تأمین سوخت جایگزین واحدهای صنعتی در ایام قطعی برق ضروری است
رئیس اتاق بجنورد:

تأمین سوخت جایگزین واحدهای صنعتی در ایام قطعی برق ضروری است

پورآبادی، رئیس اتاق بجنورد تأمین سوخت جایگزین برای واحدهای صنعتی در دوره خاموشی را ضروری می‌داند و مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی نیز از آمادگی برای این مهم خبر می‌دهد.

به گزاش بازار به نقل از اتاق ایران، رئیس اتاق بجنورد با اشاره به گلایه واحدهای تولیدی و صنعتی استان از قطعی بی‌وقفه برق صنایع، بر ضرورت تأمین سوخت جایگزین واحدهای صنعتی در ایام قطعی برق تاکید کرد.

سعید پورآبادی در نشست کمیته بررسی قوانین مرتبط با حوزه بازرگانی، صنعت، معدن و کشاورزی که با حضور سیدمحمد پاکمهر، نماینده مردم خراسان شمالی در مجلس برگزار شد، هدف از این نشست را بررسی مشکلات ناشی از عدم اجرای ماده ۲۵ بهبود مستمر فضای کسب‌وکار و بررسی مشکلات تأمین سوخت‌های جایگزین عنوان کرد.

او افزود: همچنین این جلسه در راستای اظهار گلایه واحدهای تولیدی و صنعتی استان مبنی بر قطعی‌های مکرر برق واحدهای تولیدی و نیز در راستای اجرای ماده ۲۵ قانون بهبود فضای کسب‌وکار این جلسه برگزار شد.

رئیس اتاق بجنورد با اشاره به گلایه واحدهای تولیدی و صنعتی استان از قطعی بی‌وقفه برق صنایع، اظهارداشت: قطع ناگهانی برق صنایع آسیب جبران‌ناپذیری به حوزه تولید وارد می‌کندآن هم در شرایطی که سایه تحریم‌های اقتصادی و مشکلات ویروس کرونا هنوز از سر صاحبان صنایع کشور برچیده نشده است.

او بر ضرورت برنامه‌ریزی دقیق و زمان‌بندی شده قطعی برق صنایع و همچنین تأمین سوخت جایگزین از سوی صنایع در زمان قطعی برق تاکید کرد و افزود: اجرای دقیق برنامه قطعی برق موجب به حداقل رساندن آسیب‌ها به واحدهای تولیدی و صنعتی خواهد شد.

سیدمحمد پاکمهر، نماینده مردم بجنورد، مانه و سملقان، گرمه و جاجرم و راز و جرگلان در مجلس نیز دراین جلسه طی تماس تلفنی با مدیرعامل و رئیس هیئت مدیره شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران جهت شرایط خرید سوخت جایگزین برای صنایع استان توضیحاتی را در خصوص وضعیت تأمین سوخت مخازن صنایع استان در زمستان بیان کرد.

او افزود: تقاضای صنایع استان این است که در فصل گرم سوخت زمستان تأمین شود و با توجه به سخنان وزیر نفت مبنی بر به عدم محدودیت تأمین سوخت این امکان فراهم می‌شود.

به گفته پاکمهر با توجه به عدم محدودیت شرکت‌های حمل‌ونقل در فصل تابستان، می‌تواند سازوکار تأمین سوخت را فراهم کرد.

ویس کرمی، مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران نیز ضمن استقبال از طرح موضوع تأمین سوخت تصریح کرد: بر اساس مصوبه هیأت وزیران برای مواقع قطعی گاز قیمت محاسبه شده به قیمت گاز طبیعی محاسبه می‌شود ولی چنانچه خریداری در زمان غیر قطعی باشد مبنا بر اساس قیمت آزاد محاسبه می‌شود و این خریداری بر اساس ضمانت‌نامه‌ بانکی برای خرید تضمینی با قیمت گاز طبیعی انجام شود.

او افزود: واحدهای متقاضی ذخیره‌سازی سوخت جایگزین میزان تقاضای واحد تولیدی و صنعتی خود را به شرکت فرآوردهای نفتی استان اعلام کرده و به این ترتیب اقدامات لازم انجام می‌شود.

میر بلوکی، مدیر عامل شرکت گاز خراسان شمالی نیز با اشاره به اجرای ماده یک قانون هدفمند کردن یارانه‌ها خاطرنشان کرد: براین اساس نرخ سوخت واحدهای پالایشگاهی، پتروشیمی، فولادی و سایر واحدهای تولید فلزات و کانی‌های فلزی برابر ۳۰ درصد و واحدهای سیمانی برابر ده درصد و سایر صنایع (به غیر از نیروگاه) برابر ده درصد است.

او افزود: همچنین نرخ متوسط خوراک گاز تحویلی به شرکت‌های پتروشیمی که براساس جزء (۴) بند (الف) ماده (۱) قانون الحاق برخی مواد به قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت (۲) تعیین می‌شود، خواهد بود.

او ادامه داد: براین اساس و با توجه به مصرف بالای این صنایع در فصل زمستان قیمت سوخت صنایع نیز افزایش می‌یابد.

میربلوکی به افزایش مصرف سوخت گاز در فصل زمستان اشاره کرد و گفت: ازاین‌رو الویت بر مبنای مصارف خانگی و صنایع کوچک قرار می‌گیرد و صنایع بزرگ موظف به استفاده از سوخت جایگزین می‌باشند.

مدیرعامل شرکت گاز استان در ادامه با توجه به مشکلات سوخت جایگزین (مازوت) در زمستان برای صنایعی مانند آلومینا، سیمان و سیکل ترکیبی اظهار کرد: چنانچه ترتیبی اتخاذ شود تا پلمپ سوخت قبل از فصل سرما در استان انجام شود از بروز مشکل تعطیلی صنایع جلوگیری می‌شود.

کد خبر: ۱۰۰٬۲۵۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha