۵ مرداد ۱۴۰۰ - ۰۹:۳۶
پنل های خورشیدی به کمک صنعت برق امریکا و چین آمدند
آیا همه گیری کرونا جنبه مثبت هم داشت؟

پنل های خورشیدی به کمک صنعت برق امریکا و چین آمدند

در سال ۲۰۲۰ دنیا با چالشهای زیادی روبرو بود ولی افزایش نصب پنل های خورشیدی برای تولید انرژی برق در خانه ها و ساختمان های اداری از بهترین تحولاتی بود که در این سال ایجاد شد.

بازار؛ گروه بین الملل: در سال گذشته به دلیل همه گیری کرونا و قرنطینه شدن بخش زیادی از کشورهای دنیا، از شمار سفرها کاسته شد و فعالیتهای صنعتی هم محدود شد. در نتیجه این وضعیت انتشار گازهای الاینده کاهش پیدا کرد که دانشمندان از این تحول به عنوان اثر مثبت همه گیری کرونا در دنیا نام بردند.

ولی کاهش انتشار کربن در سال ۲۰۲۰ که البته روندی موقتی دارد، مهمترین تاثیر کرونا روی محیط زیست نبود. اکونومیست نوشت: «بدون شک با از سرگیری فعالیتهای اقتصادی و بازشدن مرزها، بازهم ما شاهد رشد الاینده های مرتبط با بخش حمل و نقل خواهیم بود مگر اینکه تغیر معناداری در روش حمل و نقل وسوخت مورد نیاز این صنعت ایجاد شود.»

به گزارش مرکز مطالعاتی وود مک کینزی، مهمترین تحول مرتبط با محیط زیست را می توان در افزایش نصب پنل های خورشیدی برای تامین برق خورشیدی در خانه ها، رستوران ها و ساختمان های اداری در امریکا دانست. البته چین هم سیاست مشابهی را اجرا کرده است.

آمارها نشان می دهد در فصل دوم سال ۲۰۲۰ یعنی زمانی که همه گیری کرونا در این کشور به اوج خود رسیده بود، نصب پنل های خورشیدی در ساختمان های مسکونی امریکا ۲۰ درصد نسبت به فصل اول همان سال کاهش یافت.

دلیل این مساله را می توان بحران های انسانی و اقتصادی ناشی از همه گیری کرونا دانست ولی این روند در فصل سوم و چهارم تغییر کرد و در انتهای سال ۲۰۲۰ تولید برق خورشیدی در این کشور نسبت به سال قبل از آن ۱۹ گیگا وات افزایش پیدا کرده بود.

این انرژی برق مازاد تولید شده با انرژی خورشیدی در سال ۲۰۲۰ معادل کل انرژی برق مصرفی در ایالت کلمبیای امریکا در سال ۲۰۱۹ بود . با همین مقایسه می توان به بزرگی مقیاس تولید برق خورشیدی در امریکا پی برد. این تغییر رویکرد در نوع انرژی مصرفی در امریکا مستلزم سرمایه گذاری زیادی است که در سال های اخیر در امریکا انجام شده است.

دو برابر شدن شمار پنل های خورشیدی در چین
یکی از کشورهایی که برای مقابله با تغییرات جوی تلاش زیادی کرده است، کشور چین است. باید در نظر داشت این کشور در زمره الاینده ترین کشورهای دنیا است زیرا بخش اعظم نیروگاه های برقی این کشور با زغال سنگ کار می کند و صنعت فولادسازی در چین بسیار توسعه یافته است.

صنعت فولادسازی یکی از صنایع آلاینده در دنیا است  که ۱۱ درصد از کربن منتشر شده در هر سال را به خود اختصاص می دهد. اما این معضلات باعث نشد تا چین در مبارزه با تغییرات جوی از دیگر کشورها عقب بماند.

اکونومیست نوشت: «حتی بعد از اینکه دولت چین در اوایل سال ۲۰۲۰ اقدام به تعطیلی فعالیتهای اقتصادی برای ممانعت از شیوع ویروس کرونا کرد، بازهم آمارهای ارایه شده توسط دولت چین خبر از افزایش تقاضا برای دریافت برق خورشیدی توسط کسب و کارهای بزرگ و متوسط داد. انتظار می رود اصلی ترین گروه  فعال در صنعت انرژی خورشیدی چین رشد بالغ بر ۷۹ درصدی میزان تقاضا را ظرف ۵ سال آتی تجربه کند. این روند بعد از اعلام برنامه چین مبنی بر به صفر رساندن میزان انتشار کربن در این کشور تا سال ۲۰۶۰  شدت خواهد گرفت.»

 در ادامه این گزارش امده است: «چین یکی از کشورهایی است که به دلیل دارا بودن نیروگاه های زغال سنگی، انتشار کربن زیادی دارد ولی در سالهای اخیر تلاش کرد تا نیروگاه های زغال سنگی و فسیلی را تعطیل کند و نیروگاه های فعال با انرژی های احیا شدنی را جایگزین آن کند. توسعه مزارع تولید انرژی باد و انرژی خورشید در سالهای اخیر رواج زیادی داشته است و به همین دلیل است که این روزها چین به عنوان کشوری پیشگام در مبارزه با تغییرات جوی  نامیده می شود.»

کد خبر: ۱۰۰٬۶۴۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha