۲۷ تیر ۱۴۰۰ - ۱۹:۴۳
 دولت آینده باید ترمز بانک‌ها در سفته بازی بکشد
کارشناس مسائل اقتصادی:

دولت آینده باید ترمز بانک‌ها در سفته بازی بکشد

ظاهری، کارشناس مسائل اقتصادی گفت: یکی از مهمترین اقداماتی که دولت آینده باید انجام دهد کشیدن ترمز بانک ها است و این مسئله برای بانک‌های خصوصی اولویت دارد.

به گزارش بازار، ارسلان ظاهری با اشاره به شاخص‌های اقتصادی گفت: آمارها نشان می دهد از ابتدای دهه ۹۰ شکاف نگران‌کننده‌ ای بین رشد نقدینگی و رشد تولید در اقتصاد ایران رخ داده است. در این یک دهه نقدینگی به شدت رشد کرده است، به طوری که بر اساس آمار، سال گذشته شاهد افزایش ۴۰ درصدی نقدینگی بوده‌ ایم در حالی که در آن سال رشد تولید صفر بوده است.

وی با بیان اینکه در اقتصادهای سالم رشد نقدینگی برابر با رشد تولید است، بیان کرد: وقتی نقدینگی ۴۰ درصد رشد می کند اما تولید درجا می ‌زند یعنی یک جای کار اقتصاد می لنگد و اقتصاد دچار خونریزی درونی است، زیرا منابع به سمت تولید هدایت نمی شود. مهم ترین نهادی که منابع را به سمت تولید هدایت می‌کند در ایران بانک ها هستند چون اقتصاد کشورمان بانک محور است.

این کارشناس مسائل اقتصادی با تصریح بر این موضوع که برای رسیدن به اهداف کلان کشور در حوزه اقتصادی نیازمند یک استراتژی هستیم، اظهار کرد: رشد درون زا و برون نگر همان استراتژی اقتصادی است که رهبر معظم انقلاب در قالب اقتصاد مقاومتی آن را مطرح کرده ‌اند. برای رسیدن به این هدف نیاز داریم تولید رونق پیدا کند و سفته بازی از رونق بیفتد که این موضوع را رئیس جمهور منتخب نیز به درستی در برنامه‌ های اقتصادی خود مطرح کردند.

ظاهری بانک ها را یکی از مهم ترین نهاد ها رونق رونق تولید معرفی کرد و گفت: در سال گذشته کمی بیش از بودجه کل کشور منابع در اختیار بانک ها بوده است که متاسفانه تحت عنوان تسهیلات به مردم پرداخت نشده است در حالی که این سپرده ها توسط خود مردم در اختیار بانک ‌ها قرار گرفته است. بیش از ۶۸۰ هزار میلیارد وجه کشور در اختیار بانک ‌ها قرار داشت در حالی که بودجه عمومی کشور در سال گذشته ۵۸۰ هزار میلیارد تومان بود. بانک ها متاسفانه این حجم از نقدینگی را به سمت سفته بازی و خرید و فروش طلا، مسکن، ملک و ارز می برند.

وی افزود: بانک ها در فصل سوم سال ۱۳۹۷ بیشترین منابع را به سمت مسکن و ساختمان برده اند و آمارها نشان می‌دهد اعتباراتی که بانک ‌ها به این بازار برده ‌اند بیش از دو برابر افزایش یافته است. از همان زمان نیز جهش قیمت مسکن آغاز می شود در حالی که این اعتبارات را باید به سمت تولید می بردند.

این کارشناس مسائل اقتصادی با تاکید بر اینکه باید ترمز بانک ‌ها را در سفته بازی کشید، عنوان کرد: بدون تردید یکی از مهم ترین اقداماتی که دولت آینده باید انجام دهد همین کار است و این مسئله برای بانک ‌های خصوصی اولویت دارد زیرا ۶۰ درصد اعتباراتی که به جای پرداخت تسهیلات وارد سفته ‌بازی شده است توسط بانک های خصوصی بوده است.

کد خبر: ۹۹٬۵۴۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha