ربات کوچک جستجوگر رونمایی شد
«بازار» گزارش می دهد

ربات کوچک جستجوگر رونمایی شد

مهندسین دانشگاه کالیفرنیا یک ربات کوچک جستجوگر را طراحی کرده اند که از دست و پاهای چسپنده برخوردار است و قادر می باشد در زیر آوارهای نفوذ ناپذیر ، ورود کند.

سیران خانعلی زاده؛ بازاردانشمندان دانشگاه کالیفرنیا موفق شدند یک ربات حشره ای جستجوگر ا  طراحی کنند که قادر است در غیر نفوذ ترین مناطق  خطرناک نیز رفت آمد کند؛ این ربات کوچک از دست و پاهای چسپنده برخوردار است که بالا رفتن از سطوح عمودی و حرکت  افقی را با چرخش های تند ممکن می سازند.

این ربات که چند سانتیمتر بیشتر عرض و طول ندارد  از یک ورق مستطیل شکل پلی وینیلید فلوراید (PVDF) ساخته شده  که در یک پلیمر الاستیکی پوشش داده شده است که با اتصال جریان متناوب برق به آن به طور مکرر خم و راست می‌شود و همین امر حرکت این ربات مینیمال به سمت جلو را تسهیل می بخشد. این ربات در صورت قرار گرفتن بر روی یک سطح صاف، می‌تواند در هر ثانیه ۲۰ برابر طول بدنش رو به جلو حرکت کند و حتی مقادیر کمی بار را نیز بر روی بدنه خود تحمل کند.

این ربات سوسکی از یک فناوری حرکتی جدید تحت عنوان «پادپا» بهره گرفته است که امکان انجام انواع چرخش و حرکت به زوایای مختلف را  ایجاد می کند؛ البته با وجود این فناوری قدرت مانور دهی این ربات بسیار بالا نیست ولی تیم طراحی وی قصد دارد این نقص را در نمونه های بعدی کاملا رفع کند.

همانطور که قبلا بدان اشاره شد،  پاهای ریز این حشره رباتیک از قدرت چسپندگی الکترواستاتیک برخوردار است که چسپیدن به هر سطحی از جمله پارچه را ممکن می سازد؛ در واقع  در این پدیده بارهای الکترواستاتیک با علامت مخالف همدیگر را جذب می کنند که منجر به ایجاد چسبندگی بین چسب و بستر می شود؛ در  مدل پاهای فانتزی این  ربات از مفهوم دو لایه الکتریکی برای تشکیل بارهای الکترواستاتیکی استفاده می کند.

جالب است بدانید، این  ربات با حسگرهای متنوعی تجهیز شده است که شامل سنسور مسیر یاب، سنسورهای گازی  جهت شناسایی و ردیابی نقاط آلوده به انواع گاز، سنسورهای حرکت خودکار است که وی را برای یک عملیات کاملا حرفه ای آماده می کنند. علاوه بر این در ربات کوچک سوسکی از نوعی هوش استفاده شده است که دارای قدرت بازسازی ساختمان های تخریب شده که عملیات های بسیار حساس در میان آوارها و خرابه ها به جا مانده را ممکن می سازد.

لازم به ذکر است، این ربات هوشمند دارای دو مدل است که از دو صورت متفاوت انرژی استفاده می کنند؛ اولین نوع دارای باتری های قابل شارژ است و دومین مورد دارای قابلیت اتصال به برق مستقیم است؛ هر کدام از این مدل ها دارای عملکردهای متفاوتی هستند به عنوان مثال  مدلی که به طور مستقیم به برق متصل می‌شود از سرعت بالاتری برخوردار است به گونه ای که  و در هر ثانیه ۲۸ برابر طول بدنه خود رو به جلو حرکت می‌کند؛ اما  مدل باتری دار با هر بار شارژ برای ۱۹ دقیقه قابل استفاده است و می‌تواند حداکثر ۳۱ متر از مرکز کنترل خود فاصله بگیرد.

تیم سازنده این ربات مدعی است؛ اگر چه سایز این ربات در مقیاس بسیار کوچکی طراحی شده است اما این ویژگی نتنها یک نقص محسوب نمی شود بلکه از بسیاری از جهات نیز مزیت تلقی می شود؛ این ربات در اوج مینیمالیستی از سرعت، قدرت، حسگرهای فوق پیشرفته و شبکه های الکتریکی بر خوردار است.

کد خبر: ۹۷٬۸۱۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha