۲۲ تیر ۱۴۰۰ - ۱۸:۳۲
توسعه آبیاری نوین در ۱۵ هزار هکتار از اراضی اردبیل
رئیس سازمان جهاد کشاورزی اردبیل خبر داد؛

توسعه آبیاری نوین در ۱۵ هزار هکتار از اراضی اردبیل

اردبیل- رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل گفت: توسعه آبیاری مدرن و مکانیزه در ۱۵ هزار هکتار از اراضی استان اردبیل در دستور کار قرار گرفته است.

خلیل نیکشاد در گفت‌و گو با خبرنگار بازار، به شرایط کم آبی و خشکسالی در سال‌های اخیر اشاره کرد و گفت: با توجه به اینکه مأموریت سازمان جهاد کشاورزی تأمین امنیت غذایی و اقتصادی است، تلاشمان بر این است تا زیرساخت‌های نرم‌افزاری و سخت‌افزاری را برای توسعه متوازن بخش به دور از تجردنگری فراهم کنیم تا اهداف و برنامه‌ها در بخش کشاورزی تحقق پیدا کند.

وی به کلان‌نگری در حوزه آب و حل مشکلات کشاورزان با تکیه بر فناوری‌های جدید اشاره کرد و افزود: با هدف پرهیز از آبیاری سنتی و غرق‌آبی در چند سال اخیر با تلاش کشاورزان در کنار توسعه آبیاری مدرن و مکانیزه لای‌نینگ کانال‌ها و بتن‌ریزی مسیرهای دسترسی به آب در حال انجام است تا از هدررفت آب در اراضی و زمین‌های زراعی جلوگیری شود.

ضرورت تأمین منابع آب پایدار از طریق حقابه‌ها
رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل ضرورت تأمین منابع آب پایدار را از طریق حقابه‌ها و همچنین سیاست‌های تأمین آب به شکل استخر و سدهای معیشتی را یادآور شد و اظهار کرد: در کنار طرح‌های کوچک با همکاری شرکت آب منطقه‌ای احداث سدهای بزرگ در مناطق مختلف در دستور کار قرار گرفته و تلاش بر این است تا از طریق پایاب سدها سامانه‌های نوین آبیاری اجرا شود تا راندمان آبیاری تغییر پیدا کند.

نیکشاد تصریح کرد: با اجرایی شدن این طرح‌ها بهره‌برداری از منابع آب از ۴۲ درصد به بیش از ۹۰ درصد می‌رسد و این گام بزرگی در جهت افزایش تولید محصولات زراعی و باغی و همچنین بخش‌های دیگر کشاورزی در دشت‌های اردبیل، ‌ مشگین‌شهر و مغان است.

وی در بخش دیگری از سخنان خود خاطر نشان کرد: هم اکنون طرح توسعه آبیاری مکانیزه و مدرن در ۱۵ هزار هکتار اراضی به غیر از مهار آب‌های مرزی و پایاب سدهای بزرگ در سطح استان در حال اجراست که در مزارع دشت اردبیل عمده کشاورزان به این آبیاری روی‌ آوردند.

جدیدترین روش آبیاری جهانی به صورت پایلوت اجرا می شود
رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل اضافه کرد: با استفاده از این روش آبیاری ۲۰ درصد تولید محصول افزایش و ۴۵ درصد راندمان آبیاری ارتقا می‌یابد و ما موفق می‌شویم در این شرایط کم آبی تولید محصولات متنوع را با استفاده کم آب به انجام برسانیم.

وی به بازدید اخیر مسئولان مؤسسه فنی، مهندسی کشاورزی از اراضی شمال استان به ویژه کشت و صنعت‌های مغان و پارس را در توسعه آبیاری مدرن یادآور شد و بیان کرد: به صورت پایلوت در ۵۰ هکتار اراضی جدیدترین روش آبیاری جهانی اجرایی خواهد شد تا در سال‌های آینده تسری آن را در سایر اراضی به شکل هوشمند شاهد باشیم.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل اظهار کرد: ما نمی‌توانیم به کشاورزان تحکم کنیم و یا کشت یک محصول خاص را الزام‌آور بدانیم بلکه ارشاد و راهنمایی کشاورزان در این شرایط آب و هوایی و اقلیمی در دستور کار است تا متناسب با این ارشاد و راهنمایی کشت و زرع جدید توسعه پیدا کند.

اصلی‌ترین وظیفه جهاد کشاورزی توجه به تولید اقتصادی محصولات است
نیکشاد اصلی‌ترین وظیفه جهاد کشاورزی را توجه به تولید اقتصادی محصولات اعلام کرد و گفت: ما از تجربیات سایر کشورها به عنوان نسخه موفق در این بخش استفاده می‌کنیم و تلاشمان بر این است تا در قالب سند راهبردی کشاورزی که با همکاری ۶۰ نفر و در قالب ۱۱ کارگروه تدوین و تهیه شده بهترین رویکردهای کشت محصولات را ارائه کنیم.

وی در ادامه سخنان خود تصریح کرد: در دشت اردبیل و در بیش از ۲۰ روستا تولید محصولات کم آب‌بر نظیر ماش، لوبیا، باقلا و سایر حبوبات و همچنین کتان و جو هدف‌گذاری شده تا با همراهی کشاورزان ماهر و کار بلد بتوانیم به جای کشت سیب‌زمینی این محصولات را در شرایط تنش آبی عمل‌آوری کنیم.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل افزود: در شرایط خشکسالی و تنش آبی ما به کشاورزان کشت این محصولات را توصیه می‌کنیم ولی در کنار آن بیش از ۱۹۰ سال است که در ایران و در منطقه ما کشت سیب‌زمینی را شاهد هستیم و همچنان تولید این محصول در اردبیل به عنوان قطب ملی مورد توجه است.

انتقال کشت و زرع از بهاره به پاییزه دیگر رویکرد سازمان جهاد کشاورزی است
وی خاطر نشان کرد: انتقال کشت و زرع از بهاره به پاییزه دیگر رویکرد سازمان جهاد کشاورزی است که در این زمینه ۹ هزار هکتار کشت حبوبات از بهار به پاییز منتقل شده تا کمترین آبیاری و تأمین منابع آب را شاهد باشیم.

نیکشاد ضرورت تولید اقتصادی محصولات را بسیار مهم و حیاتی اعلام کرد و ادامه داد: در استان اردبیل و در کشت سیب‌زمینی در کنار بازاریابی مناسب و فرآوری محصول، توسعه صنایع تبدیلی و تکمیلی دیگر رویکرد اصلی بوده است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل اضافه کرد: در این زمینه تلاش کردیم تا ظرفیت صنایع تبدیلی و تکمیلی را از ۱۲۰ هزار تن به ۲۰۰ هزار تن ارتقا دهیم و در دو سه سال اخیر ظرفیت انبارهای فنی و سردخانه‌های استاندارد برای نگهداری سیب‌زمینی به ۴۰۰ هزار تن رسیده است.

کد خبر: ۹۸٬۴۴۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha