۲۸ تیر ۱۴۰۰ - ۰۹:۲۰
مواضع «رئیسی» در مذاکرات وین سرسختانه خواهد بود| امریکا در موضع ضعف قرار دارد
مدیرارشد پیشین آژانس در گفتگو با بازار:

مواضع «رئیسی» در مذاکرات وین سرسختانه خواهد بود| امریکا در موضع ضعف قرار دارد

«طارق رئوف» معتقد است پیشرفت برنامه هسته ای ایران و شکست امریکا در افغانستان دست ایران را در مذاکرات وین تقویت کرده است.

بازار؛ گروه بین الملل: وزارت خارجه ایران در آخرین گزارشی که درباره نحوه اجرای برجام به مجلس شورای اسلامی ارائه داده است، ابراز امیدواری کرده است که مذاکرات مربوط به احیای برجام در ابتدای دولت ابراهیم رئیسی «تکمیل شود.»

این گزارش که بیست و دومین گزارش سه‌ماهه وزارت امور خارجه در خصوص برجام بود شامل آخرین وضعیت مذاکرات جاری است.

بر اساس تبصره یک قانون «اقدام متناسب و متقابل دولت جمهوری اسلامی ایران در اجرای برجام» مصوب ۲۱ مهر ماه ۱۳۹۴ مجلس شورای اسلامی مقرر داشت که «وزیر امور خارجه موظف است روند اجرای توافقنامه را هر سه ماه یک بار به کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی گزارش دهد.»

خبرگزاری «رویترز» نیز به نقل از یک منبع دیپلماتیک ادعا کرده است: «ایران برای ازسرگیری مذاکرات جهت بازگشت به پایبندی به توافق هسته‌ای تا زمان آغاز شدن دولت آقای ابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهور منتخب ایران، آماده نیست.»

این منبع در گفت‌وگو با رویترز اعلام کرده است: «ایران این مسئله را از طریق مقام‌های اروپایی به‌عنوان میانجی در گفت‌وگوهای غیرمستقیم با آمریکا، به واشنگتن انتقال داده است.»

از سوی دیگر، خبرنگار شبکه «پی‌بی‌اس» گزارش داده است که این منبع، یک مقام ارشد دولتی آمریکا است که اعلام کرده تهران به کشورهای اروپایی اطلاع داده که تیم مذاکره‌کننده ایرانی تا بعد از آغاز به کار دولت جدید و اواسط ماه آگوست برای دور هفتم مذاکرات به وین بازنمی‌گردد.

پیش از این سناتور «باب منندز» رئیس کمیته روابط خارجی مجلس سنای آمریکا گفته بود حصول توافق برای بازگشت به برجام در آینده نزدیک محتمل نیست.

«طارق رئوف» رئیس سابق بخش امنیت سیاسی و شفاف سازی آژانس بین المللی انرژی اتمی در خصوص توقف مذاکرات وین و چشم انداز آتی آن به خبرنگار بازار گفت: به نظر می رسد ایران و طرفهای مقابل برجام ادامه مذاکرات را به بعد از آغاز ریاست جمهوری ابراهیم رئیسی موکول کرده اند.

وی افزود: تیم مذاکرات ایران در تهران است و این احتمال وجود دارد ابراهیم رئیسی با توجه به پیشینه جریان حامی خود مواضع سرسختانه تری در مذاکرات داشته باشد.

رئیس برنامه خلع سلاح، کنترل سلاح و عدم اشاعه موسسه صلح استکهلم(سیپری) تأکید کرد: این احتمال که رئیسی با جریانی که رویکرد منفی به برجام دارند همراه شود وجود دارد.

طارق رئوف در ادامه تصریح کرد: ایالات متحده دریافته است که قراردادها/ توافق نامه های جدید ایران با چین و روسیه، افزایش صادرات نفت، شکست و اضمحلال آمریکا در افغانستان دستش مقابل ایران ضعیف شده است.

وی یادآور شد: افزایش گزینه های ایران و پیشرفت مداوم در برنامه هسته ای خود با وجود تحریم ها و خرابکاری اسرائیل(از سرقت اسناد گرفته تا ترور دانشمندان هسته ای و خرابکاری در تاسیسات هسته ای ایران) پیش رفته است.

وی افزود: یعنی همه این اقدامات نتوانسته مانع پیشرفت برنامه هسته ای ایران شود و ایران با پیشرفت در این برنامه دست بالایی مقابل امریکا پیدا کرده است.

رئوف تأکید کرد: میلیاردها دلار دارایی مالی ایران پس از انقلاب ایران در سال ۱۹۷۹ توسط ایالات متحده توقیف شده است.

مشاور پیشین هسته ای کشور کانادا در ادامه گفت: زندانیانی از آمریکا، انگلستان و متحدانشان در ایران وجود دارد که برگ برنده ای به ایران در مذاکرات می دهد.

وی در ادامه گفت: اکنون همه طرفها باید کارت خود را به خوبی بازی کنند و به راه حلی که منافع عادلانه ، متعادل و برابر برای همه باشد دست یابند.

رئیس سابق بخش امنیت سیاسی و شفاف سازی آژانس بین المللی انرژی اتمی در پایان تأکید کرد: آنچه که از گذشته می توان درس گرفت این است که منع گسترش سلاح های هسته ای و تحریم های مالی موثر نیستند و هرگز هم موثر نبوده اند. فقط مردم از این تحریمها رنج می برند. ایالات متحده/ اتحادیه اروپا باید تحریمها که سیاستی غیر مسئولانه است را متوقف کنند.

کد خبر: ۹۹٬۶۳۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha