۲۰ تیر ۱۴۰۰ - ۱۶:۴۹
 ۷ میلیون کالا در بنادر کشور در انتظار ترخیص
معاون فنی گمرک ایران خبر داد

۷ میلیون کالا در بنادر کشور در انتظار ترخیص

وضعیت بندر شهید رجایی در زمینه نگهداری کالاهای اساسی مناسب است، بیشتر مشکلات در بنادر دیگر وجود دارد به طوری که حدود هفت میلیون تن کالا در بنادر دیگر هنوز ترخیص نشده است.

به گزارش بازار، ارونقی با رد ادعای دپوی ۳۰۱ هزار تن کالای اساسی در بندر شهید رجایی گفت: ۳۶۴ هزار تن کالای اساسی در این بندر داریم که یک نُرم مطلوبی محسوب می شود. این مقدار کالا از پنج هزار تن گندم، ۴۱ هزار تن جو، ۳۱ هزار تن برنج، ۱۳۹ هزار تن شکر و ۱۴۱ هزار تن روغن خام تشکیل شده است که این روغن خام ترخیص شده است و در مخازن مربوط به شرکت به عنوان ذخایر استراتژیک نگهداری می شود.

وی افزود: یک کشتی در بندر شهید رجایی در حال تخلیه است که ۷۱ هزار و ۳۰۰ تن گندم و ۲۰ هزار و ۴۲۰ تن جو را حمل کرده است. همچنین یک کشتی نیز در بندر وجود دارد که حاوی ۶۹ هزار و ۵۰۰ تن گندم است و در لنگرگاه منتظر است.

معاون فنی گمرک ایران با بیان اینکه ۴ میلیون و ۷۲۶ هزار تن کالای اساسی در باقی بنادر و گمرکات کشور وجود دارد، عنوان کرد: ۳۲۸ هزار تن در حال تخلیه است که مربوط به ۱۸ فروند کشتی هستند. همچنین ۲۶ فروند کشتی وجود دارند که حاوی یک میلیون و ۳۰۸ هزار تن کالای اساسی هستند که متأسفانه به دلایل مختلف قابلیت تخلیه را پیدا نکرده اند. اگر جمع این کالاها را با کالاهای اساسی که در بنادر و گمرکات داخل کشور وجود دارند، در نظر بگیریم، بیش از هفت میلیون تن کالا باقی مانده است و نیاز به ترخیص دارند.

وی وضعیت بندر شهید رجایی را در زمینه نگهداری کالاهای اساسی مناسب و نرم مطلوب توصیف کرد و گفت: بیشتر مشکلات در بنادر دیگر وجود دارد و حتی مشکل فنی که در رابطه با ترخیص گندم پیش آمده بود؛ یک ساعت پیش اعلام شد این مشکل نیز مرتفع شده است.

ارونقی با بیان اینکه بر اساس دسته بندی ها، کالاهای اساسی شامل ۲۵ گروه می شوند، اظهار کرد: این کالاها هم مورد نیاز مردم و هم مورد نیاز تولیدکنندگان هستند. از این اقلام، ۶ گروه ارز ۴۲۰۰ تومانی دریافت می کنند که حدوداً ۹۰ درصد کالاهای اساسی وارداتی به کشور را تشکیل می دهند.

کد خبر: ۹۸٬۳۷۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha