۴ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۱:۵۸
سود خالص هزار میلیارد تومانی گروه دارویی برکت| طلب ۲هزار میلیارد تومانی با کسر از بدهی‌
بازار بررسی می‌کند؛

سود خالص هزار میلیارد تومانی گروه دارویی برکت| طلب ۲هزار میلیارد تومانی با کسر از بدهی‌

گروه دارویی برکت در سال ۹۹ حدود ۶هزار ۸۰۰ میلیارد تومان درآمد عملیاتی داشته که از این میزان درآمد نزدیک یک هزار میلیارد آن به سود خالص شرکت بوده است.

بازار؛ گروه بورس: صورت مالی حسابرسی شده تلفیقی ۱۲ ماهه سال گذشته گروه دارویی برکت نشان می‌دهد از ۶هزار ۸۰۰ میلیارد تومان درآمد عملیاتی این گروه، یک هزار میلیارد تومان سود خالص کسب کردند که نسبت به سال ۹۸ حدود ۲۰ درصد رشد داشته است.

در سال ۹۹ این گروه دارویی حدود یک هزار ۴۰۰ میلیارد تومان مواد اولیه از داخل و خارج خریداری کرده که استامینوفن بیشترین خریدی بوده که توسط شرکت‌های این گروه از داخل کشور خریداری شده است که نسبت به سال گذشته خرید این ماده بیش از ۲ برابر شده است

این شرکت برای درآمدهای عملیاتی ۶ هزار ۸۰۰ میلیارد تومان خود، حدود ۴هزار و ۸۰۰ میلیارد هزینه کرده که نزدیک ۲۰۰ میلیارد تومان آن را به صورت نقدی پرداخت کرده که اگر سایر هزینه‌های شرکت مثل هزینه‌های اداری، مالیات و غیره را کم کنیم سود خالص آن به دست می‌آید. یعنی نسبت سودی که گروه دارویی برکت در سال گذشته کسب کرده یک به شش است.

درآمد عملیاتی شرکت دارویی برکت بدون احتساب شرکت‌های فرعی در سال ۹۹ حدود ۲۶۰ میلیارد تومان بوده که از این میزان ۲۳۰ میلیارد تومان آن سود خالص بوده است که از محل سرمایه‌گذاری و سپرده‌های سرمایه‌گذاری است. یعنی این شرکت از محل فروش محصول یا خدمات درآمدی ندارد و عمده درآمد از فروش و ارائه خدمات مربوط به شرکت‌های فرعی آن یا گروه برکت می‌باشد.

گروه دارویی برکت شامل شرکت‌ها وابسته و فرعی است که علاوه بر تولید دارو و محصولات پزشکی، مواد غذایی برخی از خدمات را ارائه می‌کند.

گروه شرکت برکت(شرکت اصلی و شرکت‌های فرعی) در سال ۹۹، ۶هزار و ۴۰۰ میلیارد تومان محصول و تجهیزات پزشکی فروخته که برای فروش این محصولات ۴هزار و ۷۰۰ میلیارد تومان بها پرداخت کرده است یعنی این گروه حدود ۲۷ درصد بیشتر از قیمت تمام شده این محصولات را به فروش رسانده است. بیشتر محصولات شرکت‌های این گروه در داخل به فروش رسیده و تنها حدود ۶۰ میلیارد تومان صادرات داشته که عمدتا به کشورهای عراق، تاجیکستان، افغانستان و سوریه می‌باشد که نسبت به سال گذشته رشد قابل قبولی را داشته است، البته به دلیل وجود تحریم‌های دارویی اولویت شرکت‌ها تولید کننده دارو،  تامین نیاز داخلی کشور است.  

در سال ۹۹ این گروه دارویی حدود یک هزار و ۴۰۰ میلیارد تومان مواد اولیه از داخل و خارج خریداری کرده که استامینوفن بیشترین خریدی بوده که توسط شرکت‌های این گروه از داخل کشور خریداری شده است که نسبت به سال گذشته خرید این ماده بیش از ۲ برابر شده است. هند و چین دو کشور هستند که بیشترین خرید مواد اولیه از آن‌ها صورت گرفته است.

هزینه‌های که بیشتر برای کارمندان رشد کرد
هزینه‌های عمومی و اداری شرکت اصلی و گروه دارویی چندان رشد نکرده و عمده رشد آن مربوط به حقوق و مزایای کارکنان است که طبق قانون وزارت کار مشمول افزایش حقوق شدند. تعداد کارکنانی که در شرکت اصلی فعالیت می‌کنند ۲۶ نفر هستند که به طور میانگین در سال ۹۹ حدود ۱۸ میلیون در ماه حقوق و مزایا دریافت می‌کردند که این عدد در سال ۹۸ حدود ۱۳ میلیون تومان بوده است. همچنین یکی از اعدادی که در هزینه‌های عمومی این شرکت بیش از ۵۰ درصد رشد را داشته مربوط عیدی و کارانه کارکنان بوده از یک میلیارد تومان به یک میلیارد و ۶۰۰ میلیون تومان برای ۲۶ کارمند رسیده، که با احتساب سایر هزینه‌ها، در سال ۹۹ این شرکت نزدیک به ۱۳ میلیارد تومان صرف هزینه‌های اداری، عمومی خود کرده است. (این آمار شرکت اصلی بدون در نظر گرفتن شرکت‌های اصلی و فرعی است)

دریافتی‌های کوتاه مدت تجاری گروه دارویی برکت از ۳ هزار میلیارد تومان در سال ۹۸ به ۳هزار و ۷۰۰ میلیارد تومان در سال گذشته رسیده است، که حدود  ۳۶ میلیارد تومان آن مربوط به اشخاص وابسته و ۲هزار میلیارد تومان آن مربوط به اشخاص دیگر است.   که نشان می‌دهد بخشی زیادی از فروش شرکت در کوتاه مدت به صورت اسناد دریافتی بوده یعنی مطالبات شرکت در سال جدید بیشتر از سال گذشته  است.

این گروه دارویی برای سال ۹۹، بیش از ۳۷۰ میلیارد تومان سرمایه گذاری در بورس، صندوق‌های سرمایه‌گذاری، اوراق مشارکت و بانک‌ها انجام داده که نسبت به سال گذشته ۱۰۰ میلیارد تومان این سرمایه‌گذاری را افزایش داده، که می‌توان این برداشت را داشت که گروه دارویی برکت به دنبال کاهش ریسک خود است.

شرکت چقدر پول نقد هزینه کرده است؟
آنچه در جریان وجه نقد صورت مالی گروه دارویی برکت دیده می‌شود، این گروه برای درآمدهای عملیاتی خود حدود ۲۷۰ میلیارد تومان به صورت نقدی پرداخت کرده است. یعنی از ۴هزار و ۸۰۰ میلیارد تومان بهای تمام شده عملیاتی تنها ۲۷۰ میلیارد تومان آن را نقدی پرداخت کرده است که با محاسبه مالیات فعالیت عملیاتی سال گذشته حدود ۳۰۰ میلیارد تومان به صورت خالص از این عملیات مصرف شده است که این موضوع می‌توان انعطاف شرکت در تولید را افزایش دهد.

دارایی‌های جاری گروه دارویی برکت در سال ۹۹ به ۷هزار میلیارد تومان رسیده که نسبت به سال گذشته نزدیک به ۲هزار میلیارد تومان رشد داشته است. همچنین بدهی‌های جاری آن از حدود ۳هزار و ۴۰۰ میلیارد تومان سال ۹۸ به ۵هزار و ۷۰۰ میلیارد تومان در سال ۹۹ رسیده است که نسبت دارایی به بدهی‌های این شرکت حدود ۲ هزار میلیارد تومان بیشتر است، یعنی شرکت توان خوبی در پرداخت بدهی‌ها در کوتاه مدت دارد.

از نظر تابلوی معاملات بورس هم گروه دارویی برکت با میانگین حجم ماهانه ۵۶ میلیون واحد، سهام شناور ۲۸ درصد، حجم مبنای ۲میلیون واحد، نسبت پی به ای ۹۸(پی به ای گروه ۱۳.۶۰ که این شاخص برای برکت مناسب نیست) و قیمت پایانی ۴۰.۶۲۰ ریال در تابلو ثبت شده است.

کد خبر: ۱۰۰٬۰۴۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha