۳۰ تیر ۱۴۰۰ - ۱۲:۴۴
زیرساخت‌های تجارت الکترونیک در اروند گامی برای توسعه اقتصاد
یادداشت؛

زیرساخت‌های تجارت الکترونیک در اروند گامی برای توسعه اقتصاد

آبادان- فراهم بودن زیرساخت‌ها و حرکت کسب و کارهای منطقه آزاد اروند در راستای تجارت الکترونیک باعث توسعه اقتصادی منطقه می‌شود، این مطلب بخشی از یادداشت سیدعلی موسوی دکتری هوش مصنوعی کامپیوتر است.

سیدعلی موسوی؛ بازار: طی ۱۷ ماهی که از آغاز شیوع ویروس کرونا می‌گذرد ضمن اینکه تهدیدی جدی برای سلامت افراد جامعه به حساب می‌آید و متاسفانه بسیاری از مردم عزیزان خود را از دست داده‌اند اما در این بین بسیاری از کسب و کارها و تجارت دچار تغییرات گسترده‌ای شده‌اند.

طبق آمار ارائه شده بیش از ۵۰ درصد از مردم کاهش درآمد داشته‌اند و ۴۱ درصد از کسب و کارها تعطیل شده‌اند.

کسب و کارهایی که از قبل بر پایه تجارت الکترونیک بنا شده بودند نه تنها کاهش درآمد نداشته‌اند بلکه به دلیل وجود زیرساخت‌های لازم در دوران قبل از کرونا و تغییر رویه تجارت از سنتی به مدرن مبتنی بر شبکه و فناوری اطلاعات جهش چشمگیری در رشد فروش و میزان درآمد داشته‌اند. به صورتی که شرکت‌های بزرگی که از زیرساخت‌های تجارت الکترونیک و فروش آنلاین در بدو راه‌اندازی استفاده می‌کردند رشدی ۴۰۰ تا ۵۰۰ درصدی را تجربه کرده‌اند.

مثلا شرکت‌هایی که بر پایه فروش آنلاین سناریوهای خود را در بدو ورود به دنیای تجارت طراحی کرده بودند در این دوره بسیار موفق عمل کرده‌اند یا آموزشگاه‌هایی که بر پایه غیرحضوری و آنلاین آموزش‌های خود را طراحی کرده بودند به دلیل تجربه بالا در دوران قبل از کرونا در این دوره به دلیل تعطیلی بسیاری از رقبای خود رشد چند درصدی را تجربه کرده‌اند.

طراحی سیستم بازاریابی
در منطقه آزاد اروند (آبادان-خرمشهر) بازرگانان و صاحبان مشاغل، طراحی سیستم بازاریابی خود را باید بر پایه شبکه و تجارت الکترونیک انجام دهند زیرا مزیت‌هایی برای آنها در پی خواهد داشت.

در خصوص مشتریان با توجه به اینکه در دوران کرونا مردم نگران سلامتی خود هستند و سعی می‌کنند کمتر در خارج از منزل تردد کنند سیستم‌های آنلاین در این شرایط محبوب‌ترین روش‌های خرید برای مشتریان هستند چون می‌توانند از منزل و یا محل کار خود به راحتی با یک کلیک مایحتاج خود را خرید کنند.

برای کاهش هزینه‌ها، کسب و کارهای آنلاین نیاز به راه‌اندازی فروشگاه‌های فیزیکی ندارند و می‌توانند به راحتی با راه‌اندازی یک سایت اینترنتی و یک انبار برای ذخیره سازی کالاهای خود و همچنین استخدام نیروی کار کمتر نسبت به فروشگاه‌های فیزیکی که صرفا کارهای دیتا اینترنتی کالاها در سایت و همچنین آماده سازی کالاها برای ارسال را انجام می‌دهند کسب کار خود را با هزینه‌های بسیار کمتری از روش‌های سنتی راه‌اندازی کنند

برای کاهش هزینه‌ها، کسب و کارهای آنلاین نیاز به راه‌اندازی فروشگاه‌های فیزیکی ندارند و می‌توانند به راحتی با راه‌اندازی یک سایت اینترنتی و یک انبار برای ذخیره سازی کالاهای خود و همچنین استخدام نیروی کار کمتر نسبت به فروشگاه‌های فیزیکی که صرفا کارهای دیتا اینترنتی کالاها در سایت و همچنین آماده سازی کالاها برای ارسال را انجام می‌دهند کسب کار خود را با هزینه‌های بسیار کمتری از روش‌های سنتی راه‌اندازی کنند.

زیرساخت‌های تجارت الکترونیک در اروند گامی برای توسعه اقتصاد

کسب و کارهای آنلاین
در خصوص افزایش فروش، کسب و کارهای آنلاین می‌توانند خدمات خود را در سراسر کشور و حتی جهان به مشتریان خود ارائه کنند و با توجه به اینکه محدودیت‌های مکانی برای فروش کالاهای خود ندارند، افزایش مشتریان امری کاملا بدیهی است.

گسترش حوزه تجارت و ترجمه امری مهم است به طوریکه ترجمه یکی از ابزارهایی است که در اینترنت وجود دارد. بنابراین صاحبان کسب و کار نیاز نیست برای هر زبانی وب سایت خود را راه‌اندازی کنند و کافی است یک وب سایت برای محصولات خود راه‌اندازی کرده و مشتری به هر زبانی می‌تواند مشخصات محصول را ترجمه و انتخاب کند.

در حوزه مدیریت محصولات، صاحب کسب و کار می‌تواند سیستم انبارداری و مالی خود را به سیستم وب سایت و یا اپلیکیشن مخصوص سایت خود متصل کند که به صورت اتوماتیک تعداد و قیمت محصولات و سیستم حسابداری خود را مدیریت کند که از افزونگی داده‌ها و تداخل داده‌ها جلوگیری و دیتا اینتری را کاهش دهد.

حرکت بر مدار تکنولوژی
تراکنش فوری نیز مهم است و در سیستم تجارت الکترونیک نیازی به انتظار برای وصول چک‌های مشتری و یا انتقال مبالغ به بانک نیست و در زمان خرید مشتری به صورت آنلاین مبالغ را پرداخت می‌کند و سپس محصول خود را تحویل می‌گیرد.

با توجه به اینکه در حال حاضر استفاده از اینترنت و موبایل‌های هوشمند همه‌گیر شده است و بخشی از مزایای تجارت الکترونیک را دارند امید است بازرگانان شهرهای آبادان و خرمشهر و سایر صاحبان مشاغل برای رونق بیشتر کسب و کارهای منطقه و همچنین اشتغالزایی جوانان مستعد منطقه در حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات، سیستم تجارت الکترونیک را برای مشاغل خود راه‌اندازی کنند

با توجه به اینکه در حال حاضر استفاده از اینترنت و موبایل‌های هوشمند همه‌گیر شده است و بخشی از مزایای تجارت الکترونیک را دارند امید است بازرگانان شهرهای آبادان و خرمشهر و سایر صاحبان مشاغل برای رونق بیشتر کسب و کارهای منطقه و همچنین اشتغالزایی جوانان مستعد منطقه در حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات، سیستم تجارت الکترونیک را برای مشاغل خود راه‌اندازی کنند و از سیستم سنتی به سیستم مدرن تغییر رویه دهند.

اینکه اکثر افراد ساکن در منطقه آزاد اروند از طیف سنی ۱۴ تا ۶۰ سال هستند و همچنین این افراد در زمینه‌های اپلیکیشن‌های تلفن همراه و استفاده از اینترنت به بلوغ الکترونیکی رسیده‌اند پس می‌توان نتیجه گرفت زیرساخت‌های لازم برای اجرای تجارت الکترونیک در منطقه وجود دارد و برای بازرگانان و سایر صاحبان مشاغل استرس جذب مشتری در غالب تجارت الکترونیک وجود ندارد.

از طرف دیگر دیر یا زود منطقه آزاد اروند باید پارک علم و فناوری را در منطقه راه‌اندازی کند و در صورت راه‌اندازی، این پارک زیرساخت‌های لازم برای اجرای سخت افزاری تجارت الکترونیک از جمله (افزایش پهنای باند، پیشرفت شبکه‌های فیبر نوری، راه‌اندازی ایستگاه‌های متمرکز اینترنت و اینترانت) را راه اندازی می‌کند و این امر برای پیشبرد تجارت الکترونیک بسیار موثر خواهد بود.

کد خبر: ۹۸٬۵۶۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha