۲ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۶:۰۲
پای یک صرافی ارز دیجیتال خارجی مشکوک در میان است؟

پای یک صرافی ارز دیجیتال خارجی مشکوک در میان است؟

پشت پرده تخریب پلتفرم‌های رمزارز داخلی و لزوم ورود نهادهای امنیتی

بازار; گروه بورس رمزارزها: به نظر می‌رسد کوینکس صرافی رمزارز خارجی مشکوکی که در ایران بدون ایجاد مشکل برای کاربران فعالیت می‌کنند، به هر شکلی دنبال حذف رقبای ایرانی است.

فرصتی برای انتخاب بین ایرانی و خارجی

در حال حاضر کاربران ایرانی فعال در خرید و فروش رمزارزها از خدمات صرافی‌های آنلاین مختلف خارجی و داخلی برای انجام معاملات خود بهره می‌برند.

اما تا همین چند سال گذشته تعداد زیادی از فعالان این حوزه بیشتر از صرافی‌های مشهور و بزرگ خارجی استفاده می‌کردند. با آنکه به دلیل مدل‌های معاملاتی متنوع، ابزارهای معاملاتی پیشرفته، زیرساخت فنی قوی، ارائه طیف گسترده‌ای از ارزهای دیجیتال قابل معامله و داشتن عمق بازار، محبوبیت این پلتفرم‌های خارجی به سرعت در جهان افزایش پیدا می‌کند، اما از یک جایی به بعد خرید و فروش ارزهای دیجیتال در آنها برای ایرانیان چالش هایی جدی به همراه داشت.

دلیل روشن بود؛ غریب به اتفاق تمامی پلتفرم‌های خدمات رمزارزهای خارجی، به دلیل تحریم‌های بین‌المللی، از ارائه خدمات به سرمایه‌گذاران ایرانی معذور شدند.

به همین دلیل کاربران ایرانی فعال در صرافی‌های بین‌المللی ترجیح دادند فعالیت خود را در این پلتفرم‌ها متوقف کنند. آنها یا باید از خدمات پلتفرم‌های ایرانی بهره می‌بردند یا به دنبال آن دسته از پلتفرم‌های خارجی می‌رفتند که محدودیتی برای کاربران ایرانی ایجاد نمی‌کنند.

با اینکه زمان زیادی از تولد پلتفرم‌های فعال ایرانی در حوزه خدمات و معاملات رمزارز نمی‌گذرد اما خوشبختانه صرافی‌های ایرانی از فرصت به وجود آمده به خوبی استفاده کردند و پیشرفت خوبی در این حوزه در داخل کشور صورت گرفت.

اکنون اکسکوینو، نوبیتکس، والکس، اکسیر و چند صرافی ایرانی دیگر توانسته‌اند پلتفرم‌های پیشرفته با امکان ارائه خدمات متنوع برای ایرانیان فراهم کنند.

اما در این میان بعضی از صرافی‌های رمزارز مشکوک به ظاهر خارجی مثل «کوینکس» هم به عنوان جایگزین صرافی‌های مشهور بین‌المللی مطرح شدند که بدون ایجاد محدودیت به کاربران ایرانی خدمات می‌دهند.

هجمه رسانه‌ای و فنی مشکوک علیه ایرانی‌ها

بعد از تحریم کاربران ایرانی از طرف صرافی‌های مشهور بین‌المللی و با شروع استقبال بخشی از این کاربران از صرافی‌های خارجی مشکوک جایگزین (مثل کوینکس که حساب‌های ایرانیان را مسدود نمی‌کردند)، موجی از تبلیغات رسانه‌ای مختلف بر علیه ظرفیت‌های ایرانی حوزه شروع شد.

«امنیت سرمایه» کلیدواژه اصلی این هجمه‌های تبلیغاتی منفی بود که تا به امروز نیز ادامه دارد. بعضی بلاگرها و فعالان مرتبط شبکه‌های اجتماعی در صفحات و کانال‌های غیررسمی خود شروع به تخریب وجهه صرافی‌های رمزارز داخلی کردند و موج تشویق‌ها به انتقال سرمایه‌های دیجیتال به یک پلتفرم مشکوک به ظاهر خارجی شکل گرفت.

همزمان حمله‌های هکرها به بعضی پلتفرم‌های داخلی که در این حوزه تجربیات کافی نداشتند صورت گرفت تا برای عملیات روانی رسانه‌ای پشتوانه فنی هم ایجاد شده باشد.

در این میان متاسفانه برخی شرکت‌های ایرانی نیز از نبود قوانین مدون و سازمان‌های نظارتی مرتبط سوء استفاده کردند تا کلاهبرداری‌هایی از کاربران ایرانی صورت بگیرد. همین مساله هم تبدیل به یکی از مهمترین ابزارهای هجمه علیه ظرفیت‌های داخلی معتبر با فعالیت شفاف شد.

با وجود تمامی این چالش‌ها تعداد انگشت‌شماری از صرافی‌های ایرانی تحت هدایت شرکت‌ها و هلدینگ‌های معتبر توانستند نیازهای امنیتی کاربران داخلی را برطرف کنند و بعضی از این صرافی‌ها امکانات و زیرساخت‌های بی‌نظیر در منطقه هم ایجاد کردند.

اکسکوینو، نوبیتکس، والکس و اکسیر از جمله صرافی‌های موفق ایرانی هستند که کاربران می‌توانند با اطمینان از خدمات متنوع و اختصاصی آنها استفاده کنند.

اما انگار ماجرای گرفتن انحصار بازار رمزارز ایران از طرف این صرافی مشکوک به ظاهر خارجی ادامه دارد. تلاش‌هایی در پشت پرده با ایجاد حواشی متعدد علیه مهمترین صرافی‌های ایرانی و بروز عمدی سوء تفاهمات و اختلافات داخلی در حال نابود کردن اعتبار ظرفیت‌های بومی این حوزه است.

هزینه‌های عجیب برای تخریب ایرانی‌ها

صرافی خارجی رمزارز کوینکس مدتی است با بودجه‌ای عجیب در ایران و با استفاده از ظرفیت‌های مختلف رسانه‌ای و غیر رسانه‌ای به تبلیغات گسترده‌ای پرداخته است. این صرافی همچنین از ظرفیت‌های بلاگرها و شبکه‌های اجتماعی نیز با پخش پول برای تبلیغات و موج‌سازی بهره می‌برد.

اکنون از گوشه و کنار خبر می‌رسد پشت پرده حواشی عجیب و غریب اطراف پلتفرم‌های رمزارز ایرانی، نهادهای صنفی و مردم‌نهاد و برخی افراد مشهور این حوزه نیز به نفوذ و حاشیه‌سازی‌های عوامل این صرافی مشکوک برمی‌گردد.

موج حواشی و اتهامات رسانه‌ای و اجتماعی کار را به جایی رسانده که سخن از فیلترینگ گسترده پلتفرم‌های داخلی به میان آمده است. این دقیقا بهترین اتفاق برای جولان‌دهی صرافی مشکوک خارجی در بازار جذاب ایران است.

به نظر می‌رسد نهادهای ناظر و امنیتی باید هرچه سریع‌تر به ماجرا ورود کنند تا فعالیت‌های عجیب این صرافی مشکوک خارجی متوقف شود تا با خروج دارایی‌ها و اطلاعات ایرانی‌ها از کشور مقابله شود.

کد خبر: ۱۰۰٬۲۹۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha