۴ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۶:۲۷
باید بیش از هر زمان دیگری نسبت به حفظ جنگل‌های زاگرس اهتمام داشته باشیم
معاون اول رئیس جمهور:

باید بیش از هر زمان دیگری نسبت به حفظ جنگل‌های زاگرس اهتمام داشته باشیم

دومین نشست کمیته ملی راهبری حمایت از جنگل‌های زاگرس صبح امروز(دوشنبه) به ریاست معاون اول رییس جمهور برگزار شد.

به گزارش بازار به نقل از پایگاه اطلاع رسانی دولت، جهانگیری در این جلسه با تاکید بر ضرورت صیانت و حفاظت از جنگل های کشور، گفت: جنگل ها از بزرگترین سرمایه های کشور هستند و در شرایط جدید که ما با تغییرات اقلیمی شدید و خشکسالی روبرو هستیم باید بیش از هر زمان دیگری نسبت به حفظ این موهبت و سرمایه الهی اهتمام داشته باشیم.

معاون اول رییس جمهور با بیان اینکه موضوع حفاظت از جنگل ها به ویژه جنگل های زاگرس باید به یکی از اولویت های اصلی کشور تبدیل شود، ‌ تصریح کرد: امروز بخش مهمی از زندگی و حیات مردم ایران به جنگل ها وابسته است، بنابراین همه دستگاه ها باید با مشارکت و همکاری تلاش کنند تا از پهنه های طبیعی به خوبی نگهداری شود.

وی با ابراز خرسندی از ابتکار سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیز داری کشور در استفاده از نظرات و دیدگاه های کارشناسان و صاحبنظران دانشگاهی در تدوین سند جامع حفاظت و مدیریت پایدار بوم سازگان زاگرس، ‌ اظهار داشت: باید برای حفظ منابع طبیعی و جنگل ها نگاه بلند مدت داشت و تدوین این سند می تواند کمک کند که این مساله ملی هیچگاه به بوته فراموشی سپرده نشود.

جهانگیری تاکید کرد: سازمان جنگل ها و مراتع با برنامه های کوتاه مدت و ضربتی می تواند سیاست هایی در جهت مقابله با بیماری که درختان بلوط را در عرصه ای بیش از یک و نیم میلیون هکتار از جنگل های زاگرس تحت تاثیر قرار داده است، اجرا کند. همچنین باید برنامه جدی برای مقابله با حریق هایی که هر روز اخبار آن در رسانه ها منتشر می شود اتخاذ شود تا از یک سو از گسترش بیماری و حریق در منطقه زاگرس پیشگیری شود و از سوی دیگر با احیا و بازسازی این سرمایه طبیعی شاهد آینده روشنی برای جنگل های منطقه باشیم.

معاون اول رییس جمهور با ابراز تاسف از گزارش رییس سازمان جنگل ها و مراتع کشور مبنی بر اینکه صد در صد آتش سوزی ها در جنگل های زاگرس علت انسانی دارد، ‌ افزود: بر اساس گزارش های «فائو» ارزش هر درخت بلوط میلیون ها تومان است و این آتش سوزی ها به منابع ارزشمند کشور خسارات گسترده ای وارد می کند.

وی با بیان اینکه برنامه احیای یک و نیم میلیون هکتار از پهنه های جنگلی آسیب دیده باید متناسب با برنامه هفتم توسعه همه جانبه کشور باشد، گفت: بخش هایی از سند جامع بوم سازگان که نیاز به اصلاح دارد به کمیسیون زیر بنایی دولت ارجاع داده می شود تا در دولت آتی هم در صورت انجام برخی اصلاحات اجرا شود.

جهانگیری ضمن قدردانی از عملکرد وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح و نیز ستاد مدیریت بحران کشور، ‌ از همه دستگاه ها خواست تا با حداکثر ظرفیت به مدیریت استان های همجوار زاگرس در زمان اطفای حریق کمک کنند.

در این جلسه که وزرای نیرو و جهاد کشاورزی، استانداران استان های آذربایجان غربی، لرستان و کهگیلویه و بویراحمد و نمایندگان مجلس شورای اسلامی نیز حضور داشتند رییس سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری کشور گزارشی از روند تدوین سند جامع حفاظت و مدیریت پایدار بوم سازگان زاگرس ارایه کرد.

تکمیل طرح های کاداستر زاگرس، ‌شناسایی و تعیین واحدهای ذخیره گاه جنگلی در سطح ۴۰۰ هزار هکتار، مبارزه با آفات جنگلی در سطح ۷۵ هزار هکتار و کنترل بیماری ذغال بلوط در سطح ۲۵۰ هزار هکتار، تجهیز یگان حفاظت منابع طبیعی و پیشگیری از حریق و احداث پایگاه های حفاظت در جنگل های زاگرس، ممنوعیت ارایه مجوز احداث هرگونه کوره ذغال سوزی سنتی و صنعتی، استقرار بالگرد در استان ها با کمک ستاد بحران، توسعه انرژی های نو برای ۶ هزار خانوار روستایی، ‌ ساماندهی نظام بهره برداری از اراضی و کوچ عشایر، ‌ارایه الگوی کشت زیر اشکوب سازگار با جنگل های زاگرس و توسعه و ترویج برنامه های فرهنگی برای جلب مشارکت مردم و جوامع محلی برای حفاظت از این جنگل ها از مصوبات امروز کمیته ملی راهبری حمایت از جنگل های زاگرس برای اجرا در سال ۱۴۰۰ بود.

در این جلسه همچنین رییس سازمان هواشناسی کشور گزارشی از میزان بارش ها در سال آبی ۱۳۹۹- ۱۴۰۰ و الگوهای پیش بینی نزولات جوی در فصول پاییز و زمستان ارایه کرد.

کد خبر: ۱۰۰٬۶۱۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha