۲۰ تیر ۱۴۰۰ - ۰۷:۲۰
راه پر دست انداز ساری- اوراسیا؛ تاجر و بازرگان ناراضی
بازار گزارش می‌دهد؛

راه پر دست انداز ساری- اوراسیا؛ تاجر و بازرگان ناراضی

ساری- آمارهای صادراتی بهارانه مازندران چنگی به دل نزد و با آنکه وعده های پرزرق و برق برای گره گشایی از تجارت داده می شود اما هنوز روانه کردن کالا به بازارهای اوراسیا حکایتی پرغصه دارد.

 بازار؛ گروه استان‌ها: با آنکه بنادر نسل سه و بزرگترین بندر شمال کشور هم در مازندران دایر است اما کلاف سردرگم صادرات از مازندران به آن سوی آب‌ها، گره کور خورده است.

آمارهای صادراتی مازندران را بررسی می‌کنیم، حجم کالاهای وارداتی سه برابر محصولات صادر شده است و تکیه این صادرات همچنان بر لبنیات و فراورده‌های لبنی است و کارخانه‌ای در آمل که طلایه دار صادرات به شمار می‌رود.

طبق آمارها کالاهای مازندران به ۳۴ کشور جهان رفته اما به اعتقاد فعالان اقتصادی و بازرگانی، این صادرات قطره چکانی آنگونه که باید ارزآوری برای استان نداشته است.

اگرچه پیوستن به اوراسیا روزنه‌ای فراروی صادرات محصولات مازندران گشود اما همچنان موانع بی شماری فراروی وجود دارد.

از ظرفیت‌های صنعت کشتیرانی بهره گیری شود
عبدالله مهاجر رئیس اتاق بازرگانی مازندران با بیان اینکه بندر نسل سوم کشور در شرق استان وجود دارد، افزود: بندر امیرآباد می‌توان بزرگترین بارانداز صادرات باشد و باید از ظرفیت‌های آن بهره گرفت.

وی در گفتگو با خبرنگار بازار با اشاره به تجهیز این بندر به ریل رو رو و کانتینرهای یخچال دار تصریح کرد: باید برای بهره گیری تجار و سرمایه گذاری از ظرفیت‌های صنعت کشتیرانی ایجاد شده برای مبادلات کالا بهره گیری کرد.

راه پر دست انداز ساری- اوراسیا؛ تاجر و بازرگان ناراضی

وی مهمترین مانع فراروی را نبود ناوگان مجهیز حمل و نقل به ویژه برای صادرات محصولات کشاورزی بیان کرد و گفت: گران بودن هزینه حمل و نقل سبب می‌شود تا تجار و بازرگانان از دیگر استان‌ها برای صادرات کالا بهره برند.

مهاجر فراهم کردن زیرساخت‌های صادراتی، رفع موانع گمرکی، تأمین ناوگان حمل و نقل مناسب را از جمله لازمه‌ها برای توسعه صادرات به ویژه کشورهای عضو اتحادیه اوراسیا ذکر کرد.

طبق برنامه ششم توسعه هدف صادراتی سه میلیون دلاری در مازندران تعیین شده بود و آمارهای صادراتی سالانه در استان نشان می‌دهد مازندران به جای رسیدن به این آمار هر سال از آن دور و دورتر می‌شود

طبق برنامه ششم توسعه هدف صادراتی سه میلیون دلاری در مازندران تعیین شده بود و آمارهای صادراتی سالانه در استان نشان می‌دهد مازندران به جای رسیدن به این آمار هر سال از آن دور و دورتر می‌شود.احمد حسین زادگان استاندار مازندران با اشاره به راه اندازی پایانه صادرات محصولات کشاورزی و شیلاتی در استان، بهره گیری از ظرفیت آن نظیر بسته بندی و استانداردسازی تولیدات را در رونق صادرات حائز اهمیت دانست.

وی در گفتگو با خبرنگار بازار با بیان اینکه در بنادر استان از جمله امیرآباد برای پهلوگیری کشتی‌های بزرگ با کانتینرهای یخچال دار ظرفیت سازی شده است، اظهار داشت: در حوزه فرودگاهی نیز بستر فرود هواپیماهای پهن پیکر به ویژه در ساری برای توسعه تجارت خارجی فراهم شده است.

پروازهای مستقیم به مقاصد تجاری دایر شود
استاندار مازندران راه اندازی پروازهای مستقیم ساری به مقاصد تجاری از جمله آستاراخان، افتتاح سرای تجاری در کشورهای حاشیه را در رونق تجارت خارجی حائز اهمیت دانست و گفت: باید کنسرسیوم محصولات صادراتی استان ایجاد و راه اندازی شود.

وی با بیان اینکه بازارهای هدف خوبی در حاشیه و همجواری استان از جمله روسیه وجود دارد، گفت: در حال حاضر به دلیل بالابودن هزینه‌ها ریسک تجاری در کشورهای عضو اوراسیا بالا است.

استاندار مازندران از دیگر موانع فراروی توسعه صادرات به کشورهای عضو اتحادیه اوراسیا از جمله روسیه را نبود پایانه صادراتی ویژه محصولات کشاورزی فاسدشدنی در روسیه بیان کرد.

راه پر دست انداز ساری- اوراسیا؛ تاجر و بازرگان ناراضی

وی با عنوان اینکه باید برای راه اندازی پایانه صادراتی در کشورهای عضو اتحادیه اوراسیا برنامه ریزی شود، ایجاد آن را در افزایش صادرات کشاورزی استان حائز اهمیت دانست.

اگرچه در سال‌های گذشته برای حمایت از تجار و بازرگانان، صندوق ضمانت صادرات در استان مازندران ایجاد شد، اما بررسی موانع و علل پایین بودن صادرات ناشی از نبود برنامه ریزی قوی اقتصادی در این حوزه‌ها است.

نمایشگاه‌های تخصصی دایر شود
حسن خیریان پور معاون امور اقتصادی استانداری مازندران بابیان اینکه راه اندازی پروازهای مستقیم با روسیه حتی با هواپیماهای کوچک می‌تواند تا حدودی مسائل و موانع فراروی را حل کند، اظهار داشت: باید با راه اندازی آن برای توسعه مبادلات اقتصادی و گردشگری برنامه ریزی شود.

وی همچنین با اشاره به ضرورت برپایی نمایشگاه‌های تخصصی بین استان‌های مجاور حاشیه خزر اظهار داشت: باید موانعی نظیر تسهیل در صدور ویزای تجاری برای بازرگانان نیز رفع شود.

وی با بیان اینکه بیش از هفت میلیون تن محصولات مختلف کشاورزی و زراعی در مازندران تولید می‌شود، افزود: بیشتر این محصولات قابلیت صادراتی دارند و باید به بازارهای هدف صادر شوند.

برنامه‌های هشت ساله دولت تدبیر و امید نتوانست طلسم صادراتی مازندران را بشکند و برنامه سه میلیون دلار صادرات سالانه را محقق کند، اکنون بخش بازرگانی و تجار استان به برنامه‌های دولت سیزدهم چشم دوخته اند تا با رفع موانع فراروی برای جهش در تولید و صادرات مازندران برنامه ریزی کنند.

کد خبر: ۹۸٬۱۹۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha