۲۰ تیر ۱۴۰۰ - ۱۵:۵۲
۱۲ دی ماه؛ زمان اجرای قانون جدید مالیات بر ارزش افزوده طلا

۱۲ دی ماه؛ زمان اجرای قانون جدید مالیات بر ارزش افزوده طلا

اجرای مقررات قانون جدید مالیات بر ارزش افزوده طلا، از ۱۲ دی ماه ۱۴۰۰ خواهد بود و قرار نیست هیچ تغییری تا دی ماه در رویه های فعلی قانون مصوبه ۱۳۸۷ اتفاق بیفتد.

به گزارش بازار، محمد مسیحی با تاکید بر اینکه اجرای مقررات قانون جدید، از ۱۲ / ۱۰ / ۱۴۰۰ خواهد بود، گفت: قرار نیست هیچ تغییری تا دی ماه در رویه های فعلی قانون مصوبه ۱۳۸۷ اتفاق بیفتد.

وی با اشاره به مالیات بر ارزش افزوده طلا اظهار کرد: با تصمیم مجلس و دولت برای طلا شرایط جدیدی را پیش بینی کردند که بر مبنای شرایط جدید از تاریخ دوازدهم دی ماه چنان چه صنف طلا معاملاتشان را در سامانه ای که به همین منظور راه اندازی خواهد شد، ثبت و ضبط کنند و همچنین در صورت حساب صادره تفکیک داشته باشند و به تفکیک اجرت، کارمزد و اصل طلا ثبت کنند آن وقت صرفا مالیات بر ارزش افزوده ۹ درصدی از کارمزد و اجرت مطالبه می شود و از اصل طلا وضع نخواهد شد.

معاونت درآمدهای مالیاتی سازمان امور مالیاتی در عین حال گفت: در صورتی که شرایط را رعایت نکنند علاوه بر اینکه مالیات بر ارزش افزوده از کارمزد و اجرت وضع می شود، ۹ درصد هم ارزش طلا مشمول جریمه ای خواهد بود که این جریمه غیرقابل بخشودگی است و مانند الان قرار نیست این بار را به مصرف کنندگان و خریداران منتقل کنند و آن وقت باید از منابع مالی خودشان پرداخت کنند.

وی افزود: این صنوف مکلفند حداکثر ظرف دو ماه بعد از لازم الاجرا شدن این قانون هم از پایانه های فروشگاهی استفاده کنند در صورتی که از پایانه های فروشگاهی مورد تائید سازمان استفاده نکنند با اقدام اتحادیه و همکاری نیروی انتظامی باید از همکاری واحدهای فاقد پروانه جلوگیری شود.

مسیحی اظهار کرد: اقداماتی در خصوص سامانه مودیان از یک سال گذشته در سازمان امور مالیاتی در مرکز تنظیم مقررات شروع شده و همه تلاش ما این است تا مهرماه فراخوان دهیم و ثبت نام ها را تکمیل کنیم تا همزمان با اجرای قانون همه اینها در چارچوب مقرراتی که پیش بینی شده اتفاق بیفتد.

محمد کشتی آرای با اشاره به عوامل تاثیرگذار بر جذابیت خرید و فروش طلا گفت: عوامل زیادی بر جذابیت خرید تاثیرگذار است از جمله قیمت تمام شده هر کالایی می تواند بر عرضه و تقاضا تاثیرگذار باشد که این روزها با توجه به اجرای قانون مالیات بر ارزش افزوده ای که بر قیمت طلا بود می دیدیم سلیقه مردم تغییر کرده بود و به طلای دسته دوم، متفرقه و آب شده روی آورده بودند چون قیمت تمام شده طلا گران شده بود.

وی افزود: به همین دلیل بود که هم سازمان امور مالیاتی، هم دولت و هم دست اندرکاران درصدد اصلاح این قانون به شکلی که امروز اتفاق افتاده بودند.

نایب رئیس اتحادیه طلا و جواهر تغییر قانون را مطلوب برشمرد و اظهار کرد: با اجرای این تغییر در درجه اول قانون مالیات بر ارزش افزوده از طلا حذف شود و فقط اجرت و سود باقی می ماند. صنف طلافروشان با این تغییرات موافق هستند ولیکن اجرای این قانون و پیاده سازی این قانون هم برای سازمان امور مالیاتی و هم برای صنف تا بخواهند آشنا شوند و مراحل تکمیلی اش را طی کنند و جرائم سنگینی هم که در نظر گرفته شده، چالش آفرین است.

کد خبر: ۹۸٬۳۷۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha