۲۱ تیر ۱۴۰۰ - ۱۹:۴۵
۶ چالش‌ اقتصادی روی میز دولت| از FATF تا جهش ارز و موانع تولید
رییس کمیسیون صنایع اتاق بازرگانی ایران مطرح کرد

۶ چالش‌ اقتصادی روی میز دولت| از FATF تا جهش ارز و موانع تولید

رییس کمیسیون صنایع اتاق ایران با برشمردن برخی چالش‌های اقتصادی پیش روی دولت سیزدهم، گفت: اقتصاد در فضای آرام می‌تواند مشکلات خودش را حل کند؛ یکی از مسائل مهم نیز حل مناقشات بین‌المللی همچون FATF است.

به گزارش بازار به نقل از ایبنا، ابوالفضل روغنی گلپایگانی، رییس کمیسیون صنایع اتاق بازرگانی ایران در خصوص انتظارات بخش خصوصی و فعالان اقتصادی از دولت آینده و همچنین موانع و مشکلات در حوزه کسب و کار و تولید با بیان اینکه ابتدا باید به دولت جدید تبریک گفت و فرصت داد تا دولت تیم خود را مستقر کند و بخش خصوصی و فعالان اقتصادی هم انتظارات و مطالبات خودشان را به دولت جدید منتقل کنند، افزود: کمیسیون صنایع اتاق بازرگانی و اتاق ایران به صورت مکتوب انتظارات خودش را خدمت رییس جمهور منتخب ارسال کرده و انتظار می‌رود که با استقرار یک تیم قوی و وزرای فعال، خوب، پرتوان، پرانرژی و بانشاط و صاحب علم، بتوانند بر مشکلات کشور فائق بیایند و موفقیتی برای کشور حاصل شود.

وی تاکید کرد: اما آنچه که مسلم است، حوزه کارآفرینی می‌تواند به رفاه اجتماعی منتج شود و اشتغال پایدار را به وجود بیاورد و در متغیرها و مؤلفه های قدرت اثرگذار باشد، در نتیجه بایستی مورد توجه همه مسئولین به خصوص مسئولین اجرایی کشور قرار بگیرد.

رییس کمیسیون صنایع اتاق بازرگانی ایران در خصوص مشکلات و موانع موجود اظهار داشت: یکی از مسائل و مشکلاتی که در سنوات قبل داشتیم، جهش‌های ارزی با نوسانات بسیار زیاد بود، که این نوسانات و جهش‌ها باید در دولت آینده مدیریت و کنترل شود و به نوعی بایستی یک نوع آرامش را بر فضای اقتصادی و منابع ارزی کشور به وجود بیاوریم.

موضوع دوم، همان‌گونه رهبری عزیز هم فرمودند موضوع جهش تولید، مانع زدایی و هم حمایت از تولید است که بایستی به عنوان یک دستور کار عملیاتی در دولت تعریف و عملیاتی شود. وی افزود: متاسفانه در داخل کشور، قوانین و مقررات بسیار زیادی داریم که مانع از انجام کار مناسب و تولید مطلوب در کشور است. یعنی در واقع برای برطرف کردن قوانین متورم و مزاحمی که در داخل کشورمان است، بایستی برنامه ریزی عملیاتی صورت بگیرد. البته مدت زیادی است که برای برطرف کردن آن اقداماتی شروع شده، ولی در اینباره، توفیق بسیار کم و محدودی حاصل شده تا بخواهیم قوانین مزاحم را از بین ببریم.

موضوع سوم، در واقع ایجاد بستر آرامش برای اقتصاد و فعالان اقتصادی است. چون اقتصاد در فضای آرام می‌تواند مشکلات خودش را حل بکند؛ بنابراین یکی از مسائل مهم حل مناقشات بین‌المللی و توجه به FATF،   CFT و مواردی است که در دنیا پذیرفته شده است. مثل WTO که ما هم بایستی به هر شکل ممکن عضو سازمان تجارت جهانی شویم. به هر حال با قبول و پذیرش قواعد بازی بین‌المللی، می‌توانیم در بازی جایگاه خودمان را تعیین کنیم و بتوانیم در واقع مشکلات خودمان را با اقتصاد دنیا حل بکنیم.

مسئله چهارم که قابل اهمیت است، توجه به فضای کسب و کار است که خودش از مهم‌ترین شاخصه های توسعه‌یافتگی و پیشرفت‌های اقتصادی هر کشوری می‌تواند باشد. در نتیجه این موضوع را هم اگر بتوانیم ارتقا بخشی کنیم و جایگاه کشورمان در همه شاخص‌های کسب و کار ارتقا بدهیم، قطعاً موفقیت‌های زیادی برای کشور به وجود می‌آید. البته این مورد مستلزم داشتن برنامه و هدف گذاری سالانه برای رسیدن به یک جایگاه مشخص است. همچنین مسئول کردن دستگاه‌ها و وزارت خانه های مختلف است که بتوانند به آن عمل، پایبندی مناسب را داشته باشند.

مسائل تامین اجتماعی و بانک‌ها چالش پنجم است که باید برای رفع موانع موجود برنامه ریزی شود. وی افزود: بالای دو هزار واحد تولیدی در چند سال اخیر به تملک برخی از بانک‌ها درآمده و این خودش به عنوان معضلات فضای کسب و کار است و متاسفانه برخی از بانک‌های ما استثمارگرایانه برخورد می‌کنند و وامی را که می‌دهند بلافاصله بعد از یک دوره کوتاه شروع به بازپس‌گیری با بهره و دیرکرد می‌کنند و این باعث می‌شود قیمت بنگاه های ما به شدت بالا برود.

موضوع ششم که باید مورد توجه قرار بگیرد توجه به موضوع و مبحث صادرات است؛ چون جهش تولید در مبحث صادرات، جایگاه خودش را می‌تواند پیدا کند تا بتوانیم صادرات مناسبی را داشته باشیم.

این فعال اقتصادی در ادامه تاکید کرد: البته برای حل مشکلات و چالش‌های بیان شده، دولت به تنهایی نمی‌تواند آن‌ها را حل و برطرف کند، بلکه همه ارکان نظام در این راستا باید برنامه ریزی داشته باشند. رهبری عزیز هم بارها و بارها نسبت به این موضوعات، بر حمایت از تولید، حمایت از کسب و کار، اقتصاد مقاومتی و ... همواره تاکید فراوانی داشته‌اند. بنابراین امیدواریم که همه دستگاه های دولتی، قوای سه‌گانه و سازمان‌های مستقل و نهادها، برای داشتن یک ایرانی آباد و موفق و در رتبه و جایگاه مناسب، دست به دست هم دهند.

کد خبر: ۹۸٬۴۸۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha