اعزام ناوگان های «رباتیک» مبتنی بر هوش مصنوعی برای پاکسازی اقیانوس ها
«بازار» گزارش می دهد

اعزام ناوگان های «رباتیک» مبتنی بر هوش مصنوعی برای پاکسازی اقیانوس ها

کمپانی ClearBot و Razer رباتی را طراحی کرده اندکه قادر است زباله های سطح اقیانوس ها را جمع آوری کند؛ این ربات از انرژی خورشیدی تغذیه می کند و در یک چرخش بیش از ۲۵۰ لیتر زباله را در خود جای می دهد.

به گزارش بازار،   استارتاپ  ClearBot در روز جهانی اقیانوس ها از اولین ربات مبتنی بر هوش مصنوعی خود رونمایی کرد؛ این ربات قرار است در یک مانور بلند مدت و به صورت خودکار و بدون ایجاد مزاحمت در حیات وحش، تمامی پلاستیک های رها شده در دریاها و اقیانوس ها را جمع آوری کند. این فناوری با همکاری Razer که یکی از بزرگترین شرکت های فعال در حوزه محیط زیست می باشد، تولید شده است.

گفتنی است، ماموریت این ربات ها چند گانه خواهد بود به گونه ای که در مراحل اولیه  با استفاده از دوربین های  داخلی و الگوریتم‌های هوش مصنوعی خود زباله‌های مختلف  را شناسایی می کند و سپس در مقیاس انبوه جمع آوری می کند؛  علاوه بر این کلیربات اطلاعاتی درباره مواد جمع‌آوری شده نیز گردآوری می‌کند که این اطلاعات می‌توانند در تغییر رویکرد دولت‌ها و شرکت‌های بزرگ در سراسر جهان کمک کننده باشند.

 ماموریت این ربات ها چند گانه خواهد بود به گونه ای که در مراحل اولیه  با استفاده از دوربین های  داخلی و الگوریتم‌های هوش مصنوعی خود زباله‌های مختلف  را شناسایی می کند و سپس در مقیاس انبوه جمع آوری می کند

پاترشیا لیو که مدیریت کمپانی Razer را بر عهده دارد در این خصوص گفت : سالانه بیش از ۱۱ میلیون تن پلاستیک به اقیانوس ها سر ازیر می شوند؛ اگر چه برای پاکسازی این محیط ها  موسسات متعددی مشغول به فعالیت هستند اما به نظر می رسد تلاش آنها به میزان مطلوبی نتیجه بخش نیست چرا که هر کدام از فناوری های تاریخ دار با هزینه بسیار بالا استفاده می کنند که در بلند مدت کارایی چندانی نخواهند داشت.

 کلیربات اطلاعاتی درباره مواد جمع‌آوری شده نیز گردآوری می‌کند که این اطلاعات می‌توانند در تغییر رویکرد دولت‌ها و شرکت‌های بزرگ در سراسر جهان کمک کننده باشند

وی افزود: خوشبختانه همکاری تیم ClearBot  و Razer به یک نتیجه بسیار آینده نگرانه ختم شد که پاکسازی سطح دریاها و اقیانوس ها را به صورت انبوه و در کمترین زمان ممکن می سازد؛ این فناوری مبتنی بر هوش مصنوعی است که با اتخاذ رویکردهای GogreenwithRazer# پا به عرصه گذاشته اند. این ربات به طور کلی قادر است  روزانه حداکثر یک تن زباله جمع‌آوری کرده و همزمان ۲۵۰ لیتر (۵۳ گالن) زباله را نیز در داخل خود نگهداری کند.

این ربات که کاملا خود ران است می تواند در عرض هشت ساعت مساحتی حدود یک کیلومتر مربع را پاکسازی کند؛  هنگامی که سطل زباله آن پر شده یا باتری ربات رو به اتمام است ربات به ایستگاه متصل مرکزی مراجعه می کند و ذخیره زباله های جمع آوری خود را تخلیه می کندو دوباره به مسیر فعالیت خود باز می گردد. همچنین، کلیر بوت از یک باتری قابل شارژ تغذیه می کند که از انرژی خورشیدی بهره گرفته است و قادر است با یک بار شارژ کامل بیش از ۴۸ ساعت فعالیت پاکسازی انجام دهد.

این ربات که کاملا خود ران است می تواند در عرض هشت ساعت مساحتی حدود یک کیلومتر مربع را پاکسازی کند؛  هنگامی که سطل زباله آن پر شده یا باتری ربات رو به اتمام است ربات به ایستگاه متصل مرکزی مراجعه می کند و ذخیره زباله های جمع آوری خود را تخلیه می کندو دوباره به مسیر فعالیت خود باز می گردد

لازم به ذکر است، این ربات ها را می توان از راه دور هم کنترل کرد اما مهم ترین مزیت آنها  عملکرد خودکار است که  هم می‌توانند به یک منطقه از پیش تعیین شده رفته و بازگردنند و هم می‌توانند طی مسیر از سیستم بینایی رایانه‌ای یکپارچه خود برای یافتن پلاستیک‌های شناور استفاده کنند. در کل در هر دو حالت زباله وارد بخش باز ربات شده و درون یک سطل زباله که داخل آن ربات تعبیه شده، جمع آوری می‌شود.

البته، کمپانی ClearBot در نظر دارد تعداد این ربات ها را به انبوه برساند و از طریق کشتی های اقیانوس پیما، ناوگان های متعددی را به دورترین نقاط دنیا ارسال کند تا تمامی زباله دانی های اقیانوسی دور دست نیز پاکسازی شوند.

کد خبر: ۹۹٬۰۶۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha