۷ دی ۱۳۹۸ - ۱۱:۰۳
راستی آزمایی انتقال حساب شرکتهای بزرگ معدنی به کرمان ضروری است
به نام کرمان به کام دیگران

راستی آزمایی انتقال حساب شرکتهای بزرگ معدنی به کرمان ضروری است

کرمان – وجود شرکت های بزرگ صنعتی و معدنی در کرمان در حالی انتظار توسعه را برای استان به همراه دارد که گردش مالی این دو شرکت در پایتخت دست کرمانی ها را از عواید این شرکت ها کوتاه کرده است.

به گزارش خبرنگار بازار، استان کرمان سه شرکت، مس سرچشمه، گل گهر سیرجان و زغالسنگ را در خود جای داده است که هر یک شامل صدها شرکت بزرگ زیر مجموعه هستند که سالانه میلیاردها دلار درآمدزایی برای کشور به همراه دارند اما سوال کرمانی ها از مسئولان این شرکت ها این است که فعالیت آن ها برای کرمانی ها چه به همراه داشته است.

نکته قابل توجه اینکه دفاتر مرکزی اکثر این شرکت ها در تهران مستقر است و مدیران این شرکت ها نز پایتخت نشین هستند، بخش قابل توجهی از نیروهای استخدامی شرکتها نیز از استان های دیگر جذب شده اند و گردش میلیاردی مالی آن ها نیز در تهران انجام می شود و تنها چیزی که برای استان کرمان باقی می ماند، آلودگی محیط زیست، استفاده از منابع معدنی و صنعتی موجود و سهمی از اشتغال در معادن و صنایع موجود مستقر در کرمان است.

کمبود نقدینگی در بانک های کرمان و پول هایی که از استان خارج می شود

این در حالی است که استان کرمان به دلیل کمبود منابع مالی با مشکل مواجه است و میزان نقدینگی در گردش بانکهای استان کرمان محدود می باشد و همین امر بهانه ای برای بانک ها برای کندی در ارائه تسهیلات د راستای توسعه استان کرمان شده است.

اما کافیست همین مقایسه را با استان های معدنی و صنعتی دیگر مانند اصفهان انجام دهیم و بررسی شود که فعالیت شرکت هایی مانند شرکت ذوب آهن یا گروه صنعتی سپاهان تا چه اندازه در پرداخت عوارض، اشتغالزایی، گردش مالی و توسعه استان تاثیر گذار بوده است.

نماینده های مجلس و مسئولان دولتی در استان کرمان طی سالهای اخیر در کنار مردم با مطالبه گری در صدد افزایش گردش مالی و انتقال حسابهای این شرکتها به استان کرمان بوده اند که حداقل مردم استان از این جهت بتوانند بهره مند شوند.

هر چند طی ماههای اخیر صحبت هایی از انتقال حساب این شرکت ها به استان کرمان شده است اما بررسی ها نشان می دهد این انتقال در حد ایجاد چند شماره حساب بوده است و مدیرکل کمیته امداد استان کرمان نیز در گفتگو با خبرنگار ما بر این امر صحه گذاشته است.

محمدرضا پور ابراهیمی، نماینده مردم کرمان و راور در مجلس شورای اسلامی در گفتگو با بازار اظهارداشت: استان کرمان یکی از غنی ترین استانهای کشور در بحث معدن است بطوریکه از آن به عنوان بهشت معادن کشور نام می برند اما باید دید سهم استان کرمان از این بهشت چیست.

حسابهای شرکت مس سرچشمه و شرکت گل گهر باید به کرمان منتقل شود

وی افزود: شرکتهای بزرگ معدنی در استان وجود دارد که در سالهای اخیر برای جلوگیری از خام فروشی بخش قابل توجهی از صنایع مربوط به این معادن نیز در استان ایجاد شده است و عملا استان کرمان صنعتی شده است.

پور ابراهیمی افزود: سوال اینجاست که سهم مردم استان کرمان از این معادن و صنایع چیست آیا به جز آلودگی زیست محیطی و استفاده از ذخایر استان کرمان چیز دیگری عاید مردم می شود؟

وی با اشاره به اینکه گردش مالی این شرکتها در تهران روی می دهد گفت: چرا باید دفاتر مرکزی این شرکتها در تهران باشد و پول و سود شرکتها در حسابهای پایتخت باشد و مردم کرمان از این موقعیت اقتصادی بی بهره باشند.

وی تاکید کرد که حساب های این شرکت ها باید به صورت واقعی و نه سوری به استان کرمان منتقل شود و در این زمینه نماینده های مردم و مسئولان استان کرمان بسیار جدی و قاطع هستند.

پور ابراهیمی گفت: استان کرمان جزو استان هایی است که بیشترین میزان درآمد غیر نفتی را عاید کشور می کند و باید از این فرصت و ظرفیت نهایت بهره برداری انجام شود.

وی بیان کرد: گردش مالی این شرکتها باید به کرمان منتقل شود و این نه تنها مطالبه مسئولان بلکه خواست جدی مردم استان است.

اعداد  ارقام حساب های شرکت های بزرگ در کرمان باید افزایش یابد

این در حالی است که استاندار کرمان نیز با استقبال از اقدامات مقدماتی که این شرکتها انجام داده است اما نسبت به نوع این اقدام انتقاد کرده و گفته است که اقدامات انجام شده کافی نیست.

محمد جواد فدایی در گفتگو با خبرنگار بازار افزود: ما باید تاثیر انتقال این حساب ها به استان کرمان را احساس کنیم و زمانی این اتفال روی می دهد که شاهد پویایی اقتصادی در استان باشیم.

وی گفت: باید مانده حساب و ارقام این حساب ها به روشنی دیده شود و ما در انتظار تحقق جدی این مطالبه مردم هستیم.

وی گفت: جلسات متعددی در این زمینه برگزار شده است و نتیجه آن تصمیماتی در سطوح ملی بوده که باید در عمل این اقدام عملیاتی شود.

وی گفت: استان کرمان در صورت انتقال این حسابها می تواند گام مهمی در راستای توسعه بردارد.

نماینده مردم شهرستان های شرقی استان در مجلس شورای اسلامی نیز بیان کرد: وقتی صحبت از گردش مالی شرکت های بزرگ در استان می کنیم به این معنا است که آنچه درآمد آن ها از معادن استان است باید در حسابی در استان متمرکز شود نه اینکه میزانی اشتغال و کلی آلایندگی در نتیجه فعالیت شرکت های بزرگ نصیب استان شود ولی حساب آن ها در تهران متمرکز شود.

حبیب الله نیکزادی گفت: شرق استان کرمان از محروم ترین مناطق کشور است و مردم شرق استان در وضعیت امرار معاش مناسبی قرار ندارند.

نکته عجیب اینکه منابع معدنی و یا محصولات صنعتی برخی از این شرکتها نیز به صورت خام به استانهای دیگر منتقل و در آنجا پس از ارزش افزوده و ایجاد درآمد بیشتر به سیستم اقتصادی کشور و استان های مقصد وارد می شود.

به طور مثال طی سالهای اخیر هزاران تن زغالسنگ استان کرمان با استفاده از شبکه ریلی به یکی از استانهای مرکزی کشور منتقل و در آنجا و در نهایت در صنایع ذوب آهن مورد استفاده قرار می گیرد اما هزینه زغالسنگ به معدن داران کرمانی با تاخیر و با قیمت های سالهای قبل پرداخت می شود و همین امر نیز موجب ورشکستگی بسیاری از معادن زغالسنگ و یا دپوی زغالسنگ در استان کرمان شده است.

در این میان به نظر می رسد نماینده های مردم کرمان در مجلس شورای اسلامی و مسئولان استان کرمان باید با دقت نظر بیشتری مصالح و منابع استان کرمان را مطالبه و مدیریت کنند.

کد خبر: ۱٬۰۰۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha