۵ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۷:۰۵
شفافیت معاملات سیمان از کانال بورس کالا امکان پذیر است
رییس انجمن صنفی کارفرمایان صنعت سیمان:

شفافیت معاملات سیمان از کانال بورس کالا امکان پذیر است

بورس کالا شفاف‌ترین و عادلانه‌ترین سیستمی است که می‌تواند علاوه بر خروج از قیمت گذاری دستوری که نتیجه آن ایجاد رانت های چند هزار میلیارد تومانی است به تنظیم قیمت ها کمک کند.

به گزارش بازار به نقل از بازار سرمایه ایران، رضا جمارانیان، رییس انجمن صنفی کارفرمایان صنعت سیمان با بیان مطلب فوق، گفت: ۷۰ درصد ظرفیت تولید سیمان، مجوز عرضه در بورس کالا را دریافت کرده است، که تا هفته آینده ۳۰ درصد باقی مانده نیز مجوز عرضه محصول به بورس کالا را دریافت می کند.  

او همچنین درباره وضعیت قیمت سیمان در بورس کالا توضیح داد: قیمت ها باید براساس نظام عرضه و تقاضا تعیین شود، تا مانع رانت برای دلالان شود. بورس کالا مسیری شفاف‌ و عادلانه‌ برای رسیدن به یک ساختار سالم اقتصادی مبتنی برای عرضه و تقاضا است. قیمت گذاری دستوری معنایی ندارد جز اینکه منافع هزاران سهامدار به جیب چند ده دلال روانه شود. بورس کالا با از بین بردن رانت قیمت ها را به تعادل می رساند. برای رسیدن به این مهم مسیری امن تر و مطمئن تر از بورس کالا وجود ندارد.

مدیرعامل شرکت سرمایه گذاری سیمان تامین همچنین درباره تاثیر رفع تحریم‌ها بر صنعت سیمان کشور، افزود: لغو تحریم صنعت سیمان  منجر به بهبود وضعیت صادراتی سیمان کشور می شود و تاثیر قابل توجهی بر صورت های مالی شرکت ها خواهد گذاشت و می تواند آینده درخشانی برای بازار این صنعت رقم بزند.

جمارانیان خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه صنعت سیمان از جمله صنایع قدیمی کشور به شمار می رود و واردات قطعات و ماشین آلات برای این صنعت از اهمیت ویژه ای برخوردار است؛ رفع تحریم ها کمک زیادی به نوسازی صنایع و تامین قطعات مورد نیاز این صنعت می کند.

رییس انجمن صنفی کارفرمایان صنعت سیمان، با اشاره به آخرین وضعیت تولید سیمان در کشور و تاثیر قطعی برق بر عملکرد این صنعت، گفت: با توجه به اینکه سیمان قابلیت دپو ندارد و ظرفیت سیلوها در کارخانه برای یک هفته است، ظرفیت سیمان تولیده شده در تاریخ ۱۴ تیر ماه به اتمام رسید.  

وی اظهار داشت: دیگر سیمانی در کارخانه ها وجود ندارد که با عرضه آن بتوان قیمت ها را به مرحله تعادل رساند. دلیل این اتفاق هم به رفتار وزارت نیرو در قطعی برق و محدودیت‌های ایجاد شده در تولید این صنعت برمی گردد.  

کد خبر: ۱۰۰٬۷۱۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha