۲۶ تیر ۱۴۰۰ - ۰۶:۲۵
کارآفرینان ایلامی نیازمند حمایت| عدم استفاده از ظرفیت‌های بومی برای تولید ثروت
بازار گزارش می‌دهد؛

کارآفرینان ایلامی نیازمند حمایت| عدم استفاده از ظرفیت‌های بومی برای تولید ثروت

ایلام- ظرفیت‌های بومی زیادی برای تولید ثروت در استان ایلام وجود دارد اما دلایل متعددی از جمله عدم حمایت مسئولان باعث شده کارآفرینان استان از این ظرفیت‌ها کمتر استفاده کنند.

بازار؛ گروه استان‌ها: پارک های علم و فناوری امروز در کشور توسعه پیدا کرده اند، مراکزی که به وسیله متخصصین حرفه‌ای اداره می‌شوند و هدف اصلی آنها نیز تولید ثروت در جامعه با استفاده از فناوری های نوین است.

این پارک ها از طریق تشویق و ارتقای فرهنگ نوآوری و افزایش قدرت رقابت در بین شرکت‌ها و موسساتی که متکی بر علم هستند، جریان دانش و فناوری را در بین دانشگاه‌ها و مراکز توسعه، شرکت‌های خصوصی و بازار ایجاد و به رشد شرکت‌های متکی بر نوآوری از طریق مراکز رشد کمک می کند.

مشکلات سد راه کارآفرینان ایلامی
یکی از کارآفرینان استان ایلام که در عرصه رباتیک فعالیت دارد، در گفتگو با خبرنگار بازار اظهار داشت: از سال ۹۰ در زمینه ربات و رباتیک فعالیت و تدریس دارم، این بخش در قالب بحث به نام برنامه نویسی ای. وی. آر است که معمولاً در دانشگاه‌ها و آموزشگاه مورد تدریس قرار می گیرد.

محمد نادری افزود: در این زمینه همه ساله مسابقات مختلفی در سطوح مختلف شهرستانی، استانی و کشوری و نیز مسابقات جهانی برگزار می‌شود.

 کارآفرینی و کارهای خلاق در استان ایلام نیازمند فرهنگ سازی در استان است،  معمولاً در بسیاری بخش های استان کارآفرینی با کندی پیش می رود

وی ادامه داد: به نظر من کارآفرینی یک نوع موفقیت محسوب می‌شود، اولین پله و اولین قدم آن اعتماد به نفس و ایمانی که شخص می‌تواند به خود داشته باشد.

کارآفرینان ایلامی نیازمند حمایت/ عدم استفاده از ظرفیت‌های بومی برای تولید ثروت

نادری اضافه کرد: همیشه یک سری موانع روبروی کارآفرینان است، مخصوصاً اگر جوامع کوچک‌تر باشند این مسائل به نسبت بیشتر می‌شود.

این کارآفرین ایلامی تصریح کرد: مسئولان می‌توانند موانع زیادی را از سد راه کارآفرینان بردارند، به عنوان مثال کارآفرینان برای گرفتن یک وام معمولی بسیار دردسر می کشند، زمانی که یک کارآفرین به جامعه خدمت می‌کند جامعه هم باید به آن کمک کند، بنابراین انتظار است مسئولان حداقل‌ وام‌هایی با درصدهای کمتر و با دوندگی‌های کمتر در اختیار کارآفرینان قرار دهند که قطعا باعث پیشرفت جامعه می شود.

کاغذبازی های اداری در استان ایلام
وی عنوان کرد: در استان ایلام جوانان زیادی هستند که می‌خواهند کارآفرینی و کارهای نو را شروع کنند، البته بیشتر متکی به حمایت خودشان هستند چون در جامعه با موانع و بسیاری مشکلات روبه رو هستند.

نادری افزود: استان ایلام دچار ضعف‌های زیادی است، یکی از مهمترین بخش هایی که مانع کار کارآفرینان در استان می شود، کاغذبازی های اداری است.

وی ادامه داد: کارآفرینی و کارهای خلاق در استان ایلام نیازمند فرهنگ سازی در استان است،  معمولاً در بسیاری بخش های استان کارآفرینی با کندی پیش می رود.

خدمات پارک علم و فناوری به صاحبان ایده
مدیر موسسات و بازاریابی پارک علم و فناوری ایلام در گفتگو با خبرنگار بازار اظهار داشت: امروزه پارک‌های علمی، تحقیاتی و فناوری نقش بسیار عمده‌ای در پیشبرد اقتصاد جهان دارند.

 هم اکنون در پارک علم و فناوری استان دسته بندی خاصی نیز صورت گرفته و برای تمامی اقشار خدمات ارائه می‌شود

زهره معتمدی نیا افزود: پارک‌های علم و فناوری علاوه بر امکان فعالیت شرکت‌های کوچک و متوسط دانش محور و کارآفرین در یک محیط اقتصادی، بستر لازم را برای انتقال و توسعه فناوری، تولید با ارزش افزوده بالا، جذب سرمایه گذاری‌های خارجی و ورود کارآفرینان و واحدهای صنعتی به بازارهای جهانی را فراهم می‌کند.

کارآفرینان ایلامی نیازمند حمایت/ عدم استفاده از ظرفیت‌های بومی برای تولید ثروت

وی گفت: یک سری خدمات در پارک‌های علم و فناوری برای افراد صاحب ایده، جوانان و نخبگان ارائه می‌شود که از جمله این خدمات شامل خدمات اسکان, دسترسی به تلفن و دورنگار، امکان استفاده از اتاق‌های کنفرانس و همچنین تجهیزات سمعی و بصری، اینترنت، نرم افزارهای مهندسی، مراکز اطلاع رسانی، خدمات مشاوره و آموزشی، حمایت‌های مالی از طرح‌ها، شناسایی منابع مالی، جذب سرمایه گذاران است.

معتمدی نیا ادامه داد: پارک علم و فناوری ایلام از افراد و جوانان صاحب ایده و خلاق حمایت می کند، صاحبان ایده می توانند به پارک علم و فناوری مراجعه  و از خدمات مادی و معنوی این پارک برخوردار شوند.

مدیر موسسات و بازاریابی پارک علم و فناوری ایلام گفت: هم اکنون در پارک علم و فناوری استان دسته بندی خاصی نیز صورت گرفته و برای تمامی اقشار خدمات ارائه می‌شود.

وی افزود: در مرکز نوآوری پارک علم و فناوری خدمات آموزشی، مشاوره‌ای و تخصصی به دانش آموزان، دانشجویان و بانوان صورت می‌گیرد، در مرکز رشد نیز برای افراد و جوانان صاحب ایده و خلاق حمایت‌های مادی و معنوی صورت می‌گیرد.

برنامه‌های تسهیل گری کسب و کار و کارآفرینی برای بانوان ایلامی
مدیر موسسات و بازاریابی پارک علم و فناوری ایلام ادامه داد: به طورکلی پارک علم و فناوری یک نهاد حمایتی و تسهیل گر است و حمایت‌های آن شامل تمام اقشار جامعه می‌شود.

معتمدی نیا عنوان کرد: برنامه ریزی های ویژه ای برای حمایت افراد صاحب ایده و خلاق صورت گرفته، در مرکز نوآوری برای دانش آموزان با توجه به شرایط کرونایی و مسائل مبتلا به آن برنامه‌های آموزشی برای دانش آموزان در نظر گرفته شده است.

مدیر موسسات و بازاریابی پارک علم و فناوری ایلام اضافه کرد: همچنین دوره‌های کارآموزی و کارورزی دانشجویان در پارک علم و فناوری برقرار است که می توانند در زمینه شتاب دهنده‌ها فعالیت داشته باشند.

وی تصریح کرد: برای بانوان نیز برنامه‌های تسهیل گری کسب و کار و کارآفرینی راه اندازی شده که با نهادهای مختلفی از جمله دفتر زنان و خانواده استانداری، کمیته امداد امام خمینی (ره) در این زمینه نیز تفاهم نامه همکاری منعقد شده است.

معتمدی نیا افزود: برای شرکت‌های فناور و دانش بنیان نیز به فراخور شرایطی که وجود داشته با نهادها و ادارات ذیربط برنامه‌های وجود دارد و همگی در راستای تسهیل شرایط شرکت‌ها است و اینکه بتوانند در راستای پیشبرد امور آنها تا جایی که امکان پذیر است به بهترین شکل ممکن فعالیت خود را پیش ببرند.

لزوم استفاده از ظرفیت های بومی برای تولید ثروت
مدیر موسسات و بازاریابی پارک علم و فناوری ایلام افزود: استان ایلام به رغم برخورداری از مزیت‌های نسبی متعدد از جمله کشاورزی چهار فصل، وجود گونه‌های خاص گیاهان دارویی، منابع عظیم نفت و گاز و همچنین پتانسیل بالای گردشگری، صنایع دستی، وجود جوانان خلاق و تحصیل کرده دانشگاهی اما عملاً هنوز همپای فضای پیشرفت عمومی کشور، رشد و توسعه در استان ایجاد نشده است.

پارک علم و فناوری ایلام با تدوین برنامه‌های هدفمند درنظر دارد با همراهی و همدلی جوانان مستعد و اندیشمند و حمایت مدیران خردمند و دلسوز استان جایگاه خود را در عرصه علم و فناوری تثبیت کند و به عنوان کریدور اصلی بین المللی صادرات محصولات فناورانه غرب کشور بتواند خود را مطرح کند

معتمدی نیا اضافه کرد: به همین دلیل نقش پارک علم و فناوری به عنوان یکی از ارکان توسعه اقتصادی دانش محور برای بسترسازی رشد و ظهور نوآوری و کارآفرینی مبتنی بر فناوری در استان از اهمیت بالایی برخوردار است.

وی بیان داشت: به همین دلیل پارک علم و فناوری ایلام بر جامعه دانشگاهی و جوانان متخصص استان تمرکز کرده و با نهادها و سازمان‌های موثر نیز تفاهم نامه های منعقد کرده تا  مسیر روشنی برای تجاری سازی علم و فناوری، شکوفایی، تحقق اقتصاد مقاومتی، توسعه اقتصاد دانش بنیان و نیز بهبود وضعیت اشتغال جوانان و تحصیل کرده در استان ترسیم شود.

وی افزود: پارک علم و فناوری ایلام در راستای اهداف بالا دستی خود و نقشه جامعه کشور و نیز چشم انداز ۱۴۰۴ جمهوری اسلامی ایران با تدوین برنامه‌های هدفمند درنظر دارد با همراهی و همدلی جوانان مستعد و اندیشمند و حمایت مدیران خردمند و دلسوز استان جایگاه خود را در عرصه علم و فناوری تثبیت کند و به عنوان کریدور اصلی بین المللی صادرات محصولات فناورانه غرب کشور بتواند خود را مطرح کند.

استان ایلام از محروم ترین مناطق کشور است، ظرفیت های زیادی در این استان وجود دارد و می توان با ایجاد شرکت های دانش بنیان توسط جوانان خلاق نسبت به تولید ثروت و ایجاد شغل اقدام کرد.

تولید ثروت نیازمند حمایت از کارآفرینی و شرکت های دانش های بنیان است، قطعا باید راه برای حضور کارآفرینی در استان هموار کرد تا این استان از محرومیت خارج شود.

کد خبر: ۹۹٬۱۷۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha