۱۹ تیر ۱۴۰۰ - ۱۷:۳۳
صنایع کشت و صنعت مغان فرسوده است/ آب و خاک مهمترین چالش پیش رو
مدیرعامل کشت و صنعت مغان:

صنایع کشت و صنعت مغان فرسوده است/ آب و خاک مهمترین چالش پیش رو

اردبیل- مدیرعامل شرکت کشت و صنعت و دامپروری مغان گفت: صنایع موجود در کشت و صنعت مغان فرسوده است و ما به شدت نیازمند نوسازی این صنایع ارزشمند هستیم.

اسدالله محسن‌زاده در گفت‌و گو با خبرنگار بازار، اظهار کرد: کشت و صنعت مغان که از دیرباز پایلوت کشاورزی و بسترساز آموزش عملی کشاورزان در توسعه کشت و زرع با کیفیت است، امروز نیز مجموعه عظیم و دانشگاهی بزرگ است که علاقمندان به این حوزه می‌توانند از ظرفیت آن در جهت یادگیری و آموزش مدرن استفاده کنند.

وی به تولید ۱۷ هزار تن گندم و هزاران تن محصولات دانه‌های روغنی، چغندر قند و علوفه در کشت و صنعت مغان اشاره کرد و گفت: ۱۸ هزار رأس دام سبک و سنگین در کشت و صنعت مغان نگهداری می‌شود که تنها یک‌هزار رأی آن دام سبک و مابقی دام سنگین با نژادهای جدید است.

نام کشت و صنعت مغان از لیست شرکت‌های در مرحله واگذاری اصل ۴۴ خارج نشده است
مدیرعامل شرکت کشت و صنعت و دامپروری مغان به پهنه ۱۷ هزار هکتاری زراعت و دو هزار و ۳۰۰ هکتاری باغات کشت و صنعت مغان اشاره کرد و افزود: در شش ماه اخیر که کشت و صنعت مغان از بخش خصوصی به دولتی باز گشته تحول عظیمی را در این مجموعه شاهد هستیم.

محسن‌زاده تصریح کرد: هر چند نام کشت و صنعت مغان از لیست شرکت‌های در مرحله واگذاری اصل ۴۴ خارج نشده اما در سال جاری در لیست واگذاری نیست و امکان واگذاری در سال‌های آینده با شرایط خاص و شناسایی اهلیت خریدار آن مورد توجه و دقت نظر است.

وی به هماهنگی هیئت مدیره کشت و صنعت مغان در یک اقدام تخصصی و تحولی را یادآور شد و خاطر نشان کرد: ما سعی کردیم در شش ماه اخیر تمام ظرفیت‌ها و پتانسیل کشت و صنعت مغان را شناسایی کنیم تا از آن در جهت توسعه همه‌جانبه در این مجموعه استفاده شود.

پرداخت ۲۵ میلیارد تومان حقوق و بیمه و مالیات در کشت و صنعت مغان
مدیرعامل شرکت کشت و صنعت و دامپروری مغان به نیروها و پرسنل فنی و مهندسی کشت و صنعت و ضرورت حمایت از این نیروهای ارزشمند اشاره کرد و ادامه داد: در کنار تأمین نهاده‌های کود، بذر، سم و کشت و داشت مناسب ما در گام نخست سعی کردیم نیروی انسانی حاضر در این بنگاه اقتصادی را سر و سامان دهیم.

محسن‌زاده به بدهی ۱۴۰ میلیارد تومانی کشت و صنعت مغان اشاره کرد و گفت: در کنار پرداخت بخشی از این بدهی سعی کردیم برای انگیزه دادن به نیروی انسانی پرداخت به موقع حقوق و مزایا را در احکام جدید در دستور کار قرار دهیم به طوری که هم اکنون ماهانه ۲۵ میلیارد تومان پرداختی کشت و صنعت برای پرسنل اعم از حقوق، بیمه و مالیات است.

وی در بخش دیگری از سخنان خود خاطر نشان کرد: با برقراری حق جذب نیروها برای دو هزار و ۳۰۰ نفر نیروی انسانی این بنگاه اقتصادی سعی شد تا رضایت آنها در فرآیند تولید و انجام مأموریت‌های کاری به شکل مناسب فراهم آید.

حوزه آب و خاک مهمترین چالش کشت و صنعت مغان
محسن‌زاده افزایش ۳۰ درصدی تولید گندم، ۲۱ درصدی کلزا و ۴۰ درصدی جو را به عنوان موفقیت اخیر کشت و صنعت مغان یادآور شد و بیان کرد: در تولید شیر با تأمین نهاده‌های مورد نیاز بخش دام ۱۹۴ تن رکورد تولید در کشت و صنعت مغان زده شده به طوری که کارخانه لبنیات سه شیفته در حال فعالیت است و تمام تلاشمان را انجا می‌دهیم تا تولید را به بیش از ۲۰۰ تن ارتقا دهیم.

وی مهمترین چالش کشت و صنعت مغان را حوزه آب و خاک اعلام کرد و گفت: تنش‌های آبی و خشکسالی اخیر ما را متوجه اهمیت آبیاری مکانیزه و مدرن در کشت و صنعت کرده تا ما در این زمینه کارهای اساسی و جدی را انجام دهیم.

محسن‌زاده اظهار کرد: در حال حاضر تنها ۲۰ درصد کشت و زرع کشت و صنعت مغان با آبیاری مکانیزه و مدرن است و ۸۰ درصد به صورت سقلی انجام می‌شود که به زهدار شدن اراضی منجر شده است.

وی تصریح کرد: ما در حال حاضر ۲۰۰ میلیون متر مکعب آب در بخش زراعت و باغبانی مصرف می‌کنیم که بهتر است با اجرای سیستم مدرن این ظرفیت را تا ۱۰۰ میلیون متر مکعب کاهش دهیم.
محسن‌زاده از عقد تفاهمنامه با شرکت خارجی اتریشی برای اجرای آبیاری مدرن در کشت و صنعت مغان خبر داد و گفت: با رفع تحریم‌ها امیدواریم این شرکت خارجی سرمایه‌گذاری خود را انجام دهد.

تفاهمنامه همکاری با شرکت چینی در کشت و صنعت مغان
مدیرعامل شرکت کشت و صنعت و دامپروری مغان افزود: طرح اولیه همکاری با یک شرکت چینی برای توسعه کشت و صنعت مغان به امضا رسیده و به ارزش ۲۳ هزار میلیارد تومان سرمایه‌گذاری در کشت و صنعت مغان با همکاری شرکت چینی به انجام می‌رسد.

وی در بخش دیگری از سخنان خود خاطر نشان کرد: با فرسوده شدن صنایع کشت و صنعت مغان به ویژه باغات دو هزار و ۳۰۰ هکتاری امیدواریم به سرعت بازسازی باغات و صنایع به انجام برسد.

محسن‌زاده اضافه کرد: اصلاح ۸۰۰ هکتار باغات کشت و صنعت مغان جز برنامه است و این ظرفیت تا ۲۵۰ هکتار دیگر نیز قابل ارتقاست.

۸۰ درصد محصولات تولید شده در باغات کشت و صنعت به کشورهای همسایه صادر می‌شود
وی بیان کرد: با بازسازی کارخانه‌ها و صنایع کشت و صنعت مغان و بسته‌بندی و برندسازی ارزش افزوده این بخش ارتقا می‌یابد و ما قادر خواهیم بود تنوع تولید محصول را متناسب با نیاز بازار شاهد باشیم.

محسن‌زاده به تولید غلات و دانه‌های روغنی در کنار تولید محصولات با ارزش افزوده بیشتر اشاره کرد و ادامه داد: ۸۰ درصد محصولات تولید شده در باغات کشت و صنعت مغان به روسیه و بازار کشورهای همسایه صادر می‌شود.

وی اظهار کرد: ما به راحتی می‌توانیم از ظرفیت بارانداز ریلی در شمال استان در بحث صادرات محصولات کشت و صنعت مغان از میوه گرفته تا شیر خشک استفاده کرده و به عراق، افغانستان، روسیه و بازارهای آسیای میانه صادراتمان را انجام دهیم.

دریافت استاندارد صادرات محصولات به کشورهای خارجی 
محسن‌زاده از دریافت استاندارد صادرات محصولات به کشورهای خارجی و کارت بازرگانی این بنگاه عظیم اقتصادی خبر داد و تصریح کرد: تنوع توسعه صنایع تبدیلی و تکمیلی، بسته‌بندی و توجه جدی به این بخش از دیگر رویکردهاست.

وی از حضور ۱۰ تیم و هیئت خارجی در کشت و صنعت مغان خبر داد و گفت: این هیئت‌ها از کشورهای مجارستان، روسیه، عراق، افغانستان و... وارد کشت و صنعت مغان شدند تا تفاهمنامه همکاری به امضا برسد.

کد خبر: ۹۸٬۰۳۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha