۲۹ تیر ۱۴۰۰ - ۰۹:۱۸
«چشمه نور» امید اقتصاد فنّاوری در ایران| حمایت مسئولان از طرح شتابگر ملی
بازار قزوین گزارش می‌دهد؛

«چشمه نور» امید اقتصاد فنّاوری در ایران| حمایت مسئولان از طرح شتابگر ملی

قزوین- طرح شتابگر ملی، یکی از بزرگ‌ترین طرح‌های علمی کشور است که بانام «چشمه نور» امروز «چشم امید اقتصاد تکنولوژی محور» در کشور محسوب می‌شود پروژه‌ای که می‌تواند تحول زا باشد.

بازار، گروه استان‌ها:  زمزمه‌ها برای تعریف طرح شتابگر ملی از اواسط دهه ۸۰ در کشور آغاز شد و درنهایت در اواخر سال ۸۸ با تشکیل کمیته اجرایی فعالیت خود را آغاز کرد؛ مطالعات برای اجرای این پروژه و بررسی‌های علمی آن طی چند سال پس‌ازآن آغاز شد و در نهایت پروژه « شتابگر ملی برای آغاز فعالیت خود در بخش شمالی قزوین تعریف شد.

این طرح که به‌عنوان اولین آزمایشگاه مقیاس بزرگ تحقیقات نانو فن‌آوری و مطالعات بین‌رشته‌ای ایران تعریف‌شده است، شامل مجتمع بزرگی از شتابگرهای پیچیده، تجهیزات آزمایشگاهی و آزمایش‌های متنوع است که می‌تواند محرکی قوی برای توسعه انواع علوم و شرکت‌های دانش‌بنیان باشد و پیش‌بینی می‌شود تا با آغاز به کار این واحد سالانه بستر فعالیت هزاران دانشمند در حوزه‌های مختلف در کشور فراهم شود.

اولین آزمایشگاه مقیاس بزرگ تحقیقات نانو فن‌آوری و مطالعات بین‌رشته‌ای ایران در قزوین

این شتابگر سنکروترون الکترون به دلیل تابش فوتونی شدیدی که در آن تولید می‌شود «چشمه‌ی نور» نامیده می‌شود؛ لذا پس‌ازآن نام طرح شتابگر ملی ایران به طرح چشمه‌ی نور ایران تغییر یافت تا بتوان ماهیت شتابگر موردنظر را بهتر بیان کرد. با تشکیل گروه‌های مختلف علمی، فنی و تخصصی، فعالیت‌های مطالعاتی و انجام طراحی‌های اولیه و مفهومی طرح، آغازشده است.

افتتاح فازهای مختلف طرح چشمه نور با حضور مسئولان کشوری
ساختمان مجموعه آزمایشگاهی طرح چشمه نور با حضور علی‌اکبر صالحی رئیس سازمان انرژی اتمی، سورنا ستاری معاون رئیس‌جمهور، حجت‌الاسلام محمدحسن ابو ترابی فرد امام‌جمعه موقت تهران، محمدجواد لاریجانی  رئیس پژوهشگاه دانش‌های بنیادی، جمالی پور استاندار، محمد بیگی نماینده قزوین در مجلس شورای اسلامی و جمعی از مسئولان استانی به بهره‌برداری رسید.

این مجموعه آزمایشگاهی با زیربنای سه هزار و ۵۰۰ مترمربع، با ۱۰ آزمایشگاه تخصصی درزمینه های مختلف و با ۳۰ میلیارد تومان اعتبار به بهره‌برداری رسید. مهمانسرای طرح چشمه نور از دیگر بخش مای این پروژه ملی است که امروز به بهره‌برداری رسید، این مجموعه با ۲۵ میلیارد تومان اعتبار در زمینی به مساحت یک هکتار و ۵۲۰ متر فضای سبز ساخته شده است و  ظرفیت اقامت ۱۲۰ پژوهشگر و دانشمند را دارد.  واحدهای اقامتی این مهمانسرا در ۳۷۵۰متر زیربنا در سه تیپ بلوک ۴ واحدی احداث گردیده است.

زنجیره اقتصاد دانش‌بنیان در کشور در حال تکمیل است
سورنا ستاری معاون عملی و فناوری رئیس‌جمهور در حاشیه سفر خود و در جمع خبرنگاران درباره دانش بنیان ها، گفت:  اقتصاد دانش‌بنیان امروز در رقابت تنگاتنگ با اقتصاد نفتی قرار دارد و در تلاشیم تا زیرساخت مای تکمیل اقتصاد دانش‌بنیان را در کشور تأمین کنیم.

ستاری با بیان اینکه توسعه تکنولوژی‌ها و ایجاد یک اکوسیستم برای توسعه فناوری به‌عنوان یکی از اصلی‌ترین راه‌ها در مسیر اقتصاد دانش‌بنیان محسوب می‌شود که پروژه‌های بزرگ علمی کشور ازجمله پروژه چشمه نور نیز در همین مسیر تعریف‌شده است، بیان دارت: فع مشکلات صنایع مختلف و توسعه فناوری‌ها و مطالعات بین‌رشته‌ای با آغاز به کار پروژه چشمه نور امکان‌پذیر خواهد بود و می‌تواند برای رونق اقتصادی در استان قزوین نیز بسیار اثربخش باشد.

توسعه تکنولوژی‌ها و ایجاد یک اکوسیستم برای توسعه فناوری به‌عنوان یکی از اصلی‌ترین راه‌ها در مسیر اقتصاد دانش‌بنیان مطرح است

وی با بیان اینکه اجرای پروژه چشمه نوی می‌تواند زیرساخت بسیاری از طرح مای دانش‌بنیان و پروژه مای کلان اقتصادی در کشور باشد، افزود:  شرکت‌های حوزه تکنولوژی با فعالیت چشمه نور بیش از گذشته وارد میدان می‌شوند و می‌توان انتظار داشت روزهای روشنی در انتظار اقتصاد دانش‌بنیان در کشور باشد.

پروژه چشمه نور تحقق ارائه ملی است
علی‌اکبر صالحی رئیس سازمان انرژی هسته‌ای کشور نیز در ادامه  اظهار داشت: طرح چشمه نور تحقق اداره ملی است و سازمان انرژی اتمی خود را موظف می‌داند در تحقق این اراده ملی تلاش کند. ابعاد گسترده علمی و تکنولوژی این طرح موجب شده است تا با پشتیبانی ویژه رهبری اجرایی شود و هم اکنون دکتر لاریجانی و دکتر ستاری نیز از حامیان اجرای این طرح هستند که قطعا این حجم از اراده و حمایت می‌تواند به تسریع در انجام امور منتهی شود.

صالحی عنوان کرد: در شرایطی که دشمن در تلاش بود با هزاران شرط و اما و اگر سوخت را طی دو و نیم سال به دست ما برساند، امروز جوانان ما با دانش بومی و تکنولوژی کسب کرده خود موفق به غنی سازی ۲۰ درصد شده اند که توانست به دشمن بگوید توان علمی ایران با هیچ محدودیتی متوقف نمی‌شود.

وی افزود: طرح چشمه نور می‌تواند موجب رشد علمی و سرعت در انجام پروژه مای این حوزه باشد که برگ زرین دیگری در تاریخ علمی کشور محسوب می‌شود. اگرچه تکمیل این پروژه هزار میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد اما بهره‌برداری از آن می‌تواند یکی از بزرگترین افتخارات علمی کشور باشد.

طرح شتابگر ملی زمینه اشتغال جوانان ایرانی را فراهم می کند
محمدجواد لاریجانی رئیس پژوهشگاه دانش‌های بنیادین نیز در ادامه این جلسه با اشاره به تاثیر اقتصادی پروژه چشمه نور در توسعه فناوری مای داخلی اظهار داشت: طرح شتابگر ملی  با توسعه مطالعات بین‌رشته‌ای و افزایش تکنولوژی می‌تواند زمینه اشتغال جوانان ایرانی را در فعالیت‌های شغلی مرتبط فراهم کند.

طرح شتابگر ملی  با توسعه مطالعات بین‌رشته‌ای و افزایش تکنولوژی می‌تواند زمینه اشتغال جوانان ایرانی را در فعالیت‌های شغلی مرتبط فراهم کند

وی بیان کرد: این طرح که با تلاش مسئولان در ابعاد استانی و ملی در حال اجراست پنجره مای تازه ای به سمت تکنولوژی و فناوری در کشور را خواهد گشود و صنایع را به قدرت علم مجهز می کند لذا  نیاز است تا مجلس شورای اسلامی در این مسیر با ما همراه شود چرا که تاثیر اجرای این پروژه در افزایش سرعت رشد علمی در کشور اثرگذاری قابل توجهی خواهد داشت.

مشکلات اعتباری در روند اجرای پروژه چشمه نور مشهود است
فاطمه محمد بیگی نماینده مردم قزوین در مجلس شورای اسلامی در ادامه این مراسم به خبرنگار بازار گفت: به نظر می رسد با همه اهمیت و تاثیرگذاری ذکر شده برای این پروژه مشکلات اعتباری کشور در چند سال گذشته روی اجرای این طرح ملی نیز اثرگذار بوده است و با کاهش اعتبارات برخی از مشکلات در روند اجرای این کار اتفاق افتاده است.

وی بیان کرد: با همه محدودیت مای اعتباری موجود تلاش مجلس این است که در روند اجرای پروژه چشمه نور مشکلی ایجاد نشود و نمایندگان مجلس تمام قد پشت پروژه ایستاده اند. تحول علمی کشور و رسیدن به اقتصاد فناوری با اجرای پروژه مای بزرگ علم و فناوری امکان پذیر است و از این رو در هر شرایط ممکن باید اعتبارات مورد نیاز برای این پروژه مای زیرساختی تامین شود.

اگرچه سال ها است قزوینی ها با نام پروژه چشمه نور آشنا هستند و کم و بیش هر ساله اخبار متعددی از این حوزه به گوش می خورد، اما گام مای برداشته شده برای اجرای این طرح فراتر از قزوین و حتی مرزهای جغرافیایی است، چرا که اهداف بیان شده برای اجرای آن و در نتیجه پیش‌بینی مای انجام شده برای تاثیرات بهره‌برداری از این طرح می‌تواند اقتصاد تکنولوژی ایران را تحت تاثیر قرار دهد.

کد خبر: ۹۹٬۸۶۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha