۳ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۸:۵۰
سدهای احداثی در ترکیه منابع آب ارس را تهدید می‌کند
نماینده مردم گرمی در مجلس:

سدهای احداثی در ترکیه منابع آب ارس را تهدید می‌کند

اردبیل- نماینده مردم گرمی در مجلس شورای اسلامی با اشاره به بحران آب در کشور گفت: سدهای احداثی در ترکیه منابع آب ارس را تهدید می‌کند.

ولی اسماعیلی در گفت‌و گو با خبرنگار بازار، اظهار کرد: هر چند مجمع تشخیص مصلحت نظام تنها یک منطقه را برای راه‌اندازی منطقه آزاد استان اردبیل مصوب کرده اما بر اساس ماده سه تبصره یک قانون مناطق آزاد باید ۷۰ درصد اراضی بدون معارض و در محدوده مرزی باشد که چنین ویژگی در گرمی وجود دارد.

وی تصریح کرد: نیازی نیست در سایر مناطق زمین‌های حاصلخیز کشاورزی را به منطقه آزاد اختصاص بدهیم بلکه گرمی و بیله‌سوار به دلیل مرزی بودن بهترین شرایط را در برخورداری از منطقه آزاد دارند.

نماینده مردم گرمی در مجلس شورای اسلامی گفت: با همکاری مسئولان کشوری و استانی و دولت سیزدهم امیدواریم هر چه سریعتر محدوده منطقه آزاد مشخص و راه‌اندازی آن را به نفع توسعه اقتصادی منطقه شاهد باشیم.

اولویت سد عمارت تأمین آب گرمی
نماینده مردم گرمی در مجلس به ظرفیت سد عمارت به میزان ۱۸۲ میلیون متر مکعب اشاره کرد و افزود: بعد از سال‌ها انتظار این پروژه در مرحله آبگیری قرار دارد و با سرمایه‌گذاری ۹۵۰ میلیارد تومان در ماه‌های آینده به‌ بهره‌برداری خواهد رسید.

اسماعیلی در بخش دیگری از سخنان خود خاطر نشان کرد: باید این سد آب گرمی را با اولویت تأمین و مشکل بی‌آبی انگوت نیز از طریق سد تازه‌کند برطرف شود.

وی اضافه کرد: با بهره‌برداری از سد عمارت علاوه بر شهر گرمی، سایر روستاهای این شهرستان نیز از آب پایدار استفاده خواهند کرد که امیدواریم بیشترین فایده این سد برای اهالی منطقه باشد.

راه آهن اردبیل_ مغان با سرمایه‌گذاری ۵۰ هزار میلیارد تومان از سال آینده آغاز می شود
اسماعیلی به ردیف اعتباری راه آهن اردبیل به مغان اشاره کرد و ادامه داد: این پروژه به طول ۲۸۳ کیلومتر و با سرمایه‌گذاری ۵۰ هزار میلیارد تومان از سال آینده آغاز خواهد شد که با گذر از گرمی این خط ریلی به منطقه مرزی خواهد رسید.

وی بیان کرد: مقرر شده راه آهن اردبیل بعد از گذر از آقاباقر تا کارخانه سیمان از آن سمت به عنوان خط ریلی اردبیل – مغان اجرایی شود که عملیات احداث آن بر اساس ردیف بودجه‌ای سال آینده شروع می‌شود.

اسماعیلی همچنین به سفر اخیر معاون وزیر راه و رئیس سازمان راهداری برای بازدید از پروژه‌های راهداری در گرمی اشاره کرد و گفت: قرار شد برای ۱۵ کیلومتر آسفالت راه‌های روستایی گرمی و ۱۰ کیلومتر اصلاح راه منطقه موران تأمین اعتبار ملی و همچنین منابع نمایندگان در نظر گرفته شود تا این پروژه‌های زیربنایی به سرانجام برسد.

آغاز احداث کارخانه تولید ظروف دارویی در گرمی 
نماینده مردم گرمی در مجلس شورای اسلامی به فعالیت کارخانه شیرآلات قهرمان با ظرفیت اشتغال ۵۵۰ نفر و راه‌اندازی کارخانه‌های شیرآلات به شکل زنجیره‌ای در گرمی اشاره کرد و گفت: در گرامیداشت هفته گرمی قرار است عملیات احداث بزرگترین شهرک دامپروری به همت گروه سرمایه‌گذاری شستا در گرمی آغاز شود.

وی در ادامه سخنان خود اظهار کرد: برای این پروژه ۲۰ هکتار زمین در نظر گرفته شده تا با اعتبار اولیه ۷۶۰ میلیارد تومان این شهرک با اشتغال ۲۲۰ نفر اجرایی و عملیاتی شود.

اسماعیلی از آغاز احداث کارخانه تولید ظروف شیشه‌ای دارویی در گرمی خبر داد و تصریح کرد: در زمینی به مساحت هفت هکتار، اشتغال ۱۸۵ نفر و سرمایه‌گذاری یک‌هزار میلیارد تومان این پروژه با مشارکت بخش خصوصی اجرایی خواهد شد.

احداث کارخانه سیمان سفید در شهرستان گرمی
وی گفت: با رایزنی‌های انجام شده قرار است صنایع پایین دست پتروشیمی نیز با همکاری پتروشیمی جم در گرمی اجرایی شود که برای این پروژه نیز پنج هکتار زمین آماده شده تا با ۲ هزار میلیارد تومان سرمایه‌گذاری و اشتغال ۵۰۰ نفر در این مجموعه تولید محصولات صنایع خودرویی، لباس اتاق عمل و سایر تجهیزات تولید و روانه بازار مصرف شود.

اسماعیلی از احداث کارخانه سیمان سفید با شناسایی معدن مورد نیاز در گرمی خبر داد و افزود: بانک رفاه ۲۰۰ میلیارد تومان و سرمایه‌گذار بخش خصوصی بیش از یک‌هزار و ۲۳۸ میلیارد تومان در این پروژه عظیم سرمایه‌گذاری خواهند کرد.

وی به چهار پروژه اشتغالزایی در گرمی اشاره کرد و ادامه داد: این پروژه‌ها با اشتغالزایی یک‌هزار و ۶۳۶ نفر و سرمایه‌گذاری پنج هزار میلیارد تومان در گرمی اجرایی خواهد شد تا تحول اساسی را در بخش صنعت گرمی شاهد باشیم.

نماینده مردم گرمی در مجلس شورای اسلامی به مشکل کم آبی و خشکسالی نیز اشاره کرد و گفت: بسیاری از استان‌ها گرفتار این معضل اساسی شده‌اند و ما اگر از هم اکنون نسبت به تأمین حقابه خود از ارس اقدامی نکنیم کشور ترکیه با احداث سدهای متعدد منابع آب ارس را به سمت آن کشور هدایت خواهد کرد.

اسماعیلی در ادامه سخنان خود اظهار کرد: با برداشت منابع مازاد از سد ارس برای سدهای در حال احداث کشور ترکیه ما قطعا در آینده با چالش‌هایی در سد ارس روبه‌رو خواهیم بود و از هم اکنون باید تخصیص منابع و برداشت‌ها به شکل درست و صحیح اتفاق بیفتد.

وی ضرورت تکمیل تصفیه‌خانه تازه‌کند را با ۱۲۰ میلیارد تومان سرمایه‌گذاری یادآور شد و تصریح کرد: چنانچه وزیر نیرو به تذکرات ما در مورد مشکلات آب و تکمیل سدهای در حال احداث توجهی نکند قطعا با استیضاح روبه‌رو خواهد شد.

اختصاص ۱۵ میلیارد تومان منابع برای خریدتجهیزات بیمارستان گرمی 
اسماعیلی به مشکلات آب روستاهای گرمی نیز اشاره کرد و گفت: قرار است آب و فاضلاب استان چالش‌های آبی روستاها را مورد بررسی قرار داده و به صورت سریع راهکارهای مناسب را در حل مشکل بحران آب در روستاها ارائه کند.

وی در مورد تجهیزات بیمارستان گرمی و اختصاص ۱۵ میلیارد تومان منابع برای خرید این تجهیزات افزود: در کنار استقرار ۳۰ پزشک متخصص و تأمین امکانات مورد نیاز با اعتبار ۳۰ میلیارد تومان احداث درمانگاه تأمین اجتماعی در گرمی آغاز شده است.

کد خبر: ۱۰۰٬۳۴۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 1
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • تورک IR ۲۱:۲۴ - ۱۴۰۰/۰۵/۰۳
      1 0
      چرا به جنایت‌های ارمنستان که پسماندهای انرژی اتمی را می‌ریزد سکوت کرده اید بیشتر خسارت انسانی آبی وخالی را ارمنستان به ایران وارد کرده