۳۱ تیر ۱۴۰۰ - ۱۳:۰۵
قدرت و تکنولوژی ۲ اصل طراحی خودرو| زمان شارژ رقابت اصلی خودروسازان
«بازار» خودروهای الکتریکی ۲۰۲۱ را بررسی کرد

قدرت و تکنولوژی ۲ اصل طراحی خودرو| زمان شارژ رقابت اصلی خودروسازان

ب‌ام‌و، فورد، نیسان، ولوو و هوندا پنچ خودروسازی هستند که محصولات الکتریکی داشته و در میان بهترین خودروهای برقی سال ۲۰۲۱ قرار گرفتند.

بازار؛ گروه خودرو: تولید خودروهای الکتریکی امروزه به یک هدف استراتژی برای خودروسازان و کشورهای صاحب این صنعت تبدیل شده است. تغییر سیاست انرژی از نفت به سمت باتری، اهمیت تولید این خودروها را بیش از گذشته افزایش داده است. با شیوع ویروس منحوس کرونا در اواخیر سال ۲۰۱۹ اهداف و پروژه‌های که شاید می‌توانست خودروهای الکتریکی را بسیار توسعه بدهد با چالش و توقف همراه شد. در یک سال اخیر نیز شاهد بودیم که خودروسازان جهانی محصولات متعددی را در کلاس خودروهای الکتریکی رونمایی و معرفی کردند. محصولاتی که تا سال ۲۰۳۵ جای تمام خودروهای بنزینی، گازسوز و دیزلی را در دنیا برای همیشه خواهند گرفت. با این تفاسیر، هرسال تعدادی خودرو الکتریکی به عنوان خودروهای سال معرفی می‌شوند، در این گزارش به بررسی چهار خودرو الکتریکی برتر سال ۲۰۲۱ در بازارهای جهانی خواهیم پرداخت.

قدرت و تکنولوژی ۲ اصل طراحی خودرو| زمان شارژ رقابت اصلی خودروسازان

iX۳ محصولی در کلاس کراس اور جمع و جور لوکس قیمتی حدود ۶۱ هزار دلار دارد، می‌توان آن را به عنوان یکی از خودروهای الکتریکی گران بازار شناسایی کرد

ب ام و صدر نشین
گروه خودورسازی ب‌ام‌و محصولی در کلاس کراس اور جمع و جور لوکس با قوای فنی الکتریکی دارد، این محصول بر اساس طراحی X۳ تولید شده است که آن را با نام iX۳ در بازارهای جهانی می‌شناسیم. این کراس‌اوور برقی ب‌ام‌و از نظر ابعادی با X۳ متفاوت بوده و در جزئیات بدنه و کابین تفاوت‌های اندکی با آن دارد. تفاوت مذکور را می‌توان فقط در بخش گرافیک چراغ‌های جلو عقب، خط شخصیت بدنه، سپرهای جلو و عقب و دیفیوژر نصب شده جست و جو کرد. عمده این تغییرات سبب شده که ظاهر یک خودرو برقی را به خود گیرد، خودروی در قالب X۳ با قلب تپنده الکتریکی و انبوهی از امکانات ویژه ب‌ام‌و، این کراس‌اوور برقی باواریایی را در لیست بهترین‌های سال قرار داده است. iX۳ با وجود اینکه ماهیت محصولات شرکت خودروسازی ب‌ام‌و دیفرانسیل عقب است، یک موتور به قدرت ۲۸۶اسب‌بخار در محور عقب نصب شده که با باتری ۸۰کیلووات ساعتی لیتیوم-یونی با یکبار شارژ کامل تا ۴۶۰کیلومتر مسافت را طی کرد. از دیگر ویژگی‌های منحصربه‌فرد iX۳ زمان نسبتا کوتاه شارژ ۸۰درصدی باتری در ۳۴ دقیقه است که باتوجه به ادعای ب‌ام‌و اگر ۱۰ دقیقه خودرو به شارژ متصل شود، می‌تواند ۱۰۰ کیلومتر را بپیماید. نکته قابل توجه اینجاست که این محصول قیمتی حدود ۶۱ هزار دلار دارد، می‌توان آن را به عنوان یکی از خودروهای الکتریکی گران بازار شناسایی کرد.

قدرت و تکنولوژی ۲ اصل طراحی خودرو| زمان شارژ رقابت اصلی خودروسازان

موستانگ مک-ای در دوتیپ فرست ادیشن و جی تی به بازار عرضه شده که هر یک به ترتیب قیمتی معادل   ۵۸ هزار دلار و۶۰ هزار و ۵۰۰ دلار دارند

موستانگ مک-ای همیشه بهترین
یکی از محصولات پر طرفدار شرکت فورد، موستانگ است. خودرویی که حدود ۶۰ سال در خط تولید قرار داشته و همواره آن را با صف اسپرت و اسطوره در بازار خودرو جهان می‌شناسیم. موستانگ اسب سرکش فورد شاهکار تلفیق مهندسی، هنر و تکنولوژی است که در هر دهه مشتریان را با یک ویژگی جذاب غافلگیر کرده است. در سال ۲۰۱۹ فورد تصمیم گرفت موستانگ را به سمت خودروهای الکتریکی برای رقابت با سایر خودروسازان هدایت کند. این تصمیم سبب تولید محصولی به نام موستانگ مک- ای شد. مک- ای از سال ۲۰۲۰ در بازارهای جهانی به فروش رسید و رقابت را برای سایر تولیدکنندگان سخت کرد. موستانگ مک-ای در چهره اثری از طراحی اصیل و تهاجمی موستانگ دارد که با قالب بدنه کوپه و حجم‌های عضلانی آن را به یک محصول اسپرت و جذاب تبدیل کرده است. اما علت آنکه موستانگ مک‌-ای به عنوان یکی از بهترین الکتریکی‌ها سال معرفی شده چه بوده؟ بالاترین امتیاز در زمینه طراحی جذاب و اسپرت، کیفیت بالای ساخت، ارائه بالاترین سطح امکانات رفاهی و مشخصات فنی عالی در کنار قیمت مناسب موستانگ مک-ای را به بهترین الکتریکی سال بدل کرده است. طیف گستردهی از موستانگ مک-ای به بازار عرضه شده که قوی‌ترین نسخه این اس‌یووی کوپه عضلانی آمریکایی در تیپ جی تی و فرست ادیشن است. هر دو نسخه دارای دو موتورالکتریکی که یکی در محور عقب و دیگری در محور جلو است، این خودرو در نسخه فرست ادیشن با یک بار شارژ می‌تواند مسافتی معادل ۴۲۰ کیلومتر را پیمایش کند که مطابق استانداردهای WLTP تولید شده است. حداکثر قدرت این خودرو عظیم الجثه ۳۴۶ اسب بخار و ۵۸۰ نیوتن متر است. تیپ جی تی مک-ای با یکبار شارژ ۴۱۵کیلومتر مسافت را می‌پیماید و قدرتی برابر ۴۸۰اسب‌بخار و گشتاوری برابر ۶۰۰ نیوتون‌متر را می‌دهد که هر دو نسخه از باتری ۸۸کیلووات ساعتی برخورداراند. قیمت این خودرو در تیپ جی تی ۶۰ هزار و ۵۰۰ دلار و در تیپ فرست ادیشن ۵۸ هزار دلار است.

قدرت و تکنولوژی ۲ اصل طراحی خودرو| زمان شارژ رقابت اصلی خودروسازان

از آنجایی که نیسان همیشه به دنبال تولید محصولات اقتصادی است، آریا با قیمت ۴۰ هزار دلار در بازارهای جهانی یکه تازی می‌کند

نیسان با نام آریا در بازار جهانی
در میان خودروهای الکتریکی مطرح در دنیا، محصولی از نیسان با نام آریا بیش از هر چیزی خود نمایی می‌کند. هرچند که آریا نام محصولی در تاریخ صنعت خودرو کشور ما است، اما ظاهرا ژاپنی‌ها پیش دستی کرده و این نام را به سرعت برای محصول خود انتخاب کردند. نیسان آریا یک خودرو کراس اوور تمام الکتریکی است که از بدو رونمایی در سال ۲۰۱۹ تا زمان ورود به بازار در سال ۲۰۲۰، مورد توجه علاقمندان خودرو در جهان بوده است. هرچند نسخه عرضه شده به بازار با نسخه کانسپتی که در سال ۲۰۱۹ معرفی شد تغییرات چشمگیری را با خود داشته است. تغییر سبک طراحی با مفهوم جدید تنها تعبیر خلاصه از استایل آریا است. چراکه استایل آوانگارد این کراس‌اوور تمام الکتریکی از طراحی خسته کننده نیسان فاصله گرفته و تحولی جدی در خط مشی نیسان به وجود آورده است. آریا با وجود چهره مدرن و نوگرانه خود با دو نوع پیشرانه الکتریکی که یکی شامل تک موتور و دیگری شامل دو موتور برقی عرضه شده است. موتورالکتریکی سه فاز AC می‌تواند ۲۱۵اسب‌بخار قدرت و ۳۰۰نیوتون‌متر گشتاور ارائه دهد. این قدرت و گشتاور از یک منبع تغذیه لیتیوم-یونی به ظرفیت ۶۵ کیلووات ساعتی بهره می‌گیرد که با یکبار شارژ کامل مسافتی برابر ۳۶۰ کیلومتر را طی می‌کند. نسخه‌ای دو موتورالکتریکی مجموعا ۳۸۹اسب‌بخار قدرت و ۶۰۰ نیوتون‌متر گشتاور را به ارمغان می‌آورد. در این نسخه یک باتری لیتیوم-یونی ۹۰کیلووات ساعتی موتورها را تغذیه می‌کند تا در ۵.۱ثانیه از حالت سکون به ۱۰۰ کیلومتر برساعد دست یابد. از آنجایی که نیسان همیشه به دنبال تولید محصولات اقتصادی است، آریا با قیمت ۴۰ هزار دلار در بازارهای جهانی یکه تازی می‌کند.

قدرت و تکنولوژی ۲ اصل طراحی خودرو| زمان شارژ رقابت اصلی خودروسازان

پولستار۲
پولستار به عنوان برند الکتریکی و پرفورمنسی ولوو در ۲۷ فوریه سال ۲۰۱۹ در موتورشوی ژنو از سدان لیفت‌بک خود با نام پولستار۲ پرده برداشت. پولستار۲ به نوعی محصولی بود که برپایه پلتفرم CMA ولوو شکل گرفته و در ظاهر با زبان جدید طراحی پولستار مواجه شده تا استایلی زیبا داشته باشد. در بخش فنی مهندسان ولوو با استفاده از دو موتورالکتریکی سنکرون تک فاز که یکی در محور جلو و دیگری در محور عقب قرار گرفته، توانسته‌اند حداکثر قدرت خروجی را به ۴۰۲اسب‌بخار و گشتاور خروجی را به ۶۶۰ نیوتون‌متر برسانند. یکی از مواردی که پولستار۲ را به بهترین خودروی الکتریکی سال بدل کرده است، مشخصات فنی این خودرو تمام الکتریکی است. همچنین منبع تغذیه این سدان لیفت‌بک در نسخه برد بلند یک پک باتری لیتیوم-یونی به ظرفیت ۷۸کیلووات ساعت است که با یکبار شارژ کامل توانایی حرکت تا ۴۷۰کیلومتر مطابق تست‌های WLTP را دارد. گیربکس تک سرعته قدرت و گشتاور را به چهارچرخ منتقل می‌کند تا در ۶.۲ثانیه از حالت سکون به ۱۰۰ کیلومتر برساعت می‌رسد. با وجود لیست بلند بالای از تجهیزات ایمنی روز چون سیستم کمکی پیشرفته رانندگی ولوو، سیستم پیشگیری از برخورد، سیستم شناسایی عابرپیاده منطبق بر ترمز اضطراری خودکار و سیستم هشدار انحراف از مسیر نصب شده است. پولستار۲ با ۶۱هزار و ۲۰۰ دلار جزو یکی از خودروهای لوکس الکتریکی نیز به شمار می‌آید.

قدرت و تکنولوژی ۲ اصل طراحی خودرو| زمان شارژ رقابت اصلی خودروسازان

یکی از محصولات پر فروش الکتریکی ژاپنی در بازار جهانی، هوندا e است. خودروی هاچ بک شهری که در کلاس کوچک با طراحی و ظاهر جذاب فروش فوق العاده‌ای را برای هوندا ایجاد کرده است. استایل بدنه ساده در کنار رعایت تناسبات عالی، یک هاچ‌بک جذاب دوست‌داشتنی را ارائه می‌دهد

هوندا با چاشنی الکتریکی
یکی از محصولات پر فروش الکتریکی ژاپنی در بازار جهانی، هوندا e است. خودروی هاچ بک شهری که در کلاس کوچک با طراحی و ظاهر جذاب فروش فوق العاده‌ای را برای هوندا ایجاد کرده است. استایل بدنه ساده در کنار رعایت تناسبات عالی، یک هاچ‌بک جذاب دوست‌داشتنی را ارائه می‌دهد. به هنگام ورود به کابین نخستین پارامتری که بسیار خودنمایی می‌کند فضای بسیار مناسبی است که در اختیار سرنشینان قرار گرفته تا در کنار نمایشگرهای ۱۲.۳اینچی برای سیستم اطلاعات-سرگرمی و ۸.۸اینچی کناری و ۶.۵ ایمچی برای نمایش تصاویر اطراف خودرو که توسط دوربین‌ها به ثبت می‌رسد، به عنوان طراحی مرجعی شناخته شود که جنسیس در آیونیک۵ از آن الگوبرداری کرده است. دستگیره‌های i شکل آیرودینامیکی فوق ارگونومیک که بالاترین سطح امتیاز ارگونومی بودن را با زاویه ۶۵درجه‌ای به خود اختصاص می‌دهد و دوربین‌های جانبی هوشمند تصویر یک خودرو آینده در حال را به نمایش می‌گذارد. یکی دیگر از مهم‌ترین انتخاب‌های هوندا e توازن عالی میان بخش فنی و نیازهای شهری است. زیرا این هاچ‌بک دوست‌داشتنی ژاپنی در سه تیپ عرضه شده است. نسخه استاندارد این خودرو با قدرتی برابر ۱۳۴اسب‌بخار و گشتاور ۳۱۵ نیوتون‌متری و دو نسخه پیشرفته با ۱۵۴ اسب‌بخار قدرت و ۳۱۵ نیوتون‌متر گشتاور بهترین گزینه مناسب برای مصارف شهری است. مهندسان هوندا در هر سه نسخه از باتری لیتیوم-یونی ۳۵.۵کیلووات ساعتی تجهیزشده که در ۳۱ دقیقه ۸۰ درصد ظرفیت باتری را شارژ می‌کند و برد مسافتی این خودرو به ۲۱۰ کیلومتر می‌رسد.

کد خبر: ۱۰۰٬۰۶۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha