۲۱ تیر ۱۴۰۰ - ۱۷:۲۶
آیا بانک مرکزی مانع تکمیل پروژه‌های نیروگاهی برق شد؟
وزیر نیرو به معاون اول رئیس‌جمهور نامه نوشت؛

آیا بانک مرکزی مانع تکمیل پروژه‌های نیروگاهی برق شد؟

وزیر نیرو، در نامه‌ای به معاون اول رئیس‌جمهور عنوان کرد که به دنبال تاخیر پرداخت صورت وضعیت ۱۱ پروژه‌ نیروگاهی با ظرفیت ۲۸۰۰ مگاوات برق توسط بانک مرکزی، این نیروگاه‌ها نتوانسته‌اند وارد مدار شوند.

به گزارش بازار به نقل از اتاق تهران، وزیر نیرو، طی نامه‌ای به معاون اول رئیس‌جمهوری با اشاره به نام تعدادی از طرح‌های نیروگاهی سرمایه‌گذاری شده اعلام کرده است که سرمایه‌گذاران از تسهیلات صندوق توسعه ملی جهت پیشبرد عملیات ساخت واحد نیروگاهی خود استفاده می‌کرده‌اند اما مدتی است با عدم پرداخت صورت‌وضعیت‌های خود از سوی بانک مرکزی مواجه هستند. جالب اینکه در این نامه‌آمده است تعدادی از این نیروگاه‌ها باید قبل از دوره اوج بار جاری وارد مدار می‌شدند که این امر محقق نشده است.

رضا اردکانیان در ادامه با اشاره به اهمیت و اولویت تکمیل این پروژه‌ها در تامین و تولید برق پایدار و جلوگیری از خاموشی‌های احتمالی، درخواست کرده است که بانک مرکزی با قید فوریت در پرداخت صورتحساب‌ها اقدام کند.

 این نامه در حالی ارسال شده که تنش برقی کشور به قیمت باز ایستادن چرخ تولید برخی صنایع بزرگ تا حدودی فروکش کرده است. اواسط هفته گذشته، زمانی که این بحران به اوج رسیده بود، رئیس‌جمهور در جلسه ستاد هماهنگی اقتصادی دولت، به اسحاق جهانگیری، معاون اول خود ماموریت داد تا با تشکیل جلسه‌ ویژه‌ای با حضور دستگاه‌های مختلف، دستورالعمل اجرایی را برای مدیریت این بحران تدوین کند.

 پس از برگزاری این جلسات بود که راهکارهایی چون «تعطیلی صنایعی چون فولاد، پتروشیمی و سیمان»، «تعطیلی یک ماهه ادارات دولتی در روزهای پنجشنبه» و «اختیار تام استانداران درخصوص ساعات کار ادارات دولتی» به عنوان راهکارهای برای مدیریت بحران برق اجرایی شد. جهانگیری البته در برابر رسانه‌ها نیز ظاهر شد و ضمن بیان اینکه فاصله تولید تا مصرف برق حدود ۱۱ هزار مگاوات است، این را هم گفت که امکان افزایش تولید برق به دلیل نبود سرمایه‌گذاری‌های کافی تقریباً غیرممکن است.

البته فعالان بخش خصوصی نظر دیگری دارند. آنها بر این عقیده‌اند که با اندکی تغییر در سیاست‌های دولت، می‌توان سرمایه‌ها را به سمت توسعه صنعت نیروگاهی سوق داد. راهکار فعالان صنعت برق آن است که با بهره‌گیری از ظرفیت‌های فعلی، تکمیل نیروگاه‌های ناتمام و تعمیر واحدهایی موجود و همین طور امکان معامله برق در بورس انرژی می‌توان مساله اختلاف تولید و مصرف برق را تا حدودی پوشش داد. به این طریق که با عرضه برق در بورس انرژی، صاحبان نیروگاه‌ها و نیروگاه‌سازان با دستیابی به منابع مالی، به اتمام نیروگاه‌های نیمه‌تمام یا افزایش راندمان آنها روی آورده و این نیروگاه‌ها را ظرف یک سال آینده وارد مدار ‌کنند. از زاویه‌ای دیگر، صنایع بزرگ مصرف‌کننده انرژی نیز می‌توانند برق مطمئن و بدون قطعی را خریداری کرده و در مقابل، منابع نیز مستقیم به دست سرمایه‌گذار برسد بدون آنکه مانند اکنون بخش عمده‌ای از آن در اختیار دولت قرار گیرد. به بیان دیگر با اصلاح اقتصاد انرژی طی یک سال آینده، میزان خاموشی‌ها تا تابستان آینده به حداقل یا به صفر می‌رسد.

بر اساس آنچه در نامه وزیر نیرو به معاون اول رئیس جمهوری‌ آمده است، تعداد نیروگاه‌های در حال توسعه نیز کم نیست. در نامه‌ای که رضا اردکانیان در روزهای اخیر خطاب به اسحاق جهانگیری ارسال کرده، نام ۱۱ پروژه نیروگاهی در دست احداث با ظرفیتی بیش از ۲۸۰۰ مگاوات در کشور قید شده که با تامین منابع مالی می‌تواند بخشی از کمبود برق در کشور را جبران کند. البته با تکمیل این پروژه‌ها نیز همچنان خلا بزرگی میان تولید و مصرف برق وجود خواهد داشت که به موجب آنچه در این روزها، کارشناسان نیز بر آن صحه گذاشتند، اصلاح اقتصاد انرژی و استفاده از ظرفیت بخش خصوصی می‌تواند این خلا را پر کند.

کد خبر: ۹۸٬۵۷۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha