۲۰ تیر ۱۴۰۰ - ۱۰:۵۶
توافق برای بزرگترین انقلاب مالیاتی قرن؛ آیا دنیا به جای بهتری برای فعالان اقتصادی تبدیل می شود؟
بازار گزارش می دهد

توافق برای بزرگترین انقلاب مالیاتی قرن؛ آیا دنیا به جای بهتری برای فعالان اقتصادی تبدیل می شود؟

توافق گروه ۲۰ برای یکپارچه سازی نرخ مالیات بر درامد شرکتهای بزرگ و چند ملیتی به خصوص شرکتهای فعال در دنیا تکنولوژی به عنوان بزرگترین انقلاب مالیاتی قرن معرفی شد.

بازار؛ گروه بین الملل: در روزهای اخیر خبرهایی در مورد وضع مالیات بر درامد شرکتها در سطح ۱۵ درصد در جهان منتشر شد. موضوعی که به نوشته فایننشال تایمز با هدف ممانعت از فرار مالیاتی شرکتهای بزرگ صنعتی و تولیدی و خدماتی مطرح شده است و می تواند از بسیاری از تحولات منفی در عرصه اقتصادی و مالی جلوگیری کند.

یورو نیوز در گزارش روز گذشته خود با اشاره به موافقت کشورهای گروه بیست با وضع مالیات ۱۵ درصدی بر درامد شرکتهای بزرگ چند ملیتی نوشت: «این گام بزرگی است. در سالهای اخیر ما شاهد این بودیم که دفاتر اصلی شرکتها به کشورهای خاصی منتقل می شد.  کشورهایی که نرخ مالیات بر درامد شرکتها در انها پایین بود. این سیاستی بود برای فرار مالیاتی شرکتهایی که در سال میلیارد ها  دلار درامد داشتند. حال با تصویب قانون یکپارچه جهانی در عرصه مالیات بر در امد شرکتها وضعیت تغییر می کند و دنیا به جای بهتری برای فعالان اقتصادی تبدیل می شود.»

یورو نیوز با اشاره به این مطلب که وزیر اقتصاد و دارایی فرانسه توافق جهانی برای یکپارچه سازی نرخ مالیات بر درامد شرکتها تا مرز ۱۵ درصد را یک موفقیت بزرگ برای دنیا خواند  نوشت: «گام بعدی در دنیای مالیات بر درآمد شرکتها در سال ۲۰۲۳ برداشته خواهد شد ولی تصمیمی که روز گذشته اتخاذ شد می تواند زمینه مناسبی برای تحولات بعدی ایجاد کند.»

دنیا برای تغییری بزرگ اماده می شود
«جانت یلن» وزیر خزانه داری امریکا که در این جلسه حضور داشت به خبرگزاری سی ان ان گفت: «دنیا برای پایان دادن به رقابتی بیهوده در جهت وضع پایین ترین نرخ مالیات برای جذب شرکتهای بزرگ اماده است. این گام بزرگی است و نتایج مطلوبی را نیز به همراه می اورد.»

وزیر اقتصاد فرانسه هم در حساب توییتری خود نوشت: «شرکتهای بزرگ فعال در دنیای تکنولوژی و دنیای دیجیتال باید سهم مالیاتی خود را پرداخت کنند. این بزرگترین انقلاب مالیاتی قرن است.»

وزیر اقتصاد المان هم از توافق جهانی در مورد نرخ مالیات یکپارچه به عنوان یک لحظه تاریخی نام برد و گفت: «دنیا به جای بهتری برای شرکتها و مردم تبدیل می شود.»

این سیاست مدتها است که مورد بحث مقامات اقتصادی در دنیا است. عدم پرداخت مالیات توسط شرکتهای بزرگ چند ملیتی فعال در دنیای تکنولوژی و عرصه دیجیتال از قبیل گوگل و فیس بوک به مساله مورد مناقشه در دولتها تبدیل شده بود و امضای توافق گروه بیست در این زمینه توانست پایانی باید بر تمامی این مناقشات.

یکی از کشورهایی که در این زمینه تلاش زیادی انجام داد کشور استرالیا بود و سپس کانادا به حمایت از نظام شفاف سازی فعالیت شرکتهای بزرگ فعال در حوزه تکنولوژی و ارایه گزارشهای دقیق درامدی انها در کشورهای مختلف پرداخت. با ارایه این گزارشها امکان تعیین میزان مالیات و نظارت بر درامدهای انها فراهم می شود.

طرح اولیه این درخواست توسط ۱۳۰ کشور ارایه شده بود
با وجود اینکه کشورهای گروه بیست این توافق را امضا کرده اند و به زودی این طرح در کشورهای انها لازم الاجرا می شود ولی یورو نیوز از درخواست ۱۳۰ کشور دنیا برای اجرای چنین طرحی خبر داده است.

بر طبق این خبر بعد از تایید طرح در کشورهای گروه بیست و اجرایی شدن انها، دیگر کشورها هم می توانند اجرای این سیاست را شروع کنند. مساله با اهمیت یکپارچه سازی سیاست دنیا در این حوزه است که بستر را برای فرار مالیاتی شرکتها تنگ تر می کند.

البته باید در نظر داشت که شرکتهایی که مشمول این قانون می شوند اغلب شرکتهای بزرگ چند ملیتی هستند که در دنیای دیجیتال کار می کنند. این کشورها در اقتصاد کشورهای گروه ۲۰ نقش مهمی دارند و بدون شک مجبور به پرداخت مالیات خواهند بود.

 کشورهای گروه ۲۰ که در روز گذشته این طرح را رسما ابلاغ کرده اند در مجموع ۶۰ درصد از جمعیت کره زمین  را در خود جای داده اند و ۸۰ درصد تولید ناخالص داخلی دنیا را به خود اختصاص داده اند. این کشورها ۷۵ درصد از تجارت جهان را دارند.

در بیانیه پایانی اجلاس گروه ۲۰ بر ضرورت سرمایه گذاری بیشتر در دنیا برای ممانعت از تکرار پاندمی هایی مشابه بحران کرونا تاکید شد. از طرف دیگر با توجه به بحران تغییرات جوی و چالشهای زیست محیطی ناشی از ان هشدار داده شد که احتمالا بحران بعدی سلامتی در دهه اتی ایجاد خواهد شد و دولتها باید ۶۳ میلیارد یورو برای مقابله با این بحران در اختیار داشته باشند.

این خبر در شرایطی مطرح شد که مقامات رسمی اروپا اعلام کردند با توزیع ۵۰۰ میلیون واکسن در قاره سبز به سطح مطلوب واکسیناسیون رسیده اند و می توانند ادعا کنند که از بحران کرونا عبور کرده اند.

کد خبر: ۹۸٬۲۴۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha