۴ مرداد ۱۴۰۰ - ۰۷:۱۳
تراژدی افزایش اجاره بها در همدان ادامه دارد| مستاجران مستاصل؛ مسئولان بی برنامه
بازار گزارش می‌دهد؛

تراژدی افزایش اجاره بها در همدان ادامه دارد| مستاجران مستاصل؛ مسئولان بی برنامه

همدان- استان همدان رکورددار افزایش اجاره بها طی سال های اخیر بوده اما وقت آن رسیده قدمی در مسیر برنامه ریزی برداشته شود تا مستاجران از درماندگی نجات یافته و قربانی این تراژدی ادامه دار نباشند.

بازار؛ گروه استان‌ها: وضعیت این روزهای بازار مسکن به سمت و سویی می رود که مستاجران همچنان در این گرمای سوزان مردادماه، سردیِ نداشتن خانه را با پوست و استخوان حس می کنند؛ سردی محسوسی که در استان همدان با رکوردهای اجاره خانه و گرانی زمین و مسکن دست به دست هم شده تا گویی مستاجران همدانی را در این مسیر مستاصل بگذارد.

سری به سایت های املاک و مشاور املاک های سطح شهر همدان زدیم، وضعیت به نوعی است که اجاره یک آپارتمان ۸۰ متری در یکی از شهرک های شهر همدان که دسترسی بسیار سختی به مرکز شهر هم دارد، ماهانه قریب به یک و نیم میلیون تومان است.

در مرکز شهر همدان اجاره یک سوئیت ۴۵ متری که ساخت آن به بیش از ۱۵ سال می رسد، با ودیعه ۵۰ میلیون تومانی اجاره بهای ماهانه ۸۵۰ تومان دارد

کمی آن طرف تر، در مرکز شهر همدان اجاره یک سوئیت ۴۵ متری که ساخت آن به بیش از ۱۵ سال هم می رسد، با ودیعه ۵۰ میلیون تومانی اجاره بهای ماهانه ۸۵۰ تومانی دارد! با این روال، شاهدیم که اجاره ها در مناطق و محلاتی از شهر همدان که کمی از متوسط بالاتر باشند بسیار نجومی شده و این درحالی است که طی دو تابستان امسال و سال گذشته، شیوع ویروس کرونا بسیاری از کسب و کارها را با مشکل روبرو کرد و بسیاری از سرپرستان خانوار در کنار تورم های نجومی، مشکلات کسب و کار نیز پیدا کردند و حتی بسیاری از آن ها بیکار نیز شدند.

 به نوعی که چندی پیش بود که مدیرکل تامین اجتماعی استان همدان با بیان اینکه در استان همدان ۲۴ هزار و ۴۵۴ کارگاه فعال وجود دارد و کارگاه های فعال به ویژه در عرصه گردشگری به سبب تعطیلی های کرونا و محدودیت های سفر و تعطیلی هتل ها و مراکز گردشگری به ویژه در شهرستان همدان و لالجین با مشکلاتی روبرو شدند، در خصوص پرداختی های بیمه بیکاری در استان نیز مطرح کرد: بالغ بر دو هزار و ۵۱۷ مقرری بگیر بیمه بیکاری در استان همدان تاپایان سال ۹۹ داشتیم که به این افراد بالغ بر ۶۶ میلیارد و ۴۰۰ میلیون تومان در قالب مقرری بیمه بیکاری پرداخت شده است.

تراژدی افزایش اجاره بها در همدان ادامه دارد/ مستاجران مستاصل؛ مسئولان بی برنامه

شهناز حمزه لوی با بیان این موضوع اظهار کرد: تعداد ۸۰۰ نفر در قالب بیمه بیکاری کرونا به سبب تعطیلی کارگاه هایشان از خدمات مربوطه بهره مند شده اند.

این درحالی است که سال گذشته مداوم از طریق صدا و سیما و برنامه های مختلف سعی در مطرح کردن پویش «صاحبخانه خوب» و «همدلی ها» و «بخشش اجاره بها» و یا حداقل افزایش ندادن آن ها را شاهد بودیم اما گویی امسال، مستاجران به نوعی فراموش شدگانی هستند که مجبورند یابه این وضعیت تن دهند یا در موج گرانی ها آن قدر دست و پا زنند تا روزی برای همیشه نیست شوند!

رکود بر بازار مسکن سایه افکنده است
صادقی یکی از مشاوران املاک همدان است که در گفتگو با خبرنگار بازار با بیان اینکه متاسفانه وضعیت کاسبی ما مشاوران املاک به شدت افت کرده است، اظهار کرد: رکود بر بازار مسکن سایه افکنده و اوضاع رهن و اجاره هم خوب نیست.

اجاره بها به شدت در همدان افزایش یافته و همانطور که در اخبار آمده افزایش اجاره بها در همدان نسبت به سایر شهرهای کشور در رتبه اول قرار دارد

وی با اشاره به اینکه اجاره بها به شدت در همدان افزایش یافته است و همان طور که در اخبار آمده افزایش اجاره بها در همدان نسبت به سایر شهرهای کشور در رتبه اول قرار دارد، اظهار کرد: هیچ متولی و مسئولی به فکر سرو سامان دادن به این وضعیت نیست و کاری برای  کنترل این نرخ ها انجام نمی شود.

این مشاور املاکی در همدان اضافه کرد: متاسفانه نزدیک به دو سال است که قیمت رهن و اجاره در همدان خیلی بالا رفته و مستاجرها اغلب از عهده این مبالغ بر نمی آیند و از سوی دیگر صاحب‌خانه ها حاضر به کم کردن مبلغ رهن و اجاره نیستند.

صاحب‌خانه ها حاضر به کم کردن مبلغ رهن و اجاره نیستند

صادقی با اشاره به این مسئله بیان کرد: اگرچه از سوی ستاد کرونا اعلام شد که اجاره بها فقط ۲۰ با ۱۵ درصد اضافه شود اما صاحب‌خانه ها این را هم قبول ندارند و به مستاجر می گویند ما که راضی نیستیم و مستاجر مستاصل مانده است.

تراژدی افزایش اجاره بها در همدان ادامه دارد/ مستاجران مستاصل؛ مسئولان بی برنامه

خانم مرادی، یکی از بانوان جوان همدانی است که در گفتگو با خبرنگار بازار با بیان اینکه دو سالی که شاهد شیوع ویروس کرونا هستیم و وضعیت مسکن را هم روز به روز بدتر دیده ایم، عنوان کرد: صاحبخانه ها این روزها خیلی طمع کرده اند و گویی قرار است تمام مشکلاتشان را با همین اجاره خانه ها حل کنند!

وی عنوان کرد: قیمت ها نجومی شده است و واقعا با نگاهی به قیمت رهن و اجاره می توان فشاری که مستاجرهای همدانی وارد می شود را فهمید.

با قیمت پول پیش ۵۵ میلیون تومان و کرایه ماهانه ۲ میلیون تومان، زیرزمین و انباری ها را به ما نشان می دادند

این بانوی جوان با بیان اینکه به دنبال منزلی می گشتیم اما با قیمت پول پیش ۵۵ میلیون تومان و کرایه ماهانه ۲ میلیون تومان، زیرزمین و انباری ها را به ما نشان می دادند، اظهار کرد: در سال های اول ازدواجمان منزلی ۹۰ متری در مکانی مناسب در همدان اجاره کرده بودیم و این روند ادامه پیدا کرد و مداوم به سبب اجاره خانه و نجومی شدن نرخ آن ها مجبور به جابه جایی شدیم تا در نهایت در منزلی ۸۰ متری و بعد ۵۰ متری ساکن شدیم.

این بانوی همدانی با بیان اینکه این روزها حتی محله ای که ساکن شده ایم هم نسبت به محل سکونت قبل بسیار متفاوت است، اظهار کرد: با این وضعیتی که پیش می رود، فکر کنم کم کم مجبور شویم به یکی از روستاهای اطراف همدان برویم و در آن جا ساکن شویم!

تراژدی افزایش اجاره بها در همدان ادامه دارد/ مستاجران مستاصل؛ مسئولان بی برنامه

اما به راستی دومینوی گرانی مسکن و زمین و مغازه و افزایش نجومی اجاره بها در همدان چه زمانی قرار است به پایان برسد و این وضعیت تا کِی قرار است به گرانی های دیگر و وضعیت های کرونا و لطمه های آن به بدنه اقتصاد خانوار دامن بزند؟ حال جای یک سخن خالی است؛ این که مسئولین همدان که این روزها همواره در پی افتتاحیه طرح های عمرانی (گاه بدون تکمیل و پیشرفت فیزیکی چنددرصدی) هستند، آیا قرار نیست برنامه ای برای این موضوع نیز داشته باشند؟

این وضعیت در حالی شکل گرفته که دادستان همدان و ستاد ملی مبارزه با کرونا اعلام کرده اند افزایش بیش از ۱۵ درصدی اجاره بها در شهری چون همدان ممنوع است و تخلف محسوب می‌شود و نظارت‌ها و بازرسی‌ها وجود دارد و هیچ صاحب‌خانه‌ای حق افزایش اجاره بها بیش از این عدد را ندارد اما حال شاهدیم که مالکین با کمال بی مهری، زیر بار این وضعیت نرفته و موجب خالی کردن حتی زودهنگام املاک خود شده اند.

نرخ تورم اجاره‌بها در چهار فصل منتهی به فصل بهار ١٤٠٠ برابر ۲۸.۸ درصد مطرح شد که استان همدان با ٣٨.٣ درصد بیشترین نرخ تورم و استان سیستان و بلوچستان با ١٣.٦ درصد کمترین نرخ تورم را داشته‌اند

بدین ترتیب، زمان آن رسیده در استانی که رکورددار افزایش اجاره بها طی سال های اخیر و حتی سال جاری (نرخ تورم اجاره‌بها در چهار فصل منتهی به فصل بهار ١٤٠٠ برابر ۲۸.۸ درصد مطرح شد که استان همدان با ٣٨.٣ درصد بیشترین نرخ تورم و استان سیستان و بلوچستان با ١٣.٦ درصد کمترین نرخ تورم را داشته‌اند) بوده است؛ قدمی در مسیر برنامه ریزی بردارد و با نظارت های لازم و تامین زمین و ساخت مسکن حداقل دردی کم شود و شاهد این نباشیم که همچنان روزها پی روزها می آیند و مستاجران مستاصل و مسئولین بی برنامه مانده اند! و تراژدی افزایش اجاره بها ادامه دارد...!

کد خبر: ۹۹٬۹۰۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha