۲۶ تیر ۱۴۰۰ - ۰۷:۱۷
وعده دولتمردان برای احداث تصفیه‌خانه فاضلاب آذرشهر محقق نشد| ۶سال انتظار و تنها ۴۰درصد پیشرفت فیزیکی
بازار گزارش می‌دهد؛

وعده دولتمردان برای احداث تصفیه‌خانه فاضلاب آذرشهر محقق نشد| ۶سال انتظار و تنها ۴۰درصد پیشرفت فیزیکی

آذرشهر- عملیات احداث تصفیه‌خانه فاضلاب آذرشهر به عنوان یکی از وعده های دولت حسن روحانی از سال ۹۴ آغاز شد و در ماه های اخیر به دلیل عدم تزریق منابع مالی به این پروژه شاهد تعطیلی روند اجرای آن هستیم.

بازار؛ گروه استان ها: شهرستان آذرشهر با حدود ۱۲۰ هزار نفر جمعیت در ۳۰ کیلومتری تبریز واقع شده و یکی از مناطق مهم آذربایجان شرقی محسوب می شود چراکه این شهرستان یکی از قطب های صنعتی، کشاورزی، اقتصادی و دامپروری استان است.

با این وجود این شهرستان از داشتن زیرساخت‌های مختلفی از جمله در بخش آب و فاضلاب محروم است، نمونه این موارد عدم وجود تصفیه خانه فاضلاب و شبکه هدایت فاضلاب در این منطقه است.

عملیات اجرایی تصفیه‌خانه فاضلاب آذرشهر دی ماه سال ۱۳۹۴ با حضور استاندار وقت آذربایجان شرقی و دبیر کارگروه ملی احیای دریاچه ارومیه آغاز و این تصفیه‌خانه در سه کیلومتری غرب آذرشهر در زمینی به مساحت ۳.۴ هکتار کلنگ زنی شد.

طبق وعده دولتمردان تدبیر و امید قرار بود این پروژه در مدت دو سال احداث شود و پس از بهره‌برداری ۴۸ هزار نفر از مردم منطقه را تحت پوشش قرار دهد ولی اکنون با گذشت شش سال هنوز این پروژه نیمه تمام است

با اینکه طبق وعده دولتمردان تدبیر و امید قرار بود این پروژه در مدت دو سال احداث شود و پس از بهره‌برداری ۴۸ هزار نفر از مردم منطقه را تحت پوشش قرار دهد ولی اکنون با گذشت شش سال هنوز این پروژه نیمه تمام است و طبق گفته مسئولان امر فقط ۴۰ درصد پیشرفت فیزیکی در این شش سال داشته است.

هدایت فاضلاب مسکن مهر آذرشهر به کانال های آب
به دلیل نبود زیرساخت های لازم فاضلاب شهری برخی از واحدهای مسکن مهر آذرشهر نیز به کانال های آب هدایت می شود که می تواند اثرات جبران ناپذیری به سفره های زیرزمینی و سلامت محصولات کشاورزی این منطقه وارد سازد.

به عنوان مثال در محدوده فرمانداری شهرستان آذرشهر فاضلاب برخی واحدهای مسکن مهر به کانال های آب هدایت می شود.

وعده دولتمردان برای احداث تصفیه‌خانه فاضلاب آذرشهر محقق نشد| ۶سال انتظار و تنها ۴۰درصد پیشرفت فیزیکی

قرار بود با اجرای طرح تصفیه خانه و احداث شبکه فاضلاب علاوه بر جمع‌آوری و دفع بهداشتی فاضلاب و بهبود بهداشت عمومی در آذرشهر، بخشی از آب مورد نیاز برای احیای دریاچه ارومیه نیز از محل پساب تولیدی تأمین شود که وعده دولتمردان تدبیر و امید محقق نشد.

گفتنی است ظرفیت تصفیه‌خانه فاضلاب آذرشهر ۸۱۱۲ مترمکعب در شبانه‌روز بوده که فرایند تصفیه در آن به روش SBR انجام می‌شود و در این روش، پساب خروجی می‌تواند در بخش کشاورزی نیز مورد استفاده قرار گیرد.

روند اجرای پروژه کند پیش می رود
رئیس شبکه آب و فاضلاب شهرستان آذرشهر در گفتگو با خبرنگار بازار گفت: احداث تصفیه خانه فاضلاب آذرشهر تنها ۴۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد که متاسفانه طی سه سال اخیر تخصیص اعتبار به این پروژه مهم و ملی در حد صفر بوده است.

احداث تصفیه خانه فاضلاب آذرشهر تنها ۴۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد که متاسفانه طی سه سال اخیر تخصیص اعتبار به این پروژه مهم و ملی در حد صفر بوده است

مختار رحیمی با بیان اینکه روند اجرای این پروژه کند پیش می رود، ادامه داد: امیدواریم مسئولان استانی و کشوری نگاه ویژه ای به پروژه احداث تصفیه خانه فاضلاب آذرشهر داشته باشند.

رحیمی سپس افزود: پروژه شبکه جمع آوری فاضلاب نیز هم اکنون ۳۵ درصد پیشرفت فیزیکی دارد و دو پیمانکار در سطح شهر و واحدهای مسکن مهر فعال هستند و تلاش می کنیم تا هرچه زودتر این پروژه به بهره برداری برسد. پیشرفت فیزیکی خط انتقال فاضلاب آذرشهر نیز ۶۰ درصد است.

گفتنی است اعتبار پیش‌بینی شده برای این طرح ۳۰۰ میلیارد ریال اعلام شده بود که از محل اعتبارات احیای دریاچه ارومیه و همچنین درآمدهای عمومی و منابع داخلی شرکت آب و فاضلاب آذربایجان شرقی قرار بود تأمین شود ولی با انحلال ستاد احیای دریاچه ارومیه عملا اعتباری به این پروژه در شهرستان آذرشهر تخصیص پیدا نکرد.

وعده دولتمردان برای احداث تصفیه‌خانه فاضلاب آذرشهر محقق نشد| ۶سال انتظار و تنها ۴۰درصد پیشرفت فیزیکی

تصویب اعتبار برای تصفیه خانه در بودجه سال ۱۴۰۰
نماینده مردم تبریز، آذرشهر و اسکو در مجلس شورای اسلامی نیز از بی توجهی دولت به طرح فاضلاب شهرستان آذرشهر انتقاد کرد و گفت: در بودجه سال ۱۴۰۰ مبلغ ۱۷۵ میلیارد ریال برای فاضلاب آذرسهر تصویب شده است.

روح الله متفکرآزاد افزود: با وجود تصویب اعتبار در بودجه سالانه توسط مجلس شورای اسلامی، متاسفانه در سال‌های اخیر هیچ گونه اعتباری از طرف دولت برای پروژه فاضلاب و تصفیه خانه آذرشهر اختصاص نیافته است.

وی با بیان اینکه عملیات اجرایی شبکه فاضلاب آذرشهر از سال ۸۷ آغاز شده است و تابه حال فقط ۳۵ درصد پیشرفت فیزیکی دارد، گفت: به دلیل نبود شبکه فاضلاب و تصفیه خانه مشکلات بهداشتی و زیست محیطی زیادی در سهرستان آذرشهر به وجود آمده است.

وضعیت وخیم تر پروژه شبکه فاضلاب آذرشهر
یکی دیگر از پروژه های مهم آذرشهر که نیمه تمام بوده، احداث شبکه هدایت فاضلاب است که در طول ۱۳ سال گذشته تنها ۳۵ درصد پیشرفت فیزیکی دارد.

عدم تخصیص اعتبار چندین ساله به پروژه تصفیه خانه فاضلاب آذرشهر باعث سرعت پایین روند اجرای این طرح شده است. طبق اعلام مسئولان محلی در طول ۴ سال گذشته هیچ اعتبار عمرانی به پروژه تصفیه خانه فاضلاب آذرشهر تخصیص داده نشده است.

شبکه فاضلاب شهرستان عجب شیر همزمان با آذرشهر آغاز شده و از سال ۹۰ به صورت کامل افتتاح و به بهره برداری رسیده است

با اینکه احداث شبکه فاضلاب آذرشهر از سال ۸۷ شروع شده و تنها ۳۵ درصد پیشرفت فیزیکی دارد ولی شبکه فاضلاب شهرستان عجب شیر همزمان با آذرشهر آغاز شده و از سال ۹۰ به صورت کامل افتتاح و به بهره برداری رسیده است.

وعده دولتمردان برای احداث تصفیه‌خانه فاضلاب آذرشهر محقق نشد| ۶سال انتظار و تنها ۴۰درصد پیشرفت فیزیکی

پاسکاری پروژه به نمایندگان مجلس
مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب آذربایجان شرقی در خصوص پروژه تصفیه خانه آذرشهر گفت: اعتبار پروژه تصفیه خانه آذرشهر از محل ستاد احیای دریاچه ارومیه تأمین می‌شد که چند سالی است اعتبار این ستاد قطع شده و در نتیجه اعتباری به این پروژه تخصیص نیافته است.

علیرضا ایمانلو سپس با تاکید بر ضرورت پیگیری نمایندگان مجلس برای تأمین اعتبار مورد نیاز برای احداث پروژه تصفیه خانه آذرشهر افزود: در صورت تکمیل تصفیه خانه، اتمام شبکه فاضلاب آذرشهر با همکاری مردم به آسانی امکان پذیر خواهد بود.

وی ادامه داد: اگر تصفیه خانه سر و سامان بگیرد و به پایان برسد مشکلی در احداث شبکه فاضلاب نداریم. مشکل اصلی تصفیه خانه نبود اعتبار لازم است.

ایمانلو در خصوص دلیل اجرا نشدن پروژه شبکه فاضلاب آذرشهر نیز گفت: دلیلی که باعث کندی روند اجرای پروژه شبکه فاضلاب می‌شود این است که اگر شبکه به پایان برسد جایی برای انتقال فاضلاب در تصفیه خانه نداریم و برای همین باید ابتدا تصفیه خانه به پایان برسد.

وی با بیان اینکه شبکه فاضلاب سرمایه‌ای ملی است، گفت: در ۱۴ شهر استان شبکه فاضلاب داریم و اگر دولت منابع مورد نیاز را تخصیص دهد با تکمیل شبکه‌های باقیمانده گام مهمی در جهت احیای دریاچه ارومیه بر می‌داریم.

با تمام این اوصاف امیدواریم مسئولان استانی و شهرستانی و همچنین نمایندگان مجلس تلاش جدی برای تخصیص اعتبار به این پروژه نیمه تمام داشته باشند تا مشکل زیست محیطی منطقه برطرف شود.

کد خبر: ۹۹٬۲۰۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha