۲ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۸:۳۱
نرخ مالیات‌ستانی در کشور کم نیست
عضو جامعه حسابداران رسمی ایران:

نرخ مالیات‌ستانی در کشور کم نیست

دوانی، عضو جامعه حسابداران رسمی ایران اعلام کرد: حاضرم به اثبات برسانم که نسبت مالیات به تولید ناخالص ملی در ایران، دقیقاً با متوسط جهانی همخوانی دارد.

به گزارش بازار، غلامحسین دوانی، با اشاره به روند اجرای قانون مالیات بر ارزش افزوده از دی‌ماه ۱۴۰۰ اظهار کرد: در قانون قبلی دو مشکل مستتر بود؛ نخست اینکه در ترجمه با تطابق مصادیقِ قانونی دچار اشتباه شده بودیم و نباید برخی فعالیت‌ها را در نظر می‌گرفتیم.

وی افزود: ما به مردم قول داده بودیم که این مالیات به تولید و ارائه‌کنندگان خدمات بازنمی‌گردد ولی دقیقاً این اتفاق افتاد و عملاً فعالین اقتصادی را دچار مشکل کرد. همچنین مشکل دوم اشتباهات دولت در اجرا بود که برخی بنگاه‌های اقتصادی و تولیدی را دچار مشکل کرد.

نسیه و فروش اعتباری زیر چتر مالیات
به گفته دوانی فعالان اقتصادی و تولیدگران در قانونِ دومِ مالیات بر ارزش افزوده مشارکت بیشتری داشتند؛ خاصه اینکه اقتصاد کشور در دوران تحریم به سر می‌برد و این مالیات مزید بر علت و در جاهایی به سویه‌های سیاسی کشیده شد.

یکی از نکات مهم در اصلاحیة قانون، پذیرشِ فروشِ اعتباری و نسیه از سوی سازمان امور مالیاتی بود؛ خاصه در حوزه پیمانکاری که مشکلات عدیده‌ای داشتیم. درحالی‌که ما معتقد بودیم اگر کسی نهاده یا کالایی را گرفته است، چنانچه آن را به فروش نرسانده، چرا باید مالیات بر ارزش افزوده بپردازد!؟

ارزش افزوده بدون سامانه الکترونیکی ابتر است
این کارشناس حوزه مالی و مالیاتی، اجرای قانون مالیات بر ارزش افزوده را بدون در نظرگیری ابزار الکترونیکی امکان‌پذیر ندانست و تصریح کرد: این قانون را نمی‌توان به شکل سنتی اجرا کرد و چون به‌صورت زنجیره‌ای است، لذا باید بر مبنای الکترونیک از آن بهره برد.

دوانی در مصاحبه با رادیو گفت‌وگو، با تاکید بر اینکه بزرگ‌ترین مؤسسه مشاوره [مالیاتی] جهان فاز اول این قانون را انجام داده و معتقد است نباید هیچ‌چیز دیگری بر این قانون اضافه شود و به‌صورت دلخواه اجرایی گردد، گفت: ای‌کاش ما نکات موردنظر طرح را موردتوجه قرار می‌دادیم.

وی با اشاره به اینکه مردم در فاز نخست اجرای طرح در کشور در راستای ثبت سامانه‌ای املاک، قادر به هیچ کاری نیستند، گفت: این یک نرم‌افزار معمولی است؛ حال تصور کنید یک نرم‌افزار پیچیدة الکترونیکی می‌خواهد حسابرسی یک فرد را ثبت و الباقی را چک نماید!

اختیارات تام و مضر به اداره دارایی
دوانی نبود زیر ساخت‌های لازم را موجب بُروز اشکالاتی در مرحله عملیاتی عنوان کرد و گفت: خدا نکند اداره دارایی بخواهد کمبودها را بر سر مودیان مالیاتی پیاده کند چون هم اینک به دارایی اجازه داده‌اند هر کاری مایل است، انجام دهد و شخصاً معتقدم با وجودِ فرار مالیاتی بسیار زیاد در کشور، اما درآمد مالیاتی هم کم نیست.

عضو جامعه حسابداران رسمی ایران به رادیو گفت‌وگو گفت: بنده حاضرم به اثبات برسانم که نسبت مالیات به تولید ناخالص ملی در ایران، دقیقاً با متوسط جهانی همخوانی دارد؛ بر خلاف آن چه که در روزنامه‌ها اعلام می‌شود!

کد خبر: ۱۰۰٬۲۵۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha