۴ مرداد ۱۴۰۰ - ۰۶:۴۷
تولید محصولات سالم و ارگانیک چالش حوزه کشاورزی ایلام
بازار گزارش می‌دهد؛

تولید محصولات سالم و ارگانیک چالش حوزه کشاورزی ایلام

ایلام- ظرفیت‌های بسیار زیادی در بخش کشاورزی استان ایلام وجود دارد، یکی از مهمترین چالش‌های این حوزه تولید محصولات سالم و ارگانیک بوده که نیازمند ترویج و آموزش به بهره برداران است.

بازار؛ گروه استان‌ها: کشاورزی به عنوان یک بخش اقتصادی مهم و در چهارچوب توسعه ملی کشور، نقش حیاتی در توسعه ایفا می‌کند.

ترویج، نوآوری، دیدگاه‌های جدید کشاورزی، آموزش کشاورزان و بهره برداران به منظور ارتقای سطح دانش اطلاعات و مهارت آنان یکی از عامل‌های مهم و موثر در توسعه بخش کشاورزی است.

بخش کشاورزی یکی از مهمترین بخش‌های اقتصادی کشور و استان ایلام محسوب می‌شود که سهم زیادی زیادی در تولید و ایجاد اشتغال و تامین نیازهای غذایی جامعه و نیز صادرات غیر نفتی را دارد.

بخش کشاورزی با وجود ظرفیت‌ها و قابلیت‌های بسیار و نیز مزایای فراوانی که برای استان ایلام دارد، توان رقابت با بخش‌های صنعت و خدمات را دارد.

متاسفانه سرمایه گذاری بسیار ناچیزی در سال‌های در این بخش نسبت به سایر بخش‌ها صورت گرفته، کم توجهی به حوزه منابع انسانی به عنوان عنصر اصلی توسعه کشاورزی نیز وجود داشته است.

این عدم توجه به حوزه ترویج کشاورزی شاید باعث عدم استفاده بهینه بهره برداران از منابع تولید و کاهش بهره وری و فعالیت‌های این بخش شده است.

یکی از مهمترین دغدغه‌های مصرف کنندگان سلامت محصولات غذایی است، کشاورزی ارگانیک و یک محصول سالم پاسخی برای این دغدغه‌ها خواهد بود.

محصول ارگانیک می‌تواند سلامت جامعه را تضمین کند
یکی از کشاورزان سبزی کار استان در گفتگو با خبرنگار بازار اظهار داشت: مدت بیست سال است که در زمینه سبزی کاری در حال فعالیت هستم، انواع محصولات از جمله سبزی, بادمجان، فلفل، گوجه کشت می‌کنم.

علی باسره افزود: تولید محصول سالم و ارگانیک قطعاً اهمیت فراوانی برای کشاورز و مردم خواهد داشت، از ویژگی‌های یک محصول سالم اینکه از حداقل کود و مواد شیمیایی استفاده شود.

وی گفت: از دیگر عوامل موثر بر سلامت محصولات کشاورزی اینکه محصول به بهترین نحو نگهداری و همچنین بذر مناسب استفاده شود تا یک محصول خوب و ارگانیک تولید شود.

وی گفت: محصول باکیفیت و ارگانیک می‌تواند سلامت جامعه را تضمین کند
وی تصریح کرد: محصولاتی که کشت می‌کنیم بیشتر به صورت ارگانیک است چراکه از کودهای طبیعی استفاده می‌کنیم و در طول هفته نیز محصولات چند بار آبیاری می‌شوند.

تولید محصولات سالم و ارگانیک چالش حوزه کشاورزی ایلام

باسره اضافه کرد: از مسئولان جهاد کشاورزی درخواست داریم که به کشاورزان در راستای تولید ارگانیک و سالم به کشاورزان کمک کنند تا بتوانیم محصولاتی ارگانیک به جامعه تحویل دهیم.

اجرای طرح نظام ترویج کشاورزی در استان ایلام
مدیر هماهنگی ترویج کشاورزی سازمان جهاد کشاورزی ایلام در گفتگو با خبرنگار بازار اظهار داشت: طرح نظام ترویج کشاورزی از سال ۹۴ در سطح کشور به صورت پایلوت در چهار استان شروع شد. بعد از ارزیابی و اثرات این طرح، در سال ۹۵ این طرح در کل کشور اجرایی شده است.

حشمت الله سیاهی با اشاره به اینکه این طرح با هدف حضور فعال کشاورزی در نظام تولید کشاورزی و منابع طبیعی و در راستای افزایش دانش فنی و تخصصی کارشناسان و بهره برداران و نیز بهره مندی از رویکردهای ترویجی مناسب تدوین شده است، اضافه کرد: تولید محصولات سالم و ارگانیک یکی از مباحث بسیار مهم در کشاورزی است.

 ۲۶ مزرعه آموزشی در بخش‌های مختلف زراعی، باغی، گیاهان دارویی و دامی در استان تشکیل شده که در این راستا مباحث توسعه فنی و تحقیقاتی در اختیار کشاورزان گذاشته می‌شود

وی ادامه داد: در راستای تولید محصول سالم و ارگانیک آموزش‌های لازم به بهره برداران در تمامی زیربخش ها ارائه می‌شود.

سیاهی بیان کرد: محصولاتی که در این زمینه تولید می‌شود قطعاً این محصولات می‌توانند به عنوان یک محصول سالم شناخته شوند، نخود، عدس یا سایر حبوباتی و حتی محصولات باغی که در استان تولید می‌شود قطعاً می‌توانند با اجرای نظام ترویج کشاورزی به صورت سالم و ارگانیک تولید شوند.

تولید محصولات سالم و ارگانیک چالش حوزه کشاورزی ایلام

وی گفت: فرآورده‌های دامی که مصرف کود و سموم شیمیایی در تولید آنها کمتر مورد استفاده قرار می‌گیرد، می‌توانند به عنوان یک محصول سالم شناخته شوند.

معرفی تولیدکنندگان برتر در استان ایلام
سیاهی با اشاره به اینکه محصول ارگانیک باید استانداردهای لازم در تولید آن رعایت شده باشد، افزود: در سال گذشته در حوزه مدیریت ترویج شاهد اتفاقات بسیار خوبی در استان بودیم.

وی افزود: از جمله بحث راه اندازی افتتاح شبکه برکت کشاورز در سازمان جهاد کشاورزی بود، در این شبکه آموزش‌های ترویجی لازم از برای بهره برداران کشاورزی در استان در طول هفته ارائه می‌شود.

مدیر هماهنگی ترویج کشاورزی سازمان جهاد کشاورزی ایلام بیان داشت: سال گذشته ۳۱ نفر کشاورز نمونه استانی و ۳ کشاورز نمونه ملی کشاورزی در استان در راستای تولید محصولات ارگانیک و استاندارد معرفی شده است.

وی تصریح کرد: این کشاورزان در حوزه‌های مختلفی مانند مرغدار نمونه گوشتی، بهره بردار نمونه ملی مدیریت پایدار خاک در حوزه کشاورزی حفاظتی، حوزه پرورش ماهی در قفس و… بوده است.

برگزاری دوره ترویج مهارتی برای ۶ هزار و ۴۰۰ نفر از بهره برداران کشاورزی
سیاهی اضافه کرد: ۲۶ مزرعه آموزشی در بخش‌های مختلف زراعی، باغی، گیاهان دارویی و دامی در استان تشکیل شده که در این راستا مباحث توسعه فنی و تحقیقاتی در اختیار کشاورزان گذاشته می‌شود.

وی ادامه داد: در این مزارع کشاورزان نمونه استان، دانش و تجارب خود را به سایر کشاورزان که در اطراف آنها هستند منتقل و آموزش‌ها و یافته‌های خود را در اختیار آنها قرار می‌دهند.

سیاهی افزود: کار جدید دیگری که به صورت پایلوت در استان اجرا شده، ایجاد کانون جوانان روستایی بود که به صورت پایلوت در مرکز جهاد کشاورزی آسمان آباد برگزار شد.

طرح ترویج و معرفی تولید محصولات سالم در حوزه زنان روستایی با حمایت دفتر معاونت خانواده و نهاد ریاست جمهوری اجرایی شده و در این زمینه تاکنون حدود هفت گواهی استاندارد تشویقی در زمینه تولید محصولات مختلف توسط زنان روستایی استان ایلام کسب شده است

مدیر هماهنگی ترویج کشاورزی سازمان جهاد کشاورزی ایلام اضافه کرد: امسال نیز یک کانون دیگر در این زمینه در دست اجراست، که هدف آن استفاده از ظرفیت جوانان روستایی و هدایت به سمت بخش کشاورزی است.

تولید محصولات سالم و ارگانیک چالش حوزه کشاورزی ایلام

وی با اشاره به اهمیت و جایگاه و نقش زنان عشایری در تولید محصولات کشاورزی، دامی و نیز صنایع تبدیلی، عنوان کرد: زنان روستایی بخش مهمی از جامعه تولید کننده هستند و حدود نیمی از جامعه روستایی را تشکیل می‌دهند، عنوان کرد: زنان نقش مهمی در تولید فرآورده‌های مختلف در بخش کشاورزی دارند و حوزه مدیریت ترویج نیز با رویکرد ایجاد اشتغال و بهبود معیشت زنان روستایی پروژه‌های مختلفی در سال گذشته اجرا کرده است.

سیاهی افزود: در سال گذشته دوره ترویج مهارتی برای حدود ۶ هزار و ۴۰۰ نفر از بهره برداران کشاورزی استان برگزار شده است.

تشکیل ۷۶ صندوق خرد زنان روستایی
وی گفت: یکی از ظرفیت‌های بسیار خوبی که در حوزه زنان روستایی استان ایجاد شده، تشکیل صندوق اعتبارات خرد زنان روستایی و عشایری است، در استان ایلام تاکنون حدود ۷۶ صندوق خرد زنان روستایی ایجاد شده که در حدود ۲ هزار و ۳۸۸ نفر عضو دارند.

مدیر هماهنگی ترویج کشاورزی سازمان جهاد کشاورزی ایلام افزود: آموزش زنان روستایی برای کسب مهارت و توانمندسازی از اولویت مهم جهاد کشاورزی استان محسوب می‌شود.

سیاهی ادامه داد: در همین زمینه طرح ترویج و معرفی تولید محصولات سالم در حوزه زنان روستایی با حمایت دفتر معاونت خانواده و نهاد ریاست جمهوری اجرایی شده و در این زمینه تاکنون حدود هفت گواهی استاندارد تشویقی در زمینه تولید محصولات مختلف توسط زنان روستایی استان ایلام کسب شده است.

طرح توانمندسازی زنان عشایری برای توسعه باغچه‌های سبزی
وی عنوان کرد: همچنین در سال گذشته پنج مورد سایت گیاهان دارویی در راستای اجرای توانمندسازی زنان روستایی و عشایری بر اساس ارزش گیاهان دارویی اجرا شده است.

سیاهی اضافه کرد: محصولات مختلفی مانند به لیمو، سیاه دانه، زیره و آویشن توسط زنان روستایی کشت و برداشت و آزمایش‌های لازم در این زمینه توسط کارشناسان انجام شد و در نهایت محصول سالم شناخته شدند.

 با هدف اصلاح الگوی تغذیه و ارزش غذایی سبزیجات با همکاری دانشگاه علوم پزشکی، حدود ۴۲۷ سایت باغچه خانگی در سطح حدود ۳۰ هزار مترمربع اجرا شده است

مدیرهماهنگی ترویج کشاورزی سازمان جهاد کشاورزی ایلام تصریح کرد: امسال نیز این پروژه در دستور کار قرار دارد و آموزش‌های لازم به صورت مدرسه در مزرعه برای زنان روستایی در محل سایت‌ها برگزار شده است.

سیاهی بیان داشت: طرح توانمندسازی زنان عشایری برای ایجاد توسعه باغچه‌های سبزی در دستور کار دارد، در واقع باغچه‌های خانگی که سلامت و درمانگر گفته می‌شوند در منازل و مزارع روستائیان و عشایر توسط زنان روستایی کشت می‌شوند.

تولید محصولات سالم و ارگانیک چالش حوزه کشاورزی ایلام

وی گفت: با هدف اصلاح الگوی تغذیه و ارزش غذایی سبزیجات با همکاری دانشگاه علوم پزشکی، حدود ۴۲۷ سایت باغچه خانگی در سطح حدود ۳۰ هزار مترمربع اجرا شده و حدود یک هزار و ۱۰۰ نفر نیز از زنان روستایی در این زمینه آموزش‌های لازم را فراگرفتند.

احداث ۱۴ گلخانه کوچک مقیاس توسط زنان روستایی در ایلام
وی افزود: با توجه به ارزش افزوده بالایی که محصول عسل در استان ایلام دارد و یکی از قطب‌های زنبورداری کشور است، در این خصوص زنان روستایی که تولید کننده زنبور عسل در استان هستند، آموزش‌های لازم برای تولید ژل رویال، تولید گرده، زهر زنبور عسل، تولید بره موم بره برای کسب درآمد و تکمیل زنجیره تولید به آنها داده شده است.

سیاهی ادامه داد: کار شاخص دیگر در راستای ایجاد اشتغال در حوزه زنان روستایی در استان انجام شد، احداث گلخانه‌های خانگی کوچک مقیاس بوده که در تمامی شهرستان‌ها آموزش‌های لازم به تمامی زنان روستایی عضو صندوق‌های خرد در این زمینه ارائه شده است.

مدیرهماهنگی ترویج کشاورزی سازمان جهاد کشاورزی ایلام عنوان کرد: سال گذشته حدود ۱۴ گلخانه کوچک مقیاس توسط زنان روستایی احداث شده است.

با توجه به ظرفیت‌های بخش کشاورزی در استان ایلام، می‌توان با توسعه و ترویج کشت محصولات ارگانیک بخش زیادی از جامعه عشایری و روستایی استان را صاحب درآمد و شغل کرد.

کد خبر: ۱۰۰٬۴۳۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha