۵ مرداد ۱۴۰۰ - ۰۸:۵۲
در شرایط تورمی، در بازار مسکن، بورس، دلار و طلا چه کنیم؟

در شرایط تورمی، در بازار مسکن، بورس، دلار و طلا چه کنیم؟

محسن عباسی، تحلیلگر بازار سرمایه نوشت: در شرایط رونق هر بازاری مانند طلا و بورس شما فقط مجاز به سرمایه‌گذاری پول اضافه در آن بازار و یا جا به جایی دارایی با سطح ریسک یکسان با آن بازار هستید.

محسن عباسی: در کشور ما هر از گاهی که موج تورمی در کشور به راه می‌افتد همه‌ی ما به دنبال استفاده از شرایط بوجود آمده برای بهینه سازی  سرمایه‌هایمان هستیم و یا  لااقل به دنبال کم کردن اثرات تورم بر داراییهایمان و یا معیشت خود هستیم.

این شرایط تورمی یکی از استرس‌زا ترین موقعیت‌های زندگی هر ایرانی است. معمولا ترسی که موج‌های تورمی ایجاد می‌کنند باعث رفتارهای هیجانی در خصوص ترکیب دارایی‌های افراد می‌شود و برخی اوقات یک تصمیم اشتباه در خصوص جا به جایی داراییهای افراد تا سال‌ها باعث عقب افتادگی و زیان مالی افراد می‌شود.

در خصوص جا به جایی دارایی‌ها چندین نکته‌ی مهم وجود دارد که باید در نظر داشته باشید:

سطح ریسک دارایی‌ها، چقدر است؟
باید بدانید که هر کدام از دارایی‌های شما در زمان فعلی چه سطحی از ریسک را داراست؟ برای مثال در کشور ما به طور عام ملک و ساختمان جزو کم ریسکترین دارایی‌ها هستند. شما مجاز نیستید که دارایی کم ریسک خود را به دارایی پر ریسک مانند سهام، و ارز مجازی و ... تبدیل کنید. جا به جایی دارایی‌ها فقط در محدوده‌ی دارایی‌های هم ریسک مجاز است. مثلا ملک و ساختمان را با زمین و ویلا و ...  جا به‌جا کنید. (فرض این است که بیزینس شما سرمایه‌گذاری حرفه ای در بازارها نیست وگرنه افراد حرفه ای متناسب با بیزینس خود مرتبا دارایی‌های خود را در بازارها گردش می‌دهند اما این استراتژی فقط برای حرفه ای هاست و یا افرادی که مشاور حرفه‌ای  در این زمینه دارند).

در کشور ما طلا و ارز هم به دلیل شرایط تورمی جزو کم ریسک‌ترین دارایی‌ها طبقه بندی می‌شود. بنابراین جا به جایی ملک و زمین و ساختمان و طلا و ارز به شرط حفظ تعادل در ترکیب دارایی‌ها (تک دارایی نشوید!) استراتژی است که از شما در مقابل تورم محافظت می‌کند.

شما باید تحت هر شرایط تورمی بدون توجه به هیجانات و شایعات، این اصل را رعایت کنید که هیچگاه دارایی کم ریسک را به" امید دریافتِ سود بیشتر از دارایی پر ریسک" نفروشید!

بنابراین:

فروش مسکنی که در آن زندگی می‌کنید و آوردن پول به بورس  و ارز دیجیتال اشتباه است.

فروش اتومبیل و اوردن پول به بازارهای مالی اشتباه است.
فروش سهام و اوراق در بورس و خرید ارز دیجیتال اشتباه است.
و ...

شاید بگویید که یکی دو بار این کار را کرده اید و سود برده اید. اگر اینطور است بدانید تا الان  شانس بزرگی داشته اید و اگر به این رویه ادامه بدهید احتمالا دیر یا زود کل دارایی‌تان را در بازارهای مالی از دست خواهید داد!

اما عکس این حالت در بلند مدت شما را ثروتمند خواهد کرد. یعنی به مرور از دارایی‌های پر ریسک به سمت دارایی‌های کم ریسک حرکت کنید.

یعنی سودهای خود از بازارهای مالی را به بازارهای فیزیکی و کالایی منتقل کنید. خانه ای که در آن هستید را بزرگتر کنید. اتومبیل بخرید طلا وارز به دارایی‌هایتان اضافه کنید حتی اگر این رویه با سرعت کمی اتفاق بیافتد.

بزرگترین اشتباه ما این است که  ما خصوصا در زمان رشد بازار، دارایی کم ریسک را (مانند خانه و طلا و ارز و ...)  را می‌فروشیم و وارد بازار پر ریسک مالی (بورس و ارز دیجیتال و ...) می‌شویم. در شرایط رونقِ هر بازاری مانند طلا و بورس و... شما فقط مجاز به سرمایه‌گذاری پول اضافه در آن بازار و یا جا به جایی دارایی با سطح ریسک یکسان با آن بازار هستید و به هیچ عنوان نباید از دارایی‌های کم ریسک نقد کنید و در دارایی پر ریسک سرمایه‌گذاری کنید! همانطور که عرض کردم در هر شرایطی در کشور ما تبدیل  بخش از داراییهای پر ریسک به کم ریسک مجاز است.

کد خبر: ۱۰۰٬۶۶۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha