۱۹ تیر ۱۴۰۰ - ۱۶:۰۱
آخرین مهلت ثبت انواع اظهارنامه‌های مالیاتی در سال ۱۴۰۰

آخرین مهلت ثبت انواع اظهارنامه‌های مالیاتی در سال ۱۴۰۰

در حال حاضر اظهارنامه مالیاتی به روش خوداظهاری اجرا می‌شود و با راه‌اندازی سامانه الکترونیکی سازمان امور مالیاتی، نسخه آنلاین جایگزین نسخه چاپی شده‌است.

به گزارش بازار، اظهارنامه مالیاتی چیست؟ اظهارنامه مالیاتی، کارنامه مالی اشخاص حقیقی و حقوقی مشمول مالیات است که هر ساله به جهت محاسبه مالیات خود ملزم به ارائه این اطلاعات به سازمان مالیات هستند که در آن رویدادهای مالی به طور دقیقی و به ترتیب وقوع، مستند بر مدارک و ادله قانونی ثبت شده‌است. اظهارنامه مالیاتی هر سال با توجه به عدد همان سال نام‌گذاری می‌شود به عنوان مثال برای سال جاری، اظهارنامه مالیاتی ۱۴۰۰ نام دارد.  

در حال حاضر اظهارنامه مالیاتی به روش خوداظهاری اجرا می‌شود و با راه‌اندازی سامانه الکترونیکی سازمان امور مالیاتی، نسخه آنلاین جایگزین نسخه چاپی شده‌است که از طریق سایت  TAX.GOV.IR در دسترس عموم قرار گرفته‌است.  

در ایران شیوه محاسبه مالیات به دو صورت علی‌الرس و خوداظهاری انجام می‌گیرد. در روش اول ماموران و کارشناسان اداره مالیات به تعیین میزان مقدار مالیات می‌پردازند. شیوه دوم، خوداظهاری به این معناست که خود شخص حقیقی و حقوقی میزان سود خود را در سال مالیاتی جاری اعلام می کند و بر اساس نسبت میزان سود، موظف به پرداخت مالیات است.  

انواع اظهارنامه‌های مالیاتی
به طور کلی در ایران، مالیات به دو دسته کلی مالیات بر دارایی و مالیات بر درآمد تقسیم می‌گردد. کارنامه‌های مالی مدل‌های متنوعی دارد و با توجه به نوع فعالیت، تبصره ماده‌های متفاوتی نیز دارد که به بررسی هر یک از انواع آن می‌پردازیم:

اظهارنامه عملکرد و مهلت ارسال اظهارنامه مالیاتی عملکرد در سال ۱۴۰۰
اظهارنامه عملکرد برای اشخاص حقیقی و حقوقی تنظیم می‌شود و در واقع گزارش از فعالیت مالی آن‌ها در طول یکسال است. بر طبق قانون، این دو گروه ملزم به پرداخت ۲۵ درصد از سود سالیانه خود به سازمان مالیات هستند.

مهلت ارائه و ارسال اظهارنامه مالیاتی برای افراد حقیقی و حقوقی با یک‌دیگر متفاوت است. به طور کلی برای افراد حقیقی ۳ ماه پس از پایان سال‌ مالی و برای افراد حقوقی ۴ ماه پس از پایان سال مالی است. بنابراین مهلت تصویب‌شده به جهت ثبت‌نام اظهارنامه در سال ۱۴۰۰ برای اشخاص حقیقی تا تاریخ ۳۱ خرداد ماه و برای اشخاص حقوقی تا تاریخ ۳۱ تیر ماه است.  

اظهارنامه مالیات بر ارث و مهلت ثبت‌ نام در سال ۱۴۰۰
اظهارنامه مالیات بر ارث یکی از مهم‌ترین موارد مالیات بر دارایی محسوب می‌شود و بدین صورت است که پس از فوت فرد، دارایی‌های شخص متوفی بین وراث تقسیم خواهد شد. مهلت به اتمام رساندن ثبت‌نام آن تا یک سال پس از فوت شخص متوفی است.  

اظهارنامه مالیات بر املاک و آخرین مهلت ارائه اظهارنامه مالیاتی
این نوع اظهارنامه مرتبط به اجاره، خرید و فروش املاک و مستغلات است. در قسمت مالیات بر اجاره، قراردادهای دست اول با مسئولیت مالک انجام می‌گیرد و قراردادهای دست دوم به عهده خود مستاجر است. بر طبق قوانین سازمان مالیات، مهلت ثبت اظهارنامه تا پایان تیر ماه است و مالیات بر خرید و فروش می‌بایست حداکثر در مدت یک ماه از انجام معامله پرداخت گردد.  

اظهارنامه مالیات بر ارزش افزوده و موعد ارسال اظهارنامه ارزش افزوده در سال ۱۴۰۰ 
اظهارنامه ارزش افزوده نوعی مالیات غیرمستقیم و چند مرحله‌ای است که تفاوت بین ارزش کالا و خدمات ارائه‌ شده را با ارزش کالا و خدمات خریداری شده در یک بازه زمانی معین محاسبه می‌گردد.

این نوع اظهارنامه به صورت فصلی تنظیم می‌شود و در طول سال ۴ بار باید نسبت به پرداخت آن اقدام کنند و موعد ارسال اظهارنامه حداکثر ۱۵ روز ابتدایی فصل است.

اظهارنامه مشاغل خودرویی و موعد تسلیم اظهارنامه در سال ۹۹
کلیه صاحبان مشاغلی که از طریق خودرو کسب درآمد می‌کنند، اعم از تمامی رانندگان اتوبوس، کامیون، تاکسی و خودروهای راهسازی و باری و مسافربری موظف به پرداخت مالیات هستند.

 این اظهارنامه به اصناف خودرویی مرتبط است و بر طبق ماده ۱۰۰ قانون مالیات‌های مستقیم، افراد موظفند که تا پایان خرداد ماه هر سال به پرداخت مالیات خود اقدام کنند. به عنوان مثال موعد تسلیم اظهارنامه مشاغل خودرویی در سال ۱۴۰۰ تا پایان خرداد ماه است که با ادامه پیدا کردن بیماری کرونا این زمان تا پایان مرداد ماه ۱۴۰۰ تمدید شده‌است.

اظهارنامه انحلال شرکت و مهلت ارسال اظهارنامه مالیاتی انحلال شرکت در سال ۱۴۰۰
این اظهارنامه مرتبط به شرکت‌هایی است که تصمیم به انحلال شرکت بر اساس قوانین و ماده ۱۱۴ و ۱۱۶ گرفته‌اند که مهلت ارسال اظهارنامه برای آن‌ها حداکثر ۶ ماه پس از انحلال شرکت است.

اظهارنامه حبس، نذر، وقف و وصیت و موعد ثبت در سال ۹۹
اموالی که به واسطه حبس، نذر، وقف و وصیت به وراث برسد هم شامل مالیات خواهد شد که بر اساس ماده ۳۹ قانون ملزم به پرداخت مالیات هستند. حداکثر ظرف مدت سه ماه از تاریخ عقد و یا فوت شخص مهلت ارسال اظهارنامه را دارند.


چه کسانی موظف به تنظیم و تسلیم اظهارنامه مالیاتی ۱۴۰۰ هستند؟
طبق قوانینی که برای مالیات‌های مستقیم وضع شده است، تمامی اشخاص حقیقی و حقوقی نام‌برده در ماده یک قانون مالیات‌های مستقیم موظف به تنظیم اظهارنامه مالیاتی خویش هستند.

اظهارنامه مالیاتی سال ۱۴۰۰ برای اشخاص حقیقی
کلیه اشخاص حقیقی و صاحبان مشاغل که به صورت انفرادی و اشتراکی مشغول به کار تولید و ارائه محصولات و خدمات هستند، باید مالیات پرداخت کنند و سازمان امور مالیاتی آن‌ها را به سه گروه تقسیم‌بندی کرده است.  

گروه اول
 

دارندگان کارت بازرگانی (کلیه واردکنندگان و صادرکنندگان)

صاحبان هتل‌های سه ستاره و بالاتر

صاحبان بیمارستان، درمانگاه ها و کلینیک‌ها

صاحبان مشاغل صرافی

کارخانه‌داران و صاحبان واحدهای تولیدی و بهره‌برداران معادن دارای جواز و پروانه بهره‌برداری

صاحبان فروشگاه های زنجیره‌ای مجوزدار

صاحبان موسسات حسابداری، حسابرسی و دفترداری، خدمات مالی و ارائه‌دهندگان خدمات مدیریتی، مشاوره‌ای، انفورماتیک

صاحبان موسسات حمل و نقل اعم از موتوری، زمینی، دریایی و به دو صورت مسافری و یا باربری


گروه دوم

تمامی صاحبان مشاغلی که یکی از دو شرط زیر را دارند:

۱- اشخاص حقیقی که درآمد ابزاری آن‌ها بر طبق اظهارنامه مالیاتی عملکرد دو سال قبل بین ۱۸ میلیارد و ۵۵ میلیارد ریال است.

۲- آخرین درآمد قطعی‌ شده بر طبق برگ قطعی مالیات ابلاغی تا پایان دی‌ ماه سال قبل بیشتر از ۱۸ میلیارد و کمتر یا برابر با ۵۵ میلیارد ریال است.
 

گروه سوم
 

صاحبان مشاغلی که در گروه اول و دوم قرار نمی‌گیرند و کسب‌و کارهای کوچکی دارند.

اظهارنامه مالیاتی سال ۱۴۰۰ برای اشخاص حقوقی
اشخاص حقوقی شامل تمامی شرکت‌های تجاری و موسسات غیرتجاری می‌شود که به هنگام ثبت شرکت موظف به تشکیل پرونده مالیاتی و نیز پرداخت مالیات هستند که در زیر آن ها را معرفی می‌کنیم:

تمامی اشخاص حقوقی که در خارج از ایران مشغول به کار هستند.

تمامی اشخاص حقوقی که خارج از ایران اقامت دارند اما درآمد آنها از داخل ایران است.

کلیه اشخاص حقوقی که در ایران به فعالیت مشغولند و شامل گروه معاف از مالیات نیستند.

تمامی اتباع غیرایرانی که در داخل ایران درآمد دارند.  

نحوه تنظیم اظهارنامه مالیاتی چگونه است؟
تنظیم اظهارنامه تا قبل از سال ۹۱ به صورت حضوری و از طریق فرم‌های از پیش تهیه شده بود اما پس از راه‌اندازی سامانه آنلاین، فرایند تنظیم اظهارنامه به صورت الکترونیکی انجام می‌شود. به طور کلی مراحل تنظیم اظهارنامه مالیاتی برای اشخاص حقیقی و حقوقی به صورت زیر است:

ورود به سایت سازمان امور مالیاتی

ورود به صفحه اظهارنامه و تکمیل اطلاعات و جداول مورد نیاز

تایید و ویرایش اطلاعات ثبت نام

محاسبه میزان مالیات

ثبت و تایید نهایی اطلاعات 

ارسال اظهارنامه و دریافت کد رهگیری

دریافت و پرداخت قبوض الکترونیکی مالیات

پاسخ به پرسش‌های متداول درباره اظهارنامه مالیاتی

۱- سال مالیاتی رسمی چیست؟

سال مالیاتی، به یک سال شمسی گفته می‌شود که از اول فروردین آغاز و در ۲۹ اسفند خاتمه می‌یابد.

۲- اگر سال مالیاتی شخص حقوقی با سال مالیاتی رسمی تطبیق نداشته باشد، سال مالی چگونه مشخص می‌گردد؟

در صورتی که سال مالی اشخاص حقوقی بر اساس اساسنامه‌شان متفاوت از سال رسمی است، ملاک تعیین میزان مالیات، سال مالی شرکت موردنظر و یا شخص حقوقی خواهد بود.

۳- در صورت عدم تنظیم و تسلیم اظهارنامه، چه رویدادی رخ می‌دهد؟

در صورت عدم تنظیم اظهارنامه و یا در صورت وجود تخلف و یا نقصی، اظهارنامه به صورت علی‌الراس توسط مامور مالیاتی تعیین می‌گردد.

منبع: آسان‌ثبت (asansabt.com)

کد خبر: ۹۸٬۱۷۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha