۲۱ تیر ۱۴۰۰ - ۱۵:۳۸
تاثیر کاهش منابع آبی در کسری برق نیروگاه‌ها؛ بار اقتصادی خاموشی‌های نامنظم بر دوش صنایع اصفهان
در گفتگو با بازار مطرح شد؛

تاثیر کاهش منابع آبی در کسری برق نیروگاه‌ها؛ بار اقتصادی خاموشی‌های نامنظم بر دوش صنایع اصفهان

اصفهان- مدیرامور دیسپاچینگ شرکت توزیع برق اصفهان معتقد است که کاهش منابع آبی و در نتیجه آن کسری برق نیروگاه‌ها، بسیاری از خاموشی‌های اخیر را رقم زده است و باز هم احتمال خاموشی در روزهای گرم وجود دارد.

دریا قدرتی پور؛ بازار: روزهای داغ تابستان، تب خاموشی های بی برنامه در اصفهان را بالا برد و شرایط تامین برق با وجود خشکسالی های پی در پی باعث شده که مشترکان خانگی ساعات بیشتری از خاموشی و بی برقی را تجربه کنند؛ خاموشی هایی که گاهی در برنامه های تعیین شده جداول توانیر نیست و در نتیجه باعث گلایه مندی بسیاری از مشترکان خانگی شده است.

 در همین ارتباط گفت و گویی داشتیم با حسین شکراللهی، مدیر امور دیسپاچینگ و فوریت های برق شرکت توزیع برق استان اصفهان تا دلایل خاموشی های بی برنامه ای که طبق جدول نیست را جویا شویم.

*طی چند روز گذشته با اعمال خاموشی هایی روبرو بوده ایم که طبق جدول انجام نشد و مشترکان خانگی در این زمینه اعتراض های زیادی داشته اند، دلیل این بی برنامگی ها چیست؟
طی هفته گذشته با افزایش دمای شدیدی روبرو بودیم و این باعث شد که به اوج مصرف برسیم و بالتبع مدیریت اضطراری را در پیش بگیریم. طی این روزها مصرف برق مشترکان بیشتر از پیش بینی‌های ما بود و در این شرایط برای جلوگیری از حوادث احتمالی مجبور شدیم که خاموشی‌های برنامه ریزی نشده ای را دنبال کنیم.

طبیعی است که وقتی مصرف برق بیش از پیش‌بینی‌ها افزایش می‌یابد، نمی توانیم خاموشی‌ها را براساس جدول زمانبندی اعمال کنیم و اضافه بر این در این شرایط حوادث شبکه هم افزایش می یابد که خاموشی های برنامه‌ریزی نشده را به دنبال دارد.

ما در سال ۹۹ پیک باری که داشتیم به دو هزار و چهار مگابایت رسید و این در حالی است که در سال جاری با توجه به افزایش دمایی که داشتیم پیش بینی کردیم که این پیک به دو هزار و ۲۰۰ مگابایت برسد، ولی به علت خشکسالی نیروگاه های آبی ما از مدار خارج شدند و تولیدشان کم شد و بالتبع به جای ۶۶ هزار مگابایتی که برای تولید برق برآورد می‌کردیم مصرف ما در کشور کاهش یافته و به ۵۴ هزار مگابایت رسید.

بدین ترتیب ما با کسری ۱۲ هزار مگابایتی در کشور و از جمله اصفهان روبرو شدیم و این حوادث باعث بهم خوردن روال تعریف شده در جدول های خاموشی‌ها شد.

البته با توجه به شرایط حاکم کارشناسان ما با تمام توان کار می کنند تا خاموشی بی برنامه و چند باره نداشته باشیم، اما در طی چند روز گذشته این اتفاق افتاد، به این علت که فرکانس شبکه پایین آمد ما برای نجات شبکه و جلوگیری از قطع سراسری برق مجبور به خاموشی شدیم.

البته این نکته را هم ذکر کنم که  بعضا این موارد به شکل اتوماتیک این اتفاق افتاد و برخی از پست های ما خاموش شد و وقتی این اتفاق می افتد ما شاهد خاموشی یک شهرستان یا منطقه وسیعی هستیم.

*اگر این خاموشی ها اعمال نشود ممکن است چه مشکلاتی برای اصفهان به دنبال داشته باشد؟
اگر این خاموشی ها اعمال نشود ما دچار بحث افت فرکانس می شویم و نیروگاه‌ها توان باری که بر رویشان اعمال می شود را نخواهند داشت بنابراین یکی یکی از مدار خارج می‌شوند و کل شبکه دچار فروپاشی خواهد شد. اگر سریع و در عرض یک دقیقه بار را کم نکنیم و خاموشی اعمال نشود، در عرض چند دقیقه دچار حوادث جبران ناپذیر و خاموشی های سراسر کشور خواهیم بود.

*با این اوصاف، آیا ممکن هست در برخی از مناطق استان فشار و افت بیشتری اتفاق بیافتد و شاهد خاموشی های بیشتر از دو تا سه بار باشیم؟
بله نمی توانیم پیش بینی کنیم که این اتفاق نیفتد اما با توجه به اینکه اصفهان یک شهر صنعتی به شمار می‌رود و نسبت به بقیه کشور با مشکلات بی‌برقی و عدم برنامه خاموشی‌ها روبرو است؛ این خاموشی‌ها تابع نیاز شبکه بوده و زمان دقیق و مشخصی را نمی توان برای آن تصور کرد؛ طی یکی دو هفته آتی که اوج گرماست، ممکن است خاموشی‌ها به حدود دو ساعت و بعضا چهار ساعت، افزایش یابد.

برنامه ریزی دقیقی در گروه بندی مشترکان عمومی به گروه های گرمسیری و غیر گرمسیری و عدم اعمال مدیریت اضطراری بار در ساعت های بعد ازظهر به مشترکین گرمسیری داشتیم تا شاهد کمتر شدن خاموشی ها باشیم

البته این موضوع را هم باید مد نظر داشته باشیم که برنامه ریزی دقیقی در گروه بندی مشترکان عمومی به گروه‌های گرمسیری و غیر گرمسیری و عدم اعمال مدیریت اضطراری بار در ساعت‌های بعد ازظهر به مشترکین گرمسیری داشتیم؛ همچنین هماهنگی برنامه قطع کنتورهای فهام کشاورزی، بلوک ۸۰ و فیدرهای کشاورزی برای عدم اعمال خاموشی را در واحد دیسپاچینگ شرکت ایجاد کرده ایم.

همچنین دیسپاچینگ شرکت در راستای کاهش مشکلات مدیریت بار علاوه بر ارائه زمانبندی خاموشی های کمبود نیرو برروی وب سایت خود به آدرس www.epedc.ir و اپلیکیشن برق من نسبت به ارسال پیامک های اطلاع رسانی بروز خاموشی اضطراری برای مشترکان دیماندی و حساس نیز اقدام کرده و مردم می توانند ازاین طریق برنامه خاموشی ها را بدانند.

البته در زمینه بی برنامه بودن خاموشی ها هم باید اطلاع رسانی کنیم که طی یکی دو هفته آینده ممکن است شاهد تداوم گرمای بیش از حد و اعمال خاموشی باشیم، به این خاطر که با وجود کمک های صنایع، کشاورزان و همه مشترکان در برنامه های مدیریت بار، تولید نیروگاه ها به دلیل کاهش منابع آبی، پاسخگوی نیاز مصرف نیست و ما مجبور به اعمال خاموشی بدون برنامه ریزی در بخش خانگی هستیم.

مردم باید این چند روز را با ما همکاری کنند به این علت که نیروگاه‌های آبی به واسطه خشکسالی از مدار خارج شده اند و همشهریان باید با صرفه جویی در استفاده از وسایل سرمایشی کولرهای آبی و گازی داشته باشند و وسایل پرمصرفشان را در خارج از پیک مصرف وارد مدار کنند تا بتوانیم به بهترین نحو از این اتفاق عبور کنیم. بهترین ساعاتی که آنها می توانند از وسایل پرمصرف استفاده کنند از ساعت ۱۱-۱۰ شب شروع می شود و تا ۸ و ۹ صبح ادامه دارد.

*بار اقتصادی که ممکن است با بی برنامه بودن خاموشی‌ها به استان وارد می‌شود، چه حد است ؟
همه چیز بسته به برنامه‌ریزی است، به هر حال ما با افزایش دما و مصرف برق روبرو هستیم، اتفاقی که در روز ۱۴ تیرماه افتاد، از کنترل ما خارج بود و به هر حال ناچار به اعمال خاموشی بدون برنامه شدیم. به هر حال این موضوع بار اقتصادی بالایی به خصوص برای صنایع اصفهان دارد و در کنار آنها نانوایی ها و اصناف مختلف ممکن است آسیب ببینند.

خوشبختانه با صنعت تعامل کردیم که یک روز کاری و عادی خود را به روز جمعه انتقال دهند تا در زمانی که ادارات تعطیل هستند و پیک بار کاهش می یابد آنها بتوانند از برق استفاده کنند و در این زمینه صنایع همکاری های بسیار خوبی با ما داشتند و همین موضوع باعث شد که ما شاهد کاهش خسارت ها به صنعت باشیم

*برای کاهش این آسیب‌های اقتصادی شرکت توزیع برق استان آیا تدابیری اندیشیده است؟
بهترین و مهم‌ترین اتفاقی که در این زمینه رقم زدیم این است که خوشبختانه با صنعت تعامل کردیم که یک روز کاری و عادی خود را به روز جمعه انتقال دهند تا در زمانی که ادارات تعطیل هستند و پیک بار کاهش می یابد آنها بتوانند از برق استفاده کنند. در این زمینه صنایع همکاری‌های بسیار خوبی با ما داشتند و همین موضوع باعث شد که ما شاهد کاهش خسارت‌ها به صنعت باشیم و با این ترفند توانستیم حداقل خاموشی را داشته باشیم.

*به نظر شما مردم در این راستا چه نقشی دارند و چه باید بکنند؟ به هر حال ما با افزایش دما روبرو هستیم و از افزایش مصرف و استفاده از کولرها و وسایل سرمایشی گریزی نیست.
تامین این میزان برق که به نیاز مصرف افزوده می‌شود، در شرایط کنونی بسیار سخت است و به طور قطع مدیریت مصرف توسط مشترکان خانگی بسیار موثر است. به ویژه در وسایل سرمایشی که باعث افزایش شدید مصرف می شود در صورتی که کولرهای گازی روی دمای ۲۵ درجه تنظیم و از دور کند کولرهای آبی استفاه شود و همچنین اگر مردم توانایی مالی دارند اقدام به تعویض وسایل و تجهیزات پرمصرف خود کنند و از وسایل و تجهیزاتی با برچسب بالاتر و مصرف انرژی کمتری استفاده کنند تا شاهد بهبود شرایط باشیم؛ از پیک خاموشی‌ها عبور کنیم.

*اکنون چند درصد مصرف برق باید کاهش پیدا کند تا از این پیک خارج شویم؟
تنها بین ۱۰ تا ۱۵ درصد انرژی الکتریکی کم داریم و اگر درهر خانه یا مکان‌های تجاری سطح مصرف به این اندازه کاهش پیدا کند می توانیم بدون خاموشی از این مرحله خارج شویم.

*در ماه های آینده این خاموشی ها به چه شکل خواهد شد؟
همانطور که اشاره کردم طی یکی دو هفته آینده این خاموشی ها به حداقل خواهد رسید و با همکاری صنعت و کشاورزی که جزو مشترکان سنگین ما هستند می توانیم در بخش خانگی به طور کامل خاموشی نداشته باشیم.

*به نظر شما با توجه به وضعیت خشکسالی که در اصفهان و بخش مرکزی کشور وجود دارد، آیا در سال های آینده ممکن است با مشکلات جدی تری روبرو شویم؟
عمده مشکلی که باعث کاهش و افت فشار برق می شود خشکسالی است و این در حالی است که بخش قابل توجهی از تولید نیروگاه های ما نیروگاه های آبی هستند، قطعا اگر در سال آتی وضعیت خشکسالی به همین شکل باشد، با کاهش ذخایرآب سدها و در نتیجه کاهش تولید نیروگاه های برق آبی کشور خواهیم بود.

*برای برون رفت از این مشکل آیا نمی شود از انرژی خورشیدی استفاده کرد و یا هزینه های بالایی دارد ؟
بنده هر سرمایه گذار و یا شخص حقیقی که در این زمینه پا پیش بگذارد را تشویق می کنیم، افراد حقیقی اگر در این رابطه سرمایه‌گذاری کنند، حتی می توانند این انرژی را به شرکت توزیع برق بفروشند و باعث برگشت سرمایه خود و همچنین کمک به شبکه کنند.

کد خبر: ۹۷٬۷۸۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha