۶ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۱:۱۰
درخواست تولیدکنندگان در سازمان حمایت؛ قیمت لوازم خانگی افزایش یابد| برند های تقلبی در بازار
عضو اتاق بازرگانی در گفتگو با «بازار»:

درخواست تولیدکنندگان در سازمان حمایت؛ قیمت لوازم خانگی افزایش یابد| برند های تقلبی در بازار

انصاری، عضو اتاق بازرگانی از درخواست افزایش قیمت لوازم خانگی خبر داد و گفت: قیمت مواد اولیه مصرفی بیش از ۵۰ درصد و دستمزد ۳۹ درصد افزایش یافته، در چنین شرایطی امکان تولید با قیمت های قبلی وجود ندارد.

بازار؛ گروه صنعت: «تولیدکنندگان لوازم خانگی درخواست افزایش قیمت محصولات خود را به سازمان حمایت ارسال کردند.» این خبر را عضو اتاق بازرگانی و فعال بازار لوازم خانگی در حالی اعلام می کند که رکود سنگینی بازار را فرا گرفته است. او اما می گوید هزینه های تولید در یک سال گذشته چند برابر شده و تولید کنندگان ناچار هستند مواد اولیه را با قیمت های بالایی خریداری کنند. او در ادامه سخنان خود با بیان اینکه ۷۰ درصد مواد اولیه مورد نیاز تولیدات لوازم خانگی داخلی و ۳۰ درصد آن وارداتی است، ادامه داد: به واسطه تحریم ها یا مشکلاتی که در تخصیص ارز وجود دارد، واردات قطعات و مواد اولیه با کُندی صورت می گیرد. این مشکل در برخی مواقع حتی منجر به تعطیلی خط تولید می شود.

اما مشکلات تولید کنندگان لوازم خانگی تنها به تحریم و تامین قطعات از خارج محدود نمی شود. آنگونه که انصاری به خبرگزاری بازار می گوید: بخش قابل توجهی از مشکلات تولید ناشی از تحریم داخلی است. به عنوان مثال مواد اولیه تولیدات داخلی در بورس عرضه و قیمت گذاری می شود و به قیمت گران به دست تولید کننده می رسد.

او با اشاره به افزایش قیمت مس، برنج، آلومینیوم، پتروشیمی و فولاد به عنوان مواد مصرفی در صنعت لوازم خانگی، افزود: تولیدکنندگان لوازم خانگی مواد اولیه را به نرخ جهانی از کارخانجات داخلی خریداری می‌کنند این در حالی است که قیمت گذاری آنها دستوری است. مشاور صنعت لوازم خانگی همچنین تاکید می کند که با توجه به افت قدرت خرید خانوار، تولیدکنندگان لوازم خانگی اصراری به بالابردن قیمت لوازم خانگی ندارند و نهاده‌ های تولید، تولیدکننده را مجبور به ترمیم و تعدیل قیمت می‌ کنند. متن کامل گفتگوی خبرگزاری «بازار» با «حبیب الله انصاری» مشاور صنعت لوازم خانگی و عضو پارلمان بخش خصوصی را در ادامه می خوانید:

تولیدکنندگان لوازم خانگی درخواست تغییر قیمت محصولات خود را به سازمان حمایت ارسال کرده اند و اما هنوز مجوزی برای افزایش قیمت صادر نشده است

درحال حاضر شاهد رشد قیمت ها در بازار لوازم خانگی هستیم. دلیل این افزایش قیمت ها چیست؟
تا آنجایی که من اطلاع دارم، هنوز تغییری در قیمت لوازم داخلی اعمال نشده است. البته اگر هم این اتفاق بیافتد، اتفاق غیر منطقی نیست. قیمت نهاده‌های اولیه داخلی بیش از ۵۰ درصد افزایش یافته، همچنین هزینه نیروی انسانی نیز ۳۹ درصد طبق قانون افزایش پیدا کرده است. جدای از این به دلیل تحریم ها تامین قطعات به کندی انجام می شود. همه این عوامل در کنار یکدیگر موجب شده که قیمت تمام شده لوازم خانگی که تابعی از قیمت مواد اولیه و هزینه‌ های بالاسری است، افزایش پیدا کند. در چنین شرایطی نمی توان انتظار داشت که تولیدکنندگان لوازم خانگی با قیمت های گذشته تولیدات خود را ادامه بدهند. چرا که تولید با قیمت های فعلی حاصلی جز ورشکستگی واحدهای تولیدی ندارد.

* تولیدکنندگان لوازم خانگی خواهان چه میزان افزایش قیمت هستند؟
تولیدکنندگان درخواست تغییر قیمت محصولات خود را به سازمان حمایت ارسال کرده اند و اما هنوز مجوز افزایش قیمت صادر نشده است. اما بدون شک تغییرات قیمتی در مقایسه با افزایش هزینه های تمام شده بسیار ناچیز است. چرا که بازار کشش رشد شدید قیمت ها را ندارد و در رکود سنگینی به سر می برد.

به واسطه تحریم ها یا مشکلاتی که در تخصیص ارز وجود دارد، واردات قطعات و مواد اولیه با کندی صورت می گیرد. این مشکل در برخی مواقع حتی به تعطیلی خط تولید می شود

* در حال حاضر بخش عمده ای از قطعات مصرفی در صنعت لوازم خانگی در داخل کشور تولید می شود و ارز بری چندانی ندارد. چرا با این وجود همه ساله قیمت محصولات تا این اندازه بالا می رود؟
۷۰ درصد مواد اولیه مورد نیاز تولیدات لوازم خانگی داخلی و ۳۰ درصد آن وارداتی است و هر بخش چالش های خود را دارد. جالب است که بدانید به واسطه تحریم ها یا مشکلاتی که در تخصیص ارز وجود دارد، واردات قطعات و مواد اولیه با کندی صورت می گیرد. این مشکل در برخی مواقع حتی به تعطیلی خط تولید می شود.

البته در برخی مواقع تحریم و مانع تراشی های داخلی بیش از تحریم های خارجی برای تولیدکنندگان این صنعت مشکل ایجاد می کنند. به عنوان مثال تولیدکنندگان لوازم خانگی مواد اولیه این صنعت را (مس، برنج، آلومینیوم، پتروشیمی و فولاد، را به نرخ جهانی از کارخانجات داخلی خریداری می‌ کنند این در حالی است که قیمت گذاری آنها دستوری است. حتی اگر قیمت مواد اولیه هم ثابت می ماند و مانعی سر راه تولیدکنندگان وجود نداشته باشد، بر اساس مصوبه شورای عالی دستمزد ۳۹ درصد به نرخ دستمزد در امسال افزوده شده است. اینها هزینه هایی که قیمت تمام شده تولید را افزایش می دهد.

* آیا قطعی های برق در روند تولید لوازم خانگی مشکلی ایجاد کرده است؟
قطعی های برق معادل ۲۰ تا ۲۵ درصد به تولیدکنندگان لوازم خانگی آسیب زده و از حجم تولیدات آنها کاسته و به ماشین آلات آنها خسارت وارد کرده است. اما هیچ یک از مسئولان وزارت نیرو در برابر خسارتی که بی برنامگی در این صنعت به تولیدگنندگان لوازم خانگی و سایر بخش ها وارد کرده، پاسخ گو نیست.

کالاهای قاچاق که توسط ماموران ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز کشف و ضبط می شود، بعد از مدتی این کالاها مجددا روانه بازار می شود یا به دستگاه ها و نهادهای دولتی فروخته می شوند

* با وجود اینکه واردات لوازم خانگی به کشور ممنوع است اما همچنان شاهد عرضه برخی از برند های مطرح در بازار و فضای مجازی هستیم. کالاهایی که به عنوان مثال با عنوان برندهایی همچون بوش در بازار عرضه می شوند، اصل هستند؟
اکثر لوازم خانگی با برند های اروپایی در بازار ایران لوازم خانگی تقلبی هستند که در چین تولید و بدون نام وارد کشور شده و با بسته‌ بندی جعلی به بازار عرضه می‌شوند. برچسب و بسته‌ بندی جعلی این کالاها در ایران تولید می‌ شود و روی لوازم خانگی تقلبی چینی نام برند های اصل، چسبیده یا حک می‌ شود. حتی برخی از برند های خارجی که به اسم برند های مطرح در بازار فروخته می شود تولید کارگاه های زیر زمینی داخل کشور است که برای فریب مردم از شهرهایی همچون تهران مجددا به بانه و دیگر شهرهای مرزی ارسال می شود تا خریداران گمان کنند که این کالا ها واقعا خارجی بوده و به صورت قاچاق وارد کشور شده اند. این کالاها علاوه بر اینکه از لحاظ کیفیت قابل اطمینان نیستند، خدمات پس از فروش نیز ندارند. درست است که به عنوان یک کالای خارجی به مصرف کننده فروخته می‌ شود، اما اگر روزی این کالا دچار مشکل شود نهادی وجود ندارد تا پاسخگوی مشتری زیان دیده باشد.

* لوازم خانگی قاچاق چه سهمی از بازار را در اختیار دارند؟
قاچاق بخش غیر شفاف جامعه بوده و هیچ آمار دقیقی درباره آن وجود ندارد. اما مشکل دیگری که در بازار لوازم خانگی وجود دارد، عرضه مجدد محصولات قاچاق کشف شده در بازار است. لوازم خانگی به دلیل حجیم بودن، فضای زیادی را در انبارهای ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز اشغال می کنند. بعد از مدتی این کالاها مجددا روانه بازار می شود یا به دستگاه های و نهادهای دولتی فروخته می شود. این در حالی است که اگر واقعا به دنبال حمایت از تولیدات داخلی هستیم باید کالاهای قاچاق کشف و ضبط شده را یا مرجوع و یا معدوم کنیم. این درست نیست که تولیدکنندگان داخلی مجبور باشند با اجناس قاچاق موجود در بازار که به دلیل نپرداختن مالیات بر ارزش افزوده، هزینه‌های گمرکی و غیره به مراتب ارزان‌تر از تولیدات داخلی است، رقابت کنند.

سال گذشته برای تولید ۱۲ میلیون دستگاه لوازم‌ خانگی در کشور برنامه‌ ریزی شده بود، اما  میزان تولید از مرز ۱۴ میلیون دستگاه گذشت. به عبارت دیگر اگر تامین مواد اولیه به درستی صورت گیرد نیاز به واردات هیچ محصولی وجود ندارد 

* فکر می کنید که ممنوعیت واردات لوازم خانگی همچنان باید ادامه پیدا کند یا نیاز است که در واردات برخی از محصولات تجدید نظر شود؟
در حالی که سال گذشته برای تولید ۱۲ میلیون دستگاه لوازم‌خانگی در کشور برنامه‌ریزی شده بود، اما این آمار از مرز ۱۴ میلیون دستگاه گذشت و نسبت به سال ۹۸ رشد ۷۱ درصدی ثبت کرد که رکوردی در این صنعت بود. این افزایش تولید در شرایطی صورت گرفته که بسیاری از واحدهای تولیدی با بخشی از ظرفیت خود مشغول به کار بودند. به عبارت دیگر اگر تامین مواد اولیه به صورت دقیق و منظم صورت گیرد در تولید هیچ یک از لوازم خانگی مشکلی وجود ندارد و نیازی به واردات نیست.

کد خبر: ۱۰۰٬۷۳۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha