۲۱ تیر ۱۴۰۰ - ۱۰:۰۴
تسریع در پرداخت تسهیلات با اعتبار سنجی مشتریان| مردم از مسیرهای پر پیچ و خم دریافت وام رها می شوند
«بازار» گزارش می دهد

تسریع در پرداخت تسهیلات با اعتبار سنجی مشتریان| مردم از مسیرهای پر پیچ و خم دریافت وام رها می شوند

خدمات رسانی بانک ها در پرداخت وام و تسهیلات با استفاده از سامانه اعتبار سنجی مشتریان تسهیل و این روند به شفاف سازی توان وام گیرنده و چگونگی پرداخت اقساط کمک می کند.

بازار؛ گروه بانک و بیمه: معوقات سنگین بانک ها، وثیقه های فراوان و بی نظمی خیلی از تسهیلات بگیران موجب شده است تا بانک ها در پرداخت وام و تسهیلات به متقاضیان حساس شوند. چرا که خیلی ها وام می گیرند اما چون بانک ها از توان مالی آنها در پرداخت اقساط بی خبر هستند بنابراین بعضا با مشکل بازگشت اقساط مواجه خواهند شد. در چنین شرایطی اعتبار سنجی برای وام گیرنده ضروری است تا هر فردی به اندازه توان مالی که دارد بتواند وام و تسهیلات را ازسیستم بانکی دریافت کند.

اعتبارسنجی در سیستم بانکی کمک می کند تا مردم از مسیرهای پر پیچ و خم دریافت وام و تسهیلات و ارایه وثیقه سنگین رها شوند و بتوانند  در سریع ترین زمان  وام بگیرند و یا کالاهای قسطی بخرند

ضرورت سنجش اعتبار مشتریان برای پرداخت وام و تسهیلات
چنین اقدامی در قالب اعتبارسنجی به خوبی میسر است، چرا که اعتبار سنجی، سنجش اعتبار افراد (مشتریان بانکی و فروشگاهها) است تا معلوم شود وی هنگام دریافت تسهیلات یا خریدهای اقساطی از فروشگاهها چه میزان تسهیلات می توانند دریافت کنند و از عهده پرداخت چه میزان اقساط ماهانه می تواند بر می آیند.

همچنین اعتبارسنجی در سیستم بانکی کمک می کند تا مردم از مسیرهای پر پیچ و خم دریافت وام و تسهیلات و ارایه وثیقه سنگین رها شوند و بتوانند در سریع ترین زمان ممکن وام بگیرند و یا کالاهای قسطی بخرند.

در چنین شرایطی تسهیل امور برای خریدلوازم از فروشگاههای اینترنتی، اخذ وام و تسهیلات و حتی ورود در فعالیت های اقتصادی نیازمند بهره گیری ازدانش و تخصص کارشنان خبره همچنین استفاده از مشاوره شرکت پردازش اطلاعات مالی و سرمایه‌گذاری است زیرا این شرکت ها باهدف کمک به توسعه و گسترش بازارها بخصوص بازار سرمایه، پول و ... با بهره‌گیری از دانش و تخصص روز، تاسیس و به طور نمونه در بازار سرمایه ایران به عنوان یک شرکت پردازش اطلاعات مالی فعالیت می‌کند.

این شرکت ها با تکیه بر گروهی از بهترین متخصصین حوزه‌ی مالی و فناوری اطلاعات کشور، می‌کوشد زمینه‌ساز ارائه خدماتی نوین در بازار سرمایه باشد. بدین منظور طراحی و انتشار شاخص‌ها و معیارهایی برای سنجش بهتر موقعیت‌های سرمایه‌گذاری در بازار سرمایه ایران، طراحی و پیاده سازی نرم افزارهای قدرتمند بر پایه‌ های اطلاعات مالی و ایجاد بانک اطلاعات جامع مالی به منظور گردآوری و پردازش داده‌های اثرگذار بر تصمیم سرمایه‌گذاران از اهداف اصلی چنین شرکت هایی است.

به طورمثال «سامانه مرآت» بانک قرض الحسنه رسالت کاراعتبارسنجی برای مشتریان این بانک را به سهولت انجام می دهد طوری که مشتریان اکنون به موجب خدمات قابل توجه مجازی در بانکی سرمایه گذاری کرده اند که هیچ شعبه ندارد و همه خدمات آن بصورت آنلاین الکترونیکی پرداخت می شود.

با اتکا به نتایج اعتبارسنجی‌ها در سیستم بانکی بیش از ۳۰ هزار میلیارد تومان تسهیلات به متقاضیان بانکی ارائه شده است

اعتبار سنجی برای پرداخت وام و تسهیلات بدون مشکل
مدیرعامل شرکت دانش‌بنیان پارت با بیان اینکه در سامانه اعتبارسنجی مرآت تاکنون ۳ میلیون و ۷۰۲ هزار بار اعتبارسنجی غیرحضوری صورت گرفته است، گفت: با اتکا به نتایج این اعتبارسنجی‌ها بیش از ۳۰ هزار میلیارد تومان تسهیلات به متقاضیان بانکی ارائه شده است.

علی رسولی‌زاده با اشاره به گسترش روزافزون جایگاه خدمات اعتبارسنجی در کشور گفت: این سامانه اعتبارسنجی افراد را به صورت غیرحضوری ارزیابی کرده و گواهی اعتبارسنجی آنها را صادر می‌کند.

وی اظهار داشت: براساس اعتبارسنجی‌های صورت گرفته توسط این سامانه بیش از ۳۰ هزار میلیارد تومان تسهیلات خرد پرداخت شده است که نرخ مطالبات غیرجاری این تسهیلات کمتر از پنج در هزار است که رکورد مطلوبی در کشور محسوب می‌شود.

رسولی‌زاده خاطرنشان کرد: این سامانه اعتبارسنجی به گونه‌ای طراحی شده است که علاوه بر افراد، سازمان‌ها نیز می‌توانند برای دریافت خدمات وام کارکنان خود به صورت ویژه از خدمات این سامانه استفاده کنند که تاکنون بیش از ۱۴۵ سازمان اقدام به دریافت این خدمات کرده‌اند.

وی گفت: براساس گزارش ۴ ساله فعالیت سامانه اعتبارسنجی مرآت استان‌های تهران، کرمان، خراسان رضوی، اصفهان و خوزستان بیشترین تعداد اعتبارسنجی را به خود اختصاص داده‌اند. همچنین استان‌های هرمزگان، چهارمحال و بختیاری و خراسان رضوی خوش‌حساب‌ترین استان‌های کشور بوده‌اند.

وی خاطرنشان کرد: براساس آمارهای سامانه مرآت افراد ۳۰ تا ۳۹ سال، بیشترین تعداد اعتبارسنجی را داشته‌اند و همچنین مردان ۷۲ درصد و زنان ۲۸ درصد اعتبارسنجی شده‌اند.

رسولی‌زاده عنوان کرد: در این سامانه افراد با تحصیلات کارشناسی با ۳۸ درصد و افراد با تحصیلات دیپلم و کمتر با ۳۴ درصد، بیشترین تعداد اعتبارسنجی را داشته‌اند.

وی گفت: کارمندان بخش دولتی و عمومی با بیش از ۱.۵ میلیون نفر، کارمندان بخش خصوصی با نزدیک به ۶۴۰ هزار نفر و افراد دارای شغل آزاد با نزدیک به ۵۱۵ هزار نفر به ترتیب بیشترین تعداد اعتبارسنجی را در سامانه مرآت داشته‌اند.

اعتبارسنجی کمک می‌کند تا مردم از مسیرهای پرپیچ و خم دریافت تسهیلات و ارائه وثیقه‌های سنگین رها شوند و بتوانند در سریع‌ترین زمان ممکن وام گیرند یا کالای خود را اقساطی بخرند

سنجش اعتبار وام گیرندندگان با سامانه اعتبار سنجی
رسولی زاده با بیان اینکه اعتبارسنجی به معنای سنجش اعتبار افراد است تا مشخص شود هنگام دریافت تسهیلات یا خریدهای اقساطی، چه میزان تسهیلات می‌توانند دریافت کنند و از عهده پرداخت چه میزان اقساط ماهانه برمی‌آیند، افزود: اعتبارسنجی کمک می‌کند تا مردم از مسیرهای پرپیچ و خم دریافت تسهیلات و ارائه وثیقه‌های سنگین رها شوند و بتوانند در سریع‌ترین زمان ممکن وام گیرند یا کالای خود را اقساطی بخرند.

وی اظهار داشت: اعتبارسنجی همچنین به بانک‌ها و عرضه‌کنندگان کالا و خدمات کمک می‌کند تا از بازگشت پول خود اطمینان پیدا کنند.

این کارشناس بازار مالی افزود: توسعه روزافزون خریدهای اعتباری موجب شده موضوع اعتبارسنجی به یکی از مهمترین ارکان توسعه کشورها تبدیل شود. به گونه‌ای که مدت‌ها است دامنه استفاده از اعتبارسنجی از نظام‌های مالی فراتر رفته و به مواردی چون اجاره خانه و خرید اقساطی خودرو و وسایل خانه گسترش یافته است.

بنا به این گزارش، اعتبارسنجی در سیستم بانکی برای پرداخت وام یا تسهیلات و یا خرید کالا در بازارها  کمک می کند تا بانک ها با دریافت اطلاعات دقیقی از وام گیرنده میزان توانایی او را نسبت به برخورداری از منابع مالی بسنجند چنین رویکردی باعث شده تا کار بانک ها در شناسایی افراد نسبت به میزان درآمد آنها در دریافت وام ها و پرداخت اقساط آسان شود.

کد خبر: ۹۸٬۳۰۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha