۴ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۹:۴۰
گاز هم جا پای برق خواهد گذاشت

گاز هم جا پای برق خواهد گذاشت

رئیس کارگروه حکمرانی سیاست های کلی انرژی مجمع تشخیص مصلحت نظام، از بحران گاز همزمان با شروع فصل سرما و در ادامه بحران‌سازی سریالی مدیران سخن گفت.

به گزارش بازار، محمدرضا اکبری به تشریح راهکارهایی برای برون رفت از معضل کنونی برق اشاره کرد و گفت: کسری تراز موجود ناشی از عدم برنامه ریزی ها در این مدت بوده است.

وی با اشاره به کسری ۱۴هزار مگاوات در زمان پیک مصرف برق، اظهار کرد: این عدد تا پایان ۱۴۱۰ به ۱۳۰هزار مگاوات کسری برق داریم.

به گفته اکبری تا سر رسید ۱۴۱۰ باید ۷۰هزار مگاوات نیروگاه جدید ایجاد کنیم. همچنین دستیابی به نیروگاه های پیشبینی شده در برنامه های توسعه ای نیز محقق نشده که نشان می دهد در حوزه تولید برق، ضعیف عمل کرده ایم.

وی دلیل اصلی معضلات کنونی برق را به ساختارِ معیوبِ حکمرانیِ انرژی در کشور تعمیم داد و افزود: تا زمانی که روابط مالی اصلاح و تعارض منابع حل نشود، یقینا با آزادسازی قیمت ها کاری از پیش نخواهد رفت و صرفا یک تنش قیمتی به مردم وارد می شود.

اکبری ادامه داد: اصلاح قیمت ها نقطه شروه نیست؛ بلکه اصلاح ساختار مدیریتی ابتدا باید در دستور کار قرار گیرد.

رئیس کارگروه حکمرانی سیاست های کلی انرژی مجمع تشخیص مصلحت نظام در بخشی دیگر از مصاحبه با رادیو گفت‌وگو، تاسیس نیروگاه های جدید را نیز نیازمند بهره مندی از حجم عظیمی از سرمایه های گازی عنوان کرد که تا سه چهار ماه آینده سر باز می کند.

اکبری معتقد است این بحران همزمان با شروع فصل سرد، بخش خانگی و نیروگاه ها را با تهدید جدی رو به رو می سازد و حتی تامین برق را نیز با مشکل مواجه خواهد کرد.

وی با بیان این مطلب، تاکید کرد به دلیل بحران آفرینی های مدیریتی و کم کاری ها ظرف ۸ سال گذشته، تا دو سال با مشکلات گاز و برق مواجهیم و در کوتاه مدت تنها باید به مدیریت مصرف روی آوریم.

اکبری این مدیریت را مترادف با خاموشی دانست و تصریح کرد: در این رابطه باید تصمیم خود را بگیریم که یا کشور را تعطیل کنیم یا صنایع را و این وضعیت بحرانی در دو سال شروع دولت جدید بسیار سخت است.

وی همچنین به کسری تراز کشور در حوزه انرژی اشاره کرد و گفت: بخشی از این معضل بر اثر نبود سرمایه گذاری و بخش دیگر ناظر بر مدل معیوب مدیریت است.

اکبری همچنین خصوصی سازی نیروگاهی را محل چالش جدی خواند و خاطرنشان ساخت: در برخی موارد خصوصی سازی برای وزارت نیرو گران تمام شده و آن را به وزارتخانه ای ورشکسته تبدیل کرده است.

وزارت نیرو ورشکسته است
همچنین، غلامرضا آگاه مدیرکل دفتر برنامه ریزی کلان تولید شرکت برق حرارتی ایران با اعلام اینکه مشکل صنعت برق مختص امسال و پارسال نیست و به دولت احمدی نژاد و هدفمندی باز می گردد، ادعا کرد: در آن زمان مطرح شد وزارت نیرو ماهانه باید مبلغی را بپردازد و ما می گفتیم وزارتخانه زمین می خورد.
آگاه معتقد است در این شرایط تحریمیِ سخت، اقدام به تولید برق کرده ایم و این قضیه با کاهش ارزش پول ملی بی سابقه بوده است.

وی افزود: تا پایانِ دولت، تعهد خود را نسبت به برنامه ریزی ها در حوزه تولید برق انجام داده ایم. البته ۲۵ هزار مگاوات تولید برق وظیفه ما نبوده و فقط ۲۰ هزار مگاواتِ سهم این دولت محقق شده است.

آگاه که همچون دیگر دولتی ها مشکلات پدید آمده در ۸ سال گذشته را به دولت قبلی شیفت داد و در پاسخ به سوالِ نماینده مجلسِ حاضر در استودیو که با لحنِ متعجبانه ای درباره ۲۰ هزارمگاوات برقِ تولیدی در دولت روحانی پرسید، گفت: ما طی دولتِ یازدهم و دوازدهم ۲۰ هزار مگاوات را انجام داده ایم.

وی گفت: تا زمانی که چراغ ها روشن است، کسی گوش شنوایی ندارد ولی وزارت نیرو امروز به نهادی ورشکسته تبدیل شده است و ما مدام با تعارف باهم سخن می گوییم؛ در حالیکه این وزارتخانه، امروز نیازمند همراهی همه بدنه حاکمیت است.

کد خبر: ۱۰۰٬۵۱۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha