۴ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۴:۳۸
تمام نکاتی که درباره معامله انس جهانی باید بدانید
یادداشت کارشناس؛

تمام نکاتی که درباره معامله انس جهانی باید بدانید

 در حال حاضر جهان شاهد یک چرخش سرمایه‌گذاری از بازار نفت، بورس و ارز به سمت بازار طلا و ارز دیجیتال است.

رحمان امیرآبادی؛ بازار: برای اینکه بتوانیم مسیر طلا را درست پیش بینی کنیم باید مواردی را به دقت بررسی کنیم:

موارد تاثیر گذار در حرکت طلا
طی چند هفته اخیر قیمت طلا رشد زیادی داشته است و این باعث شده است که بسیاری از سرمایه‌گذاران به سمت سرمایه‌گذاری روی طلا متمایل شوند،  معتقدم همبستگی تنگاتنگی بین  نمودار دلار، نفت، طلا و بیت کوین  وجود دارد.
 این ارتباط همواره به‌صورت مستقیم و نشان‌دهنده  جهت‌گیری‌های اقتصادی در بازار جهانی خواهد بود مثل فارکس نزدک و همه بورس ها.

قیمت طلا بنا به دلایل مختلف همچون بحران‌های عرضه و تقاضا، بحران‌های منطقه‌ای، تشنجات نظامی یا مناقشات سیاسی حرکت می‌کند.

 در حال حاضر جهان شاهد یک چرخش سرمایه‌گذاری از بازار نفت، بورس و ارز به سمت بازار طلا و ارز دیجیتال است . اما نکته اساسی این است که معمولاً در پی تغییرات این  فاکتورها ، روند تغییرات ارزش ارزها را هم شاهد هستیم.

چه دلایلی باعث نوسان های شدید قیمت طلا است؟
بعد از آنکه ویروس انتشار یافته (کرونا) توسط دولت چین مشاهده شد. فعالیت‌های اقتصادی دچار اختلال  کردید ، سرمایه‌گذاران به دنبال خرید طلا رفتند چرا که بانک‌های مرکزی و دولت‌ها برای حمایت از اقتصاد خود، با تمام قوا وارد بازار شده بودند. این پمپاژ سریع پول به اقتصاد جهانی سرمایه‌گذاران را نگران تورم کرد. این نگرانی آنها را به سمت خرید طلا سوق داد و قیمت طلا رشد سریعی به خود دید.

کمک های مالی باعث  بهبود سریع بازارهای سهام شد، شرایط  ریسک بهبود پیدا و دارایی های امن مانند طلا و بعضی از استیبل کوین ها کاهش شدیدی داشتند.بعد از عرضه  واکسن کرونا، معامله گران و  سرمایه‌گذاران تمرکز خود را بر شرایط بعد از کرونامعطوف کردند. زمانی که بانک‌های مرکزی و دولت‌ها کمک‌های تهاجمی خود را قطع کرده و شرایط به حالت عادی باز گردد شرایط برای گردانندگان بازار بسیار سخت خواهد بود. 
اما بیماری کرونا، منجر به مختل شدن زنجیره‌های تامین شده یعنی عرضه کالاها کمتر خواهد بود. در عین حال، دولت‌ها مبالغ هنگفتی به اقتصاد تزریق کرده‌اند که به معنای تقاضای شدید خواهد بود. این موضوع منجر به آن می‌شود که تورم به سرعت افزایش پیدا کند.

 در حال حاضر جهان شاهد یک چرخش سرمایه‌گذاری از بازار نفت، بورس و ارز به سمت بازار طلا و ارز دیجیتال است. اما نکته اساسی این است که معمولاً در پی تغییرات این  فاکتورها، روند تغییرات ارزش ارزها را هم شاهد هستیم

چرا انتظارات تورمی مهم است ؟
برای مثال در  بورس ایران بعضی از سرمایه گذاران صحبت های از سود  ۱۰۰ تا ۴۰۰ درصد می‌کنند، ولی واقعا اگر ما انتظارات تورمی در نظر نگیریم صحبت از سود بسیار کودکانه خواهد بود.اگر شما سرمایه‌گذار باشید، هنگام بررسی بازده سرمایه‌گذاری خود به دنبال بازده واقعی می‌گردید. این بازده به صورت زیر محاسبه می‌شود:

نرخ بازده واقعی= نرخ بازده اسمی – تورم

چیزی که اگر در تورم افسارگسیخته ایران بررسی کنید می بینید اصلا کسی در بورس ایران سودی نکرده، در کل اگر بخواهیم روند طلا بررسی کنیم باید انتظارات تورمی اقتصاد دنیا به ویژه اقتصاد آمریکا را رصد کنیم، در این باره حتما باید سیاست فدرال رزرو را مد نظر داشته باشیم.

گردانندگان  فدرال رزرو عنوان کرده‌اند که افزایش فعلی تورم موقتی است و پس از بهبود اقتصاد، به علت جهانی بودن  تورم به شکل قابل توجهی کاهش پیدا می‌کند. به این ترتیب فدرال رزرو تمرکز خود را بر روی بازار کار قرار داده است که هنوز فاصله زیادی تا بهبود کامل دارد و آنها نمی‌خواهند پیش از بهبود کامل اقتصاد، با تورم مقابله کنند.

بنابراین اگه یه حساب سرانگشتی داشته باشیم به این بازخورد خواهیم رسید . اگر فدرال رزرو به دنبال کاهش خرید دارایی باشد و نرخ بهره را افزایش دهد، قیمت طلا تحت فشار قرار می‌گیرد، در غیر این صورت قیمت طلا رشد خواهد کرد.

بعد از آنکه ویروس انتشار یافته (کرونا) توسط دولت چین مشاهده شد، فعالیت‌های اقتصادی دچار اختلال گردید، سرمایه‌گذاران به دنبال خرید طلا رفتند چرا که بانک‌های مرکزی و دولت‌ها برای حمایت از اقتصاد خود، با تمام قوا وارد بازار شده بودند

بازیگران بزرک طلا چه نظراتی دارند؟
قیمت این فلز گران بها  در حال حاضر  بسیار بالاتر از تخمین بانک‌های بزرگ است. متوسط پیش‌بینی این بانک‌ها ۱۷۴۳ تا ۱۷۸۵ دلار تا پایان سال ۲۰۲۲ است. اما اگر تحلیل تکنیکال طلا را مبنا قرار دهیم به یک سناریوی صعودی خواهیم رسید،قیمت طلا از اوایل آوریل با افزایش قابل توجهی روبرو شده است و بیش از ۱۲ درصد افزایش یافته و به بالاترین سطح از ژانویه رسیده است. سناریو مثبت می‌تواند به این صورت باشد که قیمت یک اصلاح جزئی تا ema۲۱ روزه که در حال حاضر در ۱۸۵۲ دلار است داشته باشد و سپس از آنجا حمایت شده و تا سطوح ۱۹۵۰ و ۲۰۷۵ حرکت کند.

سناریو نزولی طلا چیست؟
به نظر می رسد  قیمت از EMA ۲۱ روزه حمایت نشده، افت خود را ادامه داده و به میانگین متحرک ۲۰۰ روزه که در حال حاضر در سطح حدودا ۱۸۰۳ دلار قرار دارد، بازگردد. بنابراین در حال حاضر اولین سطح کلیدی، در محدوده ۱۸۵۰ قرار دارد و بعد در سطح ۱۸۰۰.

 به نظر می رسد با توجه به استراتژی عدم تعادل در بازار جهانی میانگین قیمت طلا در سه ماهه دوم سال ۲۰۲۱، ۱۸۰۶ دلار، در سه ماهه سوم ۱۸۲۷ دلار و در سه ماهه چهارم ۱۸۶۵ دلار باشد.

همچنین به نظر میرسد  قیمت هر اونس طلا در سه ماهه اول سال ۲۰۲۲ به ۱۹۰۰ دلار و در سه ماهه دوم سال ۲۰۲۲ به بالا ترین حد خود از گذشته تاکنون برسد.

همچنین معتقدم قیمت بیت کوین  می تواند تاثیر زیادی بر روی بازار طلا داشته باشد و فلز زرد رقابت سختی با این رمزارز">رمزارز">رمزارز خواهد داشت، افزایش قیمت بیت کوین تا به امروزحدودا  ۲.۶ درصد از ارزش بازار طلا را کاهش داده است.
رقابت بیت کوین با طلا من را یاد رقابت مردم ایران با  تورم میاندازد( مردم مانند طلا تورم هم مانند بیت کوین)  اصلا هم خنده دار نیست واقعیت تلخی هست که با آن درگیریم، چرا  که میزان نقدینگی دولت از ۳۷۰۰ هزار میلیارد عبور کرده و نسبت به دو سال پیش دوبرابر شده است در ماه های آینده با تورمی در کشور روبرو میشیم  که هیچ وقت تجربه نشده است، 

شاید اگه از سال ها قبل  دولت ایران در بازار جهانی رمزارز">رمزارز">رمزارز ورود میکرد دوایی بود بر این درد مزمن اقتصاد ایران. اکنون باید دید دولت جدید می تواند این درد مزمن را با راهکارهای کارشناسی همچون ورود اصولی و سختگیرانه مردم به بازارهای مالی همچون فارکس و رمزارز">رمزارز">رمزارز و ارزآوری با پشتوانه و همراه آن سیاست های بدون تبعیض مالیات بر عایدی، درمان کند یا خیر؟

کد خبر: ۱۰۰٬۵۷۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha