۲ مرداد ۱۴۰۰ - ۰۹:۰۳
دلایل کاهش تولید و کمبود سیمان| هر پاکت سیمان در برخی استان ها ۱۱۰ هزار تومان!
«بازار» گزارش می دهد

دلایل کاهش تولید و کمبود سیمان| هر پاکت سیمان در برخی استان ها ۱۱۰ هزار تومان!

سیمان در حالی در تکمیل پروژه های عمرانی و حوزه ساخت و ساز کشور اهمیت زیادی دارد که کمبود آن این روزها در بازار مشکلات اساسی برای پیمانکاران و سازندگان و مصرف کنندگان به وجود آورده است.

بازار، گروه صنعت: سیمان و بتن از جمله پرکاربردترین مصالح ساختمانی است که در تمامی سازه ها باید از آن استفاده کرد و بدون وجود سیمان، مقاوم کردن و استوار نگه داشتن ساختمان های بزرگ کار بسیار سختی است و این سبب شده امروز در صنعت ساخت و ساز سیمان جایگاه ویژه ای پیدا کند.

در یک ماهه گذشته ۲.۵ تا ۳ میلیون تن سیمان در کشور تولید شده است
هم اکنون ۷۷ کارخانه تولید سیمان در کشور حدود ۸۸ میلیون تن در سال ظرفیت تولید دارند و متوسط تولید سیمان در هر ماه در کشور حدود ۶.۵ تا ۷ میلیون تن است و آمارها نشان می دهد که در سال ۹۹ و سه ماهه نخست سال جاری متوسط تولید ماهانه کشور بین ۵.۷ تا ۶ میلیون تن بوده در حالی که به علت کمبود دبرق و قطعی آن در کارخانه های سیمان کشور در یک ماهه گذشته ۲.۵ تا ۳ میلیون تن سیمان در کشور تولید شده و این در کمبود سیمان در بازار بسیار تاثیرگذار بوده است.

امروزه با اینکه مصالح ساختمانی بسیار متنوع شده است، اما همچنان سیمان و بتن به عنوان پرمصرف ترین مصالح ساختمانی برای سازندگان اهمیت ویژه ای دارد و با استفاده از آن سازه های بزرگی را از جمله سد، سیلو، جاده، فرودگاه، پایانه های مسافری و آسمانخراش در حومه شهرها ساخته می شود.

مدتی است به علت قطعی برق کارخانه های سیمان تولید این محصول استراتژیک در حوزه ساخت و ساز با محدودیت های زیادی مواجه شده و در حالی که متوسط مصرف ماهانه کشور حدود ۶ میلیون تن است ولی در یک ماه گذشته حدود ۲.۵ تا ۳ میلیون تن سیمان در کشور تولید شده و این در کمبود و گرانی سیمان در بازار بسیار تاثیرگذار بوده است.

کمبود سیمان در بازار سبب شده است که در یک ماه گذشته قیمت آن به دو یا سه برابر افزایش یابد به طوری که حتی در یک و یا دو استان قیمت یک پاکت آن که حدود باید ۲۵ هزار تومان باشد، به بیش از ۷۰ و تا ۱۱۰ هزار تومان نیز رسید

به علت قطعی برق کارخانه های سیمان، کمبود سیمان در بازار سبب شده است که در یک ماه گذشته قیمت آن به دو یا سه برابر افزایش یابد به طوری که حتی در یک و یا دو استان قیمت یک پاکت آن که حدود باید ۲۵ هزار تومان باشد، به بیش از ۷۰ و تا ۱۱۰ هزار تومان نیز رسید.

در این شرایط طبق مصوبه ستاد فرماندهی راهبری اوج‌بار کشور، زمانبندی محدودیت تامین برق واحدهای تولید سیمان و فولاد اخیرا  ابلاغ شد قرار است صنایع سنگین همچون فولاد و سیمان از شب تا صبح به فعالیت بپردازند.

بر این اساس، زمانبندی محدودیت تامین برق واحدهای سیمان و فولاد کشور طی روزهای آتی به شرح زیر خواهد بود:
روزهای دوشنبه و سه‌شنبه ۲۸ و ۲۹ تیرماه برای صنایع سیمان: ۲۴ الی هشت صبح، بدون محدودیت و از هشت صبح الی ۲۴ شب، ۳۰ درصد دیماند مصرفی
برای صنایع فولادی: ۲۴ الی هشت صبح با ۵۰ درصد دیماند مصرفی و از هشت صبح الی ۲۴ شب با ۱۰ درصد دیماند مصرفی
روزهای چهارشنبه الی یکشنبه هفته آینده ۳۰ تیر الی سوم مرداد ماه
برای صنایع سیمان: ۲۴ساعته بدون محدودیت
برای صنایع فولادی: ۲۴ ساعته با ۵۰ درصد دیماند مصرفی خواهد بود

نبود برق پایدار و قطعی برق در کارخانه های سیمان تولید سیمان را بسیار کاهش داده  است
در این خصوص و دلایل کمبود سیمان «عبدالرضا شیخان» دبیر انجمن صنفی کارفرمایان صنعت سیمان در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری «بازار» افزود: نبود برق پایدار و قطعی برق در کارخانه های سیمان تولید سیمان را بسیار کاهش داده به طوری که طی یک ماه گذشته در کشور ۲.۵ تا ۳ میلیون تن سیمان در کشور تولید شده است.

دبیر انجمن صنفی کارفرمایان صنعت سیمان کشور بیان کرد: طبق برنامه قرار بوده از چهارشنبه گذشته برق مورد نیاز کارخانه های سیمان به صورت ۱۰۰ درصد تامین شود و هم اکنون برق پایدار برخی از کارخانه ها برقرار شده ولی برق برخی از کارخانه ها هنوز هم برقشان تامین نشده است.

شیخان خاطرنشان کرد: انتظار داشتیم که برای همه کارخانه های تولید سیمان برق پایدار برقرار شود، اما این شرایط برای همه کارخانه های تولید سیمان اتفاق نیافتاده است.

اگر برای ما برق پایدار بدهند تا سه هفته آینده بازار به تعادل می رسد
دبیر انجمن صنفی کارفرمایان صنعت سیمان کشور از بی برنامگی برقراری برق پایدار برای صنایع سیمان انتقاد کرد و گفت: روشن شدن کوره و یا خاموش کردن آن به علت نبود برق لطمات و خسارت زیادی به کارخانه های تولید سیمان می زند و اگر برای ما برق پایدار بدهند تا سه هفته آینده بازار به تعادل می رسد.

شیخان با بیان اینکه در یک ماه گذشته بین ۲.۵ تا ۳ میلیون تن سیمان در کشور تولید شده است، یادآور شد: این در حالی است که نیاز کشور به سیمان به طور متوسط ماهانه حدود ۶ میلیون تن است و این کمبود قیمت آن را در بازار افزایش داده است.

دبیر انجمن صنفی کارفرمایان صنعت سیمان تاکید کرد: اگر کارخانه های سیمان در کشور برق پایداری داشته باشند به تدریج با افزایش تولید، کمبود سیمان در بازار برطرف می شود.

تولید کنندگان می توانند تا ۲۰ روز آینده تولید خود را ماهانه به ۶ تا ۶.۲ میلیون تن افزایش دهند
دبیر انجمن صنفی کارفرمایان صنعت سیمان کشور در ادامه در پاسخ به سوال خبرنگار بازار گفت: اگر برق مورد نیاز کارخانه های تولید سیمان به صورت پایدار برقرار شود تولید کنندگان می توانند تا ۲۰ روز آینده تولید خود را ماهانه به ۶ تا ۶.۲ میلیون تن افزایش دهند تا مشکلات کمبود سیمان در کشور برطرف شود.

شیخان افزود: برنامه ای که شرکت برق ارائه داده زیاد قابل اطمینان نیست، زیرا با افزایش دمای هوا مصرف برق نیز در بین مردم افزایش قابل توجهی پیدا می کند و این مساله در برقراری برق پایدار کارخانه های سیمان در همان ساعت تعیین شده بسیار موثر است.

دبیرانجمن صنفی کارفرمایان صنعت سیمان با اشاره به تعداد کارخانه های سیمان در کشور گفت: هم اکنون ۷۷ کارخانه تولید سیمان در کشور وجود دارد که ۱۰ کارخانه سیمان سفید تولید می کند و مابقی آن سیمان خاکستری تولید می کنند و در حال حاضر ظرفیت تولید سیمان در کشورمان به حدود ۸۸ میلیون تن در سال رسیده است.

شیخان تاکید کرد: زمانی که سیمان و یا هر کالایی در کشور کمبود پیدا می کند بلافاصله عده ای فرصت طلب و سودجو وارد بازار می شوند تا از این شرایط و آشفته بازار با افزایش قیمت ها سودجویی کنند و در روزهای اخیر نیز ما شاهد چنین روندی در بازار سیمان کشور بودیم.

«رضا فرضی پور» یک سازنده واحدهای ساختمانی نیز به خبرنگار خبرگزاری «بازار» گفت: در طول یک ماه گذشته به علت کمبود، قیمت سیمان در بازار به بیش از ۲ برابر افزایش یافته است.

کمبود سیمان در بازار علاوه بر اینکه ساخت وساز را تعطیل می کند، زمان اتمام پروژه را نیز طولانی می کند و این در افزایش قیمت تمام شده تولید مسکن در کشور نیز تاثیرگذار خواهد بود

وی افزود: کمبود سیمان در بازار علاوه بر اینکه ساخت و ساز را تعطیل می کند، زمان اتمام پروژه را نیز طولانی می کند و این در افزایش قیمت تمام شده تولید مسکن در کشور نیز تاثیرگذار خواهد بود.

این تولید کننده مسکن یادآور شد: پیش از این هر پاکت سیمان را حدود ۳۰ تا ۳۵ هزار تومان می خریدم، اما با کمبود سیمان در بازار، هم اکنون قیمت آن به ۶۰ تا ۷۰ هزار تومان رسیده است و کمبود آن در بازار کاملا مشهود است.

بر اساس مصوبات قانونی هم اکنون قیمت هر تن سیمان تحویل درب کارخانه بدون ارزش افزوده ۳۰۸ هزار تومان و قیمت سیمان پاکتی نیز ۴۲۸ هزار تومان تعیین شده است و هرگونه فروش سیمان بیش از این مبلغ تعیین شده گرانفروشی و تخلف محسوب می شود

بر اساس مصوبات قانونی هم اکنون قیمت هر تن سیمان تحویل درب کارخانه بدون ارزش افزوده ۳۰۸ هزار تومان و قیمت سیمان پاکتی نیز ۴۲۸ هزار تومان تعیین شده است و هرگونه فروش سیمان بیش از این مبلغ تعیین شده گرانفروشی و تخلف محسوب می شود.

سیمان پرکاربردترین ماده ای است که در صنعت ساخت و ساز به کار گرفته می شود و با مواد مختلفی مخلوط شده و در نهایت ترکیب خاصی به نام بتن تولید می کند که بسیار مستحکم است و قیمت آن نیز با توجه به ترکیبات آن در بازار متفاوت است.

سیمان در انواع پرتلند، سیمان بنایی، سیمان نسوز، سیمان سفید و سیمان رنگی تولید و برای مصارف گوناگون مورد استفاده قرار می گیرد و خود سیمان پرتلند با توجه به کاربرد آن در حوزه ساخت وساز، در ۵ نوع به بازار عرضه می شود.

در این شرایط جا دارد دستگاههای نظارتی با نظارت کامل بر نحوه توزیع سیمان در سطح کشور، اجازه ندهند که عده ای سودجو با افزایش قیمت جیب های خود را پر کنند و مصرف کنندگان واقعی سیمان برای تهیه آن با مشکلات اساسی مواجه شوند.

کد خبر: ۱۰۰٬۱۵۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha