۲۸ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۰:۲۴
بی رونقی بازار در بام ایران/ کاهش ۷۰تا ۹۰درصدی فروش اصناف
بازار گزارش می دهد؛

بی رونقی بازار در بام ایران/ کاهش ۷۰تا ۹۰درصدی فروش اصناف

شهرکرد- بازار شب عید چهارمحال و بختیاری در پی شیوع کرونا نسبت به سال های گذشته بسیار متفاوت و بی رونق است.

گروه استان ها - اصناف چهارمحال و بختیاری امسال بازار بسیار متفاوتی نسبت به سال های گذشته داشتند. ورود بیماری کرونا ویروس به استان و عدم مراجعه مردم به بازار موجب شد که اصناف این استان با کاهش فروش مواجه شوند.

تعطیلی برخی اصناف نیز در این استان موجب شد که فروش این واحدهای صنفی در بازار شب عید به صفر برسد.

 بسیاری از صاحبان کسب و کار صنفی به ویژه تازه کارها از وضعیت به وجود آمده متضرر شدن  و با مشکلات مالی بسیاری مواجه شده اند.

پرداخت اجاره محل کسب و کار، تامین نشدن نقدینگی برای پاس کردن چک های صادر شده و اقساط تسهیلات و... از مهمترین مشکلاتی است که این روزها، بسیاری از واحدهای صنفی با آن روبرو شده اند.

فعالان بخش فروش پوشاک برای نخستین بار  شب عید بی رونقی را تجربه کردند

یکی از فعالان صنف پوشاک در گفت و گو با خبرنگار بازار می گوید: فعالان بخش فروش پوشاک برای نخستین بار  شب عید بی رونقی را تجربه کردند.

کیهانی بیان کرد: ورود ویروس کرونا به استان موجب شد که مردم از  حضور در بازار و خرید پوشاک پرهیز کنند.

وی بیان کرد: هم اکنون واحد های صنفی با کمبود نقدینگی در پی نداشتن فروش مواجه و مشکلات حادی برای آنها ایجاد شده است.

وی گفت: حمایت واحدهای صنفی از سوی دولت  برای این بخش ضروری است.

 کاهش ۷۵ درصدی فروش اصناف پوشاک شهرکرد

رئیس اتحادیه پوشاک شهرستان شهرکرد نیز در گفت و گو با خبرنگار بازار گفت: تا قبل از دوم اسفندماه جاری فروش پوشاک به ۴۰ درصد رسید اما بعد از آن به زیر ۲۰ درصد رسید.

منصور کیانی افزود : امسال خرید پوشاک شب عید، نسبت به سال گذشته به طور قطع ۷۰ تا ۷۵ درصد کاهش داشته است.

وی تصریح کرد: این صنف به دلیل بیماری کرونا تعطیل و این امر موجب ضرر کاسبان شده زیرا اکثر واحدهای صنفی باید اجاره پرداخت کنند و حتی قسط های سنگین به بانک بدهکار هستند و بابت اجناس مغازه خود چک داده اند که مشکل بسیار سنگینی برای آنها به وجود آورده است.

وی تاکید کرد: طبق گزارشاتی که رسیده از سوی همکاران ما در استان اصفهان، مردم  چهارمحال و بختیاری برای خرید به اصفهان هجوم آوردند و این امر موجب ضرر اقتصاد استان و حتی شیوع بیماری از استان همجوار به استان می‌شود.

وی ادامه داد: پیشنهاد ما این بود که مجتمع ها و محیط های سربسته تعطیل باشند اما مغازه‌های سطح شهر باز باشد اما همچنان این صنف تعطیل است.

آجیل فروشان نیز امسال فروش قابل توجهی نداشتند  و به گفته رئیس اتحادیه آجیل و خشکبار شهرستان شهرکرد، فروش آجیل ۹۹ درصد افت داشته است.

رئیس اتحادیه آجیل و خشکبار شهرستان شهرکرد در گفت و گو با خبرنگار بازار می گوید: امسال به دلیل شیوع بیماری کرونا شهروندان شهرکرد اقدام به خرید آجیل نکردند و خرید آجیل نسبت به شب عید سال گذشته ۹۹ درصد افت داشته است.

خدارحم مرادی ادامه داد: واحد های صنفی این بخش فعال هستند اما به دلیل اینکه رفت و آمد به خاطر پیشگیری از ابتلا به کرونا در سطح شهر نیست و مردم در منازل خود هستند، کسی اقدام به خرید آجیل نکرده است.

وی افزود: خرید و فروش شیرینی گز اما کم و بیش وجود دارد زیرا قیمت نسبت به سال گذشته فرق چندانی نداشته است.

بازار طلا و جواهر نیز در این استان همانند دیگر واحد های صنفی با رکود شدید مواجه است. بازار طلا در شهرکرد که بزرگترین و مهمترین بازار این بخش در استان به شمار می رود با کاهش ۸۰ درصدی فروش نسبت به سال گذشته مواجه شده است.

کاهش ۸۰ درصدی فروش طلا در شهرکرد

عضو هیئت رئیسه اتحادیه طلا و جواهر شهرستان شهرکرد به خبرنگار بازار گفت: امسال صنف طلا و جواهر به دلیل شیوع کرونا تعطیل شد.

 عزیزالله نافیان بیان کرد: تا قبل از تعطیلی اصناف این بخش نیز کسی رغبتی به خرید طلا نداشت و بازار شب عید نیز برای اصناف تعطیل شد که متاسفانه فعالان این بخش درآمدی کسب نکردند.

وی گفت: خرید طلا توسط مردم نسبت به شب عید سال گذشته ۸۰ درصد افت داشت.

نایب رئیس اتاق اصناف شهرستان شهرکرد گفت: فروش واحد های صنفی در شهرکرد به وسطه شیوع کرونا کاهش قابل توجهی داشته است.

اسدالله چراغیان بیان کرد: واحدهای صنفی شهرکرد در طرحی در راستای پیشگیری از شیوع کرونا از روز پنجشنبه ۲۲ اسفندماه تعطیل شدند.

وی بیان کرد: در این طرح تمامی صنف‌های شهرستان شهرکرد به جز فروشندگان مواد غذایی، خواروبار فروشان، لبنیات‌فروشان، پروتئین، مرغ و ماهی، قصابان، نانوایان، میوه‌فروشان، پولک و نبات، شیرینی‌فروشان و عطاران تعطیل شدند.

وی بیان کرد: امسال بازار در این منطقه نسبت به سال های گذشته در پی شیوع کرونا بسیار متفاوت بود و مشکلات مختلفی برای اصناف در پی فروش پایین پیش آمده است.

نایب رئیس اتاق اصناف شهرستان شهرکرد بیان کرد: حمایت ها باید از اصناف انجام شود و پیگیری این امر در دستور کار قرار گرفته است.

کد خبر: ۱۰٬۰۰۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha