۱ مرداد ۱۴۰۰ - ۰۵:۰۸
تعطیلی بازار تهران؛ داد و ستد طلا تعطیل شد| آینده بازار چه خواهد شد؟
«بازار» بررسی می‌کند

تعطیلی بازار تهران؛ داد و ستد طلا تعطیل شد| آینده بازار چه خواهد شد؟

در هفته جاری به علت تعطیلی بازار و تمام واحدهای صنفی در دو استان تهران و البرز داد و ستد طلا در بازار نیز متوقف شد و عملا خرید و فروش مصنوعات طلا نیز در بازار تهران تعطیل شد.

بازار؛ گروه اصناف و بازرگانی: در پایان روز پنجشنبه (۳۰ تیر ماه) قیمت سکه تمام بهار آزادی طرح جدید در بازار تهران به ۱۰ میلیون و ۵۹۸ هزار تومان و قیمت نیم سکه بهار آزادی نیز به ۵ میلیون و ۴۹۰ هزار تومان رسید.

همچنین قیمت ربع سکه ۳ میلیون و ۴۹۵ هزار تومان، قیمت سکه یک گرمی ۲ میلیون و ۲۴۸ هزار تومان است و قیمت هر گرم طلای ۱۸ عیار در بازار تهران به یک میلیون و ۵۳۷ هزار تومان رسید.

نرخ ارز نیز در بازار روز پنجشنبه ۳۰ تیرماه سال جاری، دلار به رقم ۲۴ هزار و ۶۲۸تومان، یورو به قیمت ۲۸ هزار و ۷۵۰  تومان، پوند ۳۴ هزار و ۱۴۵ تومان، درهم امارات ۶ هزار و ۷۰۴ تومان و لیر ترکیه به ۲ هزار و ۸۸۰ تومان رسید.

کاهش ۲۵ دلاری قیمت اونس جهانی طلا
در هفته جاری قیمت جهانی طلا نیز صعودی شد و نسبت به هفته گذشته بیش از ۲۵ دلار در هر اونس کاهش یافت و در پایان هفته جاری به ۱۸۰۴ دلار در هر اونس رسید.

در تحلیل وضعیت بازار طلا در تهران «ابراهیم محمد ولی» رئیس اتحادیه طلا وجواهر تهران به خبرنگار خبرگزاری بازار گفت: با تعطیل شدن بازار تهران از روز سهش نبه عملا هیچ معمله ای انجام نشد و در واقع با تعطیلی بازار داد و ستد طلا نیز متوقف شد.

 با تعطیلی بازار برخی از اصناف همچنان به فعالیت خود ادامه دادند اما خرید و فروش معاملات طلا تعطیل شد و با عنایت به اینکه قرار است که در هفته آینده دوشنبه بازار مجددا فعالیت خود را آغاز کند به نظر می رسد همین وضعیت خود را حفظ خواهد کرد

وی یادآورشد: هر چند که با تعطیلی بازار برخی از اصناف همچنان به فعالیت خود ادامه دادند اما خرید و فروش معاملات طلا تعطیل شد و با عنایت به اینکه قرار است که در هفته آینده دوشنبه بازار مجددا فعالیت خود را آغاز کند به نظر می رسد همین وضعیت خود را حفظ خواهد کرد.

رئیس اتحادیه طلا و جواهر تهران با بیان اینکه متاسفانه بیماری کرونا وضعیت و شرایط نامناسبی را برای اصناف و واحدهای صنفی به وجود آورده است، گفت: دعا می کنیم با ریشه کن شدن کرونا در کشور داد و ستد واحدهای صنفی از جمله طلا فروشان رونق بگیرد.

با تعطیلی بازار عملا رونق بازار و داد و ستد طلا و مصنوعات طلا را از دست می دهیم
محمد ولی اظهارداشت: اگر تولید، مصرف و دادوستد در کشور رونق بگیرد رونق کسب و کارها دور از دسترس نیست زیرا با تعطیلی بازار عملا رونق بازار و دادوستد طلا و مصنوعات طلا را از دست می دهیم.

وی با بیان اینکه هفته آینده قرار است از روز چهارم تیرماه بازار فعالیت خود را آغاز کند گفت: پیش بینی ما است که داد و ستد طلا در هفته آینده نیز بسیار اندک شود.

رئیس اتحادیه طلا و جواهر تهران با اشاره به قیمت طلا در بازارهای جهانی افزود: قیمت طلا در بازارهای جهاین امروز به حدود ۱۸۰۴ دلار در هر اونس رسید و این نشان می دهد که این فلز گرانبها همچنان ثبات خود را در بازارهای جهاین حفظ کرده است.

محمد ولی اظهارداشت: هرگونه تغییر قیمت اونس جهانی طلا بر قیمت طلا در کشور تاثیرگذار است، لذا هر چه این بازار ثبات داشته باشد آرامش بیشتری را در بازار طلای کشور شاهد خواهیم بود و امیدواریم از این پس شاهد تعطیلی بازار نباشیم.

ثبات و آرامش در بازار طلا و سکه
یک کارشناس طلا و جواهر نیز با اشاره به سیر نزولی اندک قیمت ها در بازار گفت: هفته جاری در مقایسه با هفته گذشته قیمت طلا در بازار اندکی کاهش یافت و این نشان از ثبات و آرامش در بازار طلا و سکه بود.

«اکبر نقوی نیا» افزود: هم اکنون حباب سکه امامی به حدود ۱۷۷ هزار تومان رسیده است و انس جهانی نیز در هفته جاری نسبت به هفته گذشته حدود ۲۵ دلار در هر اونس کاهش یافت.

پیش بینی قیمت طلا در بازارهای جهانی
وی در خصوص قیمت جهانی طلا در آینده گفت: اونس طلا هفته گذشته بالای ۱۸۰۰ دلار ماند، اما تحلیلگران می گویند یک عامل کلیدی می تواند باعث شود این فلز ارزشمند هفته جاری تا سطح ۱۹۲۰ دلار صعود یا به ۱۶۰۰ دلار ریزش کند.

از طرفی دانیل پاویلونیس، کارگزار ارشد کالا در شرکت آر جی او فیوچرز به کیتکونیوز گفت: طلا هفته گذشته با وجود قوی شدن ارزش دلار مقاومت کرد و تا نزدیک ۱۸۳۰ دلار صعود کرد، اما مسیر این ارز در هفته جاری برای طلا اهمیت زیادی خواهد داشت.

عقب نشینی دلار می تواند بازار طلا را پشتیبانی کرده و به از سرگیری روند صعودی طلا تا سطح ۱۹۲۰ دلار کمک کند در حالی که ممکن است، رشد بیشتر ارزش دلار باعث ریزش طلا تا سطح ۱۶۰۰ دلار خواهد شد

وی خاطرنشان کرد: عقب نشینی دلار می تواند بازار طلا را پشتیبانی کرده و به از سرگیری روند صعودی طلا تا سطح ۱۹۲۰ دلار کمک کند در حالی که ممکن است، رشد بیشتر ارزش دلار باعث ریزش طلا تا سطح ۱۶۰۰ دلار خواهد شد.

همچنین طلا نسبت به بازار اوراق قرضه بسیار حساس مانده و این بازار ممکن است تحت تاثیر فشارهای تورمی جنب و جوشی را آغاز کند.

پاویلونیس تاکید کرد: طلا باید برای حرکت در مسیر صعودی، در بالای ۱۸۴۰ دلار بسته شود. اگر آمار اقتصاد کلان آمریکا قوی بماند، نرخ های بهره که با بازارهای فلزات ارزشمند همبستگی معکوسی دارند، تغییر خواهند کرد، ضمن اینکه وی انتظار دارد که قیمت طلا افزایش یابد.

بهای هر اونس طلا در معاملات روز گذشته بازار آمریکا با ۱۴ دلار معادل ۰.۸ درصد افزایش، در ۱۸۱۵ دلار بسته شد و برای کل هفته حدود ۰.۲ درصد افزایش نشان داد که چهارمین رشد هفتگی متوالی این فلز ارزشمند بود.

اورت میلمان، کارشناس فلزات ارزشمند در گینزویل کوینز گفت: طلا پس از حمایتی که در بالای ۱۸۰۰ دلار ایجاد کرد، با مقاومت شدیدی در سطح ۱۸۳۰ دلار روبروست. میانگین قیمت ۲۰۰ روزه طلا در حدود ۱۸۳۰ دلار قرار دارد. به نظر می رسد در حال حاضر مقاومت قوی برای طلا وجود دارد. عواملی که طلا را به مسیرهای متفاوت می کشانند، اوضاع را کمی پیچیده تر می کنند.

وی افزود: در حال حاضر در هر دو جهت عوامل کاملا متوازنی قرار دارند. ما رشد تورم را داریم، اما همزمان بانکهای مرکزی سراسر جهان احتمالا سیاستهای پولی خود را اندکی تحکیم خواهند کرد. این دو عامل تاثیرگذار باعث شده اند طلا در یک محدوده بماند.

وی در ادامه افزود: علاوه بر روند معاملات دلار، در هفته جاری نفت هم عامل تاثیرگذار مهمی خواهد بود. قیمتهای بالاتر نفت به معنای اوج گیری تورم است که برای طلا مثبت خواهد بود.

مایک مک گلون، استراتژیست کالای ارشد بلومبرگ اینتلیجنس گفت: طلا از ابتدای سال میلادی جاری تاکنون حدود چهار درصد کاهش قیمت داشته است اما همه این تحکیم قیمتها و فضای اقتصادکلان حمایتی به معنای آن است که طلا آماده ازسرگیری روند صعودی است.

مهم ترین عوامل تعیین کننده قیمت طلا در هفته آینده
از طرفی در هفته جاری از نظر انتشار آمار اقتصادی هفته شلوغی نخواهد بود اما اطلاعات مهم متعددی منتشر می‌شوند که بازار به آنها چشم دوخته است. انتشار آمار مجوزهای ساخت و شروع ساخت مسکن در آمریکا در ماه ژوئن، انتشار آمار متقاضیان دریافت بیمه بیکاری و فروش خانه و شاخص مدیران برای خرید بخش تولید از مهم ترین عوامل تعیین کننده قیمت طلا در هفته آینده خواهد بود.

بر اساس گزارش کیتکونیوز، یک رویداد مهم دیگر نشست سیاست پولی بانک مرکزی اروپا در روز گذشته خواهد بود. از سوی دیگر هیچ اظهارنظر مهمی از سوی بانک مرکزی آمریکا پیش از نشست سیاست پولی ۲۸ ژوییه صورت نمی گیرد.

از طرفی جفری هالی، تحلیلگر ارشد شرکت OANDA معتقد است که ریسک گریزی در بازارهای آسیایی پس از عملکرد ضعیف وال استریت در روز جمعه موج می زند و در حال حاضر هیچ روند واضحی در بازار طلا وجود ندارد.

بازده اوراق خزانه ۱۰ ساله به پایینترین حد در دو هفته اخیر نزول کرد و هزینه نگهداری طلا که بازدهی ندارد را کاهش داد. با این حال رشد ارزش دلار مانع صعود بیشتر قیمت طلا شد. شاخص دلار در برابر سبدی از ارزهای رقیب ۰.۱ درصد رشد کرد و نزدیک به بالاترین رکورد سه ماه اخیر ایستاد.

بر اساس گزارش رویترز، موجودی طلای"اس پی دی آر گلد تراست" که بزرگترین صندوق ETF طلا در جهان است، روز جمعه ۰.۶ درصد کاهش یافت و به ۱۰۲۸.۵۵ تن رسید که پایینترین میزان از ۱۴ مه بود.

در بازار سایر فلزات ارزشمند، هر اونس نقره برای تحویل فوری با ۰.۶ درصد کاهش، به ۲۵ دلار و ۵۰ سنت رسید. هر اونس پالادیم برای تحویل فوری با ۰.۲ درصد افزایش، به ۲۶۳۵ دلار و ۶۵ سنت رسید. هر اونس پلاتین برای تحویل فوری با ۰.۲ درصد کاهش، ۱۱۰۰ دلار و ۵۵ سنت معامله شد.

کد خبر: ۱۰۰٬۱۲۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha