۲۹ تیر ۱۴۰۰ - ۰۳:۲۸
قوانین یک شبه برهم زننده تعادل بازار محصولات کشاورزی| لزوم فعالیت ۲۴ ساعته گمرکات
در گفت‌وگو با بازار مطرح شد:

قوانین یک شبه برهم زننده تعادل بازار محصولات کشاورزی| لزوم فعالیت ۲۴ ساعته گمرکات

نایب رییس اتحادیه ملی محصولات کشاورزی گفت:، با از میان برداشته شدن تحریم ها رشد ۲۰۰ الی ۳۰۰ درصدی در صادرات محصولات کشاورزی به وجود می آید و به تقویت جایگاه ایران در بازارهای صادراتی می انجامد.

فریده خدادادی؛ بازار: صدراالدین نیاورانی نایب رییس اتحادیه ملی محصولات کشاورزی ایران   اظهار کرد: همیشه در حوزه صادرات برای صادرکنندگان عدم ثابت قیمت ارز مشکل ساز بوده است یعنی نوسانات ناشی از بالا و پایین آمدن قیمت دلار بازار صادراتی صادرکنندگان را بر هم زده و مانع از صادرات محصولات آن ها شده است. 

قوانین یک شبه و برهم خوردن بازار داخلی و صادراتی صادرکنندگان
وی، عدم ثبات سیاست های وزارتخانه های صمت، جهاد کشاورزی و بانک مرکزی را از دیگر مشکلات پیش روی صادرکنندگان محصولات کشاورزی برشمرد و افزود: متاسفانه قوانین یک شبه که صادرات بعضی محصولات را ممنوع و آزاد می کند موجب بر هم خوردن بازار داخلی و صادراتی صادرکنندگان این حوزه می شود. پیش از عید در پی یک اقدام غیر کارشناسی ممنوعیت صادرات سیب و پرتقال اعلام شد و باید بگوییم عدم ثبات قوانین ناگهانی می تواند در این حوزه دردسر ساز باشد.

نایب رییس اتحادیه ملی محصولات کشاورزی ایران در ارتباط با وضعیت واردات نهاده های کشاورزی و تخصیص ارز در این حوزه عنوان کرد: در واردات محصولات کشاورزی، سموم شیمیایی و کودهای محصولات صادرات و انواع بذر با بانک مرکزی و وزارت صمت با مشکل مواجه هستیم به طوری که وزارت جهاد کشاورزی مجوز را صادر می کند اما ثبت و سفارش توسط وزارت صمت انجام نمی شود و موجب شده صادرکنندگان با مسایل متعددی در گمرک مواجه شوند که بروز این مسأله به بحث تولید و کشاورزی صدمه می زند.

با توجه به اینکه در گمرک و انبارهای عمومی محل مناسبی مانند انبارهای سرپوشیده و سردخانه ها برای نگهداری  اقلام فساد پذیر به تعداد کافی وجود ندارد بایستی گمرکات صادراتی به صورت ۲۴ساعته فعال باشند تا در روند صادرات توقف ایجاد نشود

وی‌گفت: باید گمرکات صادراتی محصولات کشاورزی به صورت ۲۴ساعته در اختیار صادرکنندگان قرار گیرد.

این صادرکننده محصولات کشاورزی افزود: با توجه به اینکه در گمرک و انبارهای عمومی محل مناسبی مانند انبارهای سرپوشیده و سردخانه ها برای نگهداری  اقلام فساد پذیر به تعداد کافی وجود ندارد بایستی گمرکات صادراتی به صورت ۲۴ساعته فعال باشند تا در روند صادرات توقف ایجاد نشود.

نایب رییس اتحادیه ملی محصولات کشاورزی ایران بیان کرد: امسال با سر ریز تولید مواجه هستیم ، اگر دولت جدید و وزارت جهاد کشاورزی در این حوزه به طور جدی اقدام نکنند و یارانه ها و کمک های حمل و نقلی را در نظر نگیرند، صددرصد محصولات کشاورزی روی دست کشاورز باقی خواهد ماند.

به گفته نیاورانی، گاها به دلیل عدم برنامه ریزی درست، بسیاری از محصولات کشاورزی از بین می رود و خسارت بسیاری به دولت وارد می شود و کشاورز و صادرکننده نیز متضرر می شوند.

وی گفت:چندین سال است که مشکلات حمل و نقل در حوزه صادرات محصولات کشاورزی را عنوان کردیم. حمل و نقل میوه و سبزیجات با لوازم مخصوص خود انجام نمی شود بلکه باید این محصولات داخل کشور یا صادراتی آن از طریق کامیون های یخچال دار انجام شود که متاسفانه در این حوزه با کمبود این وسایل مواجه هستیم و اغلب محصولات کشاورزی با کامیون های معمولی حمل می‌شود که از کیفیت محصول و وزن آن هنگام تحویل می کاهد.

در شش ماهه دوم سال ۹۹ نزدیک به ۸ الی ۱۲درصد افزایش صادرات انواع محصولات کشاورزی را شاهد بودیم که بسیار اندک بوده است یعنی با توجه به جهش ۸۰ درصدی در نرخ دلار این افزایش ۱۲درصدی صادرات محصولات کشاورزی کم بوده است

نایب رییس اتحادیه ملی محصولات کشاورزی ایران عنوان کرد:دولت باید اجازه واردات کامیون های یخچال دار با حداقل پنج سال ساخت را بدهد اما بارهابه کمیسیون ماده یک این مسأله را پیشنهاد دادیم اما متاسفانه این کار را انجام نمی دهد و از طرفی کانتینرهایی که در داخل کشور تولید می‌شود از استاندارد لازم برخوردار نیست و حتی قیمت های آن با دلار آزاد قابل مقایسه نیست.

نیاورانی گفت: در شش ماهه دوم سال ۹۹ نزدیک به ۸ الی ۱۲درصد افزایش صادرات انواع محصولات کشاورزی را شاهد بودیم که بسیار اندک بوده است یعنی با توجه به جهش ۸۰ درصدی در نرخ دلار این افزایش ۱۲درصدی صادرات محصولات کشاورزی کم بوده است.

رشد بخش کشاورزی در اثر رفع تحریم ها
به گفته وی، با از میان برداشته شدن تحریم ها رشد ۲۰۰ الی ۳۰۰ درصدی در صادرات به وجود می آید حتی اگر قیمت دلار پایین آید اما با توجه به بازارهای که در اختیار ایران است مانند بازارکشورهای اروپایی مانند فرانسه، ایتالیا، هلند و... که مصرف کننده محصولاتی مانند انار و لیموشیرین، نارنج ، زعفران، انواع گیاهان دارویی هستند، ایران دوباره جایگاه خود را در این بازارها پیدا می کند و به نوعی به بازار این کشورها باز می گردد.

کد خبر: ۹۸٬۵۲۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha