرف‌کننده بوده و از این طریق با محصولات مورد نیاز خود آشنا شده و اقدام به خرید نمایید.

آیا داشتن وب سایت برای استفاده از این سیستم ضروری است؟

خیر. داشتن وبسایت به شما کمک می‌کند اما به معنای این نیست که بدون آن؛ فعالیت در سیستم افیلیت ممکن نباشد. تنها چیزی که برای شما ضرورت دارد داشتن مخاطب در شبکه‌های اجتماعی مختلف نظیر یوتیوب وبلاگ، فیس بوک و همچنین بهره‌گیری از سیستم همکاری در فروش اینستاگرام است.

چطور می‌توانیم در این سیستم همکاری در فروش موفق شویم؟

با بهره‌گیری از انواع شیوه‌های همکاری در فروش آنلاین و توجه به چند نکته ساده اما مهم می‌توانید از رقبای خود پیشی بگیرید. مهم‌ترین نکته این است که ۱) محصولات یا خدماتی را انتخاب کنید که با مخاطبین شما هماهنگ باشند. ۲) سعی کنید محصولات مختلف را با هم مقایسه و صادقانه بررسی کنید. ۳) چند روش تبلیغاتی را انتخاب کرده و بازخوردها را بررسی کنید ۴) نیازهای مخاطبین را بشناسید و مطابق با نیازهای روز عمل کنید ۵) در مورد آنچه تبلیغ می‌کنید اطلاعات کامل و درستی ارائه دهید.

یک بازاریاب و همکار در فروش چه مقدار درآمد دارد؟

همه چیز بستگی به خودتان دارد. در سراسر جهان بازاریاب‌هایی هستند که از این طریق میلیون‌ها دلار در ماه کسب درآمد می‌کنند. کلید اصلی موفقیت در افیلیت مارکتینگ نحوه رو به رو شدن شما با این حیطه است.

آیا راه اندازی بلاگ برای تبلیغات ضرورت دارد؟

به‌طور خاص خیر. اما بلاگ یک ابزار تبلیغاتی بسیار مفید و مؤثر است. با این حال می‌توانید از روش‌های معروف دیگری مانند تبلیغات یا PPC بهره ببرید.

برای عضویت در یک برنامه افیلیت چه میزان بودجه لازم است؟

برای عضویت در برنامه‌های افیلیت هیچ مبلغی دریافت نمی‌شود. اگرچه تکنیک تبلیغاتی که استفاده می‌کنید در هزینه نهایی تأثیرگذار خواهد بود. برای مثال پست‌های وبلاگ هیچ هزینه ای برای شما نخواهند داشت در حالی که در روش‌هایی مانند بازاریابی PPC، ایمیل و … هزینه‌های گوناگونی برایتان خواهد داشت.

صلاحیت‌های مورد نیاز برای یک بازاریاب واسطه چیست؟

برای شروع صلاحیت خاصی مد نظر نیست اما داشتن مهارت‌هایی مانند بازاریابی می‌تواند بسیار سودبخش باشد.

آیا همکاری در فروش غیرقانونی یا زیان بار است؟

خیر. چرا که شما از لینک‌های مستقیم برای پیوند به هر سایتی استفاده نکرده و تنها از لینک‌های ارائه شده افیلیت بهره می‌گیرد.

چطور محصولات جدید را برای تبلیغات پیدا کنیم؟

بازارهای افیلیت که در بالا به آنها اشاره کردیم مکان‌های بسیار مناسبی جهت تحقیقات در این باره است. علاوه بر آن بررسی مداوم وبلاگ‌های مرتبط با بازار هدف شما و آنالیز محصولات تبلیغاتی و روش‌های تبلیغات بکار رفته شده در آنها بسیار کمک کننده خواهد بود.

چطور می‌توان برای هر محصولی یک لینک افیلیت یافت؟

البته که تمام شرکت‌ها برنامه افیلیت ارائه نمی‌دهند اما می‌توانید با مراجعه به وب سایت شرکت‌هایی که این برنامه را ارائه می‌دهند اطلاعات مرتبطی کسب کنید. بهتر است در صورت امکان صفحه «پاسخ سوالات متداول» (FAQ) سایت را بررسی کنید.
راه دیگر نیز انجام یک جست و جوی ساده در گوگل است. برای مثال می‌توانید نام محصول مورد نظر را در کنار عبارت Affiliate Program در گوگل جست و جو کنید.

آیا می‌توان از افیلیت مارکتینگ و AdSense به‌طور همزمان استفاده کرد؟

بله. افیلیت مارکتینگ هیچ‌یک از شرایط استفاده از خدمات (TOS) AdSense را نقض نمی‌کند.

همکاری در فروش دایان:

https://dayanaffiliate.com/

کد خبر: ۱۰۰٬۷۴۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha