۲۹ تیر ۱۴۰۰ - ۰۷:۱۰
افزایش بی رویه قیمت کالاها در ایلام/ مردم نظارت‌ها را احساس نمی‌کنند
بازار گزارش می‌دهد؛

افزایش بی رویه قیمت کالاها در ایلام/ مردم نظارت‌ها را احساس نمی‌کنند

ایلام- افزایش بی رویه قیمت کالاها در ایلام در سایه نبود نظارت‌ها مشکلات زیادی را برای مردم مناطق مختلف استان به وجود آورده است.

بازار؛ گروه استان‌ها: افزایش قیمت کالاها در سایه نبود نظارت و کاهش قدرت خرید مردم این روزها به دغدغه اصلی خانواده‌های ایلامی تبدیل شده است.

افزایش قیمت برخی از کالاهای پرمصرف نیز به صورت روزانه اعمال می‌شود، در استان ایلام و خاصه در شهر ایلام تفاوت قیمت‌ها محسوس است، شاید می‌توان گفت در کل کشور در بحث گرانی‌ها استان ایلام اول باشد البته نباید از بی انصافی برخی از فروشندگان نیز چشم پوشی کرد.

گرانی بیش از حد میوه در ایلام
شهروندان ایلامی از افزایش بی رویه و تصاعدی قیمت کالاها در ایلام گله مند هستند. یکی از شهروندان ایلامی در گفتگو با خبرنگار بازار اظهار داشت: سال گذشته همین موقع میوه کیلویی سه هزار تومان بود، الان میوه کیلویی ۲۰ هزار تومان است، چند قلم خرید عادی اگر بخواهیم داشته باشیم حداقل بالای ۴۰۰ هزار تومان خرج دارد.

سجاد منصوری افزود: افزایش قیمت در حالی است که مردم قدرت خرید ندارند، بعضی از مردم هستند که به دلیل گرانی و نداشتن قدرت خرید، میوه، گوشت، مرغ و بیشتر اجناس را از سبد غذایی خود حذف کرده‌اند.

وی تصریح کرد: شخصی که درآمدی ندارد و کارگر ساختمانی است، قطعاً توانایی خرید یک کیلوگرم میوه هم ندارد.

مگر قیمت میوه‌ها هم به دلار بستگی دارد
یکی دیگر از شهروندان استان در گفتگو با خبرنگار بازار اظهار داشت: امروز اگر یک کالا خریداری می‌کنیم، فردا همان کالا گران‌تر شده است، واقعیت این است قیمت‌ها در ایلام خیلی گران‌تر از سایر مناطق کشور است.

سوال من از نهاد نظارتی این است که واقعاً قیمت میوه‌ها هم مگر به دلار است، مگر این میوه‌ها وارداتی هستند که فروشندگان می‌گوید قیمت‌ها به روز تغییر می‌کند

سعید صفری افزود: قیمت‌ها در استان ایلام با سایر استان‌ها متفاوت است، چند روز پیش در کرمانشاه سیب کیلویی ۶ هزار تومان خرید کرده‌ایم، دقیقاً همین میوه در ایلام کیلویی ۱۵ هزار تومان به فروش می‌رسد.

افزایش بی رویه قیمت کالاها در ایلام/ مردم نظارت‌ها را احساس نمی‌کنند

وی افزود: مشکل دیگر در بازار ایلام این است که قیمت اجناس یک مغازه با دیگر مغازه بسیار متفاوت هستند.

صفری بیان کرد: این نهادهای نظارتی که می‌گویند، کجا هستند، چرا باید قیمت‌ها در ایلام نسبت به استان‌های دیگر تا این اندازه گران باشد.

وی گفت: سوال من از نهاد نظارتی این است که واقعاً قیمت میوه‌ها هم مگر به دلار است، مگر این میوه‌ها وارداتی هستند که فروشندگان می‌گوید قیمت‌ها به روز تغییر می‌کند.

قیمت‌ها از کارخانه افزایش پیدا می‌کند
یکی از مغازه داران ایلامی در گفتگو با خبرنگار بازار اظهار داشت: چون ما هم به عنوان فروشنده اجناس را از مکان‌های مختلف خرید می‌کنیم، قیمت‌ها متفاوت است، قیمت‌ها به نرخ روز نیز بستگی دارد اگر قیمت بالا برود ما هم نرخ بالا می بریم.

هادی عزیزی افزود: به عنوان مثال قیمت نوشابه از اول سال تاکنون چهار بار نرخ آن تغییر کرده است، یا سس ۳۰ درصد افزایش قیمت در طول یک ماه داشته است.

وی گفت: افزایش قیمت دست فروشنده نیست، بلکه بیشتر قیمت‌ها از کارخانه افزایش پیدا می‌کند.

کنترل و نظارت بر بازار باید بیشتر شود
معاون قضایی تعزیرات حکومتی استان ایلام در گفتگو با خبرنگار بازار اظهار داشت: به صورت مستمر بر افزایش قیمت کالا در طول سال نظارت وجود دارد چراکه این افزایش قیمت‌ها از لحاظ روحی، روانی و اقتصادی قطعاً باعث فشار بر مردم می‌شود.

حیدر ولی زاده افزود: کنترل و نظارت بر شرکت‌های تولیدی، توزیعی و فنی خدماتی در استان باید بیشتر شود.

 در لابه لای افراد منصف، افرادی هستند که سابقه تخلف دارند و برخوردهایی با این افراد نیز صورت گرفته، متاسفانه وقتی زمینه ارتکاب تخلف برای این افراد مهیا می‌شود، دوباره تخلف می‌کنند

وی افزود: احتکار یکی دیگر از مشکلات بازار است، بارها مشاهده شده میزان تولید و توزیع کالا باهم همخوانی ندارد، این مسئله یعنی اینکه تعدادی از کالاهای تولیدی احتکار می‌شوند.

افزایش بی رویه قیمت کالاها در ایلام/ مردم نظارت‌ها را احساس نمی‌کنند

معاون قضایی تعزیرات حکومتی استان ایلام تصریح کرد: یکی از مشکلاتی که سال گذشته در استان وجود داشت، بحث کمبود روغن بود، در همین راستا چند انبار کلان روغن احتکار شده در مناطق مختلف کشف و برخورد قضایی نیز صورت گرفت.

ولی زاده افزود: مشکل اصلی آنجا بود که انبارها پر از روغن بودند، اما در شبکه توزیع نمی‌شد و همین مسئله باعث مشکلات زیادی برای مردم شده بود.

ضعف‌های نظارتی بر بازار وجود دارد
وی ادامه داد: کسبه مومن، عادل و منصف استان ایلام چنانچه با رعایت سود عادلانه مایحتاج مردم را تامین کنند کمتر اتفاق می‌افتد که تخلفی صورت بگیرد.

معاون قضایی تعزیرات حکومتی استان ایلام افزود: در لابه لای افراد منصف، افرادی هستند که سابقه تخلف دارند و برخوردهایی با این افراد نیز صورت گرفته، متاسفانه وقتی زمینه ارتکاب تخلف برای این افراد مهیا می‌شود، دوباره تخلف می‌کنند.

 افرادی که در بازار خرید دارند، هرجایی که احساس کردند تفاوت قیمتی وجود دارد می‌توانند با سامانه ۱۳۵ سازمان تعزیرات حکومتی تماس بگیرند

ولی زاده با اشاره به لزوم نظارت مستمر بر بازار استان، عنوان کرد: ضعف‌های نظارتی بر بازار وجود دارد و این ضعف عمده به دلیل کمبود نیروی انسانی برمی گردد.

افزایش بی رویه قیمت کالاها در ایلام/ مردم نظارت‌ها را احساس نمی‌کنند

وی ادامه داد: اگر نیروی کافی در اختیار سازمان‌های نظارتی باشد، بازار کنترل؛ نظارت‌ها تشدید و منجر به پیشگیری از وقوع تخلف می‌شود.

مردم گران فروشی‌ها را گزارش کنند
معاون قضایی تعزیرات حکومتی استان عنوان کرد: افرادی که در بازار خرید دارند، هرجایی که احساس کردند تفاوت قیمتی وجود دارد می‌توانند با سامانه ۱۳۵ سازمان تعزیرات حکومتی تماس بگیرند.

ولی زاده افزود: قطعاً با دستورات قضایی و با اعزام گشت‌های سیار به مکان‌های اعلام شده، به تخلفات رسیدگی می‌شود.

وی تصریح کرد: هر جایی که نرخ مصوب قانونی وجود داشته باشد، واحد صنفی یا غیرصنفی مکلف و موظف است بر اساس همان نرخ مصوب کالا و خدمات خود را به فروش برساند، یک ریال بیشتر از این نرخ مصوب تخلف و گران فروشی است.

کد خبر: ۹۹٬۸۰۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha