۵ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۲:۱۳
خودروسازان به بازارسازی دلالان علاقه‌مندند| چرا «فیدلیتی» در بازار یک میلیارد تومان می‌شود؟
کارشناس صنعت خودرو در گفتگو با «بازار»:

خودروسازان به بازارسازی دلالان علاقه‌مندند| چرا «فیدلیتی» در بازار یک میلیارد تومان می‌شود؟

صدرایی، کارشناس صنعت خودرو در مورد افزایش قیمت خودرو در بازار گفت: وجود دلالان در بازار سبب افزایش قیمت شده و احتمالا خودروسازان علاقمند به بازار سازی برای محصولاتشان هستند.

بازار؛ گروه خودرو: فیدلیتی در بازار از یک میلیارد تومان گذشت، خبری که بلند قامت نیمه لوکس گروه بهمن را از نظر قیمتی به خودرو لوکس تغییر داد. براساس اعلام رسمی بهمن موتور، فیدلیتی در دو تیپ ۵ و ۷ نفره به ترتیب با  ۶۵۵ و ۶۷۷ میلیون‌تومان تعیین قیمت شده بود. به تازگی تعدادی از این خودرو به بازار عرضه شده است که ظاهرا در بدو ورود، با جهش قیمت بیش از یک میلیارد تومانی مواجه شده است. هرچند که بها یک میلیارد تومانی برای برند درجه سوم چینی باتوجه به قوای فنی و آپشن‌های آن، معقولانه به نظر نمی‌رسد. آشفته بازار خودرو داخل کشور ظاهرا به هنر کیمیا مجهز بوده و هر مسی را به طلا تبدیل می‌کند. انتشار خبر فیدلیتی یک میلیاردتومانی در بازار، نشان از آن دارد که بازار خودرو چندان به پارامترهای اقتصادی اعتنا نداشته و شاید گاهی مهندسی بازار محصولات را برای داشتن ارزش افزوده، گران می‌کند. با این تفاسیر به سراغ «بابک صدرایی» کارشناس صنعت خودرو رفتیم تا دلیل افزایش قیمت خودروهای چینی و داخلی تازه وارد به بازار را بررسی کنیم.

به نظر من وجود دلالان در بازار سبب افزایش قیمت محصولات می‌شود. به بیانی بهتر زمانی که یک محصول با تعیین قیمت مناسب از سوی خودروساز مواجه می‌شود، دلالان در بازار به آن خودرو هجوم آورده و قیمت‌سازی می‌کنند

* خودروهای چینی تازه وارد به بازار مانند فیدلیتی که در شرکت خودروسازی با تعیین قیمت ۶۷۷ و ۶۵۵ میلیون‌تومان مواجه بوده، در بدو ورود به بازار آزاد بهای یک میلیارد تومانی را پشت سر گذاشته، این در حالی است که در سال‌های گذشته خودروهای چینی در بازار آزاد نسبت به شرکت‌های خودروسازی، قیمت پایین‌تری داشتند. دلیل این افزایش قیمت چیست؟
به نظر من وجود دلالان در بازار سبب افزایش قیمت محصولات می‌شود. به بیانی بهتر زمانی که یک محصول با تعیین قیمت مناسب از سوی خودروساز مواجه می‌شود، دلالان در بازار به آن خودرو هجوم آورده و قیمت‌سازی می‌کنند. در عرضه خودرو باید به سمتی برویم که قیمت کارخانه با بازار یکسان باشد، نه اینکه یک خودرو با قیمتی مواجه شود که دور از دسترس مشتریان باشد. هرچند که خودروهای تازه وارد به بازار با تقاضا بیشتر از عرضه همراه هستند، این موضوع نیز یکی دیگر از دلایل اصلی افزایش قیمت محصول است. با تولید بیشتر خودرو و برنامه ریزی‌ شرکت‌ها، قیمت محصولاتی با چینین سرنوشتی روند نزولی را در پیش خواهند گرفت. به طور مثال این موضوع برای محصولات داخلی مانند دنا پلاس توربو نیز رخ داد. در اوایل عرضه این خودرو به بازار، حواله‌های آن در بازه قیمتی ۶۰۰ تا ۶۵۰ میلیون تومان معامله می‌شد. به محض اینکه ایران‌خودرو تیراژ این محصول را افزایش داد، قیمت آن به ۴۰۰ میلیون تومان سقوط کرد. اگر بحث عرضه و تقاضا یکسان نباشد، جهش قیمتی در بازار رخ خواهد داد. این مساله داستان تکراری در شرکت‌های خودروساز داخلی است که تا زمان افزایش تیراژ، جهش قیمت وجود دارد.

خودروسازان یا دلالان در جهش قیمت محصول تاثیر دارند؟ | «فیدلیتی» در بازار چرا یک میلیارد تومان شد؟

* باتوجه به فعالیت شما در صنعت و بازار خودرو کشور، آیا باید سیستم فروش خودرو در کشور تغییر کند تا اختلاف بها میان خودروساز و بازار کاهش یابد؟
باید شرکت‌های خودروساز برنامه‌ای را تدوین کنند که تحویل محصول در کوتاه‌ترین زمان ممکن صورت گیرد. همچنین اگر خودرویی تولید می‌شود، باید پیش از آن عرضه و تقاضا در بازار سنجیده شود. برابری عرضه و تقاضا سبب کاهش اختلاف قیمتی میان خودروساز و بازار خواهد شد. اگر عرضه و تقاضا مناسب نباشد، دست دلالان برای قیمت‌سازی آزاد خواهد بود. اگر به گذشته صنعت خودرو نگاه کنیم اواسط دهه ۸۰ شمسی تا اوایل دهه ۹۰ قیمت خودروها در کارخانه و بازار یکسان بود. از زمان آغاز تحریم‌های ظالمانه علیه صنعت خودرو و ایجاد عرضه قطره چکانی محصول به بازار، افزایش قیمت در میان دو مرجع فروش مذکور رخ داد.

همیشه احتمالات، حدس و گمان‌هایی وجود دارد که خودروسازان علاقمند هستند بازار سازی برای محصولاتشان ایجاد شود که ارزش افزوده یابد. اما این مسائل در زمان تولید انبوه نتیجه عکس دارد و می‌تواند عامل ضربه زدن باشد

* این سوال همیشه برای مشتریان وجود دارد که ممکن هست خودروسازان برای محصولات تازه واردشان به بازار آن را با مهندسی بازار خودرو گران کنند؟
نمی‌توان با قاطعیت در مورد خودروساز به این سوال پاسخ داد. همیشه احتمالات، حدس و گمان‌هایی وجود دارد که خودروسازان علاقمند هستند بازار سازی برای محصولاتشان ایجاد شود که ارزش افزوده یابد. اما این مسائل در زمان تولید انبوه نتیجه عکس دارد و می‌تواند عامل ضربه زدن باشد. هرچند برای پاسخ قاطعانه مستندات یا مدارکی ندارم، اما تصور می‌کنم بخشی از این موضوع می‌تواند بر پایه این فرضیات باشد. اگر نگاه کنید در کشور نیز همیشه این داستان وجود دارد که دلالان همیشه برای محصولاتی که به صورت محدود وارد می‌شود، دست گذاشته و سبب افزایش قیمت آن می‌شوند.

* معمولا کارشناسان بیان می‌کنند، زمان عرضه محصولات جدید به بازار مشتریان کمی برای خرید تعلل کنند تا آن خودرو امتحان خود را از نظر خدمات پس از فروش عملکرد پس دهد، نظر شما در این موضوع چیست؟
بحث امتحان پس دادن در بازار نیست، هیچ وقت نمی‌توان به مشتری پیشنهاد خرید یا عدم خرید داد. زمانی مشتری راغب به خرید می‌شود که تعداد قابل توجه به بازار ورود کرده باشد. خرید یا عدم خرید بسته به نیاز مشتریان در بازار است، این موضوع نیز به یک یا دو شرکت خودروساز منوط نشده و برای همه محصولات صادق است. در شرایط بسیار گنگ اقتصادی قرار داریم که قوی‌ترین کارشناسان اقتصادی نمی‌توانند اظهار نظر کنند سال آینده قیمت خودرو، طلا یا مسکن به چه شکل خواهد بود. مشتریان خودشان در مورد هر محصول و کالا قیمت حقیقی آن را تشخیص می‌دهند. جامعه مصرف برای محصولی مانند دنا ۶۰۰ میلیون تومانی تشخیص داد که ارزش آن ۴۰۰ میلیون تومان بوده و به طور اتوماتیک کاهش قیمت در بازار ایجاد شد.

* باتوجه به اینکه خودروسازان داخلی به دنبال معرفی و عرضه خودروهای کراس اوور به بازار هستند و به موازات این موضوع، کراس‌اوورهای چینی نیز در داخل با افزایش تولید و مونتاژ مواجه شدند، آینده بازار خودرو به سمت کدام کلاس، سدان، هاچ بک یا کراس اوور خواهد بود؟
بازار خودرو در کشور مانند بازارهای جهانی به سمت خودروهای کراس اوور سوق پیدا کرده است. اما، خودرو کراس اوور ارزان یا اقتصادی در کشور وجود ندارد. هیچ خودرو شاسی بلند اقتصادی در بازه قیمتی ۳۰۰ تا ۴۰۰ میلیون تومانی نمی‌توانیم در بازار پیدا کنیم، حتی اگر ارزان‌ترین کراس اوور چینی را در کشور تولید مونتاژ کنیم به محدوده ۴۰۰ میلیون تومان نخواهد رسید. در این سبد، تقاضا برای بازه قیمتی ۲۰۰ تا ۳۰۰ میلیون تومان برای محصولات داخلی در بیشترین مقدار است. اگر می‌بینیم شرکت‌های خودرویی به دنبال توسعه خودروهای کراس اوور هستند، برای آن بخش از بازار نیمه لوکس که به دلیل عدم واردات نیاز وجود دارد را تامین کنند. گرایش به سمت خودروهای شاسی بلند بسیار زیاد است، اما در قیاس با خودروهای سدان یا هاچ بک داخلی پایین است.

کد خبر: ۱۰۰٬۷۱۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha