۳ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۸:۳۱
دلال‌پروری در بازار سیمان اصفهان| کیفیت محصولات افت کرده است
در گفت‌وگو با بازار مطرح شد؛

دلال‌پروری در بازار سیمان اصفهان| کیفیت محصولات افت کرده است

اصفهان- حاج رسولی‌ها، عضو هیئت مدیره انجمن تولید کنندگان بتن ایران گفت: افزایش قیمت سیمان در بازار منجر به باز شدن دست دلالان و به نوعی دلال پروری در بازار این محصول شده است.

مسعود حاج رسولی‌ها در گفت‌وگو با خبرنگار بازار با اشاره به چالش‌های پیش روی صنعت بتن در کشور و به ویژه استان اصفهان اظهار داشت: در حال حاضر در استان اصفهان ۷۵ واحد صنعتی تولید بتن فعالیت دارد که با چالش‌های متعددی رو به رو هستند.

وی با بیان اینکه عمده‌ترین چالش صنعت تولید بتن تامین مواد اولیه و به ویژه سیمان است، ابراز داشت: بی تدبیری و بی درایتی مسئولان دولتی منجر به ایجاد شرایط فعلی و افزایش چندین برابری قیمت سیمان شده است.

قطعی برق بهانه افزایش قیمت سیمان شد
مدیرعامل شرکت بنیاد بتن اصفهان با اشاره به اینکه فساد مسئولان و در کنار آن قطعی برق کارخانجات سیمان طی چند ماه اخیر نابسامانی‌هایی را با در بازار این محصول ایجاد کرده است، ادامه داد: قطعی برق در واقع بهانه‌ای برای تولید کنندگان سیمان شد تا عرضه این محصول به بازار را به پایین‌ترین سطح کاهش دهند.

وی که معتقد است قطعی برق مانند آبی گل آلود بود که  تولید کنندگان سیمان از آن ماهی گرفتند، اضافه کرد: از سوی دیگر نیز ورود سیمان به بازار بورس ضرر زیادی را به صنایع وابسته به این محصول وارد کرد چرا که بسیاری از آنها امکان خرید از بازار ورس را نداشتند.

حاج رسولی‌ها اضافه کرد: این در حالی است که قرار بر این بود که سهم صنایع وابسته به سیمان خارج از بورس در اختیار آنها قرار گیرد اما این اتفاق نیز با مدیریت ناصحیح رو به رو شده است.

افزایش صادرات سیمان چالش صنعت تولید بتن
وی افزایش صادرات سیمان را نیز یکی از چالش‌های صنعت تولید بتن دانست و گفت: دود افزایش صادرات سیمان ماه‌هاست که به چشم صنایع وابسته به این محصول می‌رود.

عضو هیئت مدیره انجمن تولید کنندگان بتن ایران با بیان اینکه در حال حاضر تولید «کلینکر» در کارخانجات تولید سیمان اصفهان برای صادرات افزایش یافته است، اضافه کرد: این در حالی است که به اندازه تولید این محصول آلودگی هوا ایجاد می‌شود و این هوای آلوده را مردم ما مصرف می‌کنند و سود حاصل از تولید این نوع سیمان به جیب تولیدکنندگان می‌رود و خود محصول نیز در دیگر کشورها مورد استفاده قرار می‌گیرد.

۱۰ هزار کارگر کارخانجات سیمان و ۳۰۰ هزار کارگر ساختمانی بیکار شدند
وی با اشاره به اینکه ۲۰ روز است که به علت کاهش تولید بتن و عرضه نامناسب سیمان در بازار پروژه‌های عمرانی در اصفهان متوقف شده است، اضافه کرد: همچنین ۱۰ هزار نفر در کارخانجات تولید صنایع وابسته به سیمان و ۳۰۰ هزار نفر کارگر ساختمانی بیکار شده‌اند.

 حاج رسولی‌ها که معتقد است هنوز مردم اثرات ناشی از افزایش چشمگیر قیمت سیمان را لمس نکرده‌اند، گفت: ۶ ماه آینده اثر این افزایش قیمت در زندگی مردم ملموس خواهد شد.

هنوز چشم اندازی برای روند عرضه سیمان به بازار اصفهان وجود ندارد
وی با بیان اینکه هنوز چشم اندازی در زمینه روند عرضه سیمان به بازار اصفهان تعریف نشده است، ابراز داشت: مسئولان نیز پاسخ درستی در این زمینه نمی‌دهندو

مدیرعامل شرکت بنیاد بتن اصفهان با اشاره به اینکه در ۱۵ روز گذشته شرکت‌های تولید بتن در اصفهان تعطیل بود، گفت: امروز نیز این شرکت‌ها با ۴۰ درصد ظرفیت در حال فعالیت هستند و این در حالی است که نیاز بازار به این محصول به صورت لحظه‌ای است.

وی با تاکید بر اینکه افزایش قیمت سیمان در واقع به گونه‌ای دلال پروری است، ابراز داشت: تولید کنندگان سیمان بازار را به دست دلالان می‌دهند و آنها با قیمت کلان وارد بازار می‌کنند.

کاهش کیفیت تولید سیمان در اصفهان
حاج رسولی‌ها همچنین به کاهش کیفیت تولید سیمان در کشور و به ویژه استان اصفهان اشاره کرد و گفت: هر گاه در خصوص این کاهش کیفیت با مدیران تولید سیمان صحبت می‌کنیم تهدید به عدم ارائه سهمیه می‌شویم.

وی اضافه کرد: مسئولان باید توجه داشته باشند که سیمان بی کیفیت منجر به تولید بتن بی کیفیت می‌شود و در نهایت بتن‌های بی کیفیت ساختمان‌هایی را بنا می‌نهند که با کوچکترین زمین لرزه ریزش خواهند کرد.

کد خبر: ۱۰۰٬۴۵۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha