آمار دقیقی از قاچاق پوشاک وجود ندارد| کاهش راندمان تولید با قطع برق
نایب رئیس اتحادیه تولید و صادرات نساجی و پوشاک:

آمار دقیقی از قاچاق پوشاک وجود ندارد| کاهش راندمان تولید با قطع برق

نایب رئیس اتحادیه تولید و صادرات نساجی و پوشاک گفت: آمار دقیقی از تولید و مصرف پوشاک نداریم و تاکنون نهادهای ذیربط در این مورد کار تخصصی انجام نداده و از داده‌های قدیمی استفاده می‌کنند.

به گزارش بازار، مجید نامی در نشست خبری درباره وضعیت تولید صنعت پوشاک با بیان اینکه شناسایی و ردگیری کالاها در سطح عرضه باید پیگیری شود افزود: آمار دقیقی از تولید و مصرف پوشاک نداریم و وزارت صمت نیز بر اساس تُن آمار استخراج می‌کند. همچنین تاکنون نهادهای ذیربط در این مورد کار تخصصی انجام نداده و از داده‌های قدیمی استفاده می‌کنند بنابراین در مورد قاچاق نمی‌توان عدد دقیقی را اعلام کرد.
 
نامی گفت: براساس آمارهای رسمی، تولید پوشاک ۳۸۵ هزارتن در سال و مصرف آن ۵۱۰ هزارتن است.
 
وی ادامه داد: با توجه به تغییر نرخ ارز و کوچک شدن سبد مصرفی خانوار، گردش مالی صنعت پوشاک در سال بین ۶ تا ۸ میلیارد دلار است.
 
نامی افزود: با توجه به کاهش قدرت خرید مردم و افزایش قیمت مواد اولیه پوشاک، این صنعت با چالش‌های زیادی مواجه است.
 
وی تصریح کرد: در سال ۹۴-۹۵، با بحث هجوم برندهای ترک به داخل کشور مواجه شدیم و در آن زمان با توجه به استقرار دولت جدید، بحث تعرفه ترجیحی و انعقاد قرارداد با ترکیه مطرح شد و همین موضوع باعث افزایش واردات بی رویه پوشاک ترکیه به داخل کشور شد.
 
نائب رئیس اتحادیه تولید و صادرات نساجی با بیان اینکه در سال ۹۹ میانگین صادرات پوشاک کشور ۱۱۳ میلیون دلار بود گفت: در سال ۹۴ بیش از ۹۵ درصد پوشاک کشور به صورت قاچاق تهیه می‌شد که با توجه به پافشاری بخش خصوصی برای ساماندهی واردات، دستورالعمل ساماندهی پوشاک ارائه شد که بر اساس آن راهکارهایی برای ورود برندها و جلوگیری از قاچاق مطرح شد.
 
نامی ادامه داد: اوایل سال ۹۸ واردات پوشاک به طور کلی ممنوع شد که این مسئله به تولید رونق پوشاک در داخل کشور کمک کرد، اما مشکل بزرگی که ما داریم، این است که مزیت نسبی تولید پوشاک در ایران در حال از بین رفتن است.
 
وی گفت: افزایش شدید قیمت مواد اولیه در زنجیره تأمین و تحریم‌ها باعث بروز مشکل در تأمین ماشین‌آلات، قطعات و مواد اولیه این صنعت شده است.
 
نامی بیان کرد: با توجه به افزایش قیمت تمام شده پوشاک در کشور، مواد اولیه در کشور ترکیه ۲۰ تا ۳۰ درصد ارزانتر از ایران است و همین مسئله باعث قاچاق مواد اولیه، پارچه و محصول تمام شده در کشور شده است.

نایب رئیس اتحادیه تولید و صادرات نساجی و پوشاک گفت: در حال حاضر بعد از ممنوعیت واردات و با توجه به نرخ ارز، اگرچه واردات رسمی صورت نمی‌گیرد، اما سایت‌های زیادی به شکل شخصی اقدام به واردات پوشاک از ترکیه و دبی می‌کنند که به راحتی و با کمترین هزینه به کشور وارد می‌شود.
 
وی افزود: با وجود این مشکلات هیچ تولیدکننده‌ای از واردات ناراحت نیست چرا که در برهه‌هایی به افزایش تولید و کیفیت برندهای داخلی نیز منجر می‌شود، اما این شیوه واردات درست نیست.
 
نامی گفت: در سال گذشته وزارت صمت سند راهبردی برای اصلاح ساختار در جهت حمایت از تولید را ارائه داد که این سند در اواخر خرداد امسال رونمایی شد.
 
وی با بیان اینکه یکی از اصلی‌ترین مواد اولیه وارداتی، پنبه است گفت: در سال به ۱۸۰ هزار تن پنبه نیاز داریم که تولید داخل ۶۰ تا ۷۰ هزار تن است، اگرچه پنبه تولید داخل به دلیل مشکلات کیفی، چندان قابل استفاده نیست؛ ازاین‌رو بخش عمده‌ای از واردات مواد اولیه مربوط به پنبه می‌شود.
 
وی افزود: محصولات تریکو ۲۰ درصد و ویسکوز ۱۰۰ درصد وارداتی است، اما پلی‌استر کامل در داخل کشور تولید می‌شود.

نایب رئیس اتحادیه تولید و صادرات نساجی و پوشاک با بیان اینکه در صنعت ریسندگی، تولید نخ و پارچه در کشور با مشکل مواجه هستیم گفت: متأسفانه برای تولید مواد اولیه پوشاک در کشور ظرفیت‌سازی نشده و ما نیاز به واردات داریم، حتی در بخش‌هایی، چون زیپ و دکمه نیز نیاز به واردات داریم چرا که این محصولات با برندهای باکیفیت و الزامات فنی در داخل کشور تولید نمی‌شود و تولیدات در این زمینه کیفیت متوسط رو به پایین و معمولی دارد.

نایب رئیس اتحادیه تولید و صادرات نساجی و پوشاک با اشاره به قطعی برق واحدهای تولیدی و کاهش راندمان تولید گفت: دولت حتی حرفی از حمایت از تولید هم نمی‌زند اگرچه تولید به دلیل قطعی برق کاهش یافته، اما بیمه تأمین اجتماعی حتی یک روز هم به ما تخفیف نمی‌دهد.
 
نامی درباره راه‌اندازی شهر پوشاک گفت: قرار بود در سال ۹۵ شهر پوشاک راه‌اندازی شود که برای آن سند هم تدوین شد، اما هیچ اتفاقی نیفتاد و این سیاست زمین ماند.
 
وی افزود: ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز با برندهای محرز قاچاق مبارزه کرد، اما این مبارزه بسیار محدود بود و اکنون در بازار شاهد پوشاک بنگلادشی و پاکستانی هستیم که با قیمت‌های بسیار نازل در ایران توزیع می‌شود و قبلاً در بنکداری‌ها فروخته می‌شدند، اما امروز به دلیل سخت‌گیری‌ها، بنکدار کالای ایرانی را در ویترین می‌گذارد، اما در زیرزمین کالای خارجی را می‌فروشد.
 
نایب رئیس اتحادیه تولید و صادرات نساجی و پوشاک تصریح کرد: به دلیل محدودیت‌های بانکی و عدم گشایش LC نمی‌توان در حوزه صادرات کار کرد. در حال حاضر تجار کشورهای همسایه به ایران می‌آیند و پوشاک و فرش ماشینی را به صورت ریالی خریداری می‌کنند و خودشان به کشورهای دیگر می‌فروشند؛ این موضوع در بخش صادرات ما لحاظ نمی‌شود.
 
نایب رئیس اتحادیه تولید و صادرات نساجی و پوشاک با اشاره به اینکه تولید در داخل کشور بسیار سخت است، گفت: هیچ‌گونه حمایتی از تولید داخل نمی‌شود و فقط موانع روز به روز بیشتر می‌شود.

کد خبر: ۹۸٬۵۸۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha